handdator

Visa fullständig version : vintercardio


kharon
2003-10-26, 18:18
Kan det vara skadligt/farligt att köra cardio utomhus på vintern då det är långt under minussträcket?
Menar främst att andas iskall luft.

Jag har för mig att det skall finnas nån form av anordning som man har i munnen som typ värmer upp inandningsluften eller nåt, men jag är skeptisk till hur bekvämt detta skulle vara.

Big_Vik
2003-10-26, 18:20
tror det funkar minst lika bra med halsduk..

Supercharger
2003-10-26, 18:42
jag tror du ska satsa på en sån "luftvärmare", kan nog få köldskador på lungorna i värsta fall om det är riktigt kallt..;)

chill
2003-10-26, 20:04
människokroppen är väl ändå inte så känslig.. jag har aldrig fått nå men av att t.ex åka bräda en hel dag i -35

Supercharger
2003-10-26, 20:17
Originally posted by chill
människokroppen är väl ändå inte så känslig.. jag har aldrig fått nå men av att t.ex åka bräda en hel dag i -35

..sen tror inte jag att när du åker bräda så är du uppe i din maxpuls. det är inte jag iaf när jag åker, jag menar vi står ju bara still på brädan medan en joggar andas rätt mkt under en joggingtur...

King Grub
2003-10-26, 20:30
Jag tror det är ganska individuellt hur känslig man är. Jag har för många år sedan både sprungit och åkt längdskidor i +90 minuter i -20 graders kyla många, många gånger utan minsta problem, medan andra jag känner håller på att hosta lungorna ur sig efter samma runda.

Pecca
2003-10-26, 20:41
luftfuktighet och blåst spelar ju rätt så stor roll också. Själv så undviker jag o t ex cykla allt för mycket under vintern i högt tempo.

Supercharger>
Då åker du ta mig fan fel, för när man ÅKER bräda använder man en massa muskler o har en hög puls!
Sen så måste man tänka den verkliga temperaturen när man åker också. Är det -10 på termometern så är den verkliga klart under beroende på vind osv...

Supercharger
2003-10-26, 21:05
men shit va du tände till... det är väl inte så att du viker dig dubbelt efter varje åk. Då kanske du borde börja kuta en gång i veckan..

Fartman
2003-10-27, 01:09
Originally posted by chill
människokroppen är väl ändå inte så känslig.. jag har aldrig fått nå men av att t.ex åka bräda en hel dag i -35

haha, vart fan åkte du bräda i -35!? det kan väl inte ha varit i någon anläggning tycker jag... köldgränsen brukar väl vara betydligt varmare än -35 iaf!

förövrigt håller jag med om att man anstränger sig väldigt mycket när man åker, men inte på samma sätt somnär man kutar, man får inte riktigt samma hetsiga flås liksom.. men efter en dag i backen är man död!

bondelid
2003-10-27, 08:57
Jag har hört att man ska andas genom näsan när man springer i kyla. Luften går då en längre väg och värms upp innan den kommer ner i lungorna. Man kan ju alltid köra som så att man andas in genom näsan och ut genom munnen.

kharon
2003-10-27, 09:26
Originally posted by bondelid
Jag har hört att man ska andas genom näsan när man springer i kyla. Luften går då en längre väg och värms upp innan den kommer ner i lungorna. Man kan ju alltid köra som så att man andas in genom näsan och ut genom munnen.

Mina egna erfarenheter säger att halsduken blir jäkligt sliskig och det är omöjligt att andas genom näsan på grund av allt snor.

Jag tror att man vänjer lungorna/kroppen med att andas i kölden. Om man tänker på alla skidåkare etc. Skulle man ut och springa intervaller och få upp maxpulsen första köldknäppen på -20 skulle man nog inte vara allt för hälsosam.

chill
2003-10-27, 10:44
Originally posted by Fartman


haha, vart fan åkte du bräda i -35!? det kan väl inte ha varit i någon anläggning tycker jag... köldgränsen brukar väl vara betydligt varmare än -35 iaf!

förövrigt håller jag med om att man anstränger sig väldigt mycket när man åker, men inte på samma sätt somnär man kutar, man får inte riktigt samma hetsiga flås liksom.. men efter en dag i backen är man död!

Det var i trysil för ett år sen eller nåt, men när man varit i riksgränsen o röjt har det blivit bra jävla kallt också, borde väl ha potential o bli ännu kallare. Rekordet i dom trakterna är väl -60 eller nåt. Aja, rejält med fet hudsalva i ansiktet så klarar man köldskadorna plättlätt :)

z_bumbi
2003-10-27, 13:57
chill: Fet hudsalva i ansiktet? Du vill ha frostskador med andra ord?

romeninho
2003-10-27, 14:12
De tär inte rekommenderat att springa eller ja, något som får dig att andas in vilt med luft när det är kallt när du inte är van.
Det är en annan sak om man är en van löpare, irriterar slemhinnorna om jag inte har helt fel.

Take it easy

mvh r

chill
2003-10-27, 14:45
Originally posted by z_bumbi
chill: Fet hudsalva i ansiktet? Du vill ha frostskador med andra ord?

??? utveckla gärna..

z_bumbi
2003-10-27, 15:20
chill: Det sista man vill göra i stark kyla är ju att smeta fet salva i ansiktet, det ökar risken för frostskador genom att huden inte kan transportera bort fukten utan den fastnar under salvan och fryser där.

Pecca
2003-10-27, 21:53
Supercharger>
Var väl lite trött så jag blev väl lite onödigt bryskt, men fakta kvarstår, jag är ganska händig på brädan och om jag får skryta lite så kan jag meddela att jag varit med o tävlat i utvecklingslandslaget på alpinsidan så jag vet lite om hur det funkar och så... det var dock för några år sen men det är fortfarande lika jobbigt o åka.
Angående min kondition, löpte 1 terrängmil på 36min och 45 sekunder i aug -03, så den är nog ganska skaplig ändå...;)






:love:

(nu ska jag inte skriva mer i träningsavdelningen för då tror nog Allan att jag tappat hanteln i huvudet eller något sånt... ska återgå till allmänt igen...)