handdator

Visa fullständig version : Nojig igen - Måste man ha träningspartner?


Wesa
2010-09-09, 07:31
Nu anser jag mig inte längre vara en "nybörjare" och den största tillväxten börjar av förståerliga skäl att avta (det går ju alltid snabbast i början).

Men nu blir jag nojig över att träna själv isf med träningspartner.

Man bör ha bättre förutsättningar att öka muskeltillväxten då någon står och hjälper till med de sista repetitionerna och verkligen låter mig "mjölka-ur" det sista ur en muskel.

Är det ett måste att träna med partner?

Eller dropset då? Kan det fungera ungefär lika? Alltså att droppa under samma set, kan det bli samma som att få hjälp med de sista repsen?


Stilla min hjärna.

Balke
2010-09-09, 07:34
Nej, man behöver verkligen inte någon träningspartner.

Och ifall du verkligen vill köra till fail i bänkpress eller andra övningar man behöver passare så är det bara att fråga någon på gymmet. Annars kan du alltid köra hantelpress om det absolut inte går att köra bänk.

Ja, dropset är nästan samma sak som att få hjälp med de sista repsen.

Wesa
2010-09-09, 07:35
Låter betryggande. Men grejen är att jag har nyckel till mitt gym, tränar jättetidigt och då är det bara jag där...

Men det kändes bra att höra Balke. Tack

Eddie Vedder
2010-09-09, 07:37
Om den största fördelen med träningspartner enligt dig är möjligheten till forced reps är det verkligen inget problem att träna ensam. Jag kan förstå aspekten med motivation och träningsglädje, fördelen med en person som pushar en o.s.v.

Men forced reps är absolut inget måste, jag tror det kan vara direkt kontraproduktivt faktiskt.

Ganymedes
2010-09-09, 07:49
Våga vägra träningspartner. Man riskerar bara hänga upp sin träning på någon annan. Jag vägrar ha med mig någon till gymmet faktiskt. Väl där kan jag dock gärna snylta lite pass av någon om det skulle behövas. Köper att det kan vara socialt och ha en del andra fördelar, men risken att man själv "missar bara detta passet" för att kompisen får förhinder är ganska stor, tror jag.

Adama
2010-09-09, 07:49
Jag kör alltid ensam, det är inga problem. Jag brukar dock hugga någon på gymmet när jag ska köra nära mitt max i bänk men det är faktiskt inte så ofta. Att träna till fail gör jag i princip aldrig. Om ingen är där så kan man kanske köra bänk i powerrack med safetypins.

Matsa
2010-09-09, 07:59
Det går utmärkt att träna ensam. Om man är van vid att ha någon med som peppar och stöttar så kan det bli lite ovant och man kanske gör sämre pass till en början. Man vänjer sig dock ganska fort och lär sig att peppa sig själv.

Vad gäller forced reps så är det inget måste, det är inte ens något man bör göra alltför ofta (om någonsin) skulle jag säga.

Har du inget power rack på gymmet som du kan använda som säkerhet när du är nära max?

Grandmaster
2010-09-09, 08:06
Den enda träniningspartnern du behöver är en träningsdagbok. Tävla mot den och försök slå dina vikter varje pass så blir det finemang ska du se.

Är det failureträning du kör kan det i bänkpress vara en liten fördel med en partner men det kan du lösa med att köra bänk så hårt det går utan att faila och sedan supersetta det med bröstpress i maskin eller armhävningar till failure.

Bänkpress är lite speciell i det avseendet eftersom det är riskfyllt att köra grinder reps (1-2 sista repsen till failure). Många failar hårt och plötsligt halvvägs, det är inte som mark och böj där du alltid kan grinda sista repetitionen.

Matsa
2010-09-09, 08:12
Om man ämnar gå till failure så kan nog förresten floorpress vara ett bra alternativ till bänk, eller som sagt hantelpress.

Sniggel
2010-09-09, 08:21
Nu anser jag mig inte längre vara en "nybörjare" och den största tillväxten börjar av förståerliga skäl att avta (det går ju alltid snabbast i början).

Men nu blir jag nojig över att träna själv isf med träningspartner.

Man bör ha bättre förutsättningar att öka muskeltillväxten då någon står och hjälper till med de sista repetitionerna och verkligen låter mig "mjölka-ur" det sista ur en muskel.

Är det ett måste att träna med partner?

Eller dropset då? Kan det fungera ungefär lika? Alltså att droppa under samma set, kan det bli samma som att få hjälp med de sista repsen?


Stilla min hjärna.

