handdator

Visa fullständig version : Busschaffisarna krengta av alkolås


bertbert
2010-09-10, 06:58
SL har infört alkolås på bussarna. Nu tycker uppenbarligen facket att detta är kränkande. Läs:

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/100909-sl-buss-alkolas/index.xml

– Det finns en viss rädsla, framför allt hos facket, för att förarna ska uppleva det som integritetskränkande och obehagligt att behöva blåsa, säger Erik Stenbäck, säkerhetsingenjör på SL, till Dagens Nyheter.

Var går gränsen för integritet och säkerhet? Vad är mest kränkande, att chaffis får blåsa eller att chaffis kanske är full?

Jag tycker personligen ordet "kränkt" missbrukas något alldeles groteskt. Å andra sidan är det svårt att säga att alla ska ha alkolås för att ett fåtal missköter sig. Vad tycker ni?

Poxeman
2010-09-10, 07:04
Det ingår i busschaffisens jobb att vara nykter, jag ser inga problem med att behöva "bevisa" det.

Fram för alkolås på bussar, bilar och datorer...

Nitrometan
2010-09-10, 07:05
Jag tycker att det är vettigt att yrkeschaufförer har alkolås i sina fordon.

Lelle Pelle
2010-09-10, 07:06
Det är väl deras jobb att köra buss, nyktert. Låt dem bevisa att de gör sitt jobb. Nu kör jag inte buss, men om det krävdes att jag gjorde ett blåstest varje morgon hade det inte varit några problem. Kränkande? Absolut inte, endast ett sätt att kvalitétsäkra.

stafh
2010-09-10, 07:06
Hur är det integritetskränkande att blåsa i en maskin? Känns ungefär lika motiverat som att klaga på att det är integritetskränkande att snurra på ratten.

Ignatius72
2010-09-10, 07:07
Det var det jevfligaste! Låt nu chaffisarna vara lite småpackade på jobbet, massa slynglar som ska hålla på åka buss. Klart de behöver en liten en innanför västen..

Nitrometan
2010-09-10, 07:07
Ska man köra en buss med människor i, eller kanske en transport med skolbarn, bör man vara nykter.

Om man kör en tung lastbil ute i trafiken så tycker jag att det är bra om man är nykter.

Det har ju funkat bra med nykterhetskontroller för yrkeschaufförer vid färjor...

Olegh
2010-09-10, 07:09
Blååås, bara blås. Jag begriper verkligen inte alls hur man kan ha ett så jävla uppblåst ego, att man inte kan se förbi det minimala obehaget att blåsa i en mackapär som alltid kommer blinka grönt om man har rent mjöl i påsen.

Nitrometan
2010-09-10, 07:10
Hur är det integritetskränkande att blåsa i en maskin? Känns ungefär lika motiverat som att klaga på att det är integritetskränkande att snurra på ratten.

Tänk på de stackarna som fortfarande inte är nyktra på morgonen när de kommer till jobbet efter att ha knäckt några kosken och starkburkar på kvällen. Ska deras kollegor då få se att de inte kan starta sin buss?

Usch så krengta de kommer att bli. Då är det nog bättre med fyllebussar i trafiken.

Cilia
2010-09-10, 07:10
Det är inte första gången facket är emot införande av alkolås. Jag har aldrig förstått logiken.

Nitrometan
2010-09-10, 07:11
Det är inte första gången facket är emot införande av alkolås. Jag har aldrig förstått logiken.

Hmmmm. Fyllefacket? Är de alkade på facket?


Nu när du säger det så, har inte reflekterat över det innan.

bertbert
2010-09-10, 07:13
Det är inte första gången facket är emot införande av alkolås. Jag har aldrig förstått logiken.

Facket värnar om sina berusade kollegor! Det är solidaritet begriper du väl!

Bodström kanske föreslår frivilliga blåsningar? Är man svettig kan man trycka på en knapp, sedan går bussen att starta igen! :D

Cilia
2010-09-10, 07:13
Hmmmm. Fyllefacket? Är de alkade på facket?


