handdator

Visa fullständig version : avsluta me lätt/tung vikt..


Diana
2003-10-26, 13:17
har hört av en del folk att muskeln "kommer ihåg" den sista vikten i ett pass o inte den tyngsta.. så de skulle alltså va mkt negativt att köra en lite lättare vikt o fler reps i sista setet(då menar ja inte jättelätt utan bara så att man orkar omkr 5 reps extra).. hur mkt sanning ligger i detta funderar jag på? nån som märkt skillnad i styrkeökning/minskning när ni avslutat ett pass me tung resp. lätt vikt?

Jorgen
2003-10-26, 14:05
Muskelminne ( :D ) i all ära men det låter otroligt. Jag tror inte att det är något negativt i att köra en lättare vikt och lite fler reps i slutet på en övning. Skulle det vara så så borde man få ett helsike om man avslutar med dropset. ;)

//jörgen

Assazel
2003-10-26, 14:56
totallt skitsnack.
Då borde den komma ihåg allt du gör varje timme exempelvis...
Kroppen kan inte veta att du lyfter en lätt hantel eller ett paket mjölk. Tänk då om muskelminnet kom ihåg mjölken.. ja det blir inte roligt att träna efter det.


så glöm muskelminne i den betydelsen.

Nitrometan
2003-10-26, 15:35
Håller med. Rent nys.

Däremot kör jag ibland ett "down set", ett set med lite mindre vikt och fler reps efter att ha maxat och det känns rätt bra.

pettan85
2003-10-26, 16:41
Det här ryktet kommer väl bl.a. från Max-OT, har för mig att de yrar nått om detta sk. "muskelminnet" som argument för deras tunga träning och att man absolut inte ska köra nån pump övning i sista seten...

z_bumbi
2003-10-26, 17:04
pettan85: Jo det förekommer där..

Diana
2003-10-26, 17:22
Originally posted by Hominus_Nocturna
totallt skitsnack.
Då borde den komma ihåg allt du gör varje timme exempelvis...
Kroppen kan inte veta att du lyfter en lätt hantel eller ett paket mjölk. Tänk då om muskelminnet kom ihåg mjölken.. ja det blir inte roligt att träna efter det.


så glöm muskelminne i den betydelsen.

hahahprecis va ja sa till den lille idioten på gymmet som trodde han hade stenkoll på styrketräningens alla små knep:smash: :D

max ot verkar va källan till ganska många myter...?