Nej, man behöver inte göra en massa dropsets eller gå "beyond failure" för att få muskler.
Har tränat i 12 år och bara några enstaka små perioder, med träningspartner.

krappen
2010-09-09, 08:33
Jag har lärt mig att om man har med sig en partner att träna med så blir det alltför ofta att man går till failure, trots att man inte planerat att göra det innan. Kanske bara är jag men så har det blivit väldigt ofta.
Sen så tycker jag att man får mer tid och fokus över för sig själv om man inte har någon som tjatar om att han ska följa sitt schema och måste göra den och den övningen och definitivt tycker att jag ska hänga med på den. Man kan också ha sin egen musik i lurar utan att verka ignorant och osocial vilket jag ser som ett stort plus.

Eddie Vedder
2010-09-09, 13:16
Jag har lärt mig att om man har med sig en partner att träna med så blir det alltför ofta att man går till failure, trots att man inte planerat att göra det innan.

Det är nog gansk aolika det där. Om det råder lite "machokultur" om vem som tränar hårdast, äter mest, har störst könsorgan och starkast pappa kan nog träningspartnern göra mer skada än nytta så småningom.

Men att träna med andra som i sin tur prioriterar sin träning men där man under setvilan kan diskutera och utvärdera är guld värt tycker jag. De som påstår att lite slappt tjötande mellan seten på något vis skulle påverka negativt förstår jag inte alls. Aldrig har jag tränat med partners där tjöandet tagit överhand.

Det bör ju finnas en ömsesidig respekt där man snackar under vila men håller käft under aktivitet samt om den ena laddar mentalt för maxlyft.

mikaelj
2010-09-09, 13:53
Jag har gärna passning i bänk och böj (dock mindre så om man har ett bra rack), eftersom jag då vågar pressa mig själv genom den där sista repen som det är lite tveksamt att jag hade klarat av.

I övrigt är det forced-reps du pratar om och det är inget måste.

Ivars
2010-09-09, 14:26
Jag tycker jag tränar bäst själv.

Polarna ska jämt prata för mycket

Lillleif
2010-09-09, 14:49
Visst vore det trevligt med lite passning då och då ur säkerhetssynpunkt men träningen har blivit min chans till "egen tid" mellan jobbet och hemmet så att säga. Skönt att bara kunna fokusera på sig själv till 100%.

krappen
2010-09-09, 14:50
Det är nog gansk aolika det där. Om det råder lite "machokultur" om vem som tränar hårdast, äter mest, har störst könsorgan och starkast pappa kan nog träningspartnern göra mer skada än nytta så småningom.

Men att träna med andra som i sin tur prioriterar sin träning men där man under setvilan kan diskutera och utvärdera är guld värt tycker jag. De som påstår att lite slappt tjötande mellan seten på något vis skulle påverka negativt förstår jag inte alls. Aldrig har jag tränat med partners där tjöandet tagit överhand.

Det bör ju finnas en ömsesidig respekt där man snackar under vila men håller käft under aktivitet samt om den ena laddar mentalt för maxlyft.

Jo jag håller med dig, det var oftast i början då jag tränade med personer som "lärde" mig hur övningar utfördes och den coaching som de gav ledde ofta till att man körde till failure, jag hade då ingen aning om vad det gjorde för skillnad för mig personligen.

Det är säkert olika också med det sociala snacket emellan seten, jag tycker också det är gött att snacka lite skit på gymmet efter jobbet och ventilera.
Tyvärr så är det väldigt många på gymmet som känner mig och en stor del av dessa är nära vänner så det blir ofta att man hamnar jävligt länge på gymmet och står och snackar om allt möjligt i 15-20 minuter när man egentligen bara hade tänkt ta 1 minuts setvila. Det känns väldigt ohyfsat att bara dra när det är 3-4 polare som står i en ring och snackar om vad som händer till helgen eller till kvällen.

Något annat jag sett som problematik nu det senaste är att kompisar blivit inspirerade av personer i omgivningen som gymmar och deras flickvänner tvingar sina pojkar (mina vänner) att hänga med mig och testa, de vet med sig att jag är såpass snäll att jag inte säger nej så det blir ju att man får instruera övningar varje gång och vara babysitter åt dessa.

Det har lett till att jag drar vita lögner ganska ofta numera :D
Kompis: Tja, ska vi gymma imorgon eller?
Jag: Tjena! Järnspikars! det går ju inte, jag ska... plugga, och sen ska jag iväg och handla, vi får ta det nån annan dag!

Mourten
2010-09-09, 17:03
De är verkligen inget måste att ha träningspolare men personligen tycker jag de är överlägset, pusha varandra, snacka lite imellan set å få pass i sista settet dips typ.
Men å andra sidan skulle jag aldrig kunna träna sådär tidigt heller, då e jag klen som en räka :smash:

sodomizer
2010-09-09, 17:09
Jag tycker jag tränar bäst själv.

