handdator

Visa fullständig version : Proteinfluff - vilka kaseinprotein funkar?


Sidor : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15

Grandmaster
2010-09-09, 07:58
Jag har provat fluffa med en rad olika kaseinprotein men den enda som tycks funka är Sloow Protein.

Är det några andra märken ni fått till det med och isåfall vilka? Är framförallt intresserad av amerikanska märken så att jag har något att rekommendera för mina klienter over there.

Vad exakt är det som gör att Sloow Protein fungerar så bra?

Och när vi väl är igång, vad har ni att säga om den optimala fluff-ration? Själv kör jag 50 g mosade jordgubbar eller hallon till varje 1 dl (30 g) Sloow Protein. Gör ofta 150 g bär/90 g Sloow i stöten. Det blir en massiv bunke.

Torkelll
2010-09-09, 08:05
Jag tycker complete protein funkar. Behöver inte ens några bär. 1.5 dl protein och 2 dl vatten, blir riktigt krämig och god.

Baboom
2010-09-09, 08:14
Jag tycker complete protein funkar. Behöver inte ens några bär. 1.5 dl protein och 2 dl vatten, blir riktigt krämig och god.

Du ska nog skilja på fluff och "FLUFF". Det är det här fluffet Martin menar

http://3.bp.blogspot.com/_INeRt7V-kNo/TG49ZLse0VI/AAAAAAAACkQ/_RfhruYe_Lo/s1600/fluff.jpg

Grandmaster
2010-09-09, 08:24
Yes, så ska det se ut Andy. Det där är Sloow Pro-fluff ser jag (?).

Baboom
2010-09-09, 08:26
Yes, så ska det se ut Andy. Det där är Sloow Pro-fluff ser jag (?).

Ja, precis.

40g Sloow och 200g frysta hallon, en skvätt fun light vildabär. Vispa vispa vispa. Det är klart när fluffet klättrar upp för visparna.

Torkelll
2010-09-09, 08:55
Du ska nog skilja på fluff och "FLUFF". Det är det här fluffet Martin menar

http://3.bp.blogspot.com/_INeRt7V-kNo/TG49ZLse0VI/AAAAAAAACkQ/_RfhruYe_Lo/s1600/fluff.jpg

Yep. Och det blir "FLUFF", när jag vispat det i ca 5 min så klättrar det upp över visparna.

samsung
2010-09-09, 09:37
Ja, precis.

40g Sloow och 200g frysta hallon, en skvätt fun light vildabär. Vispa vispa vispa. Det är klart när fluffet klättrar upp för visparna.

Inget vatten? Har aldrig testat men de såg onekligen smarrigt ut!

Rickard
2010-09-09, 11:00
När jag gjort sånt där fluff är det vassle som fungerat bäst.
Kring 1 dl per 200g bär.
Tycker att minimjölk ger extra volym.

Baboom
2010-09-09, 11:22
När jag gjort sånt där fluff är det vassle som fungerat bäst.
Kring 1 dl per 200g bär.
Tycker att minimjölk ger extra volym.

Du får alltså vassle att funka, måste jag verkligen testa. Funkar det att bara köra bär och bär, eller hur mycket vätska har du i?

doh
2010-09-09, 11:22
Jag har provat fluffa med en rad olika kaseinprotein men den enda som tycks funka är Sloow Protein.

Är det några andra märken ni fått till det med och isåfall vilka? Är framförallt intresserad av amerikanska märken så att jag har något att rekommendera för mina klienter over there.

Vad exakt är det som gör att Sloow Protein fungerar så bra?

Och när vi väl är igång, vad har ni att säga om den optimala fluff-ration? Själv kör jag 50 g mosade jordgubbar eller hallon till varje 1 dl (30 g) Sloow Protein. Gör ofta 150 g bär/90 g Sloow i stöten. Det blir en massiv bunke.


Första gången jag testade använde jag mig av 40g Gold Standard 100% Whey, 250g frysta hallon och 1-2dl vatten och det funkade inte alls.

Nu kör jag så här och det blir alltid prefekt.

125g halvfryst frukt
125g Alpro soya/light
30g Sloow Protein Vanilla Ice Cream

74717


Favoriten är helt klart med banan, vill man lyxa till det lite extra ha man i 10g kakao i slutet *drool*

Rickard
2010-09-09, 11:30
Du får alltså vassle att funka, måste jag verkligen testa. Funkar det att bara köra bär och bär, eller hur mycket vätska har du i?

Några kapsyler Fun Light.

Det var nog här jag träffade på fluffet första gången. http://forum.body.se/showthread.php?t=2504

Nelli
2010-09-09, 19:17
Chokladen va ingen höjdare men konsistensen/fluffet var underbart! Blir att skaffa Berry smaken tror jag :) om inte vaniljen är bättre???

pclillen
2010-09-09, 19:30
Testa vassle nyss, orka inte vispa tills de börja klättra, men volymen på de hela ökades säkerligen femfaldigt.. Orkar ni sätta i er en fluff på en sittning? Jag blev mätt efter några skedar..

Hade i:
1dl vassle
200gr jordgubbar
0,2dl(?) mjölk.

IronBug
2010-09-09, 21:10
Vafan. Ska bären vara frysta eller något? Tinade bär + vassle gav bara en sörja.

Razorman
2010-09-09, 21:24
Du får alltså vassle att funka, måste jag verkligen testa. Funkar det att bara köra bär och bär, eller hur mycket vätska har du i?

hehe trodde det bara va vassle man kunde fluffa med, har alltid kört me det..

Ristretto
2010-09-09, 21:58
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=104880&highlight=FLUFFA

Inte bara proteinpulver man kan fluffa:)

tho123
2010-09-10, 13:44
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=104880&highlight=FLUFFA

Inte bara proteinpulver man kan fluffa:)

haha sjuk tråd xD

isterbuk
2010-09-10, 14:35
Provade göra ett fluff nyss och det blev väl sådär, jag har en "blender" och en stavmixer, testade med stavmixern nu vilket gjorde att pulvret och gubbarna flög utanför bunken först men efter mycket om och men så var bären mixade men fortfarande frysta. Jag gick igång med min ballongvisp men det fastnade ju bara i den rackaren så jag tog fram elvispen, det är väl inga ballongvispar på den utan standard visparna jag körde med och då började bären smälta ihop med pulvret jag körde på ett tag sen gick över till och ballongvispa igen men fick inte till det riktiga fluffet.

Kan det vara det att bären var för frusna? Eller hade jag för lite vätska ~2 kapsyler fun light.
Kan man köpa till ballongvispar på typ ICA?

nmanradnävna
2010-09-10, 14:52
Det här blev jag sugen på!

Kan det fungera att använda vassleprotein med jordgubbssmak och egenplockade blåbär (som plockas om 15min :D) eller blir det för konstig kombination?

Sedan, som någon annan frågade. Krävs det att bären är frysta?
Jag är inte ute efter något optifluff utan bara något som blir gött att käka.


Borde det inte funka att vända ned en äggvita för att uppnå mer fluff?

Rickard
2010-09-10, 14:58
Tror inte att äggvita har så mycket att tillföra.
Med lite minimjölk, okänd mängd vassle och 300g frysta jordgubbar har jag lyckats vispa upp det hela till en volym på över tre liter. Men då använde jag en Kitchen Aid hushållsassisten till att vispa det hela och jag har inte träffat på något som vispar bättre än vad en sådan gör.

Är rätt säker på att bären är så kalla som möjligt påverkar resultatet en hel del.
Som exempel så kan man ju vispa riktigt kall minimjölk till något som liknar grädde och resultat blir bättre ju kallare mjölken är.

nmanradnävna
2010-09-10, 15:03
Okej, då ställer jag in bären i frysen en stund för säkerhets skull.
Ska bli jäkligt intressant det här

nmanradnävna
2010-09-10, 16:46
Inget klättrande upp på visparna blev det! Men det fluffade till sig litegrann efter en jävlans massa vispande åtminstone.

Frågan är bara, vad kan man äta det till? För nu när jag har en bunke fylld så känns det lite segt att käka det sked för sked

Glass var min första tanke, eller kanske göra det till någon dessert om man proppar ner lite i fina glas och gör någon topping och någon botten med kaksmulor eller nåt haha jag vet inte.. har ni några tips?

Använde för övrigt:
Halvfrusna blåbär 140g
två korkar koncentrerad hallonsaft
vassle fx wild strawberry 1dl
en skvätt mellanmjölk

isterbuk
2010-09-10, 18:04
Hade väntat mig ett exakt beskrivning hur man går tillväga för att få till det ultimata fluffet nu när jag kom hem igen :)

Ska göra ett försöka till snart, ska iväg o köpa lite jordgubbar sen ska det handvispas som aldrig förr.. Hur lång tid tar det för er att få till The Fever Fluff?

nmanradnävna
2010-09-10, 18:11
Hade väntat mig ett exakt beskrivning hur man går tillväga för att få till det ultimata fluffet nu när jag kom hem igen :)

Ska göra ett försöka till snart, ska iväg o köpa lite jordgubbar sen ska det handvispas som aldrig förr.. Hur lång tid tar det för er att få till The Fever Fluff?

Nu blev inte min speciellt bra men jag skulle aldrig få för mig att försöka handvispa upp fluffet :Virro

capron
2010-09-10, 18:48
Kaseinprotein som kaseinprotein borde ju inte vara någon skillnad. Misstänker du slow protein är spetsat med annat ?

Rumsren
2010-09-10, 19:49
Testade att göra lite fluff idag, vilket blev riktigt lyckat!

Jag har svårt för att bli mätt och kan sätta i mig rejäla mängder mat, detta fluff blev dock förvånansvärt mättande och fungerade som en utmärkt bukfyllare. Var inte hungrig eller sugen på att äta något på ett bra tag...

30g BS diet fuel vanilj
10g Double pro choklad
200g Jordgubbar
0.5dl Vätska (50/50 vatten och mjölk)
Kanel + diverse essenser

Rumsren
2010-09-10, 19:51
Kaseinprotein som kaseinprotein borde ju inte vara någon skillnad. Misstänker du slow protein är spetsat med annat ?

Jag chansar på att det är för att sloow är ett väldigt "flyktigt" och lätt protein som således passar bra till fluff :)

isterbuk
2010-09-10, 20:08
Testade att göra lite fluff idag, vilket blev riktigt lyckat!

Jag har svårt för att bli mätt och kan sätta i mig rejäla mängder mat, detta fluff blev dock förvånansvärt mättande och fungerade som en utmärkt bukfyllare. Var inte hungrig eller sugen på att äta något på ett bra tag...

30g BS diet fuel vanilj
10g Double pro choklad
200g Jordgubbar
0.5dl Vätska (50/50 vatten och mjölk)
Kanel + diverse essenser

Hur gjorde du sen? Vad använde du dig av för köksutrustning var jordgubbarna stenfrusna eller lätt tinade?

Har gjort mitt andra fluff nu och det är ju själva fan att jag ska behöva städa hela köket efter varje omgång :smash:*gah!* hehe.

Baboom
2010-09-10, 20:45
Testade att göra två olika fluff nu på kvällen. Hittade lite olika olika proteinpåsar på gymmet. Vassle funkade ju hur bra som helst. Körde det med minimjölk.