Nu när du säger det så, har inte reflekterat över det innan.

jag vet inte om du är ironisk eller missförstod mig.
I min värld borde facket vara för införande av alkolås eftersom det skyddar deras medlemmar att köra onyktra och därmed skada sig själva och andra. Arbetsgivaren är mån om dom helt enkelt.

thenut
2010-09-10, 07:18
Kränkt är ju tyvärr detta århundrades främsta modeord, oavsett om det är alkolås (de hade det för övrigt i min bilskolebil, borde jag känna mig kränkt?) eller nån som titttar lite snett på dig så skall man känna sig kränkt...

Tycker iden är strålande för övrigt, skulle inte ha något emot att se det i alla fordon, eventuellt med ett litet skatteavdrag alternativt försäkrings-rabatt om man installerar det kanske..?

PiNG.
2010-09-10, 07:18
Ja de e ett jevla tjat om integritet och kränkningar.

Sverige i ett nötskal. Har du problem är det inte ditt ansvar att reda ut det, det ska arbetsgivaren göra. Men blåsa för att hitta ett problem går inte för sig. Undrar hur man ska göra då? Arbetsgivaren ska stå och lukta på alla när dom hämtar bussen på morgonen, fast det är kanske ännu mer kränkande. Vi låter dom köra ihjäl nån och reflektera över vad som är fel efteråt...

Är du vinprovare köper jag en liten klick promille i blodet på arbetstid, annars får man blåsa :)

z_bumbi
2010-09-10, 07:22
Tycker iden är strålande för övrigt, skulle inte ha något emot att se det i alla fordon, eventuellt med ett litet skatteavdrag alternativt försäkrings-rabatt om man installerar det kanske..?

Lagkrav för alla nya fordon räcker en bra bit på sikt men försäkringarna borde också sjunka per automatik iom att olycksrisken minskar.

Nitrometan
2010-09-10, 07:25
jag vet inte om du är ironisk eller missförstod mig.
Lite ironisk var jag.

Varför ska facket "skydda" sina medlemmar från att arbetsgivaren vill skydda dem på riktigt?

I min värld borde facket vara för införande av alkolås eftersom det skyddar deras medlemmar att köra onyktra och därmed skada sig själva och andra. Arbetsgivaren är mån om dom helt enkelt.
Ja, precis. Alkolås är bra. Då släpper man inte ut berusade i trafiken.

Eller på ett lager, man vill inte ha påverkade truckförare.

DanielF
2010-09-10, 07:29
Jaha, nu är någon kränkt igen.

Låt Steven Fry berätta vad som gäller:
http://www.bbc.co.uk/stoke/content/images/2006/09/16/stephen_fry_main_203x152.jpg
I'm offended by that! (http://tanker.mine.nu/fry/fry.mp3)

Grahn
2010-09-10, 07:35
Rent spontant så känns det mindre kränkande och mer befogat än all den utökade övervakningen av vad privatpersoner gör på nätet.

Rätt viktigt att bussar och lastbilar framförs av nyktra förare.....om man vill minimera det "kränkande" så får man väl se till att hanteringen efter någon åkt dit inte innebär offentlig stening eller dylikt.

ARMSTARK
2010-09-10, 08:09
Jag umgås en del med lastbils chaffisar, det är inte konstigt att det "känner sig kränkta". Det gör man när man blir påkommen med handen i kakburken.

Herr Oberst
2010-09-10, 08:14
Fast lastachaffisarna är ju de enda yrkeschaufförer som faktiskt fått dispens att dricka och köra. I denna tråden är det ju SL-chaffisarna det handlar om

köttt
2010-09-10, 08:17
what??????? får lastbilschaffisar dricka och köra?

mikaelj
2010-09-10, 08:19
Eller på ett lager, man vill inte ha påverkade truckförare.

Troligtvis enda sättet att stå ut. *minns ICA-lagret*

-----

Klart chaffisarna ska blåsa. Integritetskränkande för att a) det "förutsätter" att de inte sköter sig, eller b) de känner sig nakna, rädda, exponerade?

a) kan jag sympatisera med. I annat fall: sväng in på närmaste Åhléns.

Olegh
2010-09-10, 08:20
what??????? får lastbilschaffisar dricka och köra?

