handdator

Visa fullständig version : Plattfot + mark och böj


Dreas
2010-09-10, 21:09
Tjo, har "extremt" lågt fotvalv. Har vanliga skor med inlägg till vardags men när jag ska böja och marka funderar jag på hur jag ska göra.

Problemet i både mark och böj är att jag viker inåt med knän och fot. Har testat att vinkla ut fötterna mer, det hjälper inte. Fick dock tipset idag på KAK att jag kanske kan testa att stå smalare.

Jag har ett par Ironworks när jag böjer, ska man lägga in inlägg i dom eller försöka fixa till styrkan i röven och få ut knäna mer? Att stå bredare är något jag inte vågar mig på då jag fick göra ett uppehåll efter att ha kört sumomark och breda böj en längre tid, ont i höfterna.

I marken kör jag barfota, har annars ett par inomhusfotbollskor med inlägg i, märkte rätt fort att barfota funkade mycket bättre gällande vart trycket kom ifrån.

Achivai
2010-09-10, 21:21
Jag har aldrig förstått varför "plattfothet" är ett problem, borde inte det innebära bättre stabilitet i och med större kontaktyta mot marken?

Dreas
2010-09-10, 21:26
Jag har aldrig förstått varför "plattfothet" är ett problem, borde inte det innebära bättre stabilitet i och med större kontaktyta mot marken?Fötterna (hålfoten) är svaga och viker sig inåt, alltså får du sämre kontakt med sidan du egentligen står på. Det "blir" även knas med vinklarna på knäna, vilket jag hoppas kunna fixa till på ett eller annat sätt.

nmanradnävna
2010-09-10, 21:38
Jag är plattfotad. Kör alltid med mina inlägg i skorna jag böjer i, annars skulle det kännas skit.

Mark kör jag dock i strumplästen. Har testat sumomark några gånger men har inte känts helt hundra i knäna så kör enbart smala nu

Dreas
2010-09-12, 20:40
Någon?

purplehaze
2010-09-12, 21:10
Har helt platta fötter. För böj använder jag Ironworks med inlägg och för mark så står jag smalt och barfota. Fokusera på att hålla knän i läge. Skynda långsamt.

Dreas
2010-09-13, 08:25
Har helt platta fötter. För böj använder jag Ironworks med inlägg och för mark så står jag smalt och barfota. Fokusera på att hålla knän i läge. Skynda långsamt.Okej, i marken fick jag tipset att stå riktigt smalt så det blir att testa, även inlägg i mina Ironworks får testas då.

Arbish
2010-09-13, 08:27
Har du försökt att medvetet pressa ut knäskålarna när du går upp?

Dreas
2010-09-13, 08:29
Har du försökt att medvetet pressa ut knäskålarna när du går upp?Japp :)

Martin Löwgren
2010-09-13, 10:39
Skaffa riktiga ortopediska ilägg. Pronation i fotleden predisponer för en mängd knä och höftdiagnoser.

Kauppi
2010-09-13, 11:01
jag är också riktigt plattfotad. böjer och markar i bara strumpor, går finfint!

Dreas
2011-06-10, 08:39
Bumpar den här i hopp om att få fler svar.

Skaffa riktiga ortopediska ilägg. Pronation i fotleden predisponer för en mängd knä och höftdiagnoser.Har skaffat ett par, dock känns de inte så stabila över hålfoten som man kanske skulle önska, då är mina gröna "Superfeet" hårdare.

jag är också riktigt plattfotad. böjer och markar i bara strumpor, går finfint!Låter som att be om knäproblem i framtiden, speciellt när vikterna börjar bli höga.

Hur har folk som kör SL styrt upp det hela?

Lars Brinkhoff
2011-06-10, 09:20
Skulle det kunna vara bra att träna de musker som utåtroterar lårbenet?

http://exrx.net/Muscles/HipExernalRotators.html

Dreas
2011-06-10, 10:49
Skulle det kunna vara bra att träna de musker som utåtroterar lårbenet?

http://exrx.net/Muscles/HipExernalRotators.htmlKan vara. Frågan är om de inte får nog med träning av böj tre ggr i veckan där man ser till att pressa ut benen för allt man är värd?