handdator

Visa fullständig version : Äta efter Träning?


Big bicep
2010-09-09, 20:38
Om man käkat middag ca 1 timme innan gympasset, sen så far man och tränar och kommer man hem ca klockan 20:00 21:00 därikring. Borde det räcka med en Gainer då till läggdags och över natten, eller är det bättre om jag klämmer in en äggmacka också? kan dock kännas lite mycket vid den tiden.. Vad säger ni ?

Eddie Vedder
2010-09-09, 20:40
Det är inget konstigt att äta klockan 21. Jag tror äggmackan är ett bra val.

King Grub
2010-09-09, 20:40
Den muskeluppbyggande effekten av en gainer varar inte många minuter.

Big bicep
2010-09-09, 20:43
okej, då kör jag vidare på det! tack för svar:)

difeddy
2010-09-09, 20:44
Du blir inte mer fet av att äta en viss tid på dygnet, det är det totala kaloriintaget som avgör hur mycket du går upp i vikt. Ät som du behagar :thumbup:

Sjoba
2010-09-09, 20:53
Räcka med en gainer över natten.... Visst dör du inte om du inte äter efter passet, men det är ju inte direkt en nackdel att äta efter ett styrkepass, eller hur? ;)

King Grub
2010-09-09, 20:55
Det finns inget tillfälle som lämpar sig så bra för flera proteinintag (och kolhyhdratintag) över en kort tidsperiod som efter träning. Varje proteinintag stimulerar muskeluppbyggnaden, och fler små kolhydratintag ger bättre glykogeninlagring än ett stort.

JoeyP
2010-09-09, 21:08
Kommer ihåg när jag spelade fotboll och levde efter tanken
- Ju mer man tränar ju bättre blir man
Sprang till träningen, tränade, sprang hem från träningen, (drack lite mjölk, vilade)
Ut och spring igen 3-6(km) hem styrketräna, sen va man så trött så man orkade knappt äta.
Många gånger slutade kvällen med ett glas mjölk och en smörmacka typ. Hahahah
Vägde 62kg i två år. Men fick iaf en jävla kondis :D
En gång när jag hade vaknat så tryckte jag i mig två bullens korv och direkt efter det stack jag ut och sprang 2.5mil sen drog jag på fest och söp sönder :D
De va inte mycket man visste då :S
Då trodde man att man kunde äta allt man såg utan att gå upp i vikt.
Nu vet jag att jag inte kan äta allt jag såg då, men vet att jag kan äta allt jag ser.
Huh...

Nible
2010-09-09, 21:58
Det finns inget tillfälle som lämpar sig så bra för flera proteinintag (och kolhyhdratintag) över en kort tidsperiod som efter träning. Varje proteinintag stimulerar muskeluppbyggnaden, och fler små kolhydratintag ger bättre glykogeninlagring än ett stort.

Där ser man, det hade jag faktiskt ingen aning om.

Har du någon studie på det?

Pungis
2010-09-09, 23:26
Den muskeluppbyggande effekten av en gainer varar inte många minuter.

Och knappast en hel natt av en äggmacka heller

Ska du bygga muskler, ät äggmackor till 3e kvällningen istället..

King Grub
2010-09-10, 08:54
Där ser man, det hade jag faktiskt ingen aning om.

Har du någon studie på det?

Det är välkänt; en review om glykogen/träning kan du läsa i Journal of Sports Science and Medicine (2004) 3, 131-138, där bland annat detta, med referenser, tas upp.

Tacos
2010-09-10, 09:11
kan dock kännas lite mycket vid den tiden.. Vad säger ni ?

Jag äter mycker mer än så på kvällen, och då tränar jag oftast på lunchen.

Kan du inte ta äggmackan en timme innan träning, och sedan den större måltiden efter träningen?

JoeyP
2010-09-10, 11:07
Det är välkänt; en review om glykogen/träning kan du läsa i Journal of Sports Science and Medicine (2004) 3, 131-138, där bland annat detta, med referenser, tas upp.

Snackar vi om varje halvtimme här? Låter som en bra ide under deff då man gärna vill snåla med kolhydraterna och lagra in dem man käkar så bra som möjligt.