Ja, en stänkare till förmiddagskaffet och en pilsner till maten har varit kutym ända sedan lastbilstrafiken började rulla i vårat avlånga land. Tror det var 2004 som Riksdagen beslutade att det skulle vara en lagstadgad rättighet. Innan dess var det lite som dagens fildelning, alla gjorde det liksom, även om det var olagligt.

ulfalf
2010-09-10, 08:20
En kommentar på teknikens värld förklarar varför facket ställer sig tveksamt och varför förare känner sig kränkta:

Jag tror att den vanligen positiva inställningen hos allmänheten till alkolås för yrkesförare beror på att folk varken känner till kvalitetsproblemen eller har funderat närmare över de etiska aspekterna.

Etiken först: Både inom rättsväsendet och i den allmänna moralen försöker vi att betrakta folk som oskyldiga tills motsatsen bevisats. Så gör inte alkolåset. Då är du skyldig tills alkolåset tycker motsatsen. Är alkolåset trasigt så är du skyldig. Bilen kan inte startas och arbetar du på provision, som de flesta taxiförare gör, så slås lönen automatiskt också av. Folk i allmänhet skulle garanterat inte tolerera att trasiga apparater fick beröva dem deras arbetsredskap och slå av deras lön. Och nog skulle du bli förvånad om polisen vid en alkokontroll inte lät dig köra vidare om deras alkomätare var trasigt. Du kunde ju trots allt vara berusad.

Och kvalitetsproblemen: Alkolåset låser bilen när det är trasigt. Alkolåset lyser rött när jag är grön (klassiska orsaker är tandskölj, fil och bröd). Alkolåset spelar melodier när det behöver service. Alkolåset behöver tinas i bara händerna när det är fruset, ibland mer än 10 minuter. Ovannämnda problem inträffar regelbundet och retar gallfeber på förarna.

Jag tycker absolut att yrkesförare ska alkotestas regelbundet, men inte ett par gånger om dagen när det inte finns en adekvat misstanke och inte med en apparat som kan låsa motorn. Genom åren har jag blåst ungefär åtta arbetsdagar i alkolås helt utan ersättning. Till slut blir man faktiskt förbaskad.

Spontant så känns det alltså inte helt taget ur luften att det finns befog för att förarna kan känna sig kränkta. Om det nu finns sådana kvalitetsproblem hos utrustningen som beskrivs ovan så ska apparaterna såklart inte tas i bruk förrän de verkligen fungerar. När man funderar över de etiska aspekterna, att blåsningen i alkolåset gör att man betraktas skyldig tills alkolåset visat grönt, så blir i alla fall inte jag mer klok på saken heller.

Grahn
2010-09-10, 08:22
Jo det är lätt att man som oinsatt har en övertro på tekniken. :)

mikaelj
2010-09-10, 08:25
Jo det är lätt att man som oinsatt har en övertro på tekniken. :)

En liknelse är när aktiveringen inte fungerade i Windows när det började, så att folk fick ringa in.

Samma situation här? MMS:a in en mobilkamerafilmad film där man ser att chaffisen kan gå rakt 10 meter utan problem? Rabbla alfabetet?

bertbert
2010-09-10, 08:32
En kommentar på teknikens värld förklarar varför facket ställer sig tveksamt och varför förare känner sig kränkta:



Spontant så känns det alltså inte helt taget ur luften att det finns befog för att förarna kan känna sig kränkta. Om det nu finns sådana kvalitetsproblem hos utrustningen som beskrivs ovan så ska apparaterna såklart inte tas i bruk förrän de verkligen fungerar. När man funderar över de etiska aspekterna, att blåsningen i alkolåset gör att man betraktas skyldig tills alkolåset visat grönt, så blir i alla fall inte jag mer klok på saken heller.

Men det där är ju reella invändningar. Att man blir kränkt är ingen reell invändning (tyckar jag, iallafall).

Sniggel
2010-09-10, 08:34
Tänk dig när alkolåset lyser rött (pga munskölj) vid ett chaufförsbyte mitt på dagen med en massa passagerare väntandes i bussen. Jag kan se det framför mig.

Eller är det tänkt att det enbart är på morgonen som alkolåset ska tillämpas? (första chauffören)

Poxeman
2010-09-10, 08:39
Men handlar det om kvalitetsproblem så är det ju inte relevant att säga att man blir kränkt.
Jag hade också blivit förbannad om min dator inte gick att starta på morgonen för att jag borstat tänderna.

