handdator

Visa fullständig version : legat på underskott i 2 veckor utan resultat.


idolwally
2010-09-08, 21:32
har ni räknat ut på riktigt att jag har legat på runt 500 kcal i underskott i 2 veckor, vissa dagar lite mer och vissa dagar lite mindre men lägger man ut det på veckan har det blivit runt 500 kcal i underskott, alltså 1500 kcal/dagen.

men innan dess har jag gjort det sen i julas ungefär, men då har jag inte räknat så vissa dagar kan det ha vart mer i underskott, men det som jag skriver här nere att jag har ätit har jag ungefär ätit sen i vintras.

min undran är ifall det kanske tar ett längre tag innan man ser resultat?
crosstrainar 30 min/ ca 4km 2-4 gånger i veckan samt lite styrketräning för bröst, mage och rygg vid dom tillfällena också.

vill inte gå upp i muskelmassa utan bara gå ner i kroppsfett så jag kör inte direkt tungt på styrkepassen.

det jag oftast äter när jag inte jobbar är gröt (1½dl) 2-3 gånger om dagen och sen på kvällen äter jag 1dl bulgur och ca 500g grönsaker med någon sås, antingen chilisås eller så gör jag egen med kokosmjölk och som max innehåller det 200 kcal.

när jag jobbar så äter jag ibland gröt (1½dl) till frukost, sen 2-3 grönsaksbiffar utan sås och couscouspytt/stekta potatisar från resturang med ca 1dl bönsallad. visserligen är bönsalladen i olja/vinegrett. uppskattar dock allt till runt 500 kcal i runda slängar. och sedan 1dl bulgur och grönsaker igen på kvällen.

händer någon gång att jag tar med lite sojastrimlor i grönsakerna, eller äter sojaburgare eller gör egna bönbiffar.

ni ser att det är knappt inget protein, men det borde inte påverka viktnergången? vill somsagt inte bygga muskler så proteinet spelar ingen större roll då egentligen?

är vegan för den som undrar.
även 182cm och ca 71½kg på kvällen med mat i magen när jag väger mig på gymmet.

Benjila
2010-09-08, 22:08
Om du styrketränar på kaloriunderskott är det väldigt svårt att bygga muskler då du till och med nästan inte äter något protein. Styrketräning är väldigt bra för viktnedgång så jag tycker du ska börja med det mer än vad du gör. Det är inte så att du helt plötsligt vaknar en morgon och du tittar dig i spegeln och där står helt plötsligt en biff. Det krävs väldigt mycket för det. Så var inte rädd för styrketräning.

young_george
2010-09-08, 22:12
Utan styrketräning och adekvat proteinintag kan muskelförlusten bli sådan att det visuella intrycket förblir oförändrat, du blir bara mindre och tanigare.

944RS
2010-09-09, 06:18
Om det är vikten som är viktigast så rekomenderar jag dig till att köpa en våg att ha hemma. Det kommer bli mycket mer rättvist att jämföra om du väger dig på morgonen före du har ätit och druckit något.

Ang maten så är det inte alltid så lätt att uppskatta måltidernas kcal innehåll så där kan du faktiskt ha en ganska stor felande faktor.
Även din uppskattade förbrukning/behov är ju svårt att veta exakt så där kan du oxå "räknat fel".

Vet inte exakt vad veganer "får" äta men mer protein och fett är helt klart att rekomendera istället för de stora mängder kolhydrater som du äter nu.

Välj tyngre vikter i gymmet om du kan. Du kommer som sagt inte bli stor helt plötsligt. Träna även hela kroppen för att undvika skador och liknande.

idolwally
2010-09-09, 08:29
Om det är vikten som är viktigast så rekomenderar jag dig till att köpa en våg att ha hemma. Det kommer bli mycket mer rättvist att jämföra om du väger dig på morgonen före du har ätit och druckit något.

Ang maten så är det inte alltid så lätt att uppskatta måltidernas kcal innehåll så där kan du faktiskt ha en ganska stor felande faktor.
Även din uppskattade förbrukning/behov är ju svårt att veta exakt så där kan du oxå "räknat fel".

Vet inte exakt vad veganer "får" äta men mer protein och fett är helt klart att rekomendera istället för de stora mängder kolhydrater som du äter nu.

Välj tyngre vikter i gymmet om du kan. Du kommer som sagt inte bli stor helt plötsligt. Träna även hela kroppen för att undvika skador och liknande.

egentligen är det inte vikten som spelar roll, det är fettet på sidan och lite på magen som är viktigast, tycker jag ser lite förändring men det kan bara vara inbillning, jag vet att det tar lång tid att se resultat.

jo det vet jag, men innan har jag vägt runt 70-72 på morgonen utan kläder på, nu gör jag det med träningskläder + skor på istället haha.

vegansk kost är rätt så kolhydratrik. men broccolimixen som jag äter innehåller tex 5.5g/100g, sen vet jag inte vad som klassas som mycket direkt.

har tänkt att köpa hem tofu (soja) att blanda i grönsakerna för det är proteinrikt och kolhydratfattigt.

kör jag tungt får jag en sån jävla träningsverk i flera dagar haha, så jag brukar köra lite lättare men tex 3x15 istället för 3x12. men det kanske inte ger något resultat.

men om jag ska vara ärlig så är jag hellre mindre och tanig än att ha stora axlar och armar :)

men jag antar att det egentligen bara är att fortsätta så kommer väl reslutatet snart, det kan inte vara så att jag har förlorat fett men byggt upp muskler istället så att det är därför det står still på vågen?