Jag kör alltid på Fairing Sloow annars, men nu testades det PK Whey och sedan ON's cassein. Både blev riktigt bra. PK whey testade jag med lite mjölk och det fluffet blev riktigt krämigt och gott.

40g PK Whey
200g frysta hallon
0,5dl minimjölk (typ)

För er som undrar hur man gör så kommer det en kort beskrivning.

1. Tag och häll i pulvret i bunken.
2. Tillsätt lite vätska så att det blir kladdigt eller att det precis slutar att klupa sig.
3. Tillsätt de frusna bären
4. Ta en stavmixer och slå först sönder hallonen (i mitt fall). Tryck sedan ner den i bunken så att det blir en sorbe. Slår du sönder bären så kommer de inte flyga runt i köket.
5. Vispa med el-vispen med ballongvisparna på. Du behöver en stark el-visp (min är på 350W) då det är rätt tungt för den att vispa runt.
6. Efter du vispat fram och tillbaka, upp och ner och överallt. Se till att få in mycket luft. Så ska du ha fått till ett trevligt fluff.

På bilden sitter jag med en 3L bunke. Men jag har ett stativ till min el-visp (är torsk på käksprylar). Jag är med på bilden så ni ser hur mycket fluff det blev av de 40g jag använde.

treningsMORAL
2010-09-11, 12:58
Frågan är bara, vad kan man äta det till? För nu när jag har en bunke fylld så känns det lite segt att käka det sked för sked

Glass var min första tanke, eller kanske göra det till någon dessert om man proppar ner lite i fina glas och gör någon topping och någon botten med kaksmulor eller nåt haha jag vet inte.. har ni några tips?

Använde för övrigt:
Halvfrusna blåbär 140g
två korkar koncentrerad hallonsaft
vassle fx wild strawberry 1dl
en skvätt mellanmjölk
Min variant ble som tykk, vispet krem med smak av jordbær, bare enda luftigere. Derfor kombinerte jeg den med å helle over vanilje yoghurt, blåbær og varme jordbær.

Den minnet også litt om marengs når jeg tenker meg om. Kanskje den kan stekes og servers på kaker?

Fluffen:
40g ON vanilla icecream
0,2dl melk (en skvett)
140g fryste jordbær
2 korker fun-light strawberry

Ristretto
2010-09-11, 15:35
Testade att göra två olika fluff nu på kvällen. Hittade lite olika olika proteinpåsar på gymmet. Vassle funkade ju hur bra som helst. Körde det med minimjölk.

Jag kör alltid på Fairing Sloow annars, men nu testades det PK Whey och sedan ON's cassein. Både blev riktigt bra. PK whey testade jag med lite mjölk och det fluffet blev riktigt krämigt och gott.

40g PK Whey
200g frysta hallon
0,5dl minimjölk (typ)

För er som undrar hur man gör så kommer det en kort beskrivning.

1. Tag och häll i pulvret i bunken.
2. Tillsätt lite vätska så att det blir kladdigt eller att det precis slutar att klupa sig.
3. Tillsätt de frusna bären
4. Ta en stavmixer och slå först sönder hallonen (i mitt fall). Tryck sedan ner den i bunken så att det blir en sorbe. Slår du sönder bären så kommer de inte flyga runt i köket.
5. Vispa med el-vispen med ballongvisparna på. Du behöver en stark el-visp (min är på 350W) då det är rätt tungt för den att vispa runt.
6. Efter du vispat fram och tillbaka, upp och ner och överallt. Se till att få in mycket luft. Så ska du ha fått till ett trevligt fluff.

På bilden sitter jag med en 3L bunke. Men jag har ett stativ till min el-visp (är torsk på käksprylar). Jag är med på bilden så ni ser hur mycket fluff det blev av de 40g jag använde.
Detta funkade utmärkt med Whey FX också, med vatten istället för mjölk. Hade dock velat ha en lite starkare visp då min är en Philips 150W från kanske 1989...

creperiet
2010-09-11, 15:38
Vad roligt, prövade med vassle & mjölk precis (okänt märke, någon vit burk) och det funkade. Det kunde man aldrig tro. Leve kapitalism och dess produkter.

tho123
2010-09-11, 16:45
200G Fryst banan
40G Fairings sloow vanilla ice cream
+ lite vatten i proteinet så det blir klumpigt = favorit, helt klart :D

ajsen
2010-09-11, 17:02
Någon som gjort fluff med den jordgubbs-smaksatte DoublePro:n? Känns som att det blir för mycket jordgubb om man mixxar ner det med?

claes_84
2010-09-11, 18:35
Gjorde fluff på Kolozzeum pure whey idag, funkade fint! Vart sjukt fluffigt!

Jag gjorde såhär:

Tog 200 gram halvrinade hallon och rörde i ca ½dl pure whey jordgubb och ca ½dl gammeldags vanilj. Körde det med elvispen en stund till det inte låg pulver i botten, i med ½-1dl minimjölk och körde järnet med elvispen. Det började bli pösigt och fint, ungefär som sockerkakssmet.
Stoppade sen in bunken i frysen i ungefär 20 min.
Tog ut den och skrapade bort allt som blivit is längs kanterna och på toppen och körde vidare med elvispen, nu började det bli ordenligt fluffigt och geggan klättrade långt upp på visparna. Blir lite som ogräddade maränger.
Gick prima att vända bunken uppochner utan en tillstymmelse till att rasa ur.
Toppade med lite sötningsmedel.

Tycker dock detta var lite överskattat, föredrar nog att bara skaka pulvret utan bär iaf. Det smakade rätt bra men det var så sjukt mycket luft i det att det var konstigt att äta :)

Från början var det ca 4dl totalt och blev ca 2 liter!

kolik
2010-09-11, 19:40
Efterrätt idag:

100g kasein med chokladsmak, 225g frysta hallon, 3dl 3% mjölk. Vispa, vispa, vispa. Smak (tyckte inte det behövde nån extra sötning) och konsistens (som fluffig chokladmousse) var okej, men var rätt trött på det framåt sista tuggan.

isterbuk
2010-09-11, 22:58
Vad kan ni rekommendera för vispar/hushållsassistenter med ballongvisp till ett rimligt pris?

Känner att styrkan på min nuvarande inte riktigt orkar.

Baboom
2010-09-12, 07:46
Vad kan ni rekommendera för vispar/hushållsassistenter med ballongvisp till ett rimligt pris?

Känner att styrkan på min nuvarande inte riktigt orkar.

Jag är en sucker för Philips grejer. Tycker alltid att de håller vad de lovar. El-vispen jag har är den här, med 3L bunke och allt. 350W och fixar fluffet utan problem. Är väl kanske en av de lite dyrare, men tycker jag tycker inte att det är så jätte mycket pengar för en kvalitets visp. Köpte min på Coop för 599 tror jag.

http://images.philips.com/is/image/PhilipsConsumer/HR1565_55-GAL-global?$jpglarge$&wid=340&hei=340

treningsMORAL
2010-09-12, 11:41
Jeg har en gammel kjøkkenmaskin, men kunne tenkt meg en slik.

Bring forth the big guns!

isterbuk
2010-09-12, 12:40
Den du har Andy ser ju kanon ut för ett rimligt pris också :).

EDIT: Japp, den får det nog bli, om det inte dyker upp någon surprise imorgon :)

Raasken
2010-09-12, 12:53
Blev lite blåbär/vaniljvassefluff över igår så jag stoppade in det i frysen.
Förvandlades till en fantastisk sorbetfrukost *drool*

the Wire
2010-09-12, 13:06
Kan tipsa om att Milbona-kvargen från LIDL också går utmärkt att fluffa!

125g Kvarg + 1 dl Mjölk + valfri smaksättning (tex fun light) + visps kraftigt --> Kvargfluff

Helt klart ett steg upp från den youghurtkoncistens jag brukar äta mitt kvarg i

Tomas Tryffel
2010-09-12, 20:57
Blåbär tycks inte vara särskilt optimalt för fluff. Någon som månne stämmer in?

Kimball
2010-09-12, 21:22
Kan tipsa om att Milbona-kvargen från LIDL också går utmärkt att fluffa!

125g Kvarg + 1 dl Mjölk + valfri smaksättning (tex fun light) + visps kraftigt --> Kvargfluff

Helt klart ett steg upp från den youghurtkoncistens jag brukar äta mitt kvarg i

Blir definitivt att testa asap! Börjar tröttna lite på just yoghurtkonsistensen lite.

Baboom
2010-09-13, 05:50
Blåbär tycks inte vara särskilt optimalt för fluff. Någon som månne stämmer in?

Funkar bra för mig. Frysta blåbär. I försig har jag blandat dem med lite hallon.

Tomas Tryffel
2010-09-13, 07:06
Funkar bra för mig. Frysta blåbär. I försig har jag blandat dem med lite hallon.

Då får jag ge det ännu en chans helt enkelt. Kanske var lite generös med vattnet bara :)

Onigiri
2010-09-13, 17:00
Fluffade 50g sloow vanilj idag med hallon/blåbärs blandning (250g tror jag) och X mängd vatten. Blev en rejäl bunke och jäklar vad mäktigt det var till sånt kaloriminimum. Får tacka för detta tips, nu kommer dieten gå problemfritt, det här var ju rena drogen.

Nible
2010-09-13, 19:22
Testade mig på ett proteinfluff för första gången idag jag också. Använde mig av 30 gram Whey FX Creamy Vanilla, 75 gram hallon, 75 gram jordgubbar, 0,75 dl mjölk och lite extra sötningsmedel - helt ok resultat. Fick dock balongvispa med köksassistenten i dryga 15 min innan det blev någon riktig fluff på det.

Nästa gång blir det till att testa med Eiselt Double Chocolate, går nog bra mycket fortare att få det fluffigt då.

Onigiri
2010-09-14, 12:20
Fluffade BodyScience jordgubbsvassle nu.

Började med 2 dl vassle och ett paket ekologiska frysta bär som jag tinade.

Vispade ihop - soppa. Besviken. Tänkte nu att jag provar att tillsätta mer vassle för att jordgubbarna var riktigt blöta och rinniga när jag tinade dem så jag anade att det blev för mycket vätska för att få till en bra fluff.

Tillsätter 1 dl, 2dl, 3/4 dl och nu har det blivit ett enormt stort och segt fluff med lite jordgubbsfruktkött och stark vasslesmak.

Toppas med skivad banan och lite kakao! Har ingen aning om vad det hela landar på protein och energimässigt men 100g+ vassleprotein lär den innehålla.

Bunken är enorm, mycket större än bilden visar nedan. Som ni ser blev det ett riktigt tjockt och segt fluff!

http://i.imgur.com/s1faJ.jpg

Nej jag vet inte hur man ändrar storlek, mod får fixa. Blev ju tokstort.

Ristretto
2010-09-14, 13:05
http://i51.tinypic.com/2dt3s44.jpg

Det här var ett lyft för fluffet. 420W mot min ordinarie elvisp på 150W.

Paradiddle
2010-09-14, 14:44
http://i51.tinypic.com/2dt3s44.jpg

Det här var ett lyft för fluffet. 420W mot min ordinarie elvisp på 150W.

Hahaha kunde inte hålla mig för skratt när jag såg den bilden :)

tho123
2010-09-14, 15:42
Hahaha kunde inte hålla mig för skratt när jag såg den bilden :)

hahaha håller med vafaaan?

