handdator

Visa fullständig version : Alternativ till Esa pro (eaa)


Pungis
2010-09-09, 19:50
Hej, finns det några prisvärda alternativ till Esa Pro som inte smakar skit?

Det äckligaste proteinpulver går ju inte att jämföra med detta eaa, de smakar helt enkelt grävling, såpass att jag knappt kan hålla kvar de i magen.
Tips?

Dreas
2010-09-09, 19:51
Esapro med smaken citrus

HMB
2010-09-09, 19:53
Häll pulvret direkt i mun, blanda i lite utspädd funlight, blanda runt, svälj.

frong
2010-09-09, 19:56
eaa fx

Pungis
2010-09-09, 19:58
Esapro med smaken citrus

Mycket bättre än grape fruit som jag dricker nu, men fortfarande på gränsen till OK..

Nu kör jag med juice, då smakar det inte äckligt alls, men lite otympligt

Pungis
2010-09-09, 19:58
eaa fx

Vilka smaker finns det, vilka smakar bra?

Anders The Peak
2010-09-09, 19:59
Bästa alternativet är säkert Vassle eller kombinerat vassle/kasein protein som ger bättre utdelning för en växande ungdom jämfört med EAA som antagligen passar lite äldre personer bättre.

King Grub
2010-09-09, 20:01
Det brukar anses vara vassleprotein som är synnerligen gynnsamt för äldre.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2612691/?tool=pubmed

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2342962/?tool=pubmed

Anders The Peak
2010-09-09, 20:07
Det brukar anses vara vassleprotein som är synnerligen gynnsamt för äldre.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2612691/?tool=pubmed

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2342962/?tool=pubmed
Jag tror att kombinationen vassle/kasein är överlägset i alla åldrar. Men vassle ger bättre resultat på alla mätpunkter över tid jämfört med EAA.

King Grub
2010-09-09, 20:09
Enligt vilka mätningar?

Pepz
2010-09-09, 20:16
Hej, finns det några prisvärda alternativ till Esa Pro som inte smakar skit?


EAA-XX

googla

Sniggel
2010-09-09, 20:18
Jag tror att kombinationen vassle/kasein är överlägset i alla åldrar. Men vassle ger bättre resultat på alla mätpunkter över tid jämfört med EAA.


Över tid? Syftar du på typ 12-veckorsstudier med biopsimätningar?
Syftar du på studier som jämför vassle med aminosyror eller studier som var för sig undersöker effekterna (och som du har jämfört)?

stridis
2010-09-09, 20:20
Smakade på Esapro citrus för första gången idag. Mums ! Ok en ganska kemisk smak men ändå jävligt god.

Kischen
2010-09-09, 20:31
Smakade på Esapro citrus för första gången idag. Mums ! Ok en ganska kemisk smak men ändå jävligt god.

Helt klart godast.

Eiselt, vi behöver fler smaker på BCAA ;)

Pungis
2010-09-09, 20:33
Hmm har det inte bevisats att proteinsyntesen är mkt kraftigare med eaa än vassle?

Dreas
2010-09-09, 20:36
Hmm har det inte bevisats att proteinsyntesen är mkt kraftigare med eaa än vassle?Ur ett kortsiktigt perspektiv ja.

Khyron_
2010-09-09, 21:09
EAA-XX

googla

+9000
Efter man druckit EAA-XX vill man inte ha något annat.

Anders The Peak
2010-09-10, 10:28
Kan någon visa en enda studie (förutom Extend BCAA) som visar att EAA ger resultat som mätbart är jämförbart med vassle(isolat är bäst). Om det sedan beror på andra faktorer som inte finns i EAA så är det av underordnad betydelse.

King Grub
2010-09-10, 10:31
Nej, men vi påstår inte heller att man säkert kan säga att det är bättre på sikt. Vilket du gjorde. Jag påpekar alltid att akut effekt inte säkert går att översätta till kronisk påverkan och att det inte finns några jämförande långtidsstudier. Det är du som tvärsäkert säger att "vassle ger bättre resultat på alla mätpunkter över tid jämfört med EAA".

Och då skall man ha mätningar som backar upp det. Men som vanligt påstår du något, att så är det bara, och sedan, när man efterfrågar något som stödjer påståendet, finns där ingenting.

Anders The Peak
2010-09-10, 12:17
Nu tycker jag att du inte är riktigt seriös eftersom det finns ett antal studier som visar att vassle är överlägset rent EAA mycket beroende på andra faktorer i mjölk som ett EAA preparat helt saknar men som jag sa tidigare så är det av underordnad betydelse i sammanhanget.