JoeyP
2010-09-10, 11:09
kan dock kännas lite mycket vid den tiden.. Vad säger ni ?

Mycket att äta en äggmacka + en gainer kl 21?
Äsch lägg av, en äggmacka ligger runt 300kcal säkert, 10ggr bättre att dra en kvargburk eller en kesoburk.

Men men.
Kö på gainer + äggmacka så blire bra + ett stort glas mjölk :)

Eddie Vedder
2010-09-10, 11:45
Äsch lägg av, en äggmacka ligger runt 300kcal säkert, 10ggr bättre att dra en kvargburk eller en kesoburk.

Nej varför måste det vara det? Gainern har redan gett protein, ägg ger protein och brödet ger lite protein. Dessutom en del kolhydrater och betydligt mer näring från ägg än från kvarg eller keso.

Att det skulle vara 10 ggr bättre är extremt överdrivet, jag skulle inte säga rakt av att det absolut är bättre överhuvudtaget. Mer protein talar till kvargen/grynostens fördel men jag tycker du överdriver.

JoeyP
2010-09-10, 12:01
Okej ja de klart inte 10gånger bättre. Men jag tror det är bättre för styrketräningens resultat.

En brödskiva ger typ, 4gram protein?
Ett ägg ger väl, 5-8gram protein typ?
Gainer 20gram?
Dvs 30gram+ protein och kvarg ger hela 60gram fullvärdigt långsamt protein.

Men som sagt det andra ger ju mycker mer näring såklart, men hur viktigt är näringen efter träningen jämfört med protein om man redan käkat nyttigt över dygnet.

Men ja "30gram" räcker ju per måltid så du vann nog...... som vanligt...... geek jävel :D

Fredrik_S
2010-09-10, 12:07
Snackar vi om varje halvtimme här? Låter som en bra ide under deff då man gärna vill snåla med kolhydraterna och lagra in dem man käkar så bra som möjligt.

10ggr bättre att dra en kvargburk eller en kesoburk.


Alltså vinningarna du gör på alla små optimeringar kanske motsvarar 1-2% TOTALT av dina totala träningsresultat. Inte 1000% som du skriver här. Att vara optimal eller jaga optimering är extremt slöseri med tid och verkar vara mycket mer ångestframkallande än hjälpande för dig.

JoeyP
2010-09-10, 12:13
Alltså vinningarna du gör på alla små optimeringar kanske motsvarar 1-2% TOTALT av dina totala träningsresultat. Inte 1000% som du skriver här. Att vara optimal eller jaga optimering är extremt slöseri med tid och verkar vara mycket mer ångestframkallande än hjälpande för dig.

HAHA ASSÅ ALLA TROR JAG ÄR NÅN OPTINOJJA BÖG.
Jag lever faktist väldigt smidigt.
Kör pf 3mål om dagen hur kan det vara slöseri med tid? Däremot sparar jag en jävla massa tid.
Sen att jag bryter fastan med vassle istället för en macka är väl inget som är slöseri med tid precis.
Utan bara smart. Ångesten kommer om man inte skulle få resultat av sin optimering då däremot känns det waste.

Men med tanke på vad man läser angående protein nedbrytning/inlagring att dem går tätt inpå varann så kanske alla dessa små marginaler kan vara avgörande för en kille som har väldigt dåliga gener. Jag tycker ändå det är värt att lära sig att "optimera" sin träning. Ifall man någon gång har lust att jämföra.

Men seriöst Fredrik, hade du kört på äggmackan före kvargburken?

Eddie Vedder
2010-09-10, 12:23
HAHA ASSÅ ALLA TROR JAG ÄR NÅN OPTINOJJA BÖG.

Den reaktionen visar ju tydligt att du känner dig träffad.

Vanish
2010-09-10, 12:32
HAHA ASSÅ ALLA TROR JAG ÄR NÅN OPTINOJJA BÖG.


Man kanske får fel uppfattning om dig, men du startar och skriver i många trådar som just handlar om det där lilla finliret.

JoeyP
2010-09-10, 12:51
Den reaktionen visar ju tydligt att du känner dig träffad.

JA, jag känner mig träffad?!
Men vem använder inte EAA före och efter träning?
Vem bryter inte fastan med eaa eller vassle?
Vem käkar inte mycket protein när man tränar?
Anser mig helt normal.