Nible
2010-09-14, 18:58
Nästa gång blir det till att testa med Eiselt Double Chocolate, går nog bra mycket fortare att få det fluffigt då.

Sagt och gjort. Mycket bättre fluff idag än igår. Började med 30 gram Double Pro Chocolate, 170 gram hallon, 30 gram jordgubbar och ~ 1 dl lättmjölk. Lät de blandas i köksassistenten i cirkus 10 minuter utan vidare framgång så då slängde jag i 10-15 gram BS Whey-100. Efter 10 minuter till så hade det klättrat upp över hela balongvispen.

Toppade det hela med lite kanel och sötningsströ och lät det stå i frysen 15 min innan jag förtärde det. Nu är jag mätt.

isterbuk
2010-09-14, 18:59
Ristretto är ju ett geni! :D

Rumsren
2010-09-14, 21:04
Haha fiffigt Ristretto! Nu ska det fluffas ordentligt i mitt kök

Elso
2010-09-14, 22:10
http://i51.tinypic.com/2dt3s44.jpg

Det här var ett lyft för fluffet. 420W mot min ordinarie elvisp på 150W.

:hbang:

forslund
2010-09-15, 08:16
Det här var ett lyft för fluffet. 420W mot min ordinarie elvisp på 150W.

Typ det bästa som levererats i matlagningsdelen av forumet. Någonsin. :laugh:

Rusk
2010-09-15, 17:08
Någon som provat fluffa med star nutritions whey80 / Night-pro?

Grandmaster
2010-09-15, 17:58
Någon som provat med ON vassle?

Grandmaster
2010-09-15, 18:11
En annan sak när jag väl är igång, är det någon som fått till en respektabel fluff utan bär? Har fått rätt många förfrågningar om low carb fluff (efter http://www.leangains.com/2010/09/high-protein-recipes-and-jack3d-review.html). Går det kanske att svänga ihop någonting med kasein, kvarg, minimjölk etc?

Doctor Snuggles
2010-09-15, 18:31
En annan sak när jag väl är igång, är det någon som fått till en respektabel fluff utan bär? Har fått rätt många förfrågningar om low carb fluff (efter http://www.leangains.com/2010/09/high-protein-recipes-and-jack3d-review.html). Går det kanske att svänga ihop någonting med kasein, kvarg, minimjölk etc?

Borde inte en bra stavmixer fixa biffen? För mig att jag sett fluffad "skim milk" på ngn infomertial ngnstans. :D
Annars såg jag detta lätt bökiga recept:
http://www.cooks.com/rec/view/0,173,144168-240197,00.html
Vet inte hur bra det funkar tillsammans med proteinpulver, men men...

Rickard
2010-09-15, 18:47
Någon som provat med ON vassle?
Jepp, fungerar bra.
En annan sak när jag väl är igång, är det någon som fått till en respektabel fluff utan bär? Har fått rätt många förfrågningar om low carb fluff (efter http://www.leangains.com/2010/09/high-protein-recipes-and-jack3d-review.html). Går det kanske att svänga ihop någonting med kasein, kvarg, minimjölk etc?
Riktigt kall minimjölk går att vispa till någon form utav fluff, dock så blir det ju knappast färre kolhydrater än med bär.

Äggvita och kvarg går väl att vispa ihop till något fluff.

Men om man är ute efter low-carb fluff så varför inte köra på det ultimata fluffet? Vispad grädde. :)

Nible
2010-09-15, 18:52
Misslyckades med en batch med Double Pro Chocolate idag trots att jag trodde att jag gjorde likadant som igår, men icket. Fyllde på med mer pulver allt eftersom men då drog den ihop sig ännu mer bara.

Testade också att göra en med BS Whey 100, ~25 g, 100 gram hallon och 20 gram lättmjölk. Den blev bra.

Ristretto
2010-09-15, 19:23
Hittills har mina alltid blivit bäst med vassleprotein. Kommer få hem Casein FX med vaniljsmak snart och ska testa med den, chokladsmaken funkar dock inte speciellt bra.

Jag börjar misstänka att det är något i chokladsmaken som sabbar fluffet, whey fx choklad blir inte lika bra som vanilj tex.

Onigiri
2010-09-15, 20:43
Ska testa att fluffa en ica 0.1% kvarg imorgon med 40-50g vassle + lite vatten om det behövs. Återkommer om hur det gick.

creperiet
2010-09-15, 20:56
En annan sak när jag väl är igång, är det någon som fått till en respektabel fluff utan bär? Har fått rätt många förfrågningar om low carb fluff (efter http://www.leangains.com/2010/09/high-protein-recipes-and-jack3d-review.html). Går det kanske att svänga ihop någonting med kasein, kvarg, minimjölk etc?

Absolut. BS Whey och lättmjölk + elvisp = kanon.

Nible
2010-09-16, 07:35
Ska testa att fluffa en ica 0.1% kvarg imorgon med 40-50g vassle + lite vatten om det behövs. Återkommer om hur det gick.

Jag har testat med kvarg några gånger tidigare utan vidare framgång. Sen vet jag inte om det var själva kvargen som var boven eftersom jag hade inte testat samma blandning utan kvarg. Jag tror att det kommer bli för mastigt för att få något vidare fluff med kvarg.

Men testa gärna, ska bli intressant och se om du får det att funka (fluffa)!

MilkmaN
2010-09-16, 09:11
Varför dricker ni inte bara proteinet rätt upp och ner med vatten?

Baboom
2010-09-16, 09:17
Varför dricker ni inte bara proteinet rätt upp och ner med vatten?

Pga. smak och mättnad.

Onigiri
2010-09-16, 19:03
Blandade 1 ½ skopa chokladvassle (BS) i cirka halva kvargburken (125) och tillsatte någon matsked vatten och en överfylld tesked kakao.

Det blev ganska gott, men inte fluff. Snarare en tung kompakt tjock pudding. Likt DP fast tjockare.

Så kvarg + vassle är uteslutet vid fluffning.

Rusk
2010-09-16, 19:23
Innan jag testar så vill jag bara dubbelkolla, är det såhär man ska göra?

30-40g Night pro tillsammans med en skvätt fun light, 0,5Dl Mjölk och krossade frysta bär/jordgubbar.
Sedan vispa tills det är fluffigt? Kommer det inte bara damma omkring?

Onigiri
2010-09-16, 19:45
Du kan nog skippa funlight och eventuellt ha ännu mindre mjölk. Annars blir det risk att du får det för blaskigt och då måste du ha mera proteinpulver och det är ju inte tänkt att det ska gå åt 60-100g pulver per fluff.

Ta lite bär och lite mjölk och tillsätt lite mer bär och/eller mjölk medans du vispar. Men annars är du på helt rätt spår. Återkom gärna med ditt resultat!

Rickard
2010-09-16, 20:47
Du kan nog skippa funlight och eventuellt ha ännu mindre mjölk. Annars blir det risk att du får det för blaskigt och då måste du ha mera proteinpulver och det är ju inte tänkt att det ska gå åt 60-100g pulver per fluff.

Ta lite bär och lite mjölk och tillsätt lite mer bär och/eller mjölk medans du vispar. Men annars är du på helt rätt spår. Återkom gärna med ditt resultat!

Mjölk verkar hjälpa till med volymen en del. Och man kan vispa in en hel del vätska i fluffet.

tho123
2010-09-17, 05:00
Blandade 1 ½ skopa chokladvassle (BS) i cirka halva kvargburken (125) och tillsatte någon matsked vatten och en överfylld tesked kakao.

Det blev ganska gott, men inte fluff. Snarare en tung kompakt tjock pudding. Likt DP fast tjockare.

Så kvarg + vassle är uteslutet vid fluffning.


Så behöver det inte vara, det är nämligen kakaon som gör att det inte går att fluffa tyvär :P Testa göra vilket fluff som helst, kasta ner en tesked kakao och blanda lite så kommer hela fluffet att lägga sig :)

Nible
2010-09-17, 05:56
Så behöver det inte vara, det är nämligen kakaon som gör att det inte går att fluffa tyvär :P Testa göra vilket fluff som helst, kasta ner en tesked kakao och blanda lite så kommer hela fluffet att lägga sig :)

Innehåller inte Double Pro chocolate kakao? Kanske var därför den sjönk ihop för mig när jag blandade i mer pulver medan köksassistenten höll på vispa.

Det konstiga är dock att jag fick till den dagen innan med Double Pro'n. Då hade jag i o f s i mindre vätska och lite extra Whey också.

Nils.R
2010-09-17, 06:42
Jag har kört en galet god kombo varje dag denna vecka som ni bara måste testa.

50g Dahlblads banan/choklad-vassle
0.6dl minimjölk
225g (1fp) hallon/blåbär


Blanda vassle med mjölk.
Häll i bären, krossa med stavmixer.
Fluffa med elvisp.

Sir Anselm
2010-09-17, 07:05
Innehåller inte Double Pro chocolate kakao? Kanske var därför den sjönk ihop för mig när jag blandade i mer pulver medan köksassistenten höll på vispa.

Det konstiga är dock att jag fick till den dagen innan med Double Pro'n. Då hade jag i o f s i mindre vätska och lite extra Whey också.

Kakaon i proteinpulvret är med största sannolikhet avfettad, för att blanda sig lättare.

Tomas Tryffel
2010-09-17, 14:48
Testade med Matrix idag, och det funkade helt klart! Men fluffet höll sig inte lika bra som med double pro. Någon som känner igen det?

Elso
2010-09-17, 16:08
Varför dricker ni inte bara proteinet rätt upp och ner med vatten?

Det finns fler användningsområden än ett?

Använder du enbart mjölk i pannkakor?
----------------------------

Köpte Double pro pistage/kokos *drool*

Prankie
2010-09-19, 13:11
Gick hur bra som helst med frysta jordgubbar och whey fx exotic och en skvätt icas granatäpplesaft.

Mina jordgubbar var genomfrusna, det jobbiga steget var att få de bli sorbet med stavmixer. Efter det gick det som en dans att fluffa de med elvisp.

A Liljedahl
2010-09-19, 14:24
Någon som har klurat fram ett lyckat resultat på bara vassle/kasein med mjölk, alltså utan bär?

thompaboy
2010-09-19, 16:18
Gjorde nyss en grymt lyckad blandning:

1½ dl Kolozzeum whey gammaldags vanilj
1 dl lättmjölk
ca 2-300 gram frysta lätt tinade hallon, blåbär och lingon.

Använde en stavmixer. Blev nästan som glass i konsistensen men nästan ännu godare*drool*

http://img337.imageshack.us/img337/4852/bild1282.jpg

Termy
2010-09-20, 11:55
Jag får slå ett slag för kombinationen Pure Whey jordgubbssmak, en skvätt mjölk samt blåbär och vinbär. :eating:

http://img10.imageshack.us/img10/972/proteinfluff.jpg

Onigiri
2010-09-20, 13:00
Ser sjukt bra ut grabbar!

Inväntar en lång och tung review på Leangains angående fluff/puddingar baserade på olika sorters kassein. Kom igen nu Grandmaster, visa oss vad du går för!

Tomas Tryffel
2010-09-20, 13:09
Baboom, du nämnde en bunke maräng som tillbehör vid något tillfälle. Är det måhända bara äggvita och sötningsmedel du använder då?

