handdator

Visa fullständig version : Ställning för skivstång


Twitcher
2010-09-11, 16:22
När man har genomfört en övning där man bär en skivstång högt (som t.ex. belastade utfall eller militärpress) så vill man ju ha möjligheten att kunna ställa ifrån sig skivstången utan att utmattad behöva genomföra den vådliga manövern att ställa ned den på golvet. Tekniskt skulle en sån anordning inte behöva bestå av någonting annat än två krokar på en golvställning (eller väggfasta).

Förekommer någon sådan typ anordning på det gym som du tränar på?

På det gym där jag tyvärr har börjat träna på, så har jag noterat denna brist, som ju grundligt omöjliggör massor med övningar med fria vikter, och artigt påtalat detta för den person som ansvarar för utrustningsvalet. Han säger sig aldrig ha hört talas om att någonting sådant som en skivstångsställning i ståendehöjd någonsin skulle ha existerat. Om han har rätt, så kommer jag att patentera en sådan "uppfinning"!

Så, borde jag rusa till PRV-kontoret, eller har någon faktiskt tänkt på det här behovet förut, så att en motsvarande produkt existerar?

Om någon råkar ha en hint till var jag kan hitta ett artikelnummer på motsvarande, så skulle jag gärna vidarebefordra detsamma till den ignorante gymutrustningsansvarige jag tyvärr har råkat stöta på.

Och om någon kan förklara hur behovet av möjigeheten att ställa ifrån sig en skivstång överhuvudtaget inte existerar, så vore jag ÄNNU MER intresserad!

Tackar på förhand (beklagar det irriterade tonfallet, men jag råkar vara irriterad just nu!)

Sjoba
2010-09-11, 16:28
Va, jag hoppas att du trollar just nu? Det kallas för powerrack och finns på alla riktiga gym.

Twitcher
2010-09-11, 16:53
Jo, ett powerrack finns där jag tränar.

Men det går ju inte att göra ett utfall inuti den buren! Eller en goodmorning. Inuti ett powerrack kan man ju bara förflytta en skivstång rakt upp och rakt ned (med några decimeters vingelmån), vilket i stort sett utesluter den mesta benträningen (varvid man ju måste förflytta skivstången horisontellt).

Jag vill ju kunna bära en skivstång i det fria, och ha en ställning att lägga av den på när jag är klar. Det är en sån ställning som jag efterlyser. (Det är kanske så självklart att det är svårt att förstå vad jag menar?)

Sjoba
2010-09-11, 17:03
Jo, ett powerrack finns där jag tränar.

Men det går ju inte att göra ett utfall inuti den buren! Eller en goodmorning. Inuti ett powerrack kan man ju bara förflytta en skivstång rakt upp och rakt ned (med några decimeters vingelmån), vilket i stort sett utesluter den mesta benträningen (varvid man ju måste förflytta skivstången horisontellt).

Jag vill ju kunna bära en skivstång i det fria, och ha en ställning att lägga av den på när jag är klar. Det är en sån ställning som jag efterlyser. (Det är kanske så självklart att det är svårt att förstå vad jag menar?)

Ja, sådana finns redan.

Bluesparv
2010-09-11, 17:07
Vi har två såna där jag tränar, en med säkerhetspinnar och en som man bara hänger stången på.

Twitcher
2010-09-11, 17:21
Härligt!
Då är jag inte helt dum i hövvet som tycker att jag behöver en sån.

Jag kommer föstås inte att försöka "ändra mitt gym", för snubben som redan har det jobbet är inte intresserad av några "förslag". Så jag ska byta mitt gym. Och tänka noga efter före vad jag faktiskt behöver för slags utrustning innan jag börjar betala för att använda det.

(Men om nån här vet var en sån skivstångshållare "heter" eller kan köpas, så vore jag tacksam för möjligheten att provocera en viss person med den infon... ;))

Tack för era svar!

Bluesparv
2010-09-11, 17:43
Sökte på powerrack och fick upp bland annat den här bilden:

http://img.diytrade.com/cdimg/849651/7821911/0/1231385043/Strength_Training_Equipment__Power_Rack.jpg

Twitcher
2010-09-11, 18:12
PRECIS vad jag önskar!

Men "power rack", för det mifo som jag råkar ha pratat med, är en bur med höga vertikala stolpar i varje hörn, så trångt att man inte ens kan lirka ut en lastad skivstång därifrån. Det är alltså en slags smith-maskin där man kan lyfta loss skivstången, men bara hantera inom några decimeters avstånd från fyra hörnpelare.

Det du har på bild, det är exakt det som jag efterlyser!

En sån enkel grej! Jag känner mig pinsam här som vill börja träna seriöst och som har börjat på fel ställe där jag inte ens kan röra mig horisontellt med en skivstång. Så tack för alla era vettiga kommentarer här, tack!

Bluesparv
2010-09-11, 18:19
Tror iofs att den bilden jag postade är en typ half rack (eller nåt sånt). Men det är samma sak egentligen. Finns dock såna med justerbara pins, vilket iaf jag tycker är mycket bättre.

cero
2010-09-11, 19:36
Ett gym med bara en smith? Om jag förstod det rätt. Du bor ju i stockholm, finns massor med bra gym där. Skaffar du kort på vilket gym som helst så kommer det i princip alltid finnas den utrustningen man behöver som nybörjare, förutom om du har oturen att hamna på något riktigt skitgym.

mindtrix
2010-09-11, 19:39
Ett riktigt rack går väl hela vägen upp och är ihopsvetsat med en stång som håller ihop skiten högst upp.