King Grub
2010-09-10, 12:28
Återigen, enligt vilka mätningar?

Vad hände med http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3770900&postcount=29 ?

Grotesk
2010-09-10, 13:49
Star Nutrition's Amino-Pro Essential smakar helt okej, ungefär som apelsinjuice av billigare märke. Inte så farligt dyr heller vill jag minnas.

Dock säger jag som alltid: allt som smakar skit, begravning, lik och annat är opti!111

ChrisDEFC
2010-09-10, 22:13
eaa fx

+1 har prövar esa-pro och eaa-xx åxå men fx:en är billigast och godast.

DaGoose
2010-09-11, 00:21
Hur stor skillnad är det mellan gamla och nya EsaPro Citrus? Är den nya att föredra framför EAA FX Red Berry smakvis?

Anders The Peak
2010-09-11, 07:43
Återigen, enligt vilka mätningar?

Vad hände med http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3770900&postcount=29 ?
Har ändrat ståndpunkt efter en litteraturgenomgång som jag bedömer ge vassle högsta betyg när det handlar om få resultat och renderar fria aminosyror till en obestämd plats på skalan.

King Grub
2010-09-11, 08:37
Okej! Men vilka mätningar är det du har pratat om flera gånger nu? Om inte annat av eget intresse skulle jag vilja se dom jämförande långtidsstudierna.

frong
2010-09-11, 12:47
Vilka smaker finns det, vilka smakar bra?

Det godaste jag smakat, annars har jag hört att eaa xx skall vara gött.

-squat-
2010-09-11, 12:57
Topp tre enligt mig.

1. Kolozzeums EAA - Peache
2. ESA Pro - Citrus
3. Body Science EAA - äpple/päron

Anders The Peak
2010-09-11, 15:22
Okej! Men vilka mätningar är det du har pratat om flera gånger nu? Om inte annat av eget intresse skulle jag vilja se dom jämförande långtidsstudierna.
Nu saknas det helt några studier överhuvudtaget på EAA förutom några som jämför timningen och där visar sig vassle helt överlägset pga sina tillväxtfaktorer. Det är en av orsakerna som gör att jag säger att EAA är obestämd faktor i dagsläget och därför är det svårt att bara rekommendera EAA som kosttillskott utan om man ska göra det bör man kombinera det med ett Vassle eller mjölkprotein.

Bluesparv
2010-09-11, 17:35
Anders, varför säger du i ena inlägget att det finns studier som visar att vassle är överlägset eaa, för att i nästa säga att det inte finns några studier?

Du undergräver din egen trovärdighet när du gör så. Ta fram studierna eller erkänn att du råkat ta fel (kanske inte i sakfrågan, det låter jag vara osagt, men i ditt resonemang).

Anders The Peak
2010-09-11, 18:48
Anders, varför säger du i ena inlägget att det finns studier som visar att vassle är överlägset eaa, för att i nästa säga att det inte finns några studier?

Du undergräver din egen trovärdighet när du gör så. Ta fram studierna eller erkänn att du råkat ta fel (kanske inte i sakfrågan, det låter jag vara osagt, men i ditt resonemang).

Vad jag säger är att det inte finns några studier förutom ett abstract kring BCAA som visar att det möjligtvis skulle kunna vara bättre samtliga andra studier "otaligt antal" visar att Vassle eller kombination av vassle och kasein är det som ger absolut bästa resultat på ökad muskelmassa, minskad fettmassa osv...

ChrisDEFC
2010-09-11, 18:50
Det godaste jag smakat, annars har jag hört att eaa xx skall vara gött.

Jag tycker inte att någon annan eaa än FX maskerar smaken av aminosyrorna så bra. XX är helt okej, och den kan man helt klart leva med fast å andra sidan fick jag ju ner en burk esapro åxå men då såg man inte direkt fram emot intaget...

Kischen
2010-09-11, 18:52
Hur stor skillnad är det mellan gamla och nya EsaPro Citrus? Är den nya att föredra framför EAA FX Red Berry smakvis?

Som natt och dag. Dom borde ha kallat den något annat för att den gamla gav dåligt rykte..

William
2010-09-11, 18:58
Vad jag säger är att det inte finns några studier förutom ett abstract kring BCAA som visar att det möjligtvis skulle kunna vara bättre samtliga andra studier "otaligt antal" visar att Vassle eller kombination av vassle och kasein är det som ger absolut bästa resultat på ökad muskelmassa, minskad fettmassa osv...