JoeyP
2010-09-21, 20:49
Jag gjorde också glass :D
Det här har räddat mitt liv!
Smakar precis som glass och godare! Samma konsistens!
Men bara sådär 50gram mer protein per samma kcal.
Gjorde en sats tills imorgon,
700kcal, 60gram protein :D

forslund
2010-09-21, 20:59
Jag gjorde också glass :D
Det här har räddat mitt liv!
Smakar precis som glass och godare! Samma konsistens!
Men bara sådär 50gram mer protein per samma kcal.
Gjorde en sats tills imorgon,
700kcal, 60gram protein :D

Gjorde som vanligt, men in i frysen efteråt, eller? Recept! Hur länge i frysen?

Kimball
2010-09-21, 23:48
Jag gjorde också glass :D
Det här har räddat mitt liv!
Smakar precis som glass och godare! Samma konsistens!
Men bara sådär 50gram mer protein per samma kcal.
Gjorde en sats tills imorgon,
700kcal, 60gram protein :D

Men blir det inte grotesk-hårt i frysen?

tho123
2010-09-22, 17:26
jag gjorde också glass :d
det här har räddat mitt liv!
Smakar precis som glass och godare! Samma konsistens!
Men bara sådär 50gram mer protein per samma kcal.
Gjorde en sats tills imorgon,
700kcal, 60gram protein :d


huuur

de_dave
2010-09-22, 18:51
Denna tråd har nog gett mig det bästa "kost"tipset någonsin :)

enkelt, snabbt, gott, mättande, bra näringsvärd, lätt att variera. kanon!

Gick utmärkt att blanda med Body Science whey 100 , plus lite egenplockade lingon från frysen! :)

JoeyP
2010-09-22, 20:18
Gjorde som vanligt, men in i frysen efteråt, eller? Recept! Hur länge i frysen?

Japp typ.

Men blir det inte grotesk-hårt i frysen?

Det blir hårdare än vanlig glass, men låt de tina lite sen så, eller ha inte inne den så länge.

Pure whey choklad + banan + kakao + minimjölk, vaniljsocker eller annat osv.

Bananen gör att det blir mjukt som kladdkaka fast hårdare.

huuur

Proteinpulver, mjölk + frukt sen in i frysen.

tho123
2010-09-22, 20:21
Proteinpulver, mjölk + frukt sen in i frysen.

Testade detta, det blev bara isigt o tråkigt, verkligen inte samma konsistens som glass :/ Tyckte nästan det var jobbigt att äta.

Nible
2010-09-22, 20:41
Tips till den som har fluffat upp sitt fluff och sedan ångrar fluffningen: Släng i en klick jordnötssmör.

Baboom
2010-09-23, 05:59
Baboom, du nämnde en bunke maräng som tillbehör vid något tillfälle. Är det måhända bara äggvita och sötningsmedel du använder då?

Japp :)

jenni
2010-09-23, 13:53
casein FX fungerar jättebra att fluffa

anton2000
2010-09-23, 20:02
Blev grymt gott att blanda i grädde i fluffet. Tog 100g lidl lightsprutgrädde (220 kcal/100g). Det gjorde att fluffet blev kallt och konsistensen blev bättre. Så det här hamnade på runt 450 kcal. Gott var det iaf!

http://img840.imageshack.us/img840/9043/20100923114423.jpg (http://img840.imageshack.us/i/20100923114423.jpg/)

isterbuk
2010-09-23, 21:07
Blev grymt gott att blanda i grädde i fluffet. Tog 100g lidl lightsprutgrädde (220 kcal/100g). Det gjorde att fluffet blev kallt och konsistensen blev bättre. Så det här hamnade på runt 450 kcal. Gott var det iaf!


Vad är det för näringsvärde i övrigt? MILDA's 20% har jag slutat köpt eftersom den innehöll dåliga fetter som jag förstod det. Vore nice o kunna nyttja en lättare grädd-variant när man försöker hålla nere kalorierna men endå vill njuta av lite grädde :)

anton2000
2010-09-23, 22:00
Vad är det för näringsvärde i övrigt? MILDA's 20% har jag slutat köpt eftersom den innehöll dåliga fetter som jag förstod det. Vore nice o kunna nyttja en lättare grädd-variant när man försöker hålla nere kalorierna men endå vill njuta av lite grädde :)

100g:
220 kcal
2,5g Protein
11g kolisar
17.5g fett

Säkert inte särskilt bra fetter såklart. Men det är sjukt smidigt med kall grädde utan att behöva vispa och mecka någonting.

Insulinus
2010-09-23, 22:05
40gr BS Diet Fuel Choklad (70/30 kasein/vassle) + 220gr blåbär samt 0,5dl ohomogeniserad mjölk (ej skakad så skinnet kom med). Detta med elvispen i närmare 10 minuter blev riktigt bra.... Inte så fluffigt som med en starkare maskin och ballongvispar men fortfarande väldigt luftigt.

creperiet
2010-09-24, 08:06
Jag drömde inatt att det var möjligt att fluffa vatten och sulfatjoner.:D Jag lyckades dock inte av någon anledning.

Termy
2010-09-28, 13:15
Hmm.. fluff med lite riven mörk choklad med apelsinsmak.

http://img535.imageshack.us/img535/6241/fluffchocolate.jpg

forslund
2010-10-03, 16:04
Deffstart idag och nu har jag äntligen gjort fluff för första gången efter att jag fick en visp i födelsedagspresent av föräldrarna. *cupid*
Tog tipset i val av visp från Baboom. Sjukt smidigt. Bara kasta ner ingredienserna, slå på vispen och det fluffade till sig ordentligt medan jag tog hand om disk.

http://distanscykling.se/images/fluff.jpg

Nu är jag så mätt att jag inte vet var jag ska ta vägen. Åt med tesked så det tog 25 minuter att ta sig genom. :D Hur sjutton ska jag ta mig genom middagen?

Den här dieten kommer gå som på räls.

Gjort på 40g kolozzeum pure whey jordgubb, 200g hallon, ½ dl mellanmjölk, en skvätt fun light jordgubb.

kalaskonrad
2010-10-03, 16:30
Hur länge behöver man vispa ungefär? (undrar då jag inte har någon som går av sig själv utan man måste hålla i den medan den vispar, gammeldags skitsak)

forslund
2010-10-03, 17:27
Tar kanske 5-10 minuter ungefär. Höll inte koll på minuten.

Se till bara att vispen är tillräckligt stark. Det är trögvispat.

anton2000
2010-10-03, 21:47
Typ 5 min från frysta jordgubbar tills det klättrar på visparna. Har en 175w visp och det funkar kalasbra med den. Ett tips om man inte har en mixer att krossa jordgubbarna med:
Låt de djupfrysta jordgubbarna tina ca 10 minuter, sen skär dom i bitar med en konservöppnare (el dyl). Sen är det bara att kötta på. Desto kallare bär desto bättre fluff!

Nils.R
2010-10-04, 09:00
En sak jag har märkt är att det går fortare att fluffa om man använder vassle än om man kör med kasein.

Bendermannen
2010-10-04, 14:24
Försökte fluffa med 50g vassle och en banan + ½ dl mjölk igår, men det blev inget av det. så slängde jag i en näve frysta blåbär och då hände det saker minsann! Tyvärr smakade det inge vidare eftersom bananen kändes lite väl "klistrig" i det hela. :(

Sir Anselm
2010-10-04, 15:14
Försökte fluffa med 50g vassle och en banan + ½ dl mjölk igår, men det blev inget av det. så slängde jag i en näve frysta blåbär och då hände det saker minsann! Tyvärr smakade det inge vidare eftersom bananen kändes lite väl "klistrig" i det hela. :(

Jag brukar mosa en banan, frysa den och sedan fluffa den med 50/50 kasein och vassle. Det blir som du säger inte alls lika mycket fluff som med t.ex. blåbär eller jordgubbar, men det blir gott! Som chokladpudding *popcorn*

rooz
2010-10-04, 17:08
Gjorde fluff på Kolozzeum pure whey idag, funkade fint! Vart sjukt fluffigt!

Jag gjorde såhär:

Tog 200 gram halvrinade hallon och rörde i ca ½dl pure whey jordgubb och ca ½dl gammeldags vanilj. Körde det med elvispen en stund till det inte låg pulver i botten, i med ½-1dl minimjölk och körde järnet med elvispen. Det började bli pösigt och fint, ungefär som sockerkakssmet.
Stoppade sen in bunken i frysen i ungefär 20 min.
Tog ut den och skrapade bort allt som blivit is längs kanterna och på toppen och körde vidare med elvispen, nu började det bli ordenligt fluffigt och geggan klättrade långt upp på visparna. Blir lite som ogräddade maränger.
Gick prima att vända bunken uppochner utan en tillstymmelse till att rasa ur.
Toppade med lite sötningsmedel.

Tycker dock detta var lite överskattat, föredrar nog att bara skaka pulvret utan bär iaf. Det smakade rätt bra men det var så sjukt mycket luft i det att det var konstigt att äta :)

Från början var det ca 4dl totalt och blev ca 2 liter!
Gjorde likadant och enda jag har att säga

Diet 2011 RÄDDAD*cupid*

Prankie
2010-10-05, 11:58
Min stavmixer dog efter två omgångar fluff. :(

isterbuk
2010-10-05, 12:02
Min stavmixer dog efter två omgångar fluff. :(

:( Illa.
Jag är lika rädd själv varje gång jag använder min stavmixer, den är dock på 400w men det blir sjukt varm så det kanske bara är en tidsfråga :).

Baboom
2010-10-05, 12:55
Min stavmixer dog efter två omgångar fluff. :(

Jag hade en ballongvisp till min stavmixer. Den dog. Men vissa förluster får man helt enkelt leva med, för att få det härliga fluffet. Proteinfluff för president.

dupper
2010-10-05, 13:18
När jag testade så var konsistensen så väldigt pulvrig, och klarade inte av att käka upp allt.

Vad kan felet ha varit? Fluffade med 200g frysta hallon och 2dl double pro choklad. Det blev luftigt och fluffigt, men man kände pulvret alldeles för tydligt.

Baboom
2010-10-05, 13:53
När jag testade så var konsistensen så väldigt pulvrig, och klarade inte av att käka upp allt.

Vad kan felet ha varit? Fluffade med 200g frysta hallon och 2dl double pro choklad. Det blev luftigt och fluffigt, men man kände pulvret alldeles för tydligt.

Testa att blanda i mjölk.

Anabolismus
2010-10-05, 14:34
Testade för första gången igår med denna blandningen; 40 g casein FX (jordgubb), 200 g frysta jordgubbar, 50 g minimjölk och lite Fun Light. Herregud vad mättande det blev, kan inte fatta att jag inte tagit till mig det här receptet tidigare. Kan förstå att din diet blev mycket lättare Baboom xD

Razorman
2010-10-05, 15:40
varför envisar ni er med kaseinpulver när det är så mycket enklare o göra fluff me vassle, 300g frysta jordgubbar plus 1-1.5dl vasslepulver, räcker man vispar den i 1 minut så har du en stabil fluff... :)

edit: o det behövs inte ens någon vätska ;)

Torkelll
2010-10-05, 16:28
Blir det någon skillnad i volym beroende på om man använder vassle eller kasein?

