handdator

Visa fullständig version : lite hjälp med träningsschema!


ToniiR
2010-09-10, 13:12
Tjena!

Har nu tränat på gym i ca: 2 år och har aldrig haft ett träningsschema, har haft det i huvudet så att säga.
Men skulle nu vilja ha ett ordentligt och bra schema som passar mig så bra som möjligt.

Tränar 4-5 ggr i veckan med ungefär detta schema:
Måndag:Bröst/triceps/mage
Tisdag:Rygg/biceps/mage
Onsdag:Axlar/ben/mage
Torsdag:vila
Fredag: Bröst/triceps/mage
Lördag:vila
Söndag: Rygg/biceps/mage


Det är ungefär hur jag brukar ligga i veckan och köra.
Har ni några synpunkter om vad jag kan förbättra för att få ut max och det bästa sättet att bygga upp muskler.*flex*

Skulle gärna vilja ha hjälp med vad man ska äta innan och efter träning, är lite dålig på den fronten.

Tack för svar!;)

sp123ltd1
2010-09-10, 14:38
Varför kör du magen varje pass? den är som vilken muskel som helst och ska tränas på samma sätt:)

ToniiR
2010-09-10, 14:50
Jag ska alltså inte köra mage varje pass?
Har hört annat att man kan träna mage varje pass, att magen återhämtar sig snabbare.

sp123ltd1
2010-09-10, 15:09
det är en myt. träna den som du tränar dom andra musklerna:)

Pjotor
2010-09-10, 15:18
Jag ska alltså inte köra mage varje pass?
Har hört annat att man kan träna mage varje pass, att magen återhämtar sig snabbare.

Bara för att du kan betyder det inte att du ska.

Om du använder övningar som ställer krav på bålstabilitet (knäböj, stående axelpress, marklyft, chins) så behöver du inte göra några magövningar alls.

Matsa
2010-09-10, 21:00
Träna magen precis som vilken annan muskel som helst.

Bara för att du kan betyder det inte att du ska.

Om du använder övningar som ställer krav på bålstabilitet (knäböj, stående axelpress, marklyft, chins) så behöver du inte göra några magövningar alls.

Jag tycker ändå att direkt magträning är en bra idé helt enkelt eftersom riktigt starka magmuskler är till sådan stor nytta i precis alla stora övningar.

Pjotor
2010-09-10, 21:51
Jag tycker ändå att direkt magträning är en bra idé helt enkelt eftersom riktigt starka magmuskler är till sådan stor nytta i precis alla stora övningar.

Absolut. Träningssättet bör dock väljas efter vad man vill uppnå.

För min del så använder jag mina magmuskler mest för att hålla överkroppen stabil. Det är alltså inte så stora rörelser inblandade -- jag eftersträvar att kunna hålla bröstkorgen någorlunda stilla i förhållande till bäckenet. Därför gillar jag knäböj, stående axelpress och dylika övningar, eftersom dessa övningar ställer stora krav på isometrisk styrka.

Om man däremot håller på mycket med sporter eller aktiviteter där det är viktigt med hög styrka i en rörelse -- ja då ska man absolut köra mer av viktade situps, frivändningar och sådant.

De allra flesta sporter och vardagssituationer ställer högre eller lägre krav på isometrisk styrka, men inte alla ställer krav på dynamisk styrka. Därför hävdar jag att övningar som ställer krav på isometrisk styrka bör ingå i nästan all form av träning. Dynamiska styrkeövningar kommer ofta i andra hand.

Matsa
2010-09-10, 23:13
Absolut. Träningssättet bör dock väljas efter vad man vill uppnå.

För min del så använder jag mina magmuskler mest för att hålla överkroppen stabil. Det är alltså inte så stora rörelser inblandade -- jag eftersträvar att kunna hålla bröstkorgen någorlunda stilla i förhållande till bäckenet. Därför gillar jag knäböj, stående axelpress och dylika övningar, eftersom dessa övningar ställer stora krav på isometrisk styrka.

Om man däremot håller på mycket med sporter eller aktiviteter där det är viktigt med hög styrka i en rörelse -- ja då ska man absolut köra mer av viktade situps, frivändningar och sådant.

De allra flesta sporter och vardagssituationer ställer högre eller lägre krav på isometrisk styrka, men inte alla ställer krav på dynamisk styrka. Därför hävdar jag att övningar som ställer krav på isometrisk styrka bör ingå i nästan all form av träning. Dynamiska styrkeövningar kommer ofta i andra hand.

