handdator

Visa fullständig version : Ica-Ulf i gymolycka


Pepparkakssmurfen
2010-09-09, 09:50
Måste vara en smithmaskin de menar?
Otäckt när sånt här händer,någon som råkat ut för något liknande?

klickiz (http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article7750685.ab)

nmanradnävna
2010-09-09, 09:56
Fyfan vad sjukt det är ja. Har varit uppe om någon 15-17åring(?) som tränade på typ sin morsas jobbgym och hade fastnat med stången över halsen. När hon hittade honom i gymmet var han helt blå

fiskebulle
2010-09-09, 09:56
Körde han press över huvudet med 80kg? Han är minsann starkare än vad jag trodde.

HMB
2010-09-09, 10:00
http://www.expressen.se/noje/tvsajten/1.2127878/ica-paul-jag-hade-kunnat-do

Paul Tilly, känd från den populära Ica-reklamen, fick nyligen en 80 kilo tung maskin över sig när han skulle träna knäböj på gymmet i Malmö.

panzerpig
2010-09-09, 10:06
Nu vet alla att man inte ska köra smith i knäböjen, iaf inte ensam.

Nitrometan
2010-09-09, 10:09
Eller så var det en benpressmaskin som inte var fastskruvad i golvet och välte av nån anledning.

ceejay
2010-09-09, 10:13
maskiner är dåååligt ;) stackars tilly

hahavaffan
2010-09-09, 10:26
Och Sats är generösa som vanligt. Jävla skitgym.

Kwon
2010-09-09, 10:27
Hur skadade han sig?

Bänkpress med för tung vikt?

ThisIsTheOne
2010-09-09, 10:37
Och Sats är generösa som vanligt. Jävla skitgym.

Vad tycker du hade varit en rimlig kompensation?

hahavaffan
2010-09-09, 10:43
Vad tycker du hade varit en rimlig kompensation?Med brutna revben och två månaders vila hade jag krävt betydligt mer än 3-5000kr, speciellt i form av gratis medlemsskap som för Sats själva knappt lär kosta en hundralapp.

Viktor_Balck
2010-09-09, 10:58
Och Sats är generösa som vanligt. Jävla skitgym.

+1 på den. Vissa av deras gym är helt ok men generositet och det här med att bry sig om sina kunder har Sats missat på vägen, även world class lider av dessa syndrom. Snåldumma.

Nitrometan
2010-09-09, 12:20
http://img413.imageshack.us/img413/9665/12127907ts1284012868698.jpg

Tydligen körde han böj i en Smith-maskin som inte var ordentligt förankrad i golvet och den välte. Han klämdes under stången på nåt sätt.

LoTiX
2010-09-09, 13:15
Där får de vara jävligt glada att det var i Sverige det hände. En osäkrad Smith-maskin känns väldigt allvarligt och kan nog generera rejäla skadestånd i ex. USA.

LoTiX
2010-09-09, 13:15
Vad tycker du hade varit en rimlig kompensation?

Ersättning för utebliven inkomst under perioden han går som skadad är väl det absolut minsta de kan göra?

martikainen
2010-09-09, 13:18
det jag undrar är, hur i helvete? 80kg och välter en smith, vad är det för hemmabygge?

Nitrometan
2010-09-09, 13:24
det jag undrar är, hur i helvete? 80kg och välter en smith, vad är det för hemmabygge?

Jag trodde att 80 kg var vikten för hela paketet (smith, stång och vikter).

Om den inte är bultad i golvet så kan den såklart välta om man trycker lite framåt/bakåt på den och inte bara upp/ner.

Bullen!
2010-09-09, 21:23
Jag tror båda parterna är försäkrade. Så deras ersättning är ju bara en gest.

Bendermannen
2010-09-09, 21:32
Tränade nästan samtidigt som det inträffade (kom upp till gymmet några minuter efter att olyckan hänt och Paul låg på golvet och väntade på ambulansen) och precis som det skrivs här så var det smithmaskinen som inte var fastbultat i golvet.

Hade påpekat det tidigare för personalen att det var obehagligt att smithmaskinerna inte var fasta eftersom jag själv råkat i svaj en gång vilket slutade med att jag drattade på ändan (och tydligen kom lindrigt undan).

WHITEFOLKS
2010-09-09, 21:35
Om de dessutom var medvetna om problemet och ändå inte åtgärdat det så blir det ju IMO ganska illa. Det är ju ren försummelse och inte bara en olycka då.

En stor kedja som SATS borde ha bättre koll på läget än så.