Det ända jag bryr mig mycket om är träningschemat då det spelar mest roll för mina resultat.

Man kanske får fel uppfattning om dig, men du startar och skriver i många trådar som just handlar om det där lilla finliret.

Jag har väl inte startat några "trådar" vad jag vet är jag bra på att kolla upp gammla trådar, gärna 5år+ gammla trådar :D

Eddie Vedder
2010-09-10, 12:59
JA, jag känner mig träffad?!
Men vem använder inte EAA före och efter träning?
Vem bryter inte fastan med eaa eller vassle?
Vem käkar inte mycket protein när man tränar?
Anser mig helt normal.

Det ända jag bryr mig mycket om är träningschemat då det spelar mest roll för mina resultat.

Om du känner dig träffad innebär det ju alltså att du tycker det finns en poäng. Det är skillnaden i att GÖRA det där du skriver och att fråga och fråga och fråga om minsta lilla detalj och hur minuter hit och dit kan göra skillnad.

Sluta försvara dig så aggressivt om du nu inte känner att du håller med (vilket du ju iofs verkar göra eftersom du känner dig träffad helt plötsligt).

JoeyP
2010-09-10, 13:03
Om du känner dig träffad innebär det ju alltså att du tycker det finns en poäng. Det är skillnaden i att GÖRA det där du skriver och att fråga och fråga och fråga om minsta lilla detalj och hur minuter hit och dit kan göra skillnad.

Sluta försvara dig så aggressivt om du nu inte känner att du håller med (vilket du ju iofs verkar göra eftersom du känner dig träffad helt plötsligt).

Menar att jag känner mig träffad att alla verkar tro jag optinojja men det gör jag inte.
Jag frågar bara av ren nyfikenhet, om hur man nu tex kan optimera sin träning, sen om jag gör det eller inte är en helt annan sak.
Tycker bara det är intressant att veta vad som är bäst ifall man nu vill testa det.
Folk få tro vad dem vill.

Eddie Vedder
2010-09-10, 13:05
Folk få tro vad dem vill.

Ja då lämnar vi det där och du behöver inte känna behovet av att alltid skriva "ASSÅ JAG ÄR INGE OPTI NOJJARE LOL!!! ASSÅ JAG BARA TYCKER DET ÄR SKIT BRA ATT VETA MER OM MINUT TIMING MED PROTEIN DRINK FÖR HELVETE!!!111"

JoeyP
2010-09-10, 13:07
Ja då lämnar vi det där och du behöver inte känna behovet av att alltid skriva "ASSÅ JAG ÄR INGE OPTI NOJJARE LOL!!! ASSÅ JAG BARA TYCKER DET ÄR SKIT BRA ATT VETA MER OM MINUT TIMING MED PROTEIN DRINK FÖR HELVETE!!!111"

Haha aa fast de där var ju lite överdrivet kanske
Men det bra att folk bryr sig om varann här iaf :) Älskar kolo *cupid* Utan kolo hade jag inte kunnat ett skit seriöst.

Apos78
2010-09-10, 13:09
Menar att jag känner mig träffad att alla verkar tro jag optinojja men det gör jag inte.
Jag frågar bara av ren nyfikenhet, om hur man nu tex kan optimera sin träning, sen om jag gör det eller inte är en helt annan sak.
Tycker bara det är intressant att veta vad som är bäst ifall man nu vill testa det.
Folk få tro vad dem vill.

Jag kan tycka att det är trevligt med folk som är intresserade, helt klart. Sen vet man inte hur den personen agerar i sin vardag men nog kan det för vissa gå lite väl långt. Du får själv avgöra vart på skalan du hamnar.

Men nog kan jag förstå att folk sätter en nojja-stämpel på någon som petar mycket i detaljerna, även om det skulle visa sig att det bara är i teorin.

JoeyP
2010-09-10, 13:10
Jag kan tycka att det är trevligt med folk som är intresserade, helt klart. Sen vet man inte hur den personen agerar i sin vardag men nog kan det för vissa gå lite väl långt. Du får själv avgöra vart på skalan du hamnar.

Men nog kan jag förstå att folk sätter en nojja-stämpel på någon som petar mycket i detaljerna, även om det skulle visa sig att det bara är i teorin.

