handdator

Visa fullständig version : Negativa effekter av anti inflamatoriskgel?


Dav0d
2010-09-10, 18:11
Hej alla goda.

En fråga, verkar som jag har fått en inflammation i mitten av höger knä, tror det är korsbanden. Jag har tränat ben för många gånger och i samband med brottning har det troligtvis uppstått. Jag undrar, vad är de negativa effekterna att träna medan man lägger gelen innan och efter träningen? Kan skaderisken öka eftersom jag försöker behandlar det medans jag tränar?

Mvh

Dav0d
2010-09-11, 18:18
Ingen som vet ifall det är negativt för mig att sätta anti-inflamatoriskgel medan jag tränar?

Tolkia
2010-09-11, 19:36
Den största effekten du får lär vara smärtlindring, d.v.s. du känner inte hur ont du har, eller hur ont träningen gör. Hur bra eller dåligt det är beror på vad det är för fel på dig, hur du tränar, hur väl du känner din kropp och vilken mentalitet du har. Jag är generellt sett tveksam till att träna med smärtstillande, eftersom det i väldigt många fall leder till att man utsätter den skadade kroppsdelen för sådant den egentligen inte klarar av (vilket man kan ignorera eftersom man dämpar bort att den signalerar att den inte vill vara med) och därmed förvärrar skadan. Det är bättre att mota Olle i grind än att vara tjurskallig här.

mindtrix
2010-09-11, 19:37
Jag har gjort misstaget att ha bedövningskräm på en muskel som jag skadat under träningen. Man känner inte när man överbelastar och gör sig illa. Hinner inte känna efter på samma sätt.

Dock anti-inflamatoriskgel vet jag dock inte..

stridis
2010-09-11, 19:50
Precis. Därför skall man inte vara vek utan köra på utan smärtstillande, då vet man ifall det är dålig smärta.

Dav0d
2010-09-12, 10:48
Precis. Därför skall man inte vara vek utan köra på utan smärtstillande, då vet man ifall det är dålig smärta.

Det jag gjort i 2-3 månader nu. Men jag måste ju få bort inflammationen, det är det jag ville ha gelen till. Är det enbart vila som kan fixa det, finns det inget som påskyndar?

Luca Brasi
2010-09-12, 16:51
Frågan är väl om antinflammatoriska grejer kommer att påskynda läkningen av ditt knä?
Det är kanske inte en process som går att skynda på.

Dav0d
2010-09-12, 18:42
Frågan är väl om antinflammatoriska grejer kommer att påskynda läkningen av ditt knä?
Det är kanske inte en process som går att skynda på.

Den frågan ställer jag också gärna :) för som sagt, 3 månader med smärta är ganska jobbigt. Eftersom jag också tränar 5-6 dagar i veckan och använder knät i varje pass,

Tolkia
2010-09-12, 19:16
Vad har du i övrigt gjort för att bli av med skadan? Jag vill inte verka dryg, men tre månader med 5-6 pass i veckan på ett smärtande knä låter inte ... jättesmart. Vila? Rehab? Sjukgymnast? Så mycket kan jag säga som att inget preparat i världen kommer att quickfixa ditt knä.

Dav0d
2010-09-12, 19:22
Vad har du i övrigt gjort för att bli av med skadan? Jag vill inte verka dryg, men tre månader med 5-6 pass i veckan på ett smärtande knä låter inte ... jättesmart. Vila? Rehab? Sjukgymnast? Så mycket kan jag säga som att inget preparat i världen kommer att quickfixa ditt knä.

Efter att ha varit borta från träningen i ett år efter 3 brutna revben, känns det nästan nödvändigt att vara idiot just nu för att inte bli totalt apatisk. Men jag trodde seriöst att "antiinflammatorisk gel" skulle vara just det - antiinflammatorisk, men ni säger att det enbart är smärtlindrande?

Tolkia
2010-09-12, 19:24
Visst har du en liten antiinflammatorisk effekt, men på en så stor kroppsdel som ett knä tror jag att dosen blir väldigt liten; särskilt om det inte är väldigt ytligt på knät. Det är inte ens säkert att du VILL ha en antiinflammatorisk effekt; vet du egentligen vad som är fel på knät (det låter väldigt osäkert i ditt första inlägg)? Om inte kanske det är dags att kolla upp det efter tre månader. Kom ihåg att du skall leva ett helt liv med ditt knä.

Dav0d
2010-09-12, 20:13
Visst har du en liten antiinflammatorisk effekt, men på en så stor kroppsdel som ett knä tror jag att dosen blir väldigt liten; särskilt om det inte är väldigt ytligt på knät. Det är inte ens säkert att du VILL ha en antiinflammatorisk effekt; vet du egentligen vad som är fel på knät (det låter väldigt osäkert i ditt första inlägg)? Om inte kanske det är dags att kolla upp det efter tre månader. Kom ihåg att du skall leva ett helt liv med ditt knä.

Säker? Absolut inte. Men försök få en magnetröntgen idag när jag ändå kan knäböja tunga vikter. Går jag till läkaren är det garanterat att han ger mig en antiinflammatorisk gel och ber mig vila i 1 månad. T.ex nu gör det inte ont. Men om jag imorgon kör ett knäböjspass och dagen efter tränar MMA, då kan jag dagen efter inte jogga så bra, känns precis där korsbandet ligger - alltså mitt under "kulan".

Lillleif
2010-09-13, 07:36
Säg inte till läkaren att du kan knäböja tunga vikter. Säg istället att du har så ont att du nästan inte kan gå på benet. Då får du hjälp.