handdator

Visa fullständig version : Body science!!


Storbrallan76
2010-09-11, 14:54
Hallå, har en fråga om body science, kvalitet och pris.
Hur detta kan vara så billigt?, om man jämför med andra märken, håller det samma kvaliet och kan man vara 100% säker på att man får vad som utlovas av innehållsförteckningen..

Sverker
2010-09-11, 15:04
Fråga återförsäljaren. Den bör veta enligt vilka tillverkningsstandarder produkterna görs.

melancoolio
2010-09-11, 15:18
Jag har testat deras EAA och proteinpulver. Får precis samma effekt som av andra lika billiga och dyrare märken. Sen om det innehåller till 100% av det som står på innehållsförteckningen det vet jag inte.

Helt ok smaker och löser sig bra! Jävligt fula etiketter.

WHITEFOLKS
2010-09-11, 16:28
Det är väl inte direkt billigare än andra lågprismärken.

Onigiri
2010-09-11, 17:16
Det är billigt för att det innehåller billiga ingredienser.

Apos78
2010-09-11, 17:22
Det är billigt för att det innehåller billiga ingredienser.

T.ex. vad? I jämförelse med andra märken? Jag är bara nyfiken och inte alls insatt.

Bushi^
2010-09-11, 17:28
Det är billigt för att det innehåller billiga ingredienser.

Är det något du vet eller något du tror?

vicarious
2010-09-11, 17:28
Jag har testat deras EAA och proteinpulver. Får precis samma effekt som av andra lika billiga och dyrare märken. Sen om det innehåller till 100% av det som står på innehållsförteckningen det vet jag inte.

Helt ok smaker och löser sig bra! Jävligt fula etiketter.

Och hur exakt menar du att du skulle märka vilken effekt proteinpulver eller EAA har på dig? Knappast något man känner i kroppen.

Storbrallan76
2010-09-11, 19:40
Apos78: Typ mot fairing o dalblads mm, tänker på i prisjämförelse kan ju fråga sej varför body science kan hålla sej så lågt i pris..,

Kanske ligger nått i vad Onigiri säger?!?

WHITEFOLKS
2010-09-11, 19:45
Det är ju inte billigare än Kolozzeums och FX produkter.

internethjälten
2010-09-11, 19:50
trevliga återförsäljare så kunder kommer tillbaka och då sjunker priset när efterfrågan stiger. finns inte så många tillverkare av protein så varför kan ett märke ta 120kr och ett annat 400kr när det är samma bas, det är det man ska fråga sig.

Storbrallan76
2010-09-11, 19:52
möjligt dom har jag ingen koll på. jämför lite med produkterna på *************!

Pepz
2010-09-11, 19:52
Det är billigt för att det innehåller billiga ingredienser.

nej




body science är bra produkter!

Storbrallan76
2010-09-11, 19:53
gymgro--isten fick tydligen inte skriva de hmm

Bluesparv
2010-09-11, 20:07
Varför är Nikekläder mycket dyrare än SOC-kläder?

Jo, det står Nike på de. Samma sak gäller nog inom kosttillskottsbranschen ska ni se :)

Apos78
2010-09-11, 20:29
Apos78: Typ mot fairing o dalblads mm, tänker på i prisjämförelse kan ju fråga sej varför body science kan hålla sej så lågt i pris..,

Kanske ligger nått i vad Onigiri säger?!?

Mycket annat än bara tillverkningskostnaden påverkar priset. Jag reagerade på att han skrev det som att det var säkerställt att ingredienserna var billigare än hos andra märken.

Varför är Twinlab så pass dyra? Eller AST Nypro? För att de innehåller första klassens ingredienser?

Onigiri
2010-09-11, 21:20
Menar att ett billigt eaa innehåller "billiga" aminosyror och att ett direkt dyrt eaa innehåller "dyra" eller aminosyror av högre kvalitet - men det betyder ju inte automatiskt att det har flera miljoner procents skillnad. Det är säkert ingen skillnad alls. Man är snål (eller smart?) och handlar de billigare produkterna, känns riktigt bortkastat att köpa ett tokdyrt vassle när det finns för nära 100kr/kg.

WHITEFOLKS
2010-09-11, 21:38
En dyrare produkt har potential att innehålla dyrare råvaror utan att göra en förlust, det betyder inte att den gör det.

