handdator

Visa fullständig version : Min viktminskning.


Herr Spårberg
2010-09-10, 15:48
Läste nyss deffguiden, och kom fram till att skapa en egen tråd.

Jag har under våren bulkat upp mig från cirka 85 kg till ungefär 90 kg. Viktuppgången torde ha bestått utav ungefär hälften fett och hälften muskler.
För ca 3 veckor sedan började jag äta sunt, och har under denna vecka joggat 5-6 kilometer varje dag, vilket har gjort så att jag gått ned till cirka 87.5 kg (morgonvikt). Jag skulle gärna vilja ha lite synpunkter på min viktnedgång, och vad jag skulle kunna göra för att kunna effektivisera den.
Jag kommer även att träna någon timme på gym 1-2 ggr i veckan.

Ålder: 16
Vikt: 87.5
Längd: 192

Frukost: Ca 1,5 dl havregryn med lättmjölk, ca 1 dl apelsinjuice. Ev. en grov brödskiva.
Lunch: Skolmat (enl. tallriksmodellen), i en normalstor portion. Ibland ett glas mjölk.
Mellanmål: Banan eller äpple. Alt. ett par grova brödskivor med ost.
Middag: Ungefär samma som skolmaten, oftast runt 2 potatisar/2dl pasta med lax/köttfärssås eller liknande.
Liksom skolmaten är detta svårt att bestämma exakt, då det serveras olika rätter varje dag.

Ser detta ut att vara en någorlunda bra kost vid viktminskning?
Om så är fallet, var kan vikten tänkas att ligga på om en sisådär 1.5-2 månader, förutsatt att jag fortsätter som idag?

Bild i dagsläget:
http://img828.imageshack.us/img828/2339/p9100584.jpg.

Benjila
2010-09-10, 16:44
Om så är fallet, var kan vikten tänkas att ligga på om en sisådär 1.5-2 månader, förutsatt att jag fortsätter som idag?

Räkna först ut hur mycket kaloriunderskott du ligger på varje dag eller vecka. Sen är det väl bara att räkna hur lång tid det tar? :smash:

Vanish
2010-09-11, 08:47
Jag förstår inte riktigt. Gymmar du 1-2 gånger i veckan och ville bulka upp dig för att nu deffa ner dig? Vad är ditt egentliga mål med det hela?

Jag skulle rekommendera att träna styrketräning och se till att hålla proteinintaget högt så du inte tappar för mycket muskelmassa.

Tänk på att det inte är träningen i sig som avgör om du går ner eller inte. Utan underskottet du ligger på skapat av eneri in mot energi ut. Oavsett hur du skapar det.

bb X
2010-09-11, 11:25
Ta inte illa upp nu, jag är bara ärlig och ger dig ett rakt svar.

Du har i princip ingen muskelmassa, din bulk verkar ha gått rakt åt helvete, hur ofta gymmade du och hur mycket protein åt du under din bulk? Åt du som du gör idag så bekräftar det var jag precis sa, en helt misslyckad bulk. Jogga är det sämsta du kan göra under en deff, speciellt när du bara kör gym 1-2 ggr i veckan.

Mitt tips;
BANTA, spring på, ät mindre kolhydrater, MYCKET mer protein och gå ner i vikt tills du har låg BF% (body fat %) låt säga runt 10%, sen gör du ett nytt försök att bulka, med MYCKET mer protein och sedan deffar du när du har något att deffa fram.

Deffar du nu och går ner 0.5kg/vecka så kommer du säkert lyckas gå ner i vikt, men du har inte mycket o deffa fram därför borde du bara köra så det ryker och gå ner i snabbare takt. ;)

HulkH
2010-09-11, 12:56
Ta inte illa upp nu, jag är bara ärlig och ger dig ett rakt svar.

Du har i princip ingen muskelmassa, din bulk verkar ha gått rakt åt helvete, hur ofta gymmade du och hur mycket protein åt du under din bulk? Åt du som du gör idag så bekräftar det var jag precis sa, en helt misslyckad bulk. Jogga är det sämsta du kan göra under en deff, speciellt när du bara kör gym 1-2 ggr i veckan.

Mitt tips;
BANTA, spring på, ät mindre kolhydrater, MYCKET mer protein och gå ner i vikt tills du har låg BF% (body fat %) låt säga runt 10%, sen gör du ett nytt försök att bulka, med MYCKET mer protein och sedan deffar du när du har något att deffa fram.

Deffar du nu och går ner 0.5kg/vecka så kommer du säkert lyckas gå ner i vikt, men du har inte mycket o deffa fram därför borde du bara köra så det ryker och gå ner i snabbare takt. ;)

Håller faktiskt med dig på de flesta punkter. Sen banta och spring på kan man ju diskutera då han vill bygga muskler eller ej. Men jag skulle nog kanske inte deffat helt, men legat precis på kaloriunderskott, sen ta många lång goa promenader:)

Herr Spårberg
2010-09-12, 16:29
Tack för svaren!

Ta inte illa upp nu, jag är bara ärlig och ger dig ett rakt svar.

Du har i princip ingen muskelmassa, din bulk verkar ha gått rakt åt helvete, hur ofta gymmade du och hur mycket protein åt du under din bulk? Åt du som du gör idag så bekräftar det var jag precis sa, en helt misslyckad bulk. Jogga är det sämsta du kan göra under en deff, speciellt när du bara kör gym 1-2 ggr i veckan.

Mitt tips;
BANTA, spring på, ät mindre kolhydrater, MYCKET mer protein och gå ner i vikt tills du har låg BF% (body fat %) låt säga runt 10%, sen gör du ett nytt försök att bulka, med MYCKET mer protein och sedan deffar du när du har något att deffa fram.

Deffar du nu och går ner 0.5kg/vecka så kommer du säkert lyckas gå ner i vikt, men du har inte mycket o deffa fram därför borde du bara köra så det ryker och gå ner i snabbare takt. ;)

Det var just proteinet som det hela fallerade på, hade ingen aning om att man skulle höja proteinintaget under bulk förrän efter "bulken". Gym tränade jag hyfsat ofta, runt 5 ggr/vecka, och då runt 45 min.
Skall nu försöka att äta och enligt ditt tips ovan.

Men - Om man utgår ifrån bilden jag tidigare bifogade - Finns här någon kunnig här som, med hjälp av bilden ovan, kan försöka sig på att avgöra hur pass många kg jag behöver tappa för att ligga stadigt på 10% BF?
Hur snabbt kan det i sådana fall tänkas gå om man tränar som tidigare angivet?

bb X
2010-09-12, 17:04
Svårt o säga egentligen, men runt 10-15kg så ligger du runt 10% BF =)

Herr Spårberg
2010-09-16, 16:41
Har redan gjort framsteg. Vägde mig alldeles nyss och vågen visade 84.7.
Kan ju dock bestå av vätska iofs.