Hur kan du säga att vassle och kassein ger bästa resultat om det inte finns några studier som har jämfört det med ngt annat?

Bluesparv
2010-09-11, 19:48
Hur kan du säga att vassle och kassein ger bästa resultat om det inte finns några studier som har jämfört det med ngt annat?

+1

Däremot ger jag Anders poäng för att han säger att han inte kan rekommendera något han inte har studier på.

EDIT: Men å andra sidan så kan han inte heller förkasta det då, så det är minuspoäng där ;)

Olle MM
2010-09-11, 22:30
Jag tycker inte att någon annan eaa än FX maskerar smaken av aminosyrorna så bra. XX är helt okej, och den kan man helt klart leva med fast å andra sidan fick jag ju ner en burk esapro åxå men då såg man inte direkt fram emot intaget...

EAA-FX har inte samma aminosyrestruktur som ESA Pro och EAA-XX.
ESA Pro och EAA-XX är baserade på en EAA struktur efter en studie med bra resultat.
Det är stora skillnader i smak på olika aminosyror samt även priset på dem varierar.

frong
2010-09-12, 11:41
Jag tycker inte att någon annan eaa än FX maskerar smaken av aminosyrorna så bra. XX är helt okej, och den kan man helt klart leva med fast å andra sidan fick jag ju ner en burk esapro åxå men då såg man inte direkt fram emot intaget...

Har också fått i mig en esa pro, min första EAA-produkt... Fy fasen!
Har dock kört ca 4 burkar FX nu, vilket definitivt funkar att dricka.

Anders The Peak
2010-09-12, 11:47
Hur kan du säga att vassle och kassein ger bästa resultat om det inte finns några studier som har jämfört det med ngt annat?

Men var det inte det här din och Jörgens uppsats handlade om och slutsatsen var inte annorlunda förutom att ni tar er ur frågan med att det krävs fler studier för utröna hur det egentligen kan vara. Nu har det gått drygt tre år och inga direkta studier som säger att fria aminosyror ger resultat jämförbara med Vassle eller vanligt mjölkprotein.

King Grub
2010-09-12, 11:51
Problemet här är att du uttryckligen skriver "vassle ger bättre resultat på alla mätpunkter över tid jämfört med EAA" och "det finns ett antal studier som visar att vassle är överlägset rent EAA".

När man sedan frågan vilka studier du menar, visar det sig att dom inte finns. Sluta skriva "så här är det"-saker tagna ur luften, så blir det inte så här. Du får givetvis ha vilka åsikter du vill, men jag tror alla är ense om att du inte bör säga att åsikterna är baserade på mängder av studier som klart visar något, när dom inte gör det. När dom inte ens finns.

William
2010-09-12, 12:01
Problemet här är att du uttryckligen skriver "vassle ger bättre resultat på alla mätpunkter över tid jämfört med EAA" och "det finns ett antal studier som visar att vassle är överlägset rent EAA".

När man sedan frågan vilka studier du menar, visar det sig att dom inte finns. Sluta skriva "så här är det"-saker tagna ur luften, så blir det inte så här. Du får givetvis ha vilka åsikter du vill, men jag tror alla är ense om att du inte bör säga att åsikterna är baserade på mängder av studier som klart visar något, när dom inte gör det. När dom inte ens finns.

Ja, just så Anders.

Anders The Peak
2010-09-12, 12:03
Problemet här är att du uttryckligen skriver "vassle ger bättre resultat på alla mätpunkter över tid jämfört med EAA" och "det finns ett antal studier som visar att vassle är överlägset rent EAA".

När man sedan frågan vilka studier du menar, visar det sig att dom inte finns. Sluta skriva "så här är det"-saker tagna ur luften, så blir det inte så här. Du får givetvis ha vilka åsikter du vill, men jag tror alla är ense om att du inte bör säga att åsikterna är baserade på mängder av studier som klart visar något, när dom inte gör det. När dom inte ens finns.

Nu är det så här att du kan hitta ett antal studier som visar att proteintiming med Vassle ger resultat men du hittar inga studier som visar att proteintiming med EAA ger resultat som är mätbart jämförbara med vassle. Nu finns det även studier som jämför timning med fria aminosyror och vassle och en av de studierna ligger i tråden EEA... Den visar att vassle ger effekter som inte fria aminosyror levererar. Antar att det beror på tillväxtfaktorerna i mjölken.

