handdator

Visa fullständig version : Rysligt dålig utveckling, eller? Min historia 05-Nu


MilkmaN
2010-09-08, 20:15
Det kändes lite hopplöst igår när jag kollade igenom en del bilder. Händer det någonsin någonting? Varför ökar jag inte bättre? Vafan? Bara att lägga ner eller? Det känn som om utvecklingen totalt stannat för min del...

Låt mig berätta...

2005, 17 år gammal.

Spelar handboll 4 ggr i veckan med massor av löpträning. Böjer 8or på 50kg, och gör 25kg i hantelrodd. Vikten på bilden är 82kg, och jag börjar träna mer seriöst på gymmet. Tränar helkropp

http://i34.photobucket.com/albums/d104/pTuz/Krabba-1.jpg

2006, januari. Bulkat upp till 90kg.

Handbollen fortfarande central, böjer på 60kg, och 37,5kg i hantelrodd x 6. Kring 60 i bänk. Tränar helkropp.

http://i34.photobucket.com/albums/d104/pTuz/Avslappnad-1.jpg

2007, Januari, Nerdeffad till 83.

Handboll mycket centralt, elitsatsar och har mycket god kondition. Hittade en film:

http://video.tinypic.com/player.php?v=2wf6a1k
http://i34.photobucket.com/albums/d104/pTuz/DSCN3055Large-1.jpg

Pass i februari:

Böj
90x3x6 PB på serien

Hantelpressar lutade
28,5x3x6 PB

Drag till hakan
40x3x6 PB

Smalbänk
55x3x6 PB

Hammercurl
21x3x6 PB!

Senare under året ökar jag ordentligt i böj och gör 130x2.

2008, Elitsatsning handboll 86 kg

Tränat en del tyngdlyftning under året som gått, och blivit ganska mycket starkare i det mesta. Här en film ifrån tävling. Skadat axeln otaliga gånger vid det här laget, och lägger i Mars 2008 ner handbollen, för gott, och satsar vidare mot tyngdlyftning. Axeln tar 4 månader att rehaba men sen fungerar den! På bilden spelar jag fortfarande och är i bra form. Drar någon månad senare 165 i mark och böjer 125x2. 100 i stöt och 80 i ryck.

http://www.youtube.com/watch?v=5ZwqjAHqQIw&feature=player_embedded

http://i34.photobucket.com/albums/d104/pTuz/DSC_0035.jpg

2008 börjar jag istället festa, väldigt mycket. I Augusti drar jag på mig en ryggskada som gör att jag inte kan träna böj eller mark, eller knappt styrka alls på ett bra tag. På vintern 08/09 åker jag på en säsong, och har massor med personliga problem som gör att jag tappar aptiten totalt och festar istället, jag tappar ifrån 92kg i Oktober, till 80 i Januari.


2009, ett år av fest och depp bakom mig. 80kg

http://i34.photobucket.com/albums/d104/pTuz/DSC00336.jpg

Jag tränar nu mer för storlek och utseende för första gången, men är just nu klart svagare och i sämre form än innan, böjen kring 90. Sommaren för med sig en del supande, men ändå lite träning och jag satsar för att lägga mig mer vikt.

I september väger jag in på ca 86-87kg.

http://i34.photobucket.com/albums/d104/pTuz/DSC_0045.jpg

Tangerar personbästa med 100kg i bänk, men pga ryggproblem var det skralt med böj och mark på schemat.

Bulken fortsätter.

2010, 92 kg. Gör 115x6, och bommar 110 i bänken precis.

http://i34.photobucket.com/albums/d104/pTuz/DSC01830.jpg

Jag genomför sedan en deff ner till 86-87 kg igen, där jag tar mycket utförliga före samt efterbilder. Dessa verkar dock vara SPÅRLÖST försvunna, något jag inte gillar alls. Jag fortsätter att träna hårt och bra igenom sommaren, tycker jag, verkligen fokus på högre reps och hypertrofi.

Knäppte en bild nu precis, och kan inte se någon skillnad ifrån förra året, alls. Knappt året innan det heller... En annan dagsformsbild:

http://i34.photobucket.com/albums/d104/pTuz/DSCN1466.jpg (http://i34.photobucket.com/albums/d104/pTuz/DSCN1466.jpg)

http://i34.photobucket.com/albums/d104/pTuz/DSCN1137.jpg
(http://i34.photobucket.com/albums/d104/pTuz/DSCN1137.jpg)
Just nu tränar jag Westside for Skinny bastards, och tidigare har jag mest tränat enligt Chad Waterburys principer, som jag dock övergett nu...

Vafan ska jag göra??

MilkmaN
2010-09-08, 20:18
Blir ju deppig när man ser September 09-September 2010, ser ju klart mindre ut idag...

tossefar
2010-09-08, 20:19
Äh, jag tycker att du är snygg. Värre är det med soffan ;)

MilkmaN
2010-09-08, 20:37
Äh, jag tycker att du är snygg. Värre är det med soffan ;)

Soffan är på senaste bilderna uppgraderad ;) No worries.