Razorman
2010-10-05, 17:44
Blir det någon skillnad i volym beroende på om man använder vassle eller kasein?

blir väldigt fluffigt me vassle. har testat väldigt många olika märken o smaker, väldigt lätt o man behöver inte ha sönder sin handvisp på köpet ;)

Baboom
2010-10-05, 18:00
blir väldigt fluffigt me vassle. har testat väldigt många olika märken o smaker, väldigt lätt o man behöver inte ha sönder sin handvisp på köpet ;)

Fyyyy, det där var inte hardcore! :smash:

Librish
2010-10-05, 19:46
Gjorde första batchen idag, helt sjukt mättande. Någon som kan rapportera skillnaden om man byter ut mjölken mot vatten?

Razorman
2010-10-05, 20:38
Fyyyy, det där var inte hardcore! :smash:

he he, jag vet...men jag jobbar på det...hade sönder min brödkniv tidigare idag...:)

Anabolismus
2010-10-06, 09:49
varför envisar ni er med kaseinpulver när det är så mycket enklare o göra fluff me vassle, 300g frysta jordgubbar plus 1-1.5dl vasslepulver, räcker man vispar den i 1 minut så har du en stabil fluff... :)

edit: o det behövs inte ens någon vätska ;)

Tar också bara någon minut för min del när jag vispar med kaseinprotein. Varför jag föredrar det i detta sammanhang är för att jag tar det som bland de sista målen inför kvällen (till sömnen).

Largoplz
2010-10-06, 12:27
Varför har jag inte sett detta tidigare! Har hamnat på en platå i min viktnedgång och jag är ofta småhungrig. Well, never again!

Körde med 200g frysta jordgubbar, 40g proteinpulver gammaldags vanilj, en skvätt fun light. Har kommit genom halva bunken nu och jag funderar på hur jag skall få ner resten. Lever nämligen efter principen att jag äter det jag lagat:)

forslund
2010-10-07, 19:18
Gjorde en ny omgång med vaniljprotein istället.

40g Kolozzeum Pure Whey gammaldags vanilj, 200g hallon, 0,5 dl mjölk, 1 skvätt fun light.

Grymt mycket godare med vaniljproteinet. Jösses vilken upptäckt det här var. *cupid*

Nible
2010-10-07, 20:05
Fluffade mitt fluff harcore-style idag jag också med borrmaskin och en ballongvisp från köksassistenten efter att min visp inte riktigt pallade trycket under gårdagens fluffning. Gick rätt så bra förutom att jag fick skura halva köket efter att ha varit lite för gasglad.

Librish
2010-10-07, 20:43
40 g vaniljprotein + 2 skivade bananer frysta i några timmar + 0.5 dl minimjölk + 1 msk kako = väldigt gott. Lite mindra fluff än vanligt men det fluffade på sig en del.

944RS
2010-10-07, 21:20
Det fluffar dåligt utan frysta bär! Men jäklar vad mättande det var med Casein FX och Önos lågkalorihallonsylt.

Spridis
2010-10-08, 06:27
Tänk om man skulle baka en protein-tårta-med-fluff-grädde till nästa kalas!
Tänk vilka proteiner mormor skulle få i sej då!

Anabolismus
2010-10-08, 08:36
Kan inte riktigt förstå hur era vispar inte klarar av att fluffa? Gör jag något fel när jag bara fluffar i cirka 2-3 minuter fast det blir rätt så "fluffigt" och börjar "klättra upp för vispen".

Pompere
2010-10-08, 09:24
Tillsätter ni pulvret och mjölken efter ni har mosat de frysat bären med en stavmixer? För att sedan gå loss med ballongvispen.

rallii
2010-10-08, 10:26
Morgonfluff, 40g WNT Triple whey vanilj, 200g hallon, ½dl mjölk. Lite funlight och lite sötströ!

75384

Uppblåst och monstermätt!

Ungrim
2010-10-08, 18:04
Måste denna fluffiga sak ätas direkt eller kan den stå i kylen ett tag utan att tappa fluffen?

Nelli
2010-10-08, 18:18
Björnbär och sloow wild berrys var en hit

isterbuk
2010-10-08, 18:48
Har banan/choklad whey hemma, vad tror ni om det fluffat med hallon?

Har ingen lust att slänga bären i sjön då det trots allt kostar en del :) /snåljåpen.

Baboom
2010-10-08, 20:29
Har banan/choklad whey hemma, vad tror ni om det fluffat med hallon?

Har ingen lust att slänga bären i sjön då det trots allt kostar en del :) /snåljåpen.

Fluffa dem med fryst banan om du inte vill chansa.

J.V
2010-10-08, 21:17
Håhåhå, JÄVLAR vad gott det blev att tillsätta lite vispgrädde innan man vispade.

GLASS! *drool*

Torsk_ole
2010-10-09, 09:51
Försökte fluffa till hallon och jordgubbsprotein.

Hade bara handvisp så det slutade med en jävligt bra pump, men ingen fluff:(

Ristretto
2010-10-09, 15:57
Kan inte riktigt förstå hur era vispar inte klarar av att fluffa? Gör jag något fel när jag bara fluffar i cirka 2-3 minuter fast det blir rätt så "fluffigt" och börjar "klättra upp för vispen".

Prova vispa längre och se om det blir nån skillnad. Mitt blir också fluffigt redan efter ett par minuter, sen håller det ungefär samma fluffmängd ganska länge för att till sist öka markant i volym och fluffighet.

Raasken
2010-10-09, 19:59
Blåbär
Mjölk
Vaniljkasein
Keso!

Herregud vad krämigt och gott det blev. Havrefras ovanpå är som grädde på moset.

elinelinelin
2010-10-09, 22:05
Jag tror någon annan har frågat detta tidigare, men jag hittade inget svar, men hur länge kan man förvara fluffet i kylen utan att det tappar volym? Det är inget man kan göra dagen innan och sen käka som frulle eller? :)

kalaskonrad
2010-10-09, 22:45
Blåbär
Mjölk
Vaniljkasein
Keso!

Herregud vad krämigt och gott det blev. Havrefras ovanpå är som grädde på moset.

Vispade du på keson enda från start? :)

Raasken
2010-10-10, 08:20
Vispade du på keson enda från start? :)

Kom på att jag ville ha keso i efterhand så det blev halva visptiden.
Så jag dumpade 2 matskedar i det halvfärdiga fluffet och körde på.
Fö. Blev jag så jävla mätt efter en dags kolhydratsfyllning så jag fick spara hälften till frukost i frysen. Återkommer i em med resultat.

elinelinelin
2010-10-10, 12:03
Det finns inget annat man kan ha i istället för bär/banan? :) Jag har för mig att bär är rätt dyrt och jag tror inte att mina föräldrar skulle bli så glada om jag tog ett paket varje dag.. :\

Razorman
2010-10-10, 12:03
Det finns inget annat man kan ha i istället för bär/banan? :) Jag har för mig att bär är rätt dyrt och jag tror inte att mina föräldrar skulle bli så glada om jag tog ett paket varje dag.. :\

frysta jordgubbar e ju inte särskilgt dyrt..köper 1kg för 26kr på ICA

Tabbe
2010-10-11, 14:23
fy fan vad bra det blev hahahah

mil över mina förväntningar, tack killar av det lilla blev jag spymätt.

koffein_beroende
2010-10-11, 15:40
Klarar en elvisp på 200W av att fluffa tror ni?

JB ๘۩
2010-10-11, 18:42
hahhaha, är det bara jag som helt omöjligt kan äta detta? :D
Fluffa för några dagar sen, blev hel impad över volymen fluff man fick fram från ganska lite ingredienser, första skedarna var också as goda, trodde ja hittat den heliga graalen typ *drool*, men efter 5-10 skedar börja ja må rejält illa *spy* aldrig varit med om något så mättande, fast mättande på ett nästan skumt sätt, helt otroligt, blev tvungen att slänga allt. :Virro

Klarar en elvisp på 200W av att fluffa tror ni?

det går, min på 180 fixade det, fast det tog ganska lång tid, tricket var att inte ha vispen helt nedkörd får då går det trögt, utan vispa på ytan typ

hoog
2010-10-11, 19:55
hahhaha, är det bara jag som helt omöjligt kan äta detta? :D
Fluffa för några dagar sen, blev hel impad över volymen fluff man fick fram från ganska lite ingredienser, första skedarna var också as goda, trodde ja hittat den heliga graalen typ *drool*, men efter 5-10 skedar börja ja må rejält illa *spy* aldrig varit med om något så mättande, fast mättande på ett nästan skumt sätt, helt otroligt, blev tvungen att slänga allt. :Virro



det går, min på 180 fixade det, fast det tog ganska lång tid, tricket var att inte ha vispen helt nedkörd får då går det trögt, utan vispa på ytan typ


Vad blandade du i/ hur mkt för du skulle bli så jävla mätt ?

Skriv gärna recept :)

Halldin
2010-10-11, 21:03
Håller ni er verkligen mätta någon längre stund? Känns som man borde fisa eller rapa ut det mesta, man blandar ju bara in luft.

944RS
2010-10-11, 21:16
Håller ni er verkligen mätta någon längre stund? Känns som man borde fisa eller rapa ut det mesta, man blandar ju bara in luft.

Nu har jag inte fått till något superfluff, men annars är det som du nämner mycket luft. Men vem gillar inte att fisa och rapa:D

koffein_beroende
2010-10-11, 21:32
det går, min på 180 fixade det, fast det tog ganska lång tid, tricket var att inte ha vispen helt nedkörd får då går det trögt, utan vispa på ytan typ

:thumbup:

Nils.R
2010-10-12, 07:05
Har banan/choklad whey hemma, vad tror ni om det fluffat med hallon?

Har ingen lust att slänga bären i sjön då det trots allt kostar en del :) /snåljåpen.

Jag har kört den och det blir galet gott.
Hallon+choklad är en beprövad kombo.
Choklad/banan funkar finfint med frusna blåbär/hallon med.

Tabbe
2010-10-12, 11:53
Rapar och fiser en del efter märkte jag

rooz
2010-10-12, 12:01
Håller ni er verkligen mätta någon längre stund? Känns som man borde fisa eller rapa ut det mesta, man blandar ju bara in luft.
Kan hålla mig mätt i dryga 4-5H, men då är jag ju van att fasta också:)

Anabolismus
2010-10-12, 12:10
Rapar och fiser en del efter märkte jag

Fiser = svar ja, så blir det när man konstant ligger på ett intag av 400 gram protein/dag. Med denna proteinfluff som gör att man får i sig mycket luft när man äter blir inte saken bättre xD

kalaskonrad
2010-10-12, 13:19
Fiser = svar ja, så blir det när man konstant ligger på ett intag av 400 gram protein/dag. Med denna proteinfluff som gör att man får i sig mycket luft när man äter blir inte saken bättre xD

Proteinfisar bör inte underskattas! Vissa kan tamefan ta ihjäl en familj elefanter

eiri
2010-10-12, 14:27
whey fx 30g, 125g björnbär, 1,25dl mjölk, bör funka ? måste skaffa en elvisp snabbt! ;(

Elmer
2010-10-12, 15:45
Jag blir bara mer & mer sugen på att fluffa.
Dock tycker jag att det enda kaseinpulvret jag testat (caseine fx choklad) smakar riktigt mysko. typ som ngn sorts plast. Funkade dock bättre med extra kakao. Mätt blev man också.
Hur mätt lär man inte bli då på fluff?