Grahn
2010-09-10, 08:42
Men handlar det om kvalitetsproblem så är det ju inte relevant att säga att man blir kränkt.
Jag hade också blivit förbannad om min dator inte gick att starta på morgonen för att jag borstat tänderna.

Och kanske eventuellt känt dig lite kränkt?
Håller med om att fokus är på fel sak men är det journalisten eller fackets fel, vem vet?

Imni
2010-09-10, 08:46
Lagkrav för alla nya fordon räcker en bra bit på sikt men försäkringarna borde också sjunka per automatik iom att olycksrisken minskar.

Det har varit förslag på att bilar med alkolås per automatik ska få sänkt försäkring. Ang. topic tycker jag det är strålande med alkolås i bussar. Har fått reda på att en bekant som är buss chaffis på SL kört onykter ett flertal ggr.

LoTiX
2010-09-10, 08:46
Hur kan det ses som integritetskränkande att "the government" vet ifall man är eller inte är full när man framför en buss?

ulfalf
2010-09-10, 08:54
Men handlar det om kvalitetsproblem så är det ju inte relevant att säga att man blir kränkt.
Jag hade också blivit förbannad om min dator inte gick att starta på morgonen för att jag borstat tänderna.

Vad jag förstår så medför kvalitetsproblemen att stärka känslan av att bli kränkt. Man känner sig kränkt för att det förutsätts att man är skyldig tills man bevisat motsatsen (dvs. innan man ens blåst) - i det här fallet med hjälp av en tveksamt fungerade apparatur som man tydligen inte riktigt kan lita på.

För övrigt haltar din liknelse, du blir väl inte utpekad som brottsling bara för att du inte kan starta datorn? Det är stor skillnad på jobb och jobb.

Poxeman
2010-09-10, 09:17
Vad jag förstår så medför kvalitetsproblemen att stärka känslan av att bli kränkt. Man känner sig kränkt för att det förutsätts att man är skyldig tills man bevisat motsatsen (dvs. innan man ens blåst) - i det här fallet med hjälp av en tveksamt fungerade apparatur som man tydligen inte riktigt kan lita på.

För övrigt haltar din liknelse, du blir väl inte utpekad som brottsling bara för att du inte kan starta datorn? Det är stor skillnad på jobb och jobb.

Men det borde vara två separata diskussioner.

1. Blir du kränkt av att tvingas bevisa din nykterhet?
Jag hade inte blivit det, tvärtom borde alla bussresenärer vara kränkta av att det ens finns en möjlighet att chaffisen är onykter.

2. Blir du kränkt av att alkolåset inte funkar som det ska?
Inte kränkt, förbannad.

Håller med om att min liknelse haltar lite, men samtidigt så skulle mina beräkningar i berusat tillstånd kunna medföra att bron jag konstruerar rasar och människor omkommer.

bear.flowertwig
2010-09-10, 09:22
Vad jag förstår så medför kvalitetsproblemen att stärka känslan av att bli kränkt. Man känner sig kränkt för att det förutsätts att man är skyldig tills man bevisat motsatsen (dvs. innan man ens blåst) - i det här fallet med hjälp av en tveksamt fungerade apparatur som man tydligen inte riktigt kan lita på.

För övrigt haltar din liknelse, du blir väl inte utpekad som brottsling bara för att du inte kan starta datorn? Det är stor skillnad på jobb och jobb.

+1 fattar inte att det ska vara så svårt för folk att förstå här att det är klart att man känner sig otroligt utsatt och eventuellt krengt!1 iom att man med alkolås 1)"förutsätter skuld" till motsatsen bevisats 2)har utrustning med sån felprocent att det inte verkar helt osannolikt att bli stående i rusningstrafik med ett (felaktigt) utlöst alkotest och en full buss av förbannande/anklagande passagerare.

1) får man väl kanske leva med om fylla bland yrkeschaufförer är ett stort problem(?) men 2) skulle jag fan aldrig accepterat själv.

Nitrometan
2010-09-10, 09:30
Om det är problem med funktionen på alkolåsen kanske det är det man ska angripa istället för att man blir krängt av att se till att det inte finns fulla busschaufförer på våra gator.

Tolkia
2010-09-10, 09:35
Ju mer fokus skiftar mot praktiska problem med tekniken, desto mer börjar jag undra om inte chaufförerna är mer irriterade/förbannade och fokuserandet av ""kränktheten" mer är en politiker- alternativt journalistkonstruktion.