Visst ska man gärna träna utifrån det man behöver använda musklerna till, statisk styrka är viktig i knäböj så statisk magträning vore alltså bra. Faktum är dock att jag tycker mig ha fått bättre stabilitet i knäböj av att köra cable crunches och viktade situps (tycker dock klart bäst om utrullningar). En viss överföring verkar det alltså finnas även från dynamiska magövningar till knäböj trots att belastningen där är statisk.

Om man tittar runt bland lite etablerade strykelyftsprogram så ser man ofta dynamisk magträning. Wendler brukar ha med det i sina 5-3-1 program, det finns i de flesta Westside program jag har sett, tittar man på programmen i Fetknoppens träningskompendium så ser man även där övningar som crunches.

Jag tror att du krånglar till det lite i onödan. Stark mage = bra för knäböj (och mark etc) helt enkelt, statiska övningar, dynamiska övningar, it's all good! Om basövningarna räcker så är det ju toppen, mer tidsekonomiskt. Själv tränar jag dock skiten ur magen för att vara på den säkra sidan, jag har aldrig hört talas om en för stark mage men motsatsen är inte lika ovanligt.

AdamDenLille
2010-09-11, 00:33
Jag tänkte faktiskt börja med ett liknande schema
Bröst/Triceps
Rygg/Biceps
Axlar/Ben
Mage/Underarmar
och sedan då förstås börja om från början. Tänkte mest om någon som ändå kollar runt här har lust att kommentera mitt också, om det är helt galet eller om det låter som ett okej schema?
Ledsen att jag inte var till någon hjälp ToniiR ,men jag är lite för ny inom det här för att hjälpa dig :)
MVH Adam Nordström

ToniiR
2010-09-11, 11:52
Absolut. Träningssättet bör dock väljas efter vad man vill uppnå.

För min del så använder jag mina magmuskler mest för att hålla överkroppen stabil. Det är alltså inte så stora rörelser inblandade -- jag eftersträvar att kunna hålla bröstkorgen någorlunda stilla i förhållande till bäckenet. Därför gillar jag knäböj, stående axelpress och dylika övningar, eftersom dessa övningar ställer stora krav på isometrisk styrka.

Om man däremot håller på mycket med sporter eller aktiviteter där det är viktigt med hög styrka i en rörelse -- ja då ska man absolut köra mer av viktade situps, frivändningar och sådant.

De allra flesta sporter och vardagssituationer ställer högre eller lägre krav på isometrisk styrka, men inte alla ställer krav på dynamisk styrka. Därför hävdar jag att övningar som ställer krav på isometrisk styrka bör ingå i nästan all form av träning. Dynamiska styrkeövningar kommer ofta i andra hand.

Ja, men absolut! Jag vill träna upp buken och magen så mycket som det går och verkligen köra slut på magen. Och på vissa övningar ingår även magen och då behöver man inte köra magen lika hårt som man hade tänkt.

ToniiR
2010-09-11, 11:54
Jag tänkte faktiskt börja med ett liknande schema
Bröst/Triceps
Rygg/Biceps
Axlar/Ben
Mage/Underarmar
och sedan då förstås börja om från början. Tänkte mest om någon som ändå kollar runt här har lust att kommentera mitt också, om det är helt galet eller om det låter som ett okej schema?
Ledsen att jag inte var till någon hjälp ToniiR ,men jag är lite för ny inom det här för att hjälpa dig :)
MVH Adam Nordström

Schemat ser bra ut, absolut:)
Hehe, ingen fara, glad bara att jag har fått lite respons på vad jag ska göra bättre.

ToniiR
2010-09-11, 12:01
Om man ser lite mer på schemat, med reps och sets.
Jag brukar köra 3 övningar på varje muskelgrupp och 4 set på varje övning. T.ex. när jag kör bröst så kör jag bänkpress, hantlar och sittande bänkpress (fast kör inte dom övningarna varje gång för bröst, varierar såklart). Men hur många sets är lagom att köra på respektive övning? Kör egentligen tills jag är helt slut och inte orkar en ända till, räknar inte, fast kanske är bättre att köra 3x10 på varje övning? Beror också på hur mycket vikt man lägger på dock men ungefär.