handdator

Visa fullständig version : Är risifrutti nyttigt?


timmey111
2010-09-09, 20:49
Brukar käka 1 burk(?) risifrutti innan träningen. Dvs jag äter det som mellanmål. Är det bra eller dåligt? Är det för mkt fett eller? Har ingen aning om vad som är "mycket"

Eddie Vedder
2010-09-09, 20:50
Nyttigt och nyttigt. Är glass nyttigt? Inget fel att käka sötsaker då och då.

Pungis
2010-09-09, 20:51
Att äta de varje gång innan träningen är nog inte speciellt bra för tänderna ialla fall, om du nu inte tränar 2ggr i veckan

King Grub
2010-09-09, 20:53
Allt man äter måste inte vara "nyttigt" för att kosten som helhet skall vara bra för din träning eller hälsobefrämjande.

timmey111
2010-09-09, 20:56
Nyttigt och nyttigt. Är glass nyttigt? Inget fel att käka sötsaker då och då.

Fan då... brukar typ alltid käka risifrutti innan träningen. Tips på bra och nyttig mat till mellanmål?

King Grub
2010-09-09, 20:59
Jag åt en liter gräddglass, en stor laddning plättar med sylt och en dubbel Japp idag. Har jag ångest över det? Gick mina två träningspass dåligt?

Eddie Vedder
2010-09-09, 21:04
Fan då... brukar typ alltid käka risifrutti innan träningen. Tips på bra och nyttig mat till mellanmål?

Mår du dåligt om dagarna och går träningen skit?

timmey111
2010-09-09, 21:10
Mår du dåligt om dagarna och går träningen skit?

Njaee, det gör jag inte. Men det är nog att jag får lite ångest. Är rädd att det är för mkt fett i maten. Har redan tillräckligt med mycket fett.

Eddie Vedder
2010-09-09, 21:12
Njaee, det gör jag inte. Men det är nog att jag får lite ångest. Är rädd att det är för mkt fett i maten. Har redan tillräckligt med mycket fett.

RisiFrutti är knappast fett, och fett är inte dåligt. Däremot är det ju massor av socker som inte är något att ha. Men jag förstår inte varför du skulle ändra på något som fungerar?

Det låter dyrt dock.

WHITEFOLKS
2010-09-09, 21:14
Hur kan du veta att du äter "tillräckligt med fett" men samtidigt inte veta hur mycket fett det är i en risifrutti?

Pepz
2010-09-09, 21:25
Njaee, det gör jag inte. Men det är nog att jag får lite ångest. Är rädd att det är för mkt fett i maten. Har redan tillräckligt med mycket fett.

du blir inte fet av fett.

Skrollovicz
2010-09-10, 00:13
Jag åt en liter gräddglass, en stor laddning plättar med sylt och en dubbel Japp idag. Har jag ångest över det? Gick mina två träningspass dåligt?

Har du börjat förfalla Grub? :confused:

Sverker
2010-09-10, 05:45
Risi-frutti finns i flera varianter. Några har mindre socker och smakar ungefär samma som originalet.


Helt OK mellanmål för någon som är aktiv.

Börje H
2010-09-10, 07:03
Allt man äter måste inte vara "nyttigt" för att kosten som helhet skall vara bra för din träning eller hälsobefrämjande.

Värt att poängtera om och om igen.

Fan då... brukar typ alltid käka risifrutti innan träningen. Tips på bra och nyttig mat till mellanmål?

Fortsätt med det då :thumbup:

En smaskig variant kan ju vara "home made" Risifrutti :)

Kokt ris (valfri variant)
Kvarg/Kesella+lite äkta vanilj alt en nypa vanilinsocker
Hemkokt sylt alt rårörda bär (hallon, blåbär eller hallon)

Vill du bibehålla mer påtaglig sötma så boosta det hela med några droppar honung *drool* Antingen i bären eller ris/kvarg geggan. För att erhålla lite mer Risi-konsistens så kan du även späda med några matskedar mellanmjölk.

Beträffande andra mellanmål så är ju alternativen oändliga. Några egna favoriter:
*Macka med hamburgerkött, gurka och leverpastej+1 glas mjölk
*Fruktsallad; melon, lime, annanas och avocado+lite nötter
*Shake med vassleprotein samt tilltugg i form av frukt
*Keso med tärnat äpple och lite kanel eller kardemumma på toppen

z_bumbi
2010-09-10, 07:18
Har du börjat förfalla Grub? :confused:

Ja ingen chokladsås till glassen?