Pepz
2010-09-11, 21:43
Menar att ett billigt eaa innehåller "billiga" aminosyror och att ett direkt dyrt eaa innehåller "dyra" eller aminosyror av högre kvalitet - .

eh nej
de flesta har aminosyror av farmaceutisk grad. det innebär att det är läkemedelsstandard och det inte finns "Bra" och "dåliga" varianter.

Skillnaden på priset beror till största del mellanhänder, reklam/spons och marginaler.

ChrisDEFC
2010-09-11, 21:48
Deras Omega-3 är sjukt billigt om man beställer fler än 5burkar. Även deras koffeintabletter är sjukligt prisvärt. Bara som tips.

Onigiri
2010-09-12, 05:04
Jaså är det så Pepz. Jag ville tro det från början men sedan ändrade jag mig till att det fanns olika kvaliteter av aminosyror. Givetvis har ju alltid pris med mellanhand och reklam att göra men jag trodde faktiskt inte att det fanns en läkemedelsstandard utav dem.

Sniggel
2010-09-12, 10:34
Vad för typ av skillnad i kvalitet skulle det kunna vara mellan framställd leucin och framställd leucin? Spårämnen av annat som inte är aminosyror?(nu räknar jag inte olika aminosyrefördelningar som olika kvalitet)

Fredrik_S
2010-09-12, 11:18
Pris är till 100% styrt av reklam popularitet marknadsförning försäljningsmetod märke och så vidare.
De återstående 0 % är kvalitet på råvara.

Dvs pris på kosttillskott är helt befriat från kvaliten på råvarorna och det är precis lika ofta sämre kvalite på dyrare produkter mot billiga. Men allra oftast är det exakt samma kvalite.

melancoolio
2010-09-12, 11:30
Och hur exakt menar du att du skulle märka vilken effekt proteinpulver eller EAA har på dig? Knappast något man känner i kroppen.

Det jag skrev betydde mer att jag märker ingen skillnad. Så köp det som passar din plånbok så blir du säkert nöjd och glad.

frong
2010-09-12, 11:39
Jag har testat deras EAA och proteinpulver. Får precis samma effekt som av andra lika billiga och dyrare märken. Sen om det innehåller till 100% av det som står på innehållsförteckningen det vet jag inte.

Helt ok smaker och löser sig bra! Jävligt fula etiketter.

Hur mäter du effekten på EAA och proteinpulver *popcorn*

melancoolio
2010-09-12, 11:43
Hur mäter du effekten på EAA och proteinpulver *popcorn*

Läs svaret ovan.

WHITEFOLKS
2010-09-12, 11:52
Priset hos ett modernt marknadsorienterat företag är alltid en effekt av marknadsföring.

Det enda man kan säga om priset är att det är deras försök att optimera avkastningen långsiktigt. Billigare tillgång till råvaror innebär en konkurrensfördel men inte by default sänkta priser. Det som skulle innebära sänkta/höjda priser är en tro att det skulle innebära bättre avkastning, långsiktigt, oavhängigt av vad råvarorna och så vidare kostar.

Olle MM
2010-09-12, 12:03
Jaså är det så Pepz. Jag ville tro det från början men sedan ändrade jag mig till att det fanns olika kvaliteter av aminosyror. Givetvis har ju alltid pris med mellanhand och reklam att göra men jag trodde faktiskt inte att det fanns en läkemedelsstandard utav dem.

Det är pharmakvalite på aminosyrorna i Body Science EAA produkter.
Sen har Pepz ändå en poäng i det han skriver.

Och det kommer snart en budget variant på EAA BS
Den aminosyrestrukturen som är i nuvarande Body Science EAA produkter är ganska dyr.

Sniggel
2010-09-12, 14:33
Det är pharmakvalite på aminosyrorna i Body Science EAA produkter.
Sen har Pepz ändå en poäng i det han skriver.

Och det kommer snart en budget variant på EAA BS
Den aminosyrestrukturen som är i nuvarande Body Science EAA produkter är ganska dyr.

Vad menas med struktur i detta fallet?

blondyz
2010-09-12, 14:36
Vad menas med struktur i detta fallet?

