handdator

Visa fullständig version : Omega 3-kapslar, härsknat?


sinemetu
2010-09-10, 18:14
Har nyligen köpt Omega 3 från Twinlab och det luktar rätt så vidrigt ur den burken...

Hur vet man om det har härsknat?

Eddie Vedder
2010-09-10, 18:23
Luktar det vidrigt ur burken borde något vara fel. Jag skulle försöka få nytt om det går.

sinemetu
2010-09-10, 18:30
Testade att öppna en kapsel nu. Det luktade ganska fräscht, inte lika vidrigt som ur burken. Kanske någon kapsel som gått sönder och oxiderat?

sinemetu
2010-09-10, 19:23
Någon som vet hur härsken fiskolja ska lukta?

Sverker
2010-09-10, 19:28
Fisk.
Annars kan du få något bitter mentoldoft.

Du märker ifall oljan är härsken med att smaken sätter sig i svalget och sura uppstötningar späder på eländet.

Larsson85
2010-10-10, 12:48
Jag blir inte klok på hur man kan veta vilka omega 3 kapslar som är bra att köpa. När jag googlade så hittade jag två råd. Det skulle vara godkänt av läkemedelsverket, samt inte innehålla antioxidationsmedel. De enda kapslarna jag hittar som är rekommenderade av läkemedelsverket är eskimo, men samtidigt så stoltserar de med att de stoppar i antioxidationsmedel för bättre kvalite.

I övrigt så är det en djungel bland omega 3 tillskotten, det finns i alla möjliga prisklasser, och som konsument så har man ingen möjlighet att veta om det högre priset verkligen ger någon extra kvalite.

Eddie Vedder
2010-10-10, 14:46
Jag blir inte klok på hur man kan veta vilka omega 3 kapslar som är bra att köpa. När jag googlade så hittade jag två råd. Det skulle vara godkänt av läkemedelsverket, samt inte innehålla antioxidationsmedel. De enda kapslarna jag hittar som är rekommenderade av läkemedelsverket är eskimo, men samtidigt så stoltserar de med att de stoppar i antioxidationsmedel för bättre kvalite.

I övrigt så är det en djungel bland omega 3 tillskotten, det finns i alla möjliga prisklasser, och som konsument så har man ingen möjlighet att veta om det högre priset verkligen ger någon extra kvalite.

Var har du fått rådet att det inte ska innehålla antioxidationsmedel? Då blir ju kvalitén markant sämre. Det är ju bara E-vitamin.

Larsson85
2010-10-10, 17:15
Var har du fått rådet att det inte ska innehålla antioxidationsmedel? Då blir ju kvalitén markant sämre. Det är ju bara E-vitamin.

Jag är precis som du lite frågandes till just det tipset, lite därför jag tog upp det här för att se om någon reagerade. Jag läste det när jag googlade och kom till en tråd på body.

Eftersom det var två olika som skrev det och att ingen opponerade sig så tänkte jag att då är det kanske så.
http://forum.body.se/archive/index.php/t-44533.html

Hur som helst, finns det något bra sätt för mig som konsument att kunna försäkra mig om att jag får bra omega 3? Det känns som att man köper grisen i säcken, inte ens när jag har fått hem det så kan jag göra någon närmare analys om det nu inte skulle vara så att det luktar och smakar härsket.

bb X
2010-10-10, 17:36
Luktar det vidrigt ur burken borde något vara fel. Jag skulle försöka få nytt om det går.

Omega-3 luktar alltid vidrigt, iaf de som jag får hem av GV.

Eddie Vedder
2010-10-10, 18:42
Omega-3 luktar alltid vidrigt, iaf de som jag får hem av GV.

Då är det något som inte är okej.

Sniggel
2010-10-12, 13:03
Jag är precis som du lite frågandes till just det tipset, lite därför jag tog upp det här för att se om någon reagerade. Jag läste det när jag googlade och kom till en tråd på body.

Eftersom det var två olika som skrev det och att ingen opponerade sig så tänkte jag att då är det kanske så.
http://forum.body.se/archive/index.php/t-44533.html

Hur som helst, finns det något bra sätt för mig som konsument att kunna försäkra mig om att jag får bra omega 3? Det känns som att man köper grisen i säcken, inte ens när jag har fått hem det så kan jag göra någon närmare analys om det nu inte skulle vara så att det luktar och smakar härsket.

Ser ut som du läste fel och la till ordet "inte".

hanushans
2011-06-03, 11:21
Då är det något som inte är okej.

Nja, jag tror man kan vara lite olika känslig för den där lukten. Tycker också att de luktar snuskigt i vanliga fall, men de i den förpackningen jag har nu luktar verkligen gammal stjärt.

Säkrast att slänga då? Men de går ut om 2 år. Någon skrev att man märker om det härsknat på att den ruttna smaken sitter kvar.

Är det farligt att äta rutten fiskolja?

Sverker
2011-06-03, 17:13
Härsket fett är aldrig bra att äta. Ökar mängden fria radikaler i kroppen och ställer till med oreda.

Fast det krävs en hel del fett under lång tid innan effekterna går att mäta upp. Du kommer inte att få ned tillräckligt mycket fett innan du tröttnar.

Ponitus
2011-06-03, 17:16
Lite offtopic

Omega-3 som går att köpa här i shopen är helt okej eller?

LillSkalman
2011-06-03, 17:27
Lite offtopic

Omega-3 som går att köpa här i shopen är helt okej eller?

Köpte 4a burkar kolos omega3 sist, inne på sista burken nu. Trycker man ner nosen under locket luktar det ju lite gelatinaktigt och instängt.
Kapslarna är fräsha och jag har aldrig fått otrevlig smak upp i munnen. Jag gillar dem och kommer troligen köpa fler.

Tolkia
2011-06-03, 21:52
Då är det något som inte är okej.
Alltså, jag håller nog med honom om att det alltid luktar lite mysko om man sticker näsan i burken. Det gör det f.ö. av väldigt många kosttillskott/hälsokostpreparat i tablettform. Om det inte är någor problem att äta dem skulle jag säga att det är OK; jag hade en burk som blev dålig, och det var så bortom allt förstånd vidrigt att det finns inte en chans i världen att man missar det.

pjay
2011-06-04, 18:00
Alltså, jag håller nog med honom om att det alltid luktar lite mysko om man sticker näsan i burken. Det gör det f.ö. av väldigt många kosttillskott/hälsokostpreparat i tablettform. Om det inte är någor problem att äta dem skulle jag säga att det är OK; jag hade en burk som blev dålig, och det var så bortom allt förstånd vidrigt att det finns inte en chans i världen att man missar det.

+1

Har förbrukat ett antal omega-3 burkar och testat ca 3-4 olika märken, och alla har luktat lite unken fisk(vilket kanske inte är så konstigt eftersom det är fiskolja i dom) :P