Polarna ska jämt prata för mycket

:thumbup: Så är det. Brukar gå som bäst när jag kör själv och dessutom slipper diskutera och kompromissa om vad som ska köras.

Fredrik_S
2010-09-09, 17:18
Tränar allra bäst när jag är själv. Vill man inte vila mer än 10-30 sekunder mellan seten som jag vill så funkar det inte ens att köra varannan gång...

Bluesparv
2010-09-09, 17:29
Tränar i 99 fall av 100 själv. Delvis för att jag inte har någon att träna med (den enda jag kan tänka mig att träna med är på ett annat gym), men största anledningen är att jag vill fokusera helt på mig själv. Sen vill jag gärna bestämma själv hur träningen ska vara uppbyggd, vilket kan leda till konflikter om man inte är överens. Kalla mig gärna enfaldig, för det är jag nog, men det är också det som gör att jag utvecklas :)

Sen kan man alltid hooka nån person på gymmet om man vill ha passning, man "känner" ju rätt många där ändå och har någorlunda koll på vilka som är lämpliga passare (dvs respekterar sättet jag vill bli passad på).

oTure
2010-09-09, 17:56
Tränar allra bäst när jag är själv. Vill man inte vila mer än 10-30 sekunder mellan seten som jag vill så funkar det inte ens att köra varannan gång...

+1 Som fan. palla ha en långsam otränad slöfock med sig.
Träna själv och försök slå dig själv varje gång så ökar du bättre

Matsa
2010-09-09, 18:54
En träningspartner kan vara något mycket bra. Om de som tränar ihop är på samma nivå, vill få ut så mycket som möjligt av träningen, är medvetna om varandras mål, styrkor och svagheter, då kan det bli riktigt bra. Det blir lite som att coacha varandra. Tyvärr är det inte alltför vanligt att allt det klaffar.

Förstår inte riktigt de som säger att de tränar ensamma för att de själva vill bestämma hur träningen ska se ut, det kan man väl göra ändå? Att träna ihop med någon behöver verkligen inte innebära att man kör samma träningsupplägg, man har säkert olika saker man behöver förbättra lite extra och kanske trivs med olika sorts träning. Det viktiga är att ha någon där som kan se dina misstag och hjälpa dig att förbättra och korrigera. Det finns goda anledningar till att många som tränar seriöst för att bli duktiga på någon idrott ofta tränar i grupper.

Jag brukade träna med en nära vän som uppfyllde de flesta av de ovanstående kraven, det var riktigt nice men han flyttade. Numera tränar jag som sagt ensam och det går utmärkt, dock finns det oftast duktigt folk på gymmet att ta hjälp av om det behövs.

jimmyboy
2010-09-09, 20:06
Jag har aldrig haft någon träningspartner, vilket känns ganska tråkigt. Känner att man tappar som tidigare sagt den där lilla extra motivationen och hjälpen man kan få. Alltid kul att ha någon som snackar lite och peppar och kollar sista repsen eller ser till att ryggen ser extra bra ut under marklyften. Dock får det ju inte heller gå till överdrift. Att vara ensam har sina fördelar med. In med lurarna i öronen och på med riktigt peppande musik så brukar passet gå utav bara farten! Men att ha någon annan att träna med då och då tror jag är bra i längden, då det också kan öppna ens ögon för andra övningar, lära sig mer/lära den andra personen någonting och så vidare.

Klanox
2010-09-09, 20:43
En mp3, är den enda träningspartnern du behöver!
Ladda med massa låtar som verkligen får dig att explodera och utnyttja dem bara innan du ska köra ett set.

Ta en sekund och lägg fokus på bara det som sker just nu alltså de du ska lyfta!
Skynda långsamt, och känn efter.
Prata och var översocial med folk som tränar där du tränar, alla har ju sitt sätt att träna på och alla råd är ju värda att lyssna på!

Lite råd som hjälpt mig i träningen!

//Luka

rooz
2010-09-10, 07:26
Som Matsa var inne på kan en träningspartner vara något väldigt positivt!

Jag har tränat med folk som inte hade samma mål och vilja som jag, och då sket det sig ganska snabbt, därför tränade jag sällan med polare osv ett tag.

Men nu har jag hittat en träningskompis som triggar, taggar och ger bra råd och feedback. Har höjt mig rejält i träningen tack vare hans tips och korrigerande av min teknik. En bra träningspartner är ovärderligt och kan pusha dig till oanade höjder.

Onigiri
2010-09-10, 11:15
Då bryter jag trenden - jag tränar väldigt väldigt sällan ensam. Kan bero på att man bor i en liten håla där de som styrketränar hänger i en liten polar-krets och det finns alltid någon av dem på gymmet när man än går tid, 9 av 10 gånger.