Pepz
2010-09-10, 07:47
Har du börjat förfalla Grub? :confused:

hur kan du har missat att grubben äter godis varje dag och njuter av diverse godsaker. trots att han har lågt bf och mycket muskler.
han är anti-opti trots all optinojja han (mot sin vilja) skapar.
Just för att han VET att det fungerar så bra ändå :hbang:

Skrollovicz
2010-09-10, 08:36
hur kan du har missat att grubben äter godis varje dag och njuter av diverse godsaker. trots att han har lågt bf och mycket muskler.
han är anti-opti trots all optinojja han (mot sin vilja) skapar.
Just för att han VET att det fungerar så bra ändå :hbang:

Nej fan, jag vet allt om Grub, ville bara retas lite. :D

Men det kan inte höra till vanligheterna att han äter så där mycket godsaker, måste varit en riktigt hård träningsdag. :thumbup:

Eddie Vedder
2010-09-10, 08:43
Men det kan inte höra till vanligheterna att han äter så där mycket godsaker, måste varit en riktigt hård träningsdag. :thumbup:

De båda fetmarkerade utesluter inte varandra.

bagmol
2010-09-10, 08:44
Jag har alltid tyckt att en av de bästa grejerna med att träna är just att man inte behöver bry sig så mycket om att man äter en hel del "skäp". Man förbränner ju skiten ändå :)

Tacos
2010-09-10, 09:20
Jag har alltid tyckt att en av de bästa grejerna med att träna är just att man inte behöver bry sig så mycket om att man äter en hel del "skäp". Man förbränner ju skiten ändå :)

Det gör du väl i och för sig ändå, men jag förstår vad du menar. Kaloribudgeten blir ju lite större i och med träning.

Lance Uppercut
2010-09-10, 10:39
Jag har alltid tyckt att en av de bästa grejerna med att träna är just att man inte behöver bry sig så mycket om att man äter en hel del "skäp". Man förbränner ju skiten ändå :)

Word! Jordnötsringar 1250 kcal/påse for the WIN!

Dock tänker jag inte på att träningen förbränner, snarare att den gör att jag kan omvandla mitt skräpmatsöverskott till delvis muskler med hjälp av mycket protein.

Fredrik_S
2010-09-10, 11:59
Jag äter en blandning av smör havregryn kakao och socker mer eller mindre varje dag, är det onyttigt? Skulle jag byta ut det mot en "nyttig" liten tonfisk sallad skulle jag förtvina av kaloribrist.

JoeyP
2010-09-10, 12:07
Jag äter en blandning av smör havregryn kakao och socker mer eller mindre varje dag, är det onyttigt? Skulle jag byta ut det mot en "nyttig" liten tonfisk sallad skulle jag förtvina av kaloribrist.

Har du tips på hur man lagar god gröt, vs havregryns gröt med kakao osv? Kan du pma mig med ett recept? :D

OnT:

Rissifrutti är ett bra mål efter träningen :)
Jag brukar alltid äta sånt som är "onyttigt" efter träningen.
Sist käkade jag en påse algrehns bilar :D

Fredrik_S
2010-09-10, 12:09
Har du tips på hur man lagar god gröt, vs havregryns gröt med kakao osv? Kan du pma mig med ett recept? :D

Mikra 1-2msk smör i 10 sekunder blanda i en-1,5 dl okokta havregryn 1-3 tsk kakao och 1-3 tsk socker/sötningsmedel.

Gröt lät ingen höjdare....

JoeyP
2010-09-10, 12:10
Mikra 1-2msk smör i 10 sekunder blanda i en-1,5 dl okokta havregryn 1-3 tsk kakao och 1-3 tsk socker/sötningsmedel.
Gröt lät ingen höjdare....

Okej ska testas idag! :)

cosmic_dancer
2010-09-10, 15:18
Om du tycker det är gott, om du mår bra av att käka det innan träning och ifall din träning går bra så finns det väl ingen anledning att sluta. Allt är nyttigt inom normala mängder och är rissufrutti det enda kanske lite sötare du äter den dagen så är det verkligen ingen fara.

Seb74
2010-09-10, 17:23
Mikra 1-2msk smör i 10 sekunder blanda i en-1,5 dl okokta havregryn 1-3 tsk kakao och 1-3 tsk socker/sötningsmedel.



Hmm, blir det gott?
Typ som nån form av enkla chokladbollar eller vad?
Borde va jäkla bra "käk" iofs, kanske bortsett sockret men vafan, är inte så petig med socker.

Fredrik_S
2010-09-10, 19:38
Hmm, blir det gott?
Typ som nån form av enkla chokladbollar eller vad?
Borde va jäkla bra "käk" iofs, kanske bortsett sockret men vafan, är inte så petig med socker.

Vet inte vad vanliga människor tycker är gott. Jag tycker nästan allt smakar himelskt och borde egentligen väga över 100 kg och vara fet om smaken och aptiten fått bestämma.
Det blir godare om man steker allt.

vicarious
2010-09-10, 19:42
Jag tycker nästan allt smakar himelskt och borde egentligen väga över 100 kg och vara fet om smaken och aptiten fått bestämma.

Word, jag med :D

KalleTeodor
2010-09-10, 19:48
Det kan omöjligt vara bra att äta en påse bilar efter ett styrketräningspass, känns som att passet är bortkastad om man bara slänger i sig massa skräp

Fredrik_S
2010-09-10, 19:53
Det kan omöjligt vara bra att äta en påse bilar efter ett styrketräningspass, känns som att passet är bortkastad om man bara slänger i sig massa skräp

Det är definivt bättre att äta en påse bilar än att inte äta en påse bilar efter styrketräningspasset.

