handdator

Visa fullständig version : Skor med tunn sula - dåligt för knäna?


Pungis
2010-09-10, 21:14
Tja. Att tillvardags traska omkring i dojjor med tunn platt sula, som t ex converse och liknande - det kan väl inte vara speciellt sunt för knäna?

Är det nån mer än jag som reflekterat över det hela?

joko
2010-09-10, 21:23
Hade knäna behövt en tjock sula för att hålla sig sunda, så hade evolutionen begåvat dig med något liknande fastvuxna air max 90 på fötterna

Hardrocker
2010-09-10, 21:27
Det är snarare sämre med tjocka sulor då man sätter ner hälen först i backen vilket utsätter knäna för större påfrestningar. Mitt högra knä är trasigt efter en innebandyolycka och jag måste ha skor med tunnare sulor annars får jag riktigt ont.

Herr Oberst
2010-09-10, 21:49
Hade knäna behövt en tjock sula för att hålla sig sunda, så hade evolutionen begåvat dig med något liknande fastvuxna air max 90 på fötterna

Fast å andra sidan fanns det knappast någon risk för artros för några tusen år sedan då medellivslängden var typ 25 år. Våra knän är inte gjorda för att hålla i 90 år.
Minskad belastning på knälederna är ju ganska bra, sen om tunn eller tjock sula är bäst vettefan

jakke
2010-09-10, 21:50
Det är snarare sämre med tjocka sulor då man sätter ner hälen först i backen vilket utsätter knäna för större påfrestningar. Mitt högra knä är trasigt efter en innebandyolycka och jag måste ha skor med tunnare sulor annars får jag riktigt ont.

Varför skulle hälen först vara dåligt?

killenigrillen
2010-09-10, 22:02
Varför skulle hälen först vara dåligt?

Han syftar förhoppningsvis på löpsteg, annars har han fått nåt om bakfoten så att säga.

jakke
2010-09-10, 22:05
Han syftar förhoppningsvis på löpsteg, annars har han fått nåt om bakfoten så att säga.

Finns marathonlöpare av extremt hög klass som landar på hälen först.

Apos78
2010-09-10, 23:08
Sen ska det kanske sägas att det är mer än sulans tjocklek som påverkar. Ett par Converse, som är smalare än en tandpetare, trycker ihop foten på ett sätt som det inte är tänkt. Folk som går barfota hela tiden har en mycket bredare fot att sätta i marken vilket ger en helt annan belastning.

Stor skillnad att gå/springa i t.ex. ett par Fivefingers jämfört med ett par Converse. Jag använder de första då och då, vilket jag tycker fungerar bra. Mina Converse springer jag inte många steg i. Och då är sulan ännu tunnare i ett par Fivefingers.

Vad brukar man säga? Att dagens tjocka sulor lättare leder till knäskador men skonar fotleden. Eller var det tvärtom?