Det är vilket som om jag tränar själv eller med andra, bara för att man har en polare med som tränar innebär det ju inte att det blir förskola och dagis av allt, men det har att hänt men det är ju ytterst ovanligt. Man kan ju vara hardkår och prata med människor under samma pass, jag lovar att det funkar!

Eddie Vedder
2010-09-10, 11:48
Då bryter jag trenden - jag tränar väldigt väldigt sällan ensam. Kan bero på att man bor i en liten håla där de som styrketränar hänger i en liten polar-krets och det finns alltid någon av dem på gymmet när man än går tid, 9 av 10 gånger.

Det är vilket som om jag tränar själv eller med andra, bara för att man har en polare med som tränar innebär det ju inte att det blir förskola och dagis av allt, men det har att hänt men det är ju ytterst ovanligt. Man kan ju vara hardkår och prata med människor under samma pass, jag lovar att det funkar!

+1 på allt förutom det där med att bryta trenden. Typ hälften av oss i tråden säger ju samma. :D

Kischen
2010-09-10, 12:27
Har senaste tiden fått med mig en polare eftersom han frågade om det var ok. Ger mig inget, mina pass är bättre när jag är ensam.

Att han dessutom rapar och tjatar om tiden (han tycker inte att man behöver träna så länge) gör mig bara frustrerad.. men jag gör det för hans skull.

JoeyP
2010-09-10, 12:30
Jag tränar väldigt sällan med kompis.
Kör ofta bänk till fail.
Känner rätt bra om jag kommer klara sista repetionen, har väl haft tur.

Bendermannen
2010-09-10, 13:50
När jag tränar är det i stort sett enda tillfället på dygnet då jag kan få vara helt för mig själv (åtminstone i min egna värld). Det tillfället vill jag verkligen inte missa med att dra med mig en kompis. :)

Även om jag älskar min familj över allt annat och trivs bra med mina vänner så är det rätt gött med lite egentid.

Eddie Vedder
2010-09-10, 13:53
Diskussionen i tråden är ju egentligen ganska intetsägande. Egentligen är det ju inte en fråga om "Bra eller dåligt med träningspartner?" utan två olika frågor, "Är det bra med en träningspartner som är seriös, pushar en framåt och där man kan resonera om varandras träning?" samt "Är det bra med en träningspartner som stör och som gör träningen ineffektiv".

De senare två olika frågorna har ju rätt givna svar om man säger så, ja respektive nej. ;)

frong
2010-09-10, 15:25
Diskussionen i tråden är ju egentligen ganska intetsägande. Egentligen är det ju inte en fråga om "Bra eller dåligt med träningspartner?" utan två olika frågor, "Är det bra med en träningspartner som är seriös, pushar en framåt och där man kan resonera om varandras träning?" samt "Är det bra med en träningspartner som stör och som gör träningen ineffektiv".

De senare två olika frågorna har ju rätt givna svar om man säger så, ja respektive nej. ;)

There we go! :thumbup:

Stefan J
2010-09-10, 15:54
Nu anser jag mig inte längre vara en "nybörjare" och den största tillväxten börjar av förståerliga skäl att avta (det går ju alltid snabbast i början).

Men nu blir jag nojig över att träna själv isf med träningspartner.

Man bör ha bättre förutsättningar att öka muskeltillväxten då någon står och hjälper till med de sista repetitionerna och verkligen låter mig "mjölka-ur" det sista ur en muskel.

Är det ett måste att träna med partner?

Eller dropset då? Kan det fungera ungefär lika? Alltså att droppa under samma set, kan det bli samma som att få hjälp med de sista repsen?

Stilla min hjärna.

Absolut inte. Man kan be vem som helst på gymmet med lite koll (du lär dig snabbt vilka det är) att stå bakom om du kör tungt i knäböj/bänkpress, eller nån annan övning som skulle kunna vara farlig att träna själv.

Och sen angående träningspartner och motivation så är det min egen personliga uppfattning att om du ska få bra resultat så är det ett måste att du tycker att träningen i sig är så rolig att du på helt egen hand pressar dig till det yttersta utan någon yttre motivator. Är du beroende av en träningspartner för att träningen ska vara rolig tror jag helt enkelt inte att du är dedikerad nog för att nå bra resultat.

En bra träningspartner är dock bra och kan vara en stor tillgång de dagar du är nere, hängig eller inte riktigt har det inre drivet just då. Men motivationen måste först och främst komma från dig själv.

EkarN
2010-09-10, 16:41
En av världens bästa styrkelyftare skriver om ensamträning:

http://www.reactivetrainingsystems.com/articles/training-articles/50-solo-training