Morrris
2010-09-10, 09:38
Typiskt muslimpåhitt. I mitt Sverige kör busschaufförerna hur fulla de vill.

ulfalf
2010-09-10, 09:49
1. Blir du kränkt av att tvingas bevisa din nykterhet?
Jag hade inte blivit det, tvärtom borde alla bussresenärer vara kränkta av att det ens finns en möjlighet att chaffisen är onykter.

Jag skulle känna mig kränkt om jag var tvungen att förklara för mina passagerare att bussen inte går att köra vidare pga. att alkolåset inte funkar. Hur många i bussen skulle tro mig? Skulle polisen tro mig? Det skrämmer mig lite att det rent allmänt verkar vara svårt att hålla sig till att det faktiskt är så att man, oavsett vad man är anklagad för, är oskyldig tills motsatsen bevisats (åtminstone strikt juridiskt, men jag tycker att den mentaliteten borde vara allmän hos folk). Jag vill inte tro att de flesta bussresenärer per automatik ska behöva fundera på om chaffisen är nykter eller inte. Hur stort är egentligen problemet?

2. Blir du kränkt av att alkolåset inte funkar som det ska?
Inte kränkt, förbannad.

Jag hade definitivt blivit förbannad, på grund av (den stora?) risken att bli oskyldigt utpekad som onykter chaffis (därför att någon tomte satt ett ofungerande system i drift). Om detta skulle hända skulle jag känna mig kränkt av konsekvenserna (utpekad alkis osv.) men inte av att själva låset i sig inte funkar.

Ju mer fokus skiftar mot praktiska problem med tekniken, desto mer börjar jag undra om inte chaufförerna är mer irriterade/förbannade och fokuserandet av ""kränktheten" mer är en politiker- alternativt journalistkonstruktion.

+1

Madame
2010-09-10, 09:54
herregud. Det är ungefär som att bli krengt av att behöva dra sitt kort i stämpelklockan när man går på sitt arbetspass. Eller att vissa arbetsplatser begär utdrag ur brottsregistret när de ska anställa en ny person.
I dessa fall blir man ju också ansedd som skyldig tills motsatsen bevisats. Väldigt krengkandE!!1

Nitrometan
2010-09-10, 10:03
Hur stort är egentligen problemet?
Tja, en stor buss med folk i som åker omkring med en full chaufför i trafiken bland bilar, cyklar, gående?

18 ton kanske?

Måste det ske en dödsolycka?

Poxeman
2010-09-10, 10:10
Jag skulle känna mig kränkt om jag var tvungen att förklara för mina passagerare att bussen inte går att köra vidare pga. att alkolåset inte funkar. Hur många i bussen skulle tro mig? Skulle polisen tro mig? Det skrämmer mig lite att det rent allmänt verkar vara svårt att hålla sig till att det faktiskt är så att man, oavsett vad man är anklagad för, är oskyldig tills motsatsen bevisats (åtminstone strikt juridiskt, men jag tycker att den mentaliteten borde vara allmän hos folk). Jag vill inte tro att de flesta bussresenärer per automatik ska behöva fundera på om chaffisen är nykter eller inte. Hur stort är egentligen problemet?



Jag hade definitivt blivit förbannad, på grund av (den stora?) risken att bli oskyldigt utpekad som onykter chaffis (därför att någon tomte satt ett ofungerande system i drift). Om detta skulle hända skulle jag känna mig kränkt av konsekvenserna (utpekad alkis osv.) men inte av att själva låset i sig inte funkar.



+1

Men nu gav du ju samma svar på två olika frågor.
Det jag försöker få fram är att jag förstår att de blir kränkta av alkolås som inte funkar.

Däremot har jag full förståelse för att bussbolagen vill vara säkra på nyktra förare och detta är enda sättet.
Att man är skyldig tills motsatsen bevisas i en sån här fråga har jag inga problem med.

ulfalf
2010-09-10, 10:11
Tja, en stor buss med folk i som åker omkring med en full chaufför i trafiken bland bilar, cyklar, gående?

18 ton kanske?

Måste det ske en dödsolycka?

