handdator

Visa fullständig version : Sömn vid sjukdom


krappen
2010-09-09, 01:41
Har många gånger när jag vart yngre blivit beordrad av mina päron att lägga mig och "sova bort" sjukdomen, när jag pratat med kompisar så verkar det som att de gör samma sak. Finns det något belägg för att mer än vanlig sömn är gynnsamt för att exempelvis få ur sig infektioner och bota sjukdom? Var något som slog mig när jag satt och spelade datorspel senast jag var sjuk men blev frisk förvånadsvärt fort ändå.

Wille005
2010-09-09, 03:01
Vila är ofta nyckeln till att bli frisk. När man sover är kroppen rätt avslappnad.

Mats J
2010-09-09, 07:02
Jag kan knappt sova något alls när jag är sjuk, snittar ca 3 timmar/dygnet. Och jag blir ändå frisk ungefär lika snabbt som de som sover 24/7 när de är sjuka.

krappen
2010-09-09, 08:24
Precis det jag menar Mats, nu var det också rätt länge sedan jag "sov bort" en sjukdom, ett par år sedan faktiskt. Oftast när jag är sjuk så brukar jag antingen sitta i soffan och glo film/tv eller bara försöka hålla mig inomhus och inte gå och smitta andra, och jag märker då ingen skillnad i tillfrisknadshastighet mellan de båda alternativen.
Där kanske någon säger att jag har min bevisning men anledningen till att jag gjorde tråden är för att jag vill ha lite hårda bevis :)

coxie
2010-09-09, 08:42
Precis det jag menar Mats, nu var det också rätt länge sedan jag "sov bort" en sjukdom, ett par år sedan faktiskt. Oftast när jag är sjuk så brukar jag antingen sitta i soffan och glo film/tv eller bara försöka hålla mig inomhus och inte gå och smitta andra, och jag märker då ingen skillnad i tillfrisknadshastighet mellan de båda alternativen.
Där kanske någon säger att jag har min bevisning men anledningen till att jag gjorde tråden är för att jag vill ha lite hårda bevis :)

Kan man inte sova så kan man inte, poängen är väl att göra precis det du gör, vila i den mån man har möjlighet till.

HulkH
2010-09-09, 12:42
jag ser till att sova mycket och käka mkt, brukar funka bra. Dock så kan det vara svåårt att äta ibland beroende på vad man har för nåt^^