MtotheM
2010-09-09, 21:37
"Har ni vidtagit åtgärder för att detta inte ska hända igen?
- Det är en olycka som skett, det är inget som är någons fel."
http://www.expressen.se/noje/tvsajten/1.2127878/ica-paul-jag-hade-kunnat-do

Jasså ska smithmaskiner kunna välta?

nmanradnävna
2010-09-09, 22:08
Vad är det för jävla nötter? Blir fly förbannad

dupper
2010-09-09, 22:23
Undrar lite hur han bar sig åt när han fick den att välta :)

MtotheM
2010-09-09, 22:30
Undrar lite hur han bar sig åt när han fick den att välta :)


Hade påpekat det tidigare för personalen att det var obehagligt att smithmaskinerna inte var fasta eftersom jag själv råkat i svaj en gång vilket slutade med att jag drattade på ändan (och tydligen kom lindrigt undan).

Verkar inte som att det är särskilt svårt.

Stoltz
2010-09-10, 05:35
Mm, i och med att man inte får någon förklaring för vad det är för maskin som använts så ska man nog vara väldigt försiktig med att skriva "JÄvla sats!11" - Som jag fattade det i artikeln om hans superfysik (:D) så hade han inte skitmycket erfarenhet på gymmet och många nybörjare gör farliga misstag när de är under mycket press.

Detta kanske egentligen rör sig om att han missuppfattat maskinens annars uppenbara begränsningar och därför reagerar Sats som de gjorde. Jag har lite svårt att tro att en så stor kedja skulle ha ett så lamt ersättningsalternativ om det är deras fel, speciellt till en kändis som definitivt kommer gå till aftonbladet med det.

Sverker
2010-09-10, 06:05
Måste komma med att det är lätt att få stången över sig i smithen när man kör stående vadpress. Det går på en millisekund att man halkar av eller plattan välter. Vips får du hela paket över dig som en giljotin. De flesta tränar med rejäla vikter i vadpress.






För din säkerhet, använd smithens spärrar eller placera en stadig bänk under stången.

High1ander
2010-09-10, 06:23
Tränade nästan samtidigt som det inträffade (kom upp till gymmet några minuter efter att olyckan hänt och Paul låg på golvet och väntade på ambulansen) och precis som det skrivs här så var det smithmaskinen som inte var fastbultat i golvet.

Hade påpekat det tidigare för personalen att det var obehagligt att smithmaskinerna inte var fasta eftersom jag själv råkat i svaj en gång vilket slutade med att jag drattade på ändan (och tydligen kom lindrigt undan).

Nu vet jag inte hur det är med svensk lagstiftning, men det är just detta som du beskriver som gör att man kan stämma mycket i USA, just att man påpekat om faror, etc. och folk inte gjort nått (för det kostar pengar).

Tycker det är jävligt blåst av Sats-snubben och säga att "det är en olycka, ingens fel" också, samma inställning som gör att olyckor fortsätter att ske.

bertbert
2010-09-10, 06:51
Jag trodde att 80 kg var vikten för hela paketet (smith, stång och vikter).

Om den inte är bultad i golvet så kan den såklart välta om man trycker lite framåt/bakåt på den och inte bara upp/ner.

Fast jag skulle nog vilja påstå att en olastad smithmaskin - bara stång och ställning - väger betydligt mer än 80 kg?

Nåja, att man kan välta den i en böjrörelse illustrerar den helt enorma skillnaden mellan att köra böj i smith alt med fri stång. Kör man i smith pressar man vikten bakåt/uppåt, istället för rakt uppåt.

Skulle vara kul att veta vad som egentligen hände.

Nitrometan
2010-09-10, 06:56
Fast jag skulle nog vilja påstå att en olastad smithmaskin - bara stång och ställning - väger betydligt mer än 80 kg?
Ja, det verkar ju troligt. Jag försökte bara tolka rapporterna om olyckan.

Han kanske hade 80 kg lastat på stången?

Skulle vara kul att veta vad som egentligen hände.
Ja. Har de nån övervakningskamera tro?

spange
2010-09-10, 09:30
- Som jag fattade det i artikeln om hans superfysik (:D) så hade han inte skitmycket erfarenhet på gymmet och många nybörjare gör farliga misstag när de är under mycket press.

Detta kanske egentligen rör sig om att han missuppfattat maskinens annars uppenbara begränsningar och därför reagerar Sats som de gjorde.

Problemet är ju att det är en jäkla omsättning av folk på gymmen, de flesta är just nybörjare, och kan kanske göra lite konstiga saker av oerfarenhet, och det är i mina ögon gymmets ansvarighet att se till att minimera risken för skador.

Tycker det är så jävla illa att inte bulta fast stora tunga, potentiellt ostadiga saker i golvet.