Hur utbrett problemet med onyktra busschaffissar är menar jag förstås. *rolleyes*

Crippa90
2010-09-10, 10:21
Blev förvånad när jag fick höra det här. I Östergötland har alla bussarna alkolås och har haft det i ett par år nu. Har facket dåligt med arbetsuppgifter i Stockholm?

shadowfire
2010-09-10, 10:28
Alkolås är givet, borde finnas i flygplan (i ATPL-trafik iaf) med.

Lastbilschaffisar tror jag dock tenderar mer, utan att anklaga en hel yrkesgrupp, att kanske klämma en öl för mycket ibland och sedan ut o köra samma dag eller för tidigt dagen efter.

ulfalf
2010-09-10, 10:30
Men nu gav du ju samma svar på två olika frågor.
Det jag försöker få fram är att jag förstår att de blir kränkta av alkolås som inte funkar.

Däremot har jag full förståelse för att bussbolagen vill vara säkra på nyktra förare och detta är enda sättet.
Att man är skyldig tills motsatsen bevisas i en sån här fråga har jag inga problem med.

Ok, jag snurrade väl ihop resonemangen en aning. Det tillför väl inget till ämnet egentligen, men jag skulle inte vilja säga att jag hade känt mig kränkt om man varit tvungen att blåsa. Däremot skulle man väl fundera lite om det var så att det inte i realiteten fanns ett problem med onyktra busschaffisar. Det har ju visat sig att långtradarchaffisar tar ett järn då och då, så där finns ju faktiskt ett problem. Men tar sig SL-chaffisarna ett järn i fikarummet också?

Vad man också kan fundera över är hur långt man ska dra det? Ska man sätta alkolås på dörrar till operationssalar så att kirurger inte kan operera onyktra och råka skära av en aorta? Ska man arbeta preventivt och sätta in alkolås på allting som kan hanteras fel och orsaka livsfara? Jag har då ingen aning i alla fall.

Rimmon
2010-09-10, 10:38
Jag anser att det är fel att behöva bevisa att man inte är berusad om det aldrig har varit ett problem eller om det inte ens finns en misstanke.
Om det är ett utspritt problem som är i behov av att korrigeras så köper jag det, men jag betvivlar att det finns misstankar mot speciellt många chaufförer.

J.V
2010-09-10, 11:39
Tänk dig när alkolåset lyser rött (pga munskölj) vid ett chaufförsbyte mitt på dagen med en massa passagerare väntandes i bussen. Jag kan se det framför mig.

Eller är det tänkt att det enbart är på morgonen som alkolåset ska tillämpas? (första chauffören)De alkolås vi använder behöver bara blåsas igång om bilen varit avstängd i mer än 30 minuter, annars är det bara att vrida på nyckeln.

Men det beror väl kanske på inställningar.

egge
2010-09-10, 11:41
"– Det finns en viss rädsla, framför allt hos facket..."

Nu har jag lågt blodsocker men fyyyfan vad jag ogillar fackföreningar.

Fidde_Mannen
2010-09-10, 11:45
Ska man ha lås i bussar ska ju också alla andra fordon som används i trafiken ha lås.

Grahn
2010-09-10, 11:46
Ska man ha lås i bussar ska ju också alla andra fordon som används i trafiken ha lås.

Varför då? Motivera!

Ganymedes
2010-09-10, 11:50
Precis som med ordet "rasist" har ordet "kränkt" urvattnats till den grad att de förlorat all effekt. Problemet är att det vid tillfällen då det verkligen är fråga om kränkning, inte finns något ord som ger rätt tryck. Eller kanske "jävligt kränkt" får bli nya normen, till motsats från "vardagskränkt" som alla i detta landet går runt och är.

bear.flowertwig
2010-09-10, 11:59
Jag skulle känna mig kränkt om jag var tvungen att förklara för mina passagerare att bussen inte går att köra vidare pga. att alkolåset inte funkar. Hur många i bussen skulle tro mig? Skulle polisen tro mig? Det skrämmer mig lite att det rent allmänt verkar vara svårt att hålla sig till att det faktiskt är så att man, oavsett vad man är anklagad för, är oskyldig tills motsatsen bevisats (åtminstone strikt juridiskt, men jag tycker att den mentaliteten borde vara allmän hos folk). Jag vill inte tro att de flesta bussresenärer per automatik ska behöva fundera på om chaffisen är nykter eller inte. Hur stort är egentligen problemet?