Tror han syftar på fördelningen mellan de olika aminosyrorna i produkten? men kan ha fel :p

Insulinus
2010-09-12, 16:03
Ju mindre mellanhänder desto mindre behöver ju vinstmarginalerna vara. MM och BS ligger väl inom samma koncern precis som GV och deras FX-serie. Inga mellanhänder = Lägre priser med samma råvaror.

Sedan misstänker jag att MM satsar mer på stor volym och liten procentuell vinst per produkt men tack vare volymen blir vinsten bra ändå!

Fairing
2010-09-13, 07:15
eh nej
de flesta har aminosyror av farmaceutisk grad. det innebär att det är läkemedelsstandard och det inte finns "Bra" och "dåliga" varianter.

Skillnaden på priset beror till största del mellanhänder, reklam/spons och marginaler.

Flikar bara in med att det finns stor skillnad beträffande löslighet och pris på aminosyror. Som ett exempel kan man ta Ajinomotos instantiserade aminosyror som kostar "skjortan" men dom löser sig galant och är lätta att smaksätta. Håller med dig att det blir skillnad i pris om man som ex. kolozzeum nutrition säljer direkt till slutkund och "klipper" alla mellanhänder.

blondyz
2010-09-13, 08:18
Flikar bara in med att det finns stor skillnad beträffande löslighet och pris på aminosyror. Som ett exempel kan man ta Ajinomotos instantiserade aminosyror som kostar "skjortan" men dom löser sig galant och är lätta att smaksätta. Håller med dig att det blir skillnad i pris om man som ex. kolozzeum nutrition säljer direkt till slutkund och "klipper" alla mellanhänder.

Hur är det med fairings aminorush? Tycker faktiskt den löser sig rätt dåligt, dessutom bildar den mycket skum :o

Sniggel
2010-09-13, 08:30
Tror han syftar på fördelningen mellan de olika aminosyrorna i produkten? men kan ha fel :p

Kan vara så, men jag är inte helt säker.

Det hypotetiseras om att t ex en aminosyrefördelning med mer leucin är bättre. Det finns t ex BCAA-produkter med olika fördelning mellan de grenade aminosyrorna, t ex:
1:1:1, 2:1:1, 4:1:1 och 8:1:1. Där första siffran står för leucinmängden.
Om man tror att en stor mängd leucin kontra de andra två är "the way to go" så blir produkten billigare då leucin är en aminosyra som är billig att tillverka (vad jag fått höra). Man kan då sänka priset på produkten och samtidigt få en bättre kvalitet. Obs att detta endast gäller om det nu skulle stämma att en hög leucinhalt ger bättre effekt.
Sen finns det EAA produkter där man har en "jämn" fördelning mellan alla aminosyror (undantaget tryptofan då den är läkemedelsklassad), samt EAA-produkter med högre halt av de grenade aminosyrorna.
Jag tycker det är tydligt att man inte är helt säker på vilken fördelning av aminosyror som är "bäst" eller vilken som lämpar sig bäst under vilka omständigheter.

Fairing
2010-09-13, 09:37
Hur är det med fairings aminorush? Tycker faktiskt den löser sig rätt dåligt, dessutom bildar den mycket skum :o

Det är ganska mycket Leucin i Amino rush och just leucin har en tendens att flyta. Dock kommer det en värstingvariant som löser sig vanligt proteinpulver

blondyz
2010-09-13, 13:40
Kan vara så, men jag är inte helt säker.

Det hypotetiseras om att t ex en aminosyrefördelning med mer leucin är bättre. Det finns t ex BCAA-produkter med olika fördelning mellan de grenade aminosyrorna, t ex:
1:1:1, 2:1:1, 4:1:1 och 8:1:1. Där första siffran står för leucinmängden.
Om man tror att en stor mängd leucin kontra de andra två är "the way to go" så blir produkten billigare då leucin är en aminosyra som är billig att tillverka (vad jag fått höra). Man kan då sänka priset på produkten och samtidigt få en bättre kvalitet. Obs att detta endast gäller om det nu skulle stämma att en hög leucinhalt ger bättre effekt.
Sen finns det EAA produkter där man har en "jämn" fördelning mellan alla aminosyror (undantaget tryptofan då den är läkemedelsklassad), samt EAA-produkter med högre halt av de grenade aminosyrorna.
Jag tycker det är tydligt att man inte är helt säker på vilken fördelning av aminosyror som är "bäst" eller vilken som lämpar sig bäst under vilka omständigheter.