Vet inte om det går så bra att fluffa vassle men dock kan man testa att frysa bären & sedan köra alltsammans i en blender. Med rätt mängd vätska så får man liknande konsistens som Donkens milkshake.

I övrigt så kan man köpa storpack bär på Willys. 2,5kg jordgubbar tex går inte på så möe.

anton2000
2010-10-12, 15:59
Jag blir bara mer & mer sugen på att fluffa.
Dock tycker jag att det enda kaseinpulvret jag testat (caseine fx choklad) smakar riktigt mysko. typ som ngn sorts plast. Funkade dock bättre med extra kakao. Mätt blev man också.
Hur mätt lär man inte bli då på fluff?

Vet inte om det går så bra att fluffa vassle men dock kan man testa att frysa bären & sedan köra alltsammans i en blender. Med rätt mängd vätska så får man liknande konsistens som Donkens milkshake.

I övrigt så kan man köpa storpack bär på Willys. 2,5kg jordgubbar tex går inte på så möe.

Vassle är typ 7000 gånger lättare att fluffa än kasein. Blir fluff på någon minut även med en ganska svag visp.

Provade nyss whey fx wild strawberry med jordgubbar. Blev riktigt bra!

rallii
2010-10-12, 20:32
Jag är en sucker för Philips grejer. Tycker alltid att de håller vad de lovar. El-vispen jag har är den här, med 3L bunke och allt. 350W och fixar fluffet utan problem. Är väl kanske en av de lite dyrare, men tycker jag tycker inte att det är så jätte mycket pengar för en kvalitets visp. Köpte min på Coop för 599 tror jag.

http://images.philips.com/is/image/PhilipsConsumer/HR1565_55-GAL-global?$jpglarge$&wid=340&hei=340

Investerade i en sån där visp idag, och tycker absolut fluffet blev 'fluffigare' än när jag körde med en vanlig 175w elvisp.
Ett hett tips till dom som vill ha extra volym och smidighet i fluffandet! :)

elinelinelin
2010-10-12, 21:19
Jag hade sönder min visp idag :( Jäkla proteinfluff... Tycker dock att det blev godare så som det var när jag var tvungen att sluta, som supergod sorbé! Jag tycker att det är sjukt jobbigt att äta när det är riktigt fluffigt, krämigt och gott i början men efter några minuter sjunker mitt och blir som stora luftbubblor :\

kalaskonrad
2010-10-12, 21:38
Jag hade sönder min visp idag :( Jäkla proteinfluff... Tycker dock att det blev godare så som det var när jag var tvungen att sluta, som supergod sorbé! Jag tycker att det är sjukt jobbigt att äta när det är riktigt fluffigt, krämigt och gott i början men efter några minuter sjunker mitt och blir som stora luftbubblor :\

Jag har bara kommit till "bubbelfasen" och stannat där varje gång, har använt ½dl vatten/mjölk + fun light + 200g frysta blåbär + ~30g whey fx. Blir det mer skum utifall man vispar vidare? Man (iaf inte jag) blir inte särskilt mätt alls när det är bubbligt faktiskt så misstänker att jag gör ngt fel

Anton Fräs
2010-10-13, 00:56
Jag har bara kommit till "bubbelfasen" och stannat där varje gång, har använt ½dl vatten/mjölk + fun light + 200g frysta blåbär + ~30g whey fx. Blir det mer skum utifall man vispar vidare? Man (iaf inte jag) blir inte särskilt mätt alls när det är bubbligt faktiskt så misstänker att jag gör ngt fel

Testa mindre vätska.

rooz
2010-10-13, 07:31
Jag har bara kommit till "bubbelfasen" och stannat där varje gång, har använt ½dl vatten/mjölk + fun light + 200g frysta blåbär + ~30g whey fx. Blir det mer skum utifall man vispar vidare? Man (iaf inte jag) blir inte särskilt mätt alls när det är bubbligt faktiskt så misstänker att jag gör ngt fel

Ta bort saften.

Faajteer
2010-10-13, 20:18
Testade igår med 30g Whey FX Strawberry, 125 jordgubbar och 1,25dl vatten. Smakade ju apa. La in det i frysen över natten, sjukt gott! Nästan som sorbet, tror dock de blir ännu bättre med mjölk!

Ristretto
2010-10-15, 13:14
Testa mindre vätska.

+1
Senaste fluffet jag gjorde hade jag ingen extra vätska i. 150g frusna jordgubbar, skurna i mindre bitar, och 30g vassle. Det tar dock lite längre tid innan man kan börja vispa och man får mosa lite extra i början.

karlingen
2010-10-15, 20:40
1kg kvarg (2st 500g LIDL)
en skvätt Fun Light Jordgubb
200g frysta hallon + blåbär
1dl Whey Class+ Jordgubb

Vispa !! NJUT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ÅHH!! <3<3

Tot: 880 kcal @ 150g protein

Frejaa
2010-10-15, 20:55
Svårt utan frysta bär ja..

Efter många försök lyckades jag för en gångs skull fixa det :P

200g fryst mix av hallon och blåbär
1dl kasein vanilj
~0.7 dl mjölk

Blev riktigt gott *cupid*

Baboom
2010-10-15, 21:27
Inga konstigheter. 40g Sloow vanilla ice crem + 200g frysta blåbär +0,5dl alpro soja light mjölk + 50g lätt kesella och 3 muffins. Perfekt mellanmål :)

http://3.bp.blogspot.com/_INeRt7V-kNo/TLh2M3ZZxUI/AAAAAAAAC0c/02yLj7WgHGA/s400/dietmat02.jpg

machine gun
2010-10-15, 21:49
Konstaterade precis att min elvisp är god för 400W. Här ska fluffas!

Baboom
2010-10-15, 22:04
Konstaterade precis att min elvisp är god för 400W. Här ska fluffas!

Att inte ha en stark el-visp är inget hinder för fluffandet *flex*
Nu hade du det iförsig... men i alla fall.. Finns alltid en lösning till att få till sitt fluff!

http://i51.tinypic.com/2dt3s44.jpg

Det här var ett lyft för fluffet. 420W mot min ordinarie elvisp på 150W.

Halldin
2010-10-15, 22:15
Har en vanlig stavmixer på 500w eller något sådant, någonstans. Kan det tänkas fungera?

Baboom
2010-10-15, 22:17
Har en vanlig stavmixer på 500w eller något sådant, någonstans. Kan det tänkas fungera?

Bara om du kan sätta på en ballongvisp. Annars inte.

benacii
2010-10-16, 11:15
Har nu märkt att proteinfluff börjar bli otroligt populärt bland alla och börjar själv bli sugen på att prova. Hört att vanligt vassle fungerar oxå vilket är bara det protein jag har så är det suveränt :D men hur gör man om man inte har en ballongvispmaskin eller en vanlig ballongvisp? :S har KANSKE en vanlig ballonvisp hemma (är hos polare under helgen utan protein :( ) Hur ska man gå tillväga?

Ristretto
2010-10-16, 11:59
I tråden står det hur man gör. Du måste ha en elvisp, att vispa för hand skulle ingen orka, även om det gick.

Torsk_ole
2010-10-16, 13:26
Jag testade vispa för hand.

Det gick inte alls

Gober
2010-10-16, 14:09
Behöver absolut ingen ballongvisp. Går utmärkt med en vanlig visp, fast då ska den nog gärna vara 350w.

Färssen
2010-10-16, 14:13
Har en vanlig stavmixer på 500w eller något sådant, någonstans. Kan det tänkas fungera?

Jag har en på 450w med tillhörande ballongvisp, fungerar galant att fluffa med.

benacii
2010-10-16, 17:19
allright! aa en elvisp har jag :D

Baboom
2010-10-16, 17:35
allright! aa en elvisp har jag :D

Ja och de är de ballongformade visparna som kallas ballongvispar. En vanlig visp är platt och har telefonsladd runt sig :D

http://www.bergaliden.se/prod_img/normal/2887_HM327.jpg

http://www.johannab.se/images/visp.jpg

machine gun
2010-10-16, 17:55
Min elvisp klarade jobbet utmärkt - med vanliga vispar.

40 g Complete III blåbär/vanilj
0,5 dl lättmjölk
200 g blåbär

Måste dock säga att jag tröttnade på smak och konsistens efter bara några skedar.

hoog
2010-10-16, 17:59
Då blir det snart dax för en skål!

Double pro chokla + fluffa eller casein fx strawberry + vanlij + hallon...svårt bestämma sig hehe

machine gun
2010-10-16, 18:07
Provade att vispa ner 50 g kvarg nu och då blev smaken lite bättre, inte lika sötsliskig. Inte en chans att jag skulle få i mig en hel skål dock. Mätt till illamåendegränsen efter bara några skedar. Förstår varför ni gillar det under diet... Har nu ställt skålen i frysen för att se hur det blir i fryst form.

feyin
2010-10-16, 18:25
250g kvarg
1dl whey-80
250g frysta blåbär
0,3 dl mjölk

Kökets samtliga väggar fick smaka till en början men till slut blev det fluff. :D Har ätit 3 skedar känner mig redan mätt.

J.V
2010-10-16, 20:50
Har nu ställt skålen i frysen för att se hur det blir i fryst form.*popcorn*

Baboom
2010-10-16, 20:58
Har nu ställt skålen i frysen för att se hur det blir i fryst form.

Jag gjorde också glass :D
Det här har räddat mitt liv!
Smakar precis som glass och godare! Samma konsistens!
Men bara sådär 50gram mer protein per samma kcal.
Gjorde en sats tills imorgon,
700kcal, 60gram protein :D

Jag tycker det blir lite isigt, men helt ok.

Nible
2010-10-17, 10:03
Jag lyckades nätt och jämnt fluffa med mina 175 W elvisp med vanliga vispar, men det var som sagt på håret. Trodde att elvispen skulle lägga av ett tag men det gick bra så länge man vispade på ytan och inte ner i bunkens botten.

Nible
2010-10-17, 10:07
Ni som säger att ni tröttnar på smaken snabbt: Testa att toppa fluffet med någonting så blir det inte lika enformigt. Igår toppade jag exempelvis med Cankao, lite sötningsströ och kanel.

benacii
2010-10-17, 10:17
Men allt som krävs är bara 40g vassle och bär/hackad frukt? ingen mjölk eller så? och funkar banan? (hackad och fryst)

Razorman
2010-10-17, 10:19
Men allt som krävs är bara 40g vassle och bär/hackad frukt? ingen mjölk eller så? och funkar banan? (hackad och fryst)

vassle och frysta bär e allt som behövs, kan hälla i pyttelite vätska om du så vill

machine gun
2010-10-17, 10:59
Jag tycker det blir lite isigt, men helt ok.

Ja, det blev bättre iaf. Men ingen direkt höjdare.

Ska prova minst en annan smakkombination innan jag ger upp projektet :) Lutar åt Casein FX vanilj + jordgubbar i dag. Jag tror att det var Complete III blåbär/vanilj-smaken som tog över lite för mkt i det förra fluffet.

forslund
2010-10-17, 12:37
Ja, det blev bättre iaf. Men ingen direkt höjdare.

Ska prova minst en annan smakkombination innan jag ger upp projektet :) Lutar åt Casein FX vanilj + jordgubbar i dag. Jag tror att det var Complete III blåbär/vanilj-smaken som tog över lite för mkt i det förra fluffet.