William inte kastar jag ur mig åsikter utan skriver egentligen bara samma sak som du och Jörgen gjorde på lite annat sätt men som jag inte anser att vara fel.

William
2010-09-12, 12:09
William inte kastar jag ur mig åsikter utan skriver egentligen bara samma sak som du och Jörgen gjorde på lite annat sätt men som jag inte anser att vara fel.

Du har en förunderlig förmåga att tolka och läsa saker på sätt som det absolut inte är skrivet.

Bluesparv
2010-09-12, 17:07
Nu finns det även studier som jämför timning med fria aminosyror och vassle och en av de studierna ligger i tråden EEA... Den visar att vassle ger effekter som inte fria aminosyror levererar. Antar att det beror på tillväxtfaktorerna i mjölken.


Länk tack.

Lillstrumpa
2010-09-12, 17:49
Är det inte bara att hålla för näsan och dricka? Jag struntar i vad det smakar (hoppas jag...), bara det ger resultat.

Bluesparv
2010-09-12, 21:22
Är det inte bara att hålla för näsan och dricka? Jag struntar i vad det smakar (hoppas jag...), bara det ger resultat.

Äh, det måste smaka gott för att man ska använda det. Sen vänjer man sig (oftast) vid mindre goda smaker, men det är ett eget kapitel :)

Anders The Peak
2010-09-13, 09:13
Länk tack.
Tillväxtfaktorer (http://edrv.endojournals.org/cgi/content/abstract/14/6/710)
Vassle bättre än EAA (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20565767)

King Grub
2010-09-13, 09:16
Den första handlar mer om negativa hälsoaspekter av hormonpåverkan, inte ett dugg om muskeltillväxt av mjölkintag i samband med styrketräning.

Den andra är ingen studie överhuvudtaget utan tre personers personliga åsikter och teoriserande. Deras slutsats är dessutom att dom inte vet utan att fler studier behövs och att framtiden får utvisa.

Anders The Peak
2010-09-13, 09:26
Den första handlar mer om negativa hälsoaspekter av hormonpåverkan, inte ett dugg om muskeltillväxt av mjölkintag i samband med styrketräning.

Den andra är ingen studie överhuvudtaget utan tre personers personliga åsikter och teoriserande. Deras slutsats är dessutom att dom inte vet utan att fler studier behövs och att framtiden får utvisa.

Du är helt sanslös Andreas sök hjälp.

Det är helt ok att banna mig från forumet/

King Grub
2010-09-13, 09:28
Om du tycker det är sanslöst att påpeka att dina påståenden saknar den grund du hävdar att dom har, så är jag sanslös.

Jag tänker inte banna dig. Du får logga ut och inte logga in igen, om du inte är intresserad av att närvara längre.

Anders The Peak
2010-09-13, 15:15
Om du tycker det är sanslöst att påpeka att dina påståenden saknar den grund du hävdar att dom har, så är jag sanslös.

Jag tänker inte banna dig. Du får logga ut och inte logga in igen, om du inte är intresserad av att närvara längre.

Du hävdar ofta saker som helt saknar grund men bara för Tipton har sagt det i en bisats som en tanke, likt mina utsvävningar, är det sant.

King Grub
2010-09-13, 15:21
Då säger vi det. Skall vi kasta anklagelser fram och tillbaka nu också?

Skillnaden kanske är att jag i alla fall kan presentera dom studier jag baserar det jag säger på, när jag är ombedd, i stället för att slingra mig in i det sista för att sedan posta något som inte har med saken att göra? Eller att jag åtminstone försöker komma ihåg att säga att jag inte vet säkert i stället för att påstå att jag är tvärsäker, när jag inte är det?

Som här: http://forum.body.se/showthread.php?t=20421&highlight=pajas&page=40

Inlägg 396 och framåt.

Där visar det sig att det du stödjer uttalandet på är en cancerstudie på tumörtransplanterade råttor, som du direkt översatt till styrketränande människor, gramangivelser och allt. Sedan ändrar du årtal i studietiteln du postar, och liksom här blir du grinig när jag och Grandmaster synar din bluff - "stäng av mig om du vill buhu".

Jag har säkert skrivit saker som gett intryck av att jag vet mer än jag gör, precis som du säger, men jag hoppas att jag inte betett mig så att jag hävdar att något tvärsäkert är på ett visst sätt utan att ha några som helst belägg för det.