Det är ännu bättre att äta något mer proteinrikt eller att även äta protein utöver bilarna.

Är styrkepasset en del av ett bantningsupplägg där man försöker hamna på ett kaloriunderskott kanske det kan vara bättre att äta något mer näringsrikt/mättande än godis för att inte överskrida en kaloribudget...

Dreas
2010-09-10, 19:54
Det kan omöjligt vara bra att äta en påse bilar efter ett styrketräningspass, känns som att passet är bortkastad om man bara slänger i sig massa skräpVad är bra? Vad är dåligt? Du kan utan några större problem få in en påse med bilar i en vardaglig kost utan att det blir "dåligt".

Folks syn på nyttigt och onyttigt är rentutav löjlig. Bara att kolla på Babooms blogg, "pannkakor, det kan man ju inte äta, det är onyttigt" :smash:

KalleTeodor
2010-09-11, 22:35
Det är definivt bättre att äta en påse bilar än att inte äta en påse bilar efter styrketräningspasset.

Det är ännu bättre att äta något mer proteinrikt eller att även äta protein utöver bilarna.

Är styrkepasset en del av ett bantningsupplägg där man försöker hamna på ett kaloriunderskott kanske det kan vara bättre att äta något mer näringsrikt/mättande än godis för att inte överskrida en kaloribudget...

Om man vill gå upp i vikt men i muskler då ska man väl ändå inte dra i sig en påse bilar utan en rejäl måltid istället?

Fredrik_S
2010-09-11, 22:40
Om man vill gå upp i vikt men i muskler då ska man väl ändå inte dra i sig en påse bilar utan en rejäl måltid istället?

Behöver inte vara så svart och vitt.
Ät en liten påse bilar efter gymet om du vill de åk sedan hem och ät en normalstor proteinrik måltid.
Alternativt skit i att äta en påse bilar åk hem och ät sedan en snäppet större lika proteinrik måltid. Och jag kan lova dig att skillnaden blir helt försumbar i det stora hela...
Hur mycket muskler och fett du får i slutändan är kaloriberoende, och ligger du på ca 3000 kcal per dag tex i intag och ca 3000 kcal i utgifter. Så kommer du absolut inte behöva fylla alla dom 3000 kcal med bara protein eller så kallad "nyttig" mat...

Du kan täcka alla behov med tex 2000-2500 kcal från grönsaker fisk ägg kött och liknande och sen låta 500-1000 kcal komma från glass och bilar. Och ändå bli muskulös som satan utan knappt nått fett på kroppen


Skulle det vara svart och vitt och man äter en påse bilar för att sedan inte äta nånting mer tills middag och man då sätter i sig två påsar bilar till, så är det förståss käpprätt åt skogen....

Eddie Vedder
2010-09-12, 07:17
Om man vill gå upp i vikt men i muskler då ska man väl ändå inte dra i sig en påse bilar utan en rejäl måltid istället?

Ingen har pratat om bara påsen med bilar utan påsen med bilar som akutföda mellan passet och måltiden.

Bilar är inte sämre än sportdryck.

Stoltz
2010-09-12, 07:36
Risifrutti är jävligt nyttigt för själen! Hade inte kommit igenom livet utan.

Sniggel
2010-09-12, 10:25
bilar är inte sämre än sportdryck.

+1

wird
2010-09-12, 13:04
En smaskig variant kan ju vara "home made" Risifrutti :)

Kokt ris (valfri variant)
Kvarg/Kesella+lite äkta vanilj alt en nypa vanilinsocker
Hemkokt sylt alt rårörda bär (hallon, blåbär eller hallon)

Vill du bibehålla mer påtaglig sötma så boosta det hela med några droppar honung *drool* Antingen i bären eller ris/kvarg geggan. För att erhålla lite mer Risi-konsistens så kan du även späda med några matskedar mellanmjölk.

Ååh, det lät gott. Det ska jag prova.

Seb74
2010-09-12, 13:56
Okej ska testas idag! :)

Har du testat?
Jag har inte vågat :em:

Lillleif
2010-09-13, 07:45
Risifrutti:
http://www.100gram.se/risifrutti/risifrutti_original_hallon/24374/kalorier_naring_ingredienser

bb X
2010-09-13, 07:50
Haha grub är så jävla grym! :D


ont: För mycket socker och för lite protein tycker jag!

cosmic_dancer
2010-09-14, 18:48
jag tycker semlor är extremt bra mat innan träning. :hbang:

Brainlund
2010-09-14, 19:23
jag tycker semlor är extremt bra mat innan träning. :hbang:

Att kalla semlor för mat är väl lite väl :)

Lillleif
2010-09-14, 19:23
cosmic_dancer: jag testade äta två semlor och sedan köra intensiv innebandy i 120min en (fet)tisdag. Har nog aldrig haft så tunga ben :)