Jag kör numera gammaldags vanilj + hallon. Var hundra gånger godare än alla andra kombinationer jag provat tidigare.

machine gun
2010-10-17, 12:51
Jag kör numera gammaldags vanilj + hallon. Var hundra gånger godare än alla andra kombinationer jag provat tidigare.

Jag har utvecklat en fobi mot frysta hallon sedan alla fall med Calicivirus *spy* Men jag gillar jordgubbar också (plus att det har jag hemma), så det kanske funkar det med.

Torkelll
2010-10-17, 13:02
Jag har utvecklat en fobi mot frysta hallon sedan alla fall med Calicivirus *spy* Men jag gillar jordgubbar också (plus att det har jag hemma), så det kanske funkar det med.

Att köra med jordgubbar är godast tycker jag. Upplever en mer krämigare konsistens än tex med blåbär. Har kört med päron/vanilj. Fortfarande väldigt mättande känsla dock, haha

machine gun
2010-10-17, 13:14
Att köra med jordgubbar är godast tycker jag. Upplever en mer krämigare konsistens än tex med blåbär. Har kört med päron/vanilj. Fortfarande väldigt mättande känsla dock, haha

Mättande har jag inga problem med (tvärtom!), men jag ogillade badskumskonsistensen. Gissar att man kan lösa det genom att blanda i mer kvarg på slutet. Experimentera mera.

944RS
2010-10-17, 13:19
Men allt som krävs är bara 40g vassle och bär/hackad frukt? ingen mjölk eller så? och funkar banan? (hackad och fryst)

Banan blir mer smetigt! Men gott tillsammans med choklad.

Ristretto
2010-10-17, 14:08
Mättande har jag inga problem med (tvärtom!), men jag ogillade badskumskonsistensen. Gissar att man kan lösa det genom att blanda i mer kvarg på slutet. Experimentera mera.

Har man i mindre vätska blir fluffet mer kompakt, bubblorna blir mindre.

machine gun
2010-10-17, 15:50
Gjorde en ny omgång i dag med:

20 g Casein FX vanilj
100 g jordgubbar
30 g lättmjölk

Fluffade upp allting och det blev riktigt fint, mkt krämigare än blåbärsfluffet jag gjorde i går. Lite väl sött dock, så jag slängde ner 50 g kvarg och vispade lite till. Superfint resultat. Krämigt och lite lätt syra, som jordgubbsyoghurt i smaken ungefär, men konsistensen är mer som grädde. Gott! :thumbup:

Lär bli mätt på den här skålen, trots att det är en halv portion :)

Jag behöver för övrigt bara vispa kanske 1 min innan det börjar bli riktigt fluffigt. Min elvisp är på 400W, men jag tror att det även kan bero på att jag använder en ganska stor bunke (3,5 liter), så det kommer in mkt luft.

EDIT: Glömde bifoga bilden

benacii
2010-10-17, 15:51
jävlar va bra det blev på första försöket! men hade inga bär så det blev banan med bananvassle :( lite trött på banansmaken nu och har 3,5 kilo kvar :(

machine gun
2010-10-17, 15:54
jävlar va bra det blev på första försöket! men hade inga bär så det blev banan med bananvassle :( lite trött på banansmaken nu och har 3,5 kilo kvar :(

Banan och choklad är gott ihop. Det går nog inte att fluffa med vanlig kakao pga att fettet förstör bubblorna, men i vanliga shakes går det ju bra att smaksätta med kakao. Det var någon som tipsade om att blanda Cankao i fluffet, det är troligtvis avfettad kakao i den, så det kan ju vara ett tips.

Banan och jordgubb brukar kunna vara en bra kombo också.

machine gun
2010-10-17, 16:02
20 g Casein FX vanilj
100 g jordgubbar
30 g lättmjölk
50 g kvarg


Räknade ut näringsvärde på en omgång av ovanstående:

Energi: 154 kcal
Protein: 24,5 g
Kolhydrat: 10,6 g
Fett: 1,3 g

Rätt ok mellanmål :) Ruskigt mättande. När jag ska ner till tävlingsvikt nästa gång lär detta definitivt stå på menyn.

benacii
2010-10-17, 16:35
Banan och choklad är gott ihop. Det går nog inte att fluffa med vanlig kakao pga att fettet förstör bubblorna, men i vanliga shakes går det ju bra att smaksätta med kakao. Det var någon som tipsade om att blanda Cankao i fluffet, det är troligtvis avfettad kakao i den, så det kan ju vara ett tips.

Banan och jordgubb brukar kunna vara en bra kombo också.

Har kollat runt efter "cankao" men hittar det ingenstans :confused:*screwy*

Ristretto
2010-10-17, 16:51
Har kollat runt efter "cankao" men hittar det ingenstans :confused:*screwy*

Kolla vid O'boy-hyllorna.

karlingen
2010-10-18, 21:07
testade för första gången med endast vassle och frysta bär. LYCKADES :D

40g Whey Class+ Jordgubb
200g frysta blåbär & hallon (Coop)

MUMMA <3

hoog
2010-10-18, 21:14
1/2 dl casein fx vanilj
1/2 dl casein fx jordgubb

+ 100-200g hallon
+ fluffa

= Underbart gott och mättande

Rumsren
2010-10-18, 21:33
Fick till mitt hittills klart bästa fluff idag!

Mixa samman med stavmixer till en kall sörja
200g frysta jordgubbar
50g frysta blåbär
½dl mjölk + en skvätt vatten

Tillsätter pulver och kör i ~10min i matberedare med ballongvisp
40g casein fx jordgubb
kanel + sötningsströ
Banan och blåbärsessens

MangeByggarn
2010-10-19, 22:18
borde ändra trådnamnet till: tråden om proteinfluff

bear.flowertwig
2010-10-19, 22:27
Har kollat runt efter "cankao" men hittar det ingenstans :confused:*screwy*

Cankao är bara en myt och vandringssägen. Det existerar inte *rolleyes*

JimmyFlessa
2010-10-21, 20:42
Jag har provat att fluffa de flesta kaseinproteinerna. Precis som Martin så håller jag Fairings Sloow som en personlig favorit. Mitt absoluta personliga favoritfluff at the moment är:

40 Gram Fairgin Sloow WildBerries.
2 kapsyler Fun-Light med samma smak.
100 Gram Laktosfri Lättmjölk.
50 Gram Björnbär. (frysta)
50 Gram Hallon. (frysta)
Sötningsströ samt kanel till topping.

Börja med att micra bären i ca 20 minuter på högsta effekt för att sedan ta ut och mosa med en gaffel och stoppa in i frysen igen. Blanda proteinpulvret med mjölken & kör med ballongvisp. Låt sedan pulver + vätska dra i kylen en stund, ta sedan ut och börja köra med ballong vispen igen för att efter hand pluppa i bären. Fyyyyyyyyyysatan vad gott och mättande, åt precis som efterätt, fan håller på att sprängas. :D

hoog
2010-10-21, 20:46
Börja med att micra bären i ca 20 minuter på högsta effekt


20 min, Är det en micro från 80 talet du har eller?

1-3 min på högsta så hallon som sylt ju..

JimmyFlessa
2010-10-21, 20:52
20 min, Är det en micro från 80 talet du har eller?

1-3 min på högsta så hallon som sylt ju..

Sekunder menar jag såklart! haha, minuter...:smash:

Cerberus
2010-10-21, 20:55
Cankao är bara en myt och vandringssägen. Det existerar inte *rolleyes*

visste inte ens att det hette cankao, enda jag sett var "Canderel". Bara kallat det Canderel oboy jag :D

but there on the package it was, cankao

JimmyFlessa
2010-10-22, 19:00
En annan sak när jag väl är igång, är det någon som fått till en respektabel fluff utan bär? Har fått rätt många förfrågningar om low carb fluff (efter http://www.leangains.com/2010/09/high-protein-recipes-and-jack3d-review.html). Går det kanske att svänga ihop någonting med kasein, kvarg, minimjölk etc?

Sloow Protein & Double-Pro Banana-Peanut brukar jag få till riktigt bra fluff med, utav enbart lite vätska & pulver.

JimmyFlessa
2010-10-22, 19:11
Fluffade mitt fluff harcore-style idag jag också med borrmaskin och en ballongvisp från köksassistenten efter att min visp inte riktigt pallade trycket under gårdagens fluffning. Gick rätt så bra förutom att jag fick skura halva köket efter att ha varit lite för gasglad.

Tror farsan hade dödat mig bokstavligen talat om jag hade kört med borrmaskin. han blir heltokig redan nu när jag var & varannan kväll kommer ner och drar fram ballongvispen och en påse protein och prasslar i frysen efter bär & fryst banan. "Finns det inget annat du kan äta på kvällen än det där jävla pulvret" brukar det heta, skulle inte vilja se han reaktion om borren åkte fram med.. haha :D

Topic: Ska prova detta idag:
45 Gram Sloow Protein Wildberries.
2 Kapsyler Fun-Light Wildberries.
100 Gram LaktosfriLättmjölk + 50 gram vatten.
100 Gram frysta bjöörnbär.
100 gram frysta hallon.
55 gram fryst banan.
Kanel & sötningsmedel till toppning.

Beroende på hur stort fluffet är så kanske jag änvender lite utav bären till toppin istället. Återkommer med bild och resultat senare eller imorgon.

benacii
2010-10-23, 14:55
verkar vara bären som gör fluffet har jag kommit på, när jag provade utan bär så fick jag använda mycket mjölk för att få det lite mer "grädd aktigt". provade även frysa in proteinfluffen och det smakade fan glass ju! :D banan pulver och frysta jordgubbar

Torsk_ole
2010-10-24, 19:59
Borde det inte vara proteinet som gör fluffet, precis som äggvita blir fluff när man fluffar det.

//Bröderna fluff

JimmyFlessa
2010-10-24, 20:07
Bären spelar en jätte stor roll.

om man änvänder ca 150 gram lättmjölk, 40 gram sloow protein och 200 gram frysta/mosade bär och inte lyckas få ett fluff med en ballongvisp så är man fail alltså. Funkar på 5 minuter för att få en megaskål helt överfylld.

Torsk_ole
2010-10-24, 20:42
Bären spelar en jätte stor roll.

om man änvänder ca 150 gram lättmjölk, 40 gram sloow protein och 200 gram frysta/mosade bär och inte lyckas få ett fluff med en ballongvisp så är man fail alltså. Funkar på 5 minuter för att få en megaskål helt överfylld.

Bären borde inte spela särskilt stor roll. Vad är det i bär som blir fluffigt? Det borde vara proteinet som spelar roll. se min tidigare post.

Tittade för övrigt på din blogg, mina ögon började blöda. thanks bro!

benacii
2010-10-24, 20:53
Bären borde inte spela särskilt stor roll. Vad är det i bär som blir fluffigt? Det borde vara proteinet som spelar roll. se min tidigare post.

Tittade för övrigt på din blogg, mina ögon började blöda. thanks bro!

jag provade 30g protte. men bara smet. fick ha i en jävla massa mjölk för att det skulle bli "liknande". men med 30g protein och 150g bär och 10g mjölk får jag 1-1,5liter fluff.

JimmyFlessa
2010-10-25, 06:58
Bären borde inte spela särskilt stor roll. Vad är det i bär som blir fluffigt? Det borde vara proteinet som spelar roll. se min tidigare post.