Sniggel
2010-09-09, 08:49
egentligen är det inte vikten som spelar roll, det är fettet på sidan och lite på magen som är viktigast, tycker jag ser lite förändring men det kan bara vara inbillning, jag vet att det tar lång tid att se resultat.

...

men om jag ska vara ärlig så är jag hellre mindre och tanig än att ha stora axlar och armar :)

men jag antar att det egentligen bara är att fortsätta så kommer väl reslutatet snart, det kan inte vara så att jag har förlorat fett men byggt upp muskler istället så att det är därför det står still på vågen?

Styrketräningen är definitivt viktig om du vill bli av med fett. Styrketräningen, tung sådan, hjälper till att bibehålla muskelmassa under en viktnedgång. Det är svårt att bygga muskelmassa under en viktnedgångsperiod. Har du redan tappat en massa vikt så har du förmodligen i nuläget mindre muskelmassa än när du påbörjade viktnedgången. Av den anledningen bör du inte oroa dig för att få stora axlar och armar.
Att behålla muskelmassan gör att de "kalorier du tappar" kommer till större del (%) från fett, vilket är precis vad du vill. tapapr du mer muskelmassa per kilogram tappad vikt, kommer det ta längre tid att bli av med så mycket fett att nå en så låg kroppsfettprocent att det ser ut som du vill ha det.
Det är ration mellan muskler och fett som avgör hur "tjock" man ser ut kan man säga och är du försiktig med styrketräningen kan du komma att tappa mer muskelmassa och då tar det längre tid innan det "ser bra ut".

Sen tycker jag tofu låter som ett bra alternativ för en vegan. Och bönor överlag antar jag.
Om du vill ha mer hjälp på "proteinfronten" så kan ett aminosyretillskott vara ett alternativ då det är veganskt så vitt jag vet.

idolwally
2010-09-12, 21:00
Styrketräningen är definitivt viktig om du vill bli av med fett. Styrketräningen, tung sådan, hjälper till att bibehålla muskelmassa under en viktnedgång. Det är svårt att bygga muskelmassa under en viktnedgångsperiod. Har du redan tappat en massa vikt så har du förmodligen i nuläget mindre muskelmassa än när du påbörjade viktnedgången. Av den anledningen bör du inte oroa dig för att få stora axlar och armar.
Att behålla muskelmassan gör att de "kalorier du tappar" kommer till större del (%) från fett, vilket är precis vad du vill. tapapr du mer muskelmassa per kilogram tappad vikt, kommer det ta längre tid att bli av med så mycket fett att nå en så låg kroppsfettprocent att det ser ut som du vill ha det.
Det är ration mellan muskler och fett som avgör hur "tjock" man ser ut kan man säga och är du försiktig med styrketräningen kan du komma att tappa mer muskelmassa och då tar det längre tid innan det "ser bra ut".

Sen tycker jag tofu låter som ett bra alternativ för en vegan. Och bönor överlag antar jag.
Om du vill ha mer hjälp på "proteinfronten" så kan ett aminosyretillskott vara ett alternativ då det är veganskt så vitt jag vet.

alright!
tror jag har dragit på mig en inflammation i en muskel i armen när jag tränade i veckan, ska jag låta den läka ut eller ska jag fortsätta gymma?

kan ju fortfarande köra mage och rygg samt crosstraining.

men aminosyretillskott så tänker du på sojaprotein och liknande?
funderar på ifall man ska ta sojaprotein före träningen eftersom jag oftast inte brukar ha så mycket energi innan.
sen tränar jag rätt sent så tillskott med koffein och sånt bör gå bort eftersom jag vill kunna somna på kvällen :)

944RS
2010-09-12, 21:13
alright!
tror jag har dragit på mig en inflammation i en muskel i armen när jag tränade i veckan, ska jag låta den läka ut eller ska jag fortsätta gymma?

kan ju fortfarande köra mage och rygg samt crosstraining.

men aminosyretillskott så tänker du på sojaprotein och liknande?
funderar på ifall man ska ta sojaprotein före träningen eftersom jag oftast inte brukar ha så mycket energi innan.
sen tränar jag rätt sent så tillskott med koffein och sånt bör gå bort eftersom jag vill kunna somna på kvällen :)

Vila om du har en inflamation!

Aminosyrorna som Sniggel menar är nog snarare EAA.

Det finns Pre drinkar utan koffein. Läs bara på innehållet före du köper.

idolwally
2010-09-12, 22:49
skulle detta vara något?
http://********.se/product.php?productid=1696&cat=268&page=1
det är rikligt med protein, men dock står det inte vart ifrån det kommer.
men om det visar sig vara veganskt, ska jag köra på det då kanske istället för vanligt sojaprotein som innehåller ungefär lika mycket protein men då går jag miste om alla de andra aminosyrorna som den här innehåller?

Arbish
2010-09-12, 23:32
Du kanske har överskattat din kcal förbrukning eller underskattar ditt intag? Kort sagt. Ligger du på 500kcal underskott så går du ner i vikt.

kalaskonrad
2010-09-13, 06:13
500kcal underskott i 2 veckor är ju ungefär bara ett kilo och det är ju en siffra som kan försummas igenom att du binder lite mer vätska när du käkar mycket kolhydrater/salt osv. Ge det lite tid! :)