Jo, att den "optimala fördelningen" är okänd står klart tycker jag också. Det jag tror menas är att de helt enkelt har mer av de dyrare aminosyrorna och därför blir "strukturen" dyr. Inget jag vet säkert, och det låter orimligt kanske, då jag har för mig att Body Science har hög halt Leucine?

Som sagt, jag spekulerar endast.

Scratch89
2010-09-13, 13:44
Fast man har väl också sett att över en viss andel leucin så blir det inga ytterligare fördelar.

RassK
2010-09-13, 13:47
Varför är Nikekläder mycket dyrare än SOC-kläder?

Jo, det står Nike på de. Samma sak gäller nog inom kosttillskottsbranschen ska ni se :)

Bara för att klargöra så går detta inte direkt att dra en parallell till kosttillskott. Nike-kläder är bättre kvalite än SOC. T.ex. en nike-tröja håller i 10 år medans en SOC-tröja håller i 2.

Kosttillskott förhåller sig inte riktigt på samma sätt. Dock gör prisskillnaden av märket det pga att det dyrare märket lagt ner mer pengar på marknadsföring.

WHITEFOLKS
2010-09-13, 13:56
Nikekläderna är ju dock inte dyrare för att de är av bättre kvalitet och prisskillnaden mellan kosttillskott är inte på grund av mer pengar lagda på reklam och liknande.

karlingen
2010-09-13, 14:40
Har nån testat Body Science BCAA ?

Onigiri
2010-09-13, 17:32
karlingen: Kört allt som Body Science erbjuder. Rekommenderas!

Eizbear
2010-09-13, 19:40
Har nån testat Body Science BCAA ?

Japp, fantastiskt pris, inte hipphipphurra för smaken äppel/päron..
Men för det priset så går det allt ner ;)

karlingen
2010-09-13, 19:46
nämen då får man väl köra med det ist för Amino Rush. Betydligt billigare ju O_o

Eizbear
2010-09-13, 20:05
nämen då får man väl köra med det ist för Amino Rush. Betydligt billigare ju O_o

nej nej nej, så illa smakar det inte.. det är bara inte gott... amino rush däremot, är det vidrigaste jag har smakat..(men detta är mitt tycke, du kan ju tycka precis tvärtom :) )

Men amino rush är inte billigare än BS bcca ?

Sniggel
2010-09-13, 20:40
nämen då får man väl köra med det ist för Amino Rush. Betydligt billigare ju O_o

Amino rush har ju lite fler ingredienser än EAA, bl a arginin om jag inte minns fel.

Sverker
2010-09-14, 05:59
Inga fler påhopp i tråden tack.

Olle MM
2010-10-29, 22:02
Det var en tråd med lite allt möjligt ser jag.

Body Science BCAA och Body Science EAA innehåller Ajinomoto aminosyror.
Jag anser att Ajinomoto är en marknadens bästa leverantör av aminosyror.

Olle MM
2010-10-30, 23:59
Det var en tråd med lite allt möjligt ser jag.

Body Science BCAA och Body Science EAA innehåller Ajinomoto aminosyror.
Jag anser att Ajinomoto är en marknadens bästa leverantör av aminosyror.

Kollade närmare på BCAA den innehåller inte Ajinomoto men en liknande kvalite.

Sniggel
2010-10-31, 10:39
Jo, att den "optimala fördelningen" är okänd står klart tycker jag också. Det jag tror menas är att de helt enkelt har mer av de dyrare aminosyrorna och därför blir "strukturen" dyr. Inget jag vet säkert, och det låter orimligt kanske, då jag har för mig att Body Science har hög halt Leucine?

Som sagt, jag spekulerar endast.

Som jag ser det så om en produkt är dyrare än en annan liknande (eller ibland likadan) så är det för att producenten påstår att den är bättre (marknadsför den). Detta är inte korrelerat med hur dyr den är att tillverka.

Ett roligt exempel är väl kaseinhydrolysat som ska vara väldigt dyrt, men som antagligen är mycket sämre än vanligt "ful-vassle".