Jo de klart, det förstår jag, jag kan själv misstänka en och annan här på brädan :MrT: :cool:

Eddie Vedder
2010-09-10, 13:12
Jo de klart, det förstår jag, jag kan själv misstänka en och annan här på brädan :MrT: :cool:

Om du utifrån vad andra skriver misstänker dom borde du ju kunna ha självinsikt nog att läsa det du själv skriver och då kanske ana varför vissa tycker att du överdriver själv. Läs dina egna inlägg med samma glasögon, fundera en stund och utvärdera sedan som det verkligen är så orimligt.

Som sagt, det är off topic och vi lägger ner det nu. Starta gärna en tråd om du vill diskutera det vidare.

Bendermannen
2010-09-10, 14:21
Hur vet man vilken mängd kolhydrater som är lämplig att få i sig efter ett träningspass? Och hur ser det ut med styrke-/konditionsträning och sammansättning (tidpunkt) protein/kolhydrater vid måltid efter träning?

King Grub
2010-09-10, 14:30
Det beror på vad man tränat, hur mycket man tränat, hur hårt man tränat, hur födointaget ser ut i övrigt, vad och när man skall träna nästa gång, och vilka mål man har.

Någon som tränar mycket hårda och långa konditionspass och skall upprepa det nästa dag kan inta runt 1 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt efter träning och sedan upprepa det intaget varannan timme i 6 timmar för att sedan övergå till normal måltidsordning.

Har man bara 24 timmar på sig att fylla på glykogendepåerna efter tömmande aktivitet, krävs omedelbar påfyllning och ett totalt kolhydratintag på 7-10 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt under den kommande 24-timmarsperioden till nästa ansträngning.

För någon som bara tränar styrketräning eller konditionsträning på motionsnivå blir kolhydratintagets timing och mängd av mycket mindre betydelse.

Bendermannen
2010-09-10, 14:43
Det beror på vad man tränat, hur mycket man tränat, hur hårt man tränat, hur födointaget ser ut i övrigt, vad och när man skall träna nästa gång, och vilka mål man har.

Någon som tränar mycket hårda och långa konditionspass och skall upprepa det nästa dag kan inta runt 1 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt efter träning och sedan upprepa det intaget varannan timme i 6 timmar för att sedan övergå till normal måltidsordning.

Har man bara 24 timmar på sig att fylla på glykogendepåerna efter tömmande aktivitet, krävs omedelbar påfyllning och ett totalt kolhydratintag på 7-10 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt under den kommande 24-timmarsperioden till nästa ansträngning.

För någon som bara tränar styrketräning eller konditionsträning på motionsnivå blir kolhydratintagets timing och mängd av mycket mindre betydelse.

Tackar! :thumbup:

Fredrik_S
2010-09-10, 23:25
För någon som bara tränar styrketräning eller konditionsträning på motionsnivå blir kolhydratintagets timing och mängd av mycket mindre betydelse.

Desutom bör man nog tillägga att ett vanligt tungt gympass på 45-60 minuter kan läggas i facket motionsnivå när det gäller kolhydraternas betydelse.

Alltså även det de flesta här sysslar med, så man inte tror att det bara är "alla andra" som tränar så dåligt och pratar med sin kompisar halva tiden som tillhör "vanlig motionsnivå"

Fredrik_S
2010-09-11, 09:57
Men seriöst Fredrik, hade du kört på äggmackan före kvargburken?

Jag hade kört på två äggmackor så att jag fått lika mycket protein som kvargburken. (om jag hade kunnat ha bröd hemma utan att äta upp hela limpan på en gång)

Apos78
2010-09-11, 14:12
Jag hade kört på två äggmackor så att jag fått lika mycket protein som kvargburken. (om jag hade kunnat ha bröd hemma utan att äta upp hela limpan på en gång)

Sen är äggmackan ett så mycket godare alternativ.

HMB
2010-09-11, 16:58
Lägg på en lagom mängd ost på mackan för extra protein ;)

Apos78
2010-09-11, 17:07
Lägg på en lagom mängd ost på mackan för extra protein ;)

Det finns inget som heter lagom mängd ost. För ost är det alltid för lite.