handdator

Visa fullständig version : Alltid träningsvärk


Lawgivah
2010-09-10, 17:57
Hej, jag har snart styrketränat i 2 år. Och enda sen dagen jag började styrketräna så får jag ALLTID riktigt grov träningsvärk i bröstmusklerna, andra dagen gör det ont att tex sätta på sig tröjan.

Jag har kört samma schema ang. bröst nästan hela tiden, börjar med bänkpress, sen hantelpress, cableflyes och avslutar med hantelflyes.



Vad beror detta på? Kan det vara nyttigt? Eller förstör detta min återhämtningsförmåga?

JoeyP
2010-09-10, 18:13
Träningsvärk är inget kvitto på att din träning går bra
Träningsvärk är inget tecken på att du inte är återhämtad
Träningsvärk kan infinna sig trots att du är återhämtad
Träningsvärk kan däremot påverka din träning negativt iom att man känner sig stel

Kort och gott så förstör det inte din återhämtningsförmåga
Iaf vad jag lärt mig hittills då.
Jag har typ samma problem med benen. Alltid träningsvärk i dem, kanske för man kör mer försiktigt och tare lugnare i den negativa fasen.
Då det oftast är den negativa fasen som orsakar träningsvärk.

Någon som är mer kunnig inom det här området borde svara snart då jag aldrig riktigt fattat vad träningsvärk är för nånting.

Ape3
2010-09-10, 18:20
Jag har lätt för träningsvärk, i vissa muskler. En del är lätt att slita ut andra är svårare. Bröst är lätt medens axlar är svårare.

Lawgivah
2010-09-10, 18:23
http://forum.body.se/showthread.php?t=147&highlight=DOMS

Där har dom en helt annat syn på träningsvärk, väldigt intressant ämne.

JoeyP
2010-09-10, 22:00
Lawgivah! Nice rek (tråd) läsning ja.

tdaman
2010-09-10, 22:17
Jah har haft det precis likdant som dig i 1,5 års tid. Det är nog väldigt individuellt. Är fruktansvärt jobbigt ibland. Har världens träningsvärk nu körde bröst/axlar igår.

Gädda
2010-09-10, 22:29
Träna med högre frekvens så bör det försvinna. Med vilken volym/frekvens tränar du bröst nu?

Pungis
2010-09-10, 23:40
De är individuellt..Vissa har inget alls, andra ganska mycket. Njut av det. Jag älskar det :)

Lawgivah
2010-09-11, 00:43
Träna med högre frekvens så bör det försvinna. Med vilken volym/frekvens tränar du bröst nu?

Bänkpress: 110kg: 5-6 rep, 3set
Hantelpress: 40kg: 6-8 rep, 3set.
cableflyes: 60lbs: 8-10 rep, 3set.
hantelflyes: 18,5kg: 8-10rep, 3set.

Kör ganska intensivt, mellan 2-4 minuter vila mellan seten.

Pansartax
2010-09-11, 09:49
Träningsvärk är inget kvitto på att din träning går bra
Träningsvärk är inget tecken på att du inte är återhämtad
Träningsvärk kan infinna sig trots att du är återhämtad
Träningsvärk kan däremot påverka din träning negativt iom att man känner sig stel

Kort och gott så förstör det inte din återhämtningsförmåga
Iaf vad jag lärt mig hittills då.
Jag har typ samma problem med benen. Alltid träningsvärk i dem, kanske för man kör mer försiktigt och tare lugnare i den negativa fasen.
Då det oftast är den negativa fasen som orsakar träningsvärk.

Någon som är mer kunnig inom det här området borde svara snart då jag aldrig riktigt fattat vad träningsvärk är för nånting.

Dock så borde väl träningsvärk räknas som ett bevis på att man har träffat rätt muskel, eller?

Dreas
2010-09-11, 11:28
Dock så borde väl träningsvärk räknas som ett bevis på att man har träffat rätt muskel, eller?Nej

dupper
2010-09-11, 13:19
Nej

Träningsvärk borde väl ändå gå att se som att du ansträngt den muskel du har smärtan i? Om detta utvecklar styrka eller hypertrofi låter jag vara osagt.

Dreas
2010-09-11, 14:02
Träningsvärk borde väl ändå gå att se som att du ansträngt den muskel du har smärtan i? Om detta utvecklar styrka eller hypertrofi låter jag vara osagt.Ja, men det säger ju inget. Du kör pushdowns två pass, ena passet får du träningsvärk, andra passet får du inte träningsvärk i triceps.

Vilket av passen som är bäst kan du inte säga bara genom att utgå ifrån träningsvärken.

Crippa90
2010-09-11, 20:12
Nej

Vadå nej? Du får väl inte träningsvärk i arslet efter lite bicepscurl? Såvida det inte försiggår skumma saker i duschen efteråt på ditt gym. ;)

JoeyP
2010-09-11, 20:15
Jag har träningsvärk i vänstra biceps.
Körde frontböj igår.
Väldigt märkligt.

dupper
2010-09-11, 20:16
Ja, men det säger ju inget. Du kör pushdowns två pass, ena passet får du träningsvärk, andra passet får du inte träningsvärk i triceps.

Vilket av passen som är bäst kan du inte säga bara genom att utgå ifrån träningsvärken.

Visserligen, men om du efter ena passet med pushdowns får träningsvärk i bröst, andra passet i triceps, så kan man ändå ana att det andra passet funkade bättre i avseendet att gå på triceps?

Dreas
2010-09-11, 20:24
Vadå nej? Du får väl inte träningsvärk i arslet efter lite bicepscurl? Såvida det inte försiggår skumma saker i duschen efteråt på ditt gym. ;)Du kan träffa en muskel "bra" och inte få träningsvärk, du kan träffa en muskel sämre och kanske ändå få träningsvärk. Vad säger dig då träningsvärken?

Dra inte i för stora växlar av träningsvärk, det är trevligt men är inte nog undersökt för att man ska kunna säga speciellt mycket om det, såvitt jag vet.

Visserligen, men om du efter ena passet med pushdowns får träningsvärk i bröst, andra passet i triceps, så kan man ändå ana att det andra passet funkade bättre i avseendet att gå på triceps?Nej, tänkbart men som sagt, dra inte i för stora växlar.

Bluesparv
2010-09-11, 20:30
Visserligen, men om du efter ena passet med pushdowns får träningsvärk i bröst, andra passet i triceps, så kan man ändå ana att det andra passet funkade bättre i avseendet att gå på triceps?

Då skulle jag dra slutsatsen att du har gjort nåt jäkligt mysko... ;)

Mer troligt är att man träffar muskeln på nåt sätt man inte är van vid. Det är iaf så jag får min träningsvärk, vid ovan träning.

Lawgivah
2010-09-12, 13:09
Då skulle jag dra slutsatsen att du har gjort nåt jäkligt mysko... ;)

Mer troligt är att man träffar muskeln på nåt sätt man inte är van vid. Det är iaf så jag får min träningsvärk, vid ovan träning.


Segt att man får träningsvärk i bröst varje gång i över 1.5år och kört inprincip likadant hela tiden, snacka om ovan träning. not.

Dreas
2010-09-12, 13:11
Segt att man får träningsvärk i bröst varje gång i över 1.5år och kört inprincip likadant hela tiden, snacka om ovan träning. not.Testa att träna bröst oftare så kanske det försvinner(om det nu är ett problem)?

Nu tränar jag hela kroppen två ggr i veckan, träningsvärken blir inte så påtaglig, vilar jag en vecka så blir den genast värre.