Jag hade definitivt blivit förbannad, på grund av (den stora?) risken att bli oskyldigt utpekad som onykter chaffis (därför att någon tomte satt ett ofungerande system i drift). Om detta skulle hända skulle jag känna mig kränkt av konsekvenserna (utpekad alkis osv.) men inte av att själva låset i sig inte funkar.


+1!

Hur svårt ska det vara att sätta sig in i andra människors situation för att förstå resonemanget. Tydligen är det bara när något drabbar en själv som det är något man reflekterar (bryr sig) över.

Trance
2010-09-10, 12:26
Varför då? Motivera!

För att jag dör lika mycket om en rattfull vanlig person kör på mig? Så kanske obligatoriska alkolås på alla forum med poliskontroller lite då och då för att de skall fungera.

Koppla det med en svart låda som rapporterar hastighet så kan vi nog minska dödsfall rätt rejält i trafiken.

Nitrometan
2010-09-10, 12:32
Koppla det med en svart låda som rapporterar hastighet så kan vi nog minska dödsfall rätt rejält i trafiken.
Finns i England, i samarbete med vissa försäkringsbolag. Kommer säkert hit snart också.


Fast om vi minskar antalet döda i trafiken - hur ska vi då få tag i organ till donationer?

Grahn
2010-09-10, 12:37
För att jag dör lika mycket om en rattfull vanlig person kör på mig? Så kanske obligatoriska alkolås på alla forum med poliskontroller lite då och då för att de skall fungera.

Koppla det med en svart låda som rapporterar hastighet så kan vi nog minska dödsfall rätt rejält i trafiken.

Nu var det förvisso hans motivation jag ville ha men okej ;)

Du anser alltså att det är allt eller inget som gäller? Tung trafik eller trafik som dagligen ansvarar för en eller flera andra passagerare ligger på samma nivå som persontrafik?

Bussen ansvarar ju inte bara för att inte köra över gångare utan även för att inte köra ihjäl sina passagerare( eller för övrigt de som väntar i busskuren om du minns den incidenten....).

Att ta allt till svart/vitt är rätt boring.

Kebab-Arne
2010-09-10, 12:48
Busschaufförer är väl som sjömän, de jobbar bättre när de är fulla helt enkelt. En fin tradition.

Ett alternativ till att varje fordon är utrustat med alkolås är ju att man har det till nyckelskåp. Dvs för att hämta ut nyckeln så måste man blåsa. Då slipper man problemet med krånglande fordon som står still ute i trafiken. Nu kanske detta inte funkar så bra om busschaufförer tar över bussar ute på körningar och inte på bussterminalen. Har ingen aning om busschaufförers rutiner.

Trance
2010-09-10, 12:51
Nu var det förvisso hans motivation jag ville ha men okej ;)

Du anser alltså att det är allt eller inget som gäller? Tung trafik eller trafik som dagligen ansvarar för en eller flera andra passagerare ligger på samma nivå som persontrafik?

Bussen ansvarar ju inte bara för att inte köra över gångare utan även för att inte köra ihjäl sina passagerare( eller för övrigt de som väntar i busskuren om du minns den incidenten....).

Att ta allt till svart/vitt är rätt boring.

En bra idé är väl en bra idé? Varför skulle man vara för att de införs i lastbilar och bussar men mot personbilar?

Nitrometan
2010-09-10, 13:05
Lagkrav för alla nya fordon räcker en bra bit på sikt men försäkringarna borde också sjunka per automatik iom att olycksrisken minskar.

En bra idé är väl en bra idé? Varför skulle man vara för att de införs i lastbilar och bussar men mot personbilar?

Det har ju redan föreslagits för länge sen.

Man måste ju börja nånstans. Det kanske är lättare att tvinga in det i yrkestrafiken och sen kan nästa steg bli att ta personbilarna.

Om idén är bra behöver man inte sträva emot för att man inte kan införa den i alla fordon samtidigt.

Grahn
2010-09-10, 13:05
En bra idé är väl en bra idé? Varför skulle man vara för att de införs i lastbilar och bussar men mot personbilar?

Ett steg i taget? Kostnadsfråga? Handelshinder?