Trodde det var standard på alla gym... För mig som föredrar att börja stående och inte böjd när jag kör marklyft så är det avgörande.

Osis
2010-09-11, 20:28
Vi har ett power rack liknande en sån här på gymmet jag tränar. Där kan man flytta krokarna som sitter inuti buren och sätta dom på framsidan istället. Om jag förstår dig rätt så skulle väl det vara en bra lösning?
http://www.newyorkbarbells.com/92563n.gif

Twitcher
2010-09-12, 05:12
Osis,
En sån finns på "mitt" gym, med den stora skillnaden att det bara går att hänga av sig skivstången INUTI buren! Den på din bild har hål som vetter utåt, så där kan man uppenbarligen också fästa krokarna. Det vore perfekt.

Men jag är fånge inuti min lilla power-rack-bur och har inte plats för att göra t.ex. utfall med en skivstång där inne. För då måste skivstången förflytta sig längre horisontellt än vad buren är lång. Pang klong krock!

Ett half rack (eller en borrmaskin) är det som mitt gym behöver. Fast ett artigt samtal med "den ansvarige" har avslöjat att det nog saknas förutsättningar för förbättningar, så jag ska byta gym istället (även om jag får betala dubbelt under ett antal månader: my mistake, lärpengar!)

Synd, för gymmets läge är perfekt för mig. Det bländade mig.

Vanish
2010-09-12, 06:40
Osis,
En sån finns på "mitt" gym, med den stora skillnaden att det bara går att hänga av sig skivstången INUTI buren! Den på din bild har hål som vetter utåt, så där kan man uppenbarligen också fästa krokarna. Det vore perfekt.

Men jag är fånge inuti min lilla power-rack-bur och har inte plats för att göra t.ex. utfall med en skivstång där inne. För då måste skivstången förflytta sig längre horisontellt än vad buren är lång. Pang klong krock!

Ett half rack (eller en borrmaskin) är det som mitt gym behöver. Fast ett artigt samtal med "den ansvarige" har avslöjat att det nog saknas förutsättningar för förbättningar, så jag ska byta gym istället (även om jag får betala dubbelt under ett antal månader: my mistake, lärpengar!)

Synd, för gymmets läge är perfekt för mig. Det bländade mig.

Eller så hittar du alternativ fram tills gymkortet gått ut. I militärpress och utfall antar jag att det inte är gigantiska vikter vi pratar om. Särskilt om du är ny.

Jag kör på 42kg militärpress och känner knappast att det är ett grovt behöv att använda en sådan ställning som du eftersöker. Använder istället en bänkpress. Den råkar vara med ledig på mitt gym.

Och utfall kanske går med mer vikt, men det är ju inga benböjar på 200kg man ska upp i iaf!

tntballe
2010-09-12, 06:54
Förstår inte hur du bär dig åt för att behöva mer än några decimeter, enda övningen är väl vanliga utfall fram som kan ersättas av splitböj, bulgarisk splitböj eller utfall bakåt.

För gymägaren så är väl det här det billigaste alternativet.
http://www.prisjakt.nu/bilder/bild.php?p=191912&type=standard&size=800&.jpg

Twitcher
2010-09-12, 07:19
Jag är nybörjare, särskilt med avseende på att börja använda fria vikter i s.k. basövningar istället för diverse "maskiner" som jag tyvärr har hobbytränat med tidigare.

Graden av belastning på skivstången tycker inte jag är väsentlig. Problemet är att i många benövningar (som utfall, goodmornings, raka marklyft och säkert flera andra övningar som jag kommer att vilja pröva på i framtiden) så behöver man förflytta belastningen/skivstången horisontellt längre än de decimetrar som insidan av en power-rack-bur erbjuder.

Osis och tntballe har postat bilder på två varianter av utrustning som löser det problem som jag (tycker att jag) nu behöver! Och jag har svårt att förstå hur man kan driva ett gym utan att ha sån grundläggande basutrustning: var ska man liksom annars ställa av sig skivstången efter sin övning?

tntballe
2010-09-12, 08:03
Här du en sida som visar bra utförande på många skivstångsövningar, även dom du tänkt börja med. Du ser då att man oftast inte förflyttar stången så pass mycket horisontelt.
www.cathletics.com/exercises/section.php?sectionID=2
Postat via en mobil enhet

Twitcher
2010-09-12, 08:58
Tackar! (återstår för mig att titta igenom den länken)

Men det ser ut som ett sånt där supersvar som man bara kan få genom att läsa det som andra människor delger: Mitt problem kanske inte ens existerar! Mitt förslag till lösning (en skivstångshållare) kanske är fel väg, ett symptom på att jag utför övningar felaktigt. Jag kommer att ta till mig och prova ut, så återkommer jag sen.

baxpin
2010-09-12, 16:46
Ett alternativ är att köra bulgariska böjar.

hdCXJEv6hgI

Den horisontella rörelsen är inte så stor så du kan kanske få plats i racket.

Twitcher
2010-09-12, 18:47
Bulgarer? Ja så får det nog bli tills vidare!
Tack baxpin.