Tittade för övrigt på din blogg, mina ögon började blöda. thanks bro!

no, it's the berries man. Tack! eller jag antar att det var positivt i alla fall.. :em:
jag provade 30g protte. men bara smet. fick ha i en jävla massa mjölk för att det skulle bli "liknande". men med 30g protein och 150g bär och 10g mjölk får jag 1-1,5liter fluff.

Word. Bären gör en sjuk skillnad. Går dock att få till lite fluff om man använder ett kasein/helmjölksprotein utan bär. Men desto mer bär = desto mer fluff.

Torsk_ole
2010-10-25, 08:18
Har ni testat att fluffa bär och mjölk?

Testa vettja.

MejjA
2010-10-25, 09:50
Bästa fluff för volym har jag fått fram med snarlika recept som
finns att läsa i tråden.

Om man vill undvika bären går det givetvis att göra fluff utan.
Har använt mig av en köksmixer varje gång och den är :thumbup:

2dl Minimjölk - 60kcal 6.5g protein (kör laktosfri lättmjölk)
30g Proteinpulver 112kcal 25g protein (Varierar DP Choklad, Casein FX Vanilj som baser)

Börja med att bara vispa mjölken i ca 3-5 min (ju längre, ju fastare)

Sen har jag bara i 30g kaseinbaserat proteinpulver och ser till att
det blandas ut med mjölkfluffet.

Ät som det är = pudding
In i frys = glass

Slår bärfluffet alla gånger och inte lika ''luftigt'' imo :)

Raasken
2010-10-25, 12:39
1,5dl mjölk
100g Blötlagda gojjibär
ca 30g mixade frusna bär (blev dåligt fluff av bara gojji)
3dl jordgubbsvassle

Extremt orange haloweenfluff. Sliskigt sött blev det med.

Knaz
2010-10-25, 19:22
Tänkte försöka mig på att göra fluff för första gången men vill veta om bären måste vara frusna eller om de går att göra med en banan som legat i rumstemperatur ?

Nible
2010-10-25, 20:52
Tänkte försöka mig på att göra fluff för första gången men vill veta om bären måste vara frusna eller om de går att göra med en banan som legat i rumstemperatur ?

Måste vara frusna, åtminstone kalla.

Osis
2010-10-26, 12:50
Måste vara frusna, åtminstone kalla.

En teori...
Det kan inte vara så att kylan från bären gör proteinlösningen segare och därför är det lättare att slå in luft i smeten? Någon som har testat att ställa in smeten i frysen en stund innan vispning? Utan frusna bär i då.

JimmyFlessa
2010-10-26, 15:19
Provade att fluffa med Nutritechs PRO-85 igår, en blandning utav Kasein, Vassle & Ägg. Snuskigt jävla bra resultat måste jag säga alltså! :)

Raasken
2010-10-26, 20:27
En teori...
Det kan inte vara så att kylan från bären gör proteinlösningen segare och därför är det lättare att slå in luft i smeten? Någon som har testat att ställa in smeten i frysen en stund innan vispning? Utan frusna bär i då.

Mjölk+Kasein+frys ger inge bra fluff för mig. Behövs något till.
Hade varit kul med något smaklöst (billigt!) alternativ till bär. Funderar på fiberhusk men priset är inte så roligt.

JimmyFlessa
2010-10-26, 20:30
Mjölk+Kasein+frys ger inge bra fluff för mig. Behövs något till.
Hade varit kul med något smaklöst (billigt!) alternativ till bär. Funderar på fiberhusk men priset är inte så roligt.

Jagh ar själv aldrig provat, men kansme äggvita vore värt ett försök?

Anton Fräs
2010-10-26, 20:37
Äggvita borde gå bra.

JimmyFlessa
2010-10-26, 20:40
Äggvita borde gå bra.

Ja, det känns ju så.

Kom för övrigt på att när jag var liten så brukade jag köra Oboypulver med Äggvita till en "smet" när jag var sugen på något gott, gärna med massor socker i. det blev ett "fluff". Så Äggvita + Proteinpulver borde ju funka alldeless galant.

Baboom
2010-10-26, 21:54
Äggvite fluff vet jag att bla Samir kör. Keto :)

Skjaves
2010-10-27, 14:48
Måste säga att Kolo's "Gammaldags vanilj" whey var ett lyft för smaken på fluffet.
Körde Proteinfabrikken innan men den gav mest bismak av pulver.

Tomas Tryffel
2010-10-27, 16:20
Äggvite fluff vet jag att bla Samir kör. Keto :)

Äggvita blandat med proteinpulver (kasein) -> vispa?

Baboom
2010-10-27, 16:25
Äggvita blandat med proteinpulver (kasein) -> vispa?

Ja precis. Tror du först vispar upp äggvitan och sedan tillsätter proteinpulvret.

hoog
2010-10-28, 15:35
Tänkte testa fluff med vatten isf för mjölk, blir det fluffigare eller som vanligt?

Föresten är det stor skilnad i smak, blir vatten mkt äckligare eller?

Grandmaster
2010-10-28, 16:24
Vad säger Fluffkommittén om Casein FX? Hur står den sig mot Sloow Pro som är överlägset bäst enligt mina laborationer?

Topp 3 fluffprotein:

1. Sloow Pro

2. Nitrean

3. Syntrax Matrix 1.0 (vassle)

F.ö. tror jag det är pektin i bären som gör att det fluffar upp så bra.

Raasken
2010-10-28, 17:37
Vad säger Fluffkommittén om Casein FX? Hur står den sig mot Sloow Pro som är överlägset bäst enligt mina laborationer?


Kan inte uttala mig om FX jämfört med SP men FXvanilj fluffar och smakar helt ok.

hoog
2010-10-28, 17:44
Har haft en klen visp innan och ändå gjort fluff och va nöjd fast det sjönk ihop. Investerade idag i en 350w visp för 400 och det ångrar jag fan inte. Kan ju säga jag inte vet vad fluff va innan nu, shit så gott det såg ut, krämigt.

Ligger i frysen och gror nu *popcorn*

Använde:

Casein fx jordgubb/ halv dl
Casein fx vanil/ halv dl

Sen mixa det med kalla jordgubbar, lite mjölk och lite vatten.

Detta ska bli intressant :hbang:

JimmyFlessa
2010-10-28, 18:44
Vad säger Fluffkommittén om Casein FX? Hur står den sig mot Sloow Pro som är överlägset bäst enligt mina laborationer?

Topp 3 fluffprotein:

1. Sloow Pro

2. Nitrean

3. Syntrax Matrix 1.0 (vassle)

F.ö. tror jag det är pektin i bären som gör att det fluffar upp så bra.

Det absolut bästa jag provat är Pro-85 från Nutritech. Det är ett trekomponentsprotein med både Vassle, Kasein & Ägg. Oslagbart med lite mjölk & bär, blir som att äta grädde och volymen blir groteskt stor redan efter 2-3 minuter med ballongvisp. Lät en laddning stå på under hushållsassistenten igårkväll när jag låg i badet. Blev så mycket fluff att jag fick spendera 1 timme med skrubbande utav golv istället för en tv med fluff & mörk choklad framför Västnytt & SVT sporten :D

Grandmaster
2010-10-28, 18:52
Det absolut bästa jag provat är Pro-85 från Nutritech. Det är ett trekomponentsprotein med både Vassle, Kasein & Ägg. Oslagbart med lite mjölk & bär, blir som att äta grädde och volymen blir groteskt stor redan efter 2-3 minuter med ballongvisp. Lät en laddning stå på under hushållsassistenten igårkväll när jag låg i badet. Blev så mycket fluff att jag fick spendera 1 timme med skrubbande utav golv istället för en tv med fluff & mörk choklad framför Västnytt & SVT sporten :D

Och vilken smak rek på den?

Smaker: Choklad, Jordgubb, Vanilj

JimmyFlessa
2010-10-28, 18:57
Och vilken smak rek på den?

Alla smaker är kanon.

Favoriten som oftast körs: köra Jordgubben (40-45 gram pulver) med ca 100-150 gram Laktosfri Lättmjölk. Några skvättar Fun-Light Strawberry/love samt 200 gram bär (50/50 Hallon/Björnbär). Toppar med Kanel & Sötningsströ, God damn it säger jag bara! En annan höjdare är att byta ut lite utav de frysta bären mot lite frusen banan.

Note: Funkar ruskigt bra att köra runt 45 gram pulver utan bär, alltså bara vätska för att få ett hyfsat fluff.

Luttis
2010-10-28, 19:20
Livets fluff:
mango
creamy vanilla-pulver
dutt mjölk

*drool*

machine gun
2010-10-30, 21:08
Livets fluff:
mango
creamy vanilla-pulver
dutt mjölk

*drool*


Sitter precis med en omgång fluff baserat på mango, Casein FX vanilj, lite mjölk och en klick kvarg (har i mot slutet, blir fastare och dämpar sötman)

Sjukt gott med mangofluff!

Razorman
2010-10-30, 21:41
Sitter precis med en omgång fluff baserat på mango, Casein FX vanilj, lite mjölk och en klick kvarg (har i mot slutet, blir fastare och dämpar sötman)

Sjukt gott med mangofluff!

ja mango blir det goda fluffs med, men godaste hittils är med ananas och vassleprotein med vanilj smak....ser ut som megaportion grädde *drool*

Luttis
2010-10-30, 21:55
ja mango blir det goda fluffs med, men godaste hittils är med ananas och vassleprotein med vanilj smak....ser ut som megaportion grädde *drool*

Ohlalaa, ananas måste jag ju testa!
Tack för tipset! :)

machine gun
2010-10-30, 22:37
ja mango blir det goda fluffs med, men godaste hittils är med ananas och vassleprotein med vanilj smak....ser ut som megaportion grädde *drool*

Låter gott! Det gäller väl att äta upp det fort om man använder färsk ananas, eftersom det innehåller proteinnedbrytande enzym (därav att det ej fungerar på tårtor med grädde eller gelatin, det skär sig)

rallii
2010-10-30, 23:42
Hur gör ni med annanas?, fryser ni in den först och tinar lite innan ni börjar fluffa? eller kör ni med kylskåpskall bara?

Grandmaster
2010-10-31, 05:39
Sitter precis med en omgång fluff baserat på mango, Casein FX vanilj, lite mjölk och en klick kvarg (har i mot slutet, blir fastare och dämpar sötman)

Sjukt gott med mangofluff!

Jag får inte till det med kvarg men då använder jag lättkesella efter att det fluffat upp. Det sjunker då ihop om jag lägger till det och vispar. Vad gör jag för fel - är det lidlkvarg som gäller eller är min teknik fel?

Razorman
2010-10-31, 12:01
Låter gott! Det gäller väl att äta upp det fort om man använder färsk ananas, eftersom det innehåller proteinnedbrytande enzym (därav att det ej fungerar på tårtor med grädde eller gelatin, det skär sig)

Jag använder fryst ananas, är just nu i holland o där säljer dom det fryst i paket, nej det håller sig väldigt stabilt faktiskt, ingen brådska me att trycka i sig det...godaste jag käkat hittils, förmodar att det funkar lika bra o frysa ner ananas själv...testade precis me vassleprotein me cocossmak, herregud va gott det va *drool**drool*