Funderade de oklanderligt så skulle inte jag ha något problem med att ha ett alkolås i vår bil.

-AG-
2010-09-10, 13:24
Jag tycker personligen ordet "kränkt" missbrukas något alldeles groteskt.

+1

...rent allmänt då alltså, inte bara i detta fall.

z_bumbi
2010-09-10, 14:07
Bussar rullar mycket, mycket mer än en vanlig personbil, en siffra jag hittade var 100000 km per år men jag såg också ännu högre siffror.
De väger 20 ton (typ)
De kan frakta 50 personer på en gång.
De ägs av ett fåtal företag vilka de flesta har kommunala kunder, skriv in i anbudet att det krävs alkolås och ingen som inte har det får kontraktet.
Varje enhet kostar mycket mer och skrivs också av på kortare tid än en personbil så en kostnad på 10-15 kkr mer märks inte så mycket i inköp och drift.

Jag gissar att det är några av anledningarna att man inför alkolås på bussarna före personbilar även om det finns en del kommuner som också infört det på kommunala bilar.

stridis
2010-09-10, 14:19
Finns ju i alkolås i taxibilar också (iaf vissa?).
Har inte hört om speciellt med problem där(ja någon enstaka gång) så varför är det så mycket tjafs i bussarna?

Alexton
2010-09-10, 14:22
Busschaufförerna får bita ihop, eller skaffa sig en vettig utbildning och göra något annat.

panzerpig
2010-09-10, 14:26
Sätt alkolås i alla bilar så blir alla/inga kränkta. Vi ska ändå inte dricka och köra bil.

Rickard
2010-09-10, 14:28
Ett tydligt bevis på hur värdelösa fackförbund är.
Dom har så lite vettigt att göra att dom måste hitta på dumheter att strida om.

dupper
2010-09-10, 14:33
Jag skulle kanske varit nervös över att trilla dit fast man är nykter, man har ju hört skräckhistorierna. ;)

von huff
2010-09-10, 15:17
Alla bilar borde ha alkolås särskilt yrkeschaufförerna

stevebc
2010-09-10, 15:26
Haha.

Vad lättkränkta folk är. Blås i röret n stfu.

saab900
2010-09-10, 16:21
Jag förstår att det kan upplevas som ett problem om det är så att alkolåsens konstruktion är sådan att det händer mer än enstaka gånger att chauffören inte kan starta fordonet trots att denne är spik nykter. Jag tycker dock att fördelarna får anses väga upp det eventuella obehaget som kan drabba någon chaufför. För inte så länge sedan fick jag veta att en ingift släkting fått sluta som busschaufför pga att han för andra gången togs för rattfylleri i en slumpmässig alkoholkontroll när han körde buss i linjetrafik. Om jag som haft körkort i 7 år bara behövt blåsa en gång kan man ju undra hur många dagar tidigare han kört buss dagen efter utan att hamna i en kontroll.

Exdiaq
2010-09-10, 16:48
Förstår inte heller mig på det. Vi har alkolås i den sopbilarna jag kör.

Olegh
2010-09-10, 17:02
Förstår inte heller mig på det. Vi har alkolås i den sopbilarna jag kör.

Hur kränkt känner du dig, varje gång när du blåser, på en skala 1-10? Kom ihåg att även lite krengt räknas som kränkt!

Fatalist
2010-09-10, 17:03
Facket värnar om sina berusade kollegor! Det är solidaritet begriper du väl!

Bodström kanske föreslår frivilliga blåsningar? Är man svettig kan man trycka på en knapp, sedan går bussen att starta igen! :D

Good one - irl-skrattet. :D

Exdiaq
2010-09-10, 17:06
Förstår inte heller mig på det. Vi har alkolås i den sopbilarna jag kör.

* De sopbilarna

Och känner mig inte det minsta krängt. Det som kan ta emot lite är om någon annan kört bilen och man inte har ett nytt blåsrör till hands. Kanske ett nytt argument för facket? Risken för sjukdomar ökar för kränkta busschaufförer?

Fidde_Mannen
2010-09-13, 16:16
Varför då? Motivera!

Driver du med mig? Jaja om du nu inte gör det. Tycker att det är lika illa att köra full med buss/lastbil/personbil/motocykel etc etc....