Men snygg eller ej, vafan ska jag ta mi gtill? Sitter här och är riktigt förbannad nu. Ska jag äta mig fet? 1000g protein om dagen?

Borde jag deffa ner mig hårt, då syns ju musklerna iaf?! Borde jag lyfta tungt, lätt, ofta sällan. Fan jag vet ingenting längre!

Ganymedes
2010-09-08, 20:47
Äh, jag tycker att du är snygg. Värre är det med soffan ;)

Indeed. Bra skägg, usel soffa. Deffa bort den.

Phasio
2010-09-08, 20:49
Enklare att se på vikterna än på kroppen om du gjort ökningar. För träningsdagbok. Repsantal mellan 6-12. Kör till fail med extrahjälp ibland. Ät vanlig mat kanske nått tillskott som komplement. Blir du starkare på samma övning med lika många reps så kan du se det som en storleksökning av musklerna. Man ska inte krångla till det för mycket.

Slartibartfast
2010-09-08, 21:00
Jag är i samma sits. Det suger.

Enklare att se på vikterna än på kroppen om du gjort ökningar. För träningsdagbok. Repsantal mellan 6-12. Kör till fail med extrahjälp ibland. Ät vanlig mat kanske nått tillskott som komplement. Blir du starkare på samma övning med lika många reps så kan du se det som en storleksökning av musklerna. Man ska inte krångla till det för mycket.

Varför skulle det vara enklare att öka i styrka än i massa? Var är det som Milkman krånglar till det? Tycker han håller det väldigt basic.

Phasio
2010-09-08, 21:28
Jag är i samma sits. Det suger.



Varför skulle det vara enklare att öka i styrka än i massa? Var är det som Milkman krånglar till det? Tycker han håller det väldigt basic.

Behöver inte vara enklare men om man gör en ökning borde det även resultera i större muskler på sikt. Jag jämför hellre hur viktökningen i övningarna har resulterat per månad än att kolla kroppsformen varje månad. Då menar jag inte maxningar utan vilken vikt man klarar av på säg sådär en 12 reps.

Att man inte ska krångla menar jag rent generellt inte pekat på Milkman. Variation och känsla kommer man långt på.

Sen är det väl så att alla har olika förutsättningar och hur mycket tid och vilja man vill lägga ner.

Fredrik_S
2010-09-08, 21:50
Vad äter du?
REGELBUNDET högt protein intag och REGELBUNDEN träning är typ ett absolut måste för att träningen ska gå framåt. Alltså året om år efter år efter år....

Styrkan är enligt mig helt ointressant om du tränar för utseende och muskelvolym, känns bättre att sikta på att få en så stor totalvolym på sin träning... Hellre 60(5*12) till 100(4*25 eller 5*20 )reps på 50 kg än 15(3*5) på 100 kg, enligt mig.

Testat köra högreps en längre tid?
15-25 reps 4-6 set 2-4 övningar per muskelgrupp.
Mycket supersets setvila på max 30 sek och hyfsat lätta vikter?

Så kanske du också slipper skada dig med jämna mellanrum

Fru_Flisa
2010-09-08, 21:57
Snyggare nu än än förut.
Men vill du bli större muskelmässigt så lägg ner festandet, träna, ät och vila och ät.

Bailah
2010-09-08, 22:03
snyggare nu än än förut.
Men vill du bli större muskelmässigt så lägg ner festandet, träna, ät och vila och ät.

+1!

davvvan
2010-09-08, 22:12
Du har styrkan, du har kunskapen. Nu är det bara att hålla i träningen framöver, testa lite olika upplägg. Septemberformen -09 var bra. Frågan är vad som hände efter det?

Rusk
2010-09-08, 23:26
Ska jag vara ärlig så var det ingen vidare framgång i ökning av muskler men sen säger du ju själv att du festat en hel del och deppat 1 år vilket kanske förklarar en del. Sen verkar du ju vara VÄLDIGT seriös med handbollen och konditionsträning är ju inte det bästa för hypertrofi.
1. Sluta med alkoholen
2. Öka proteinintaget
3. Skär ner på konditionsträningen och ha styrketräning som prio
4. Vet inte hur du har tränat men testa att köra med en högre volym och lite lättare vikter, satsa fullt på kontakt och gå till failure då och då. Att köra 3-4 reps och astungt är ju bevisat att inte vara lika effektivt för hypertrofi som det jag skrev innan.
5. Ha ett utgångsläge som du trivs med för en kontrollerad bulk och sköt kosten, på detta sättet blir du aldrig "jättefet" vilket gör att perioderna du deffar kommer bli kortare och du riskerar inte att tappa för mkt av din kära massa.
Gl!

Edit: Läste att du inte längre träna handboll så strunta i den punkten;p

MrBoris
2010-09-09, 06:58
Jag tycker ändå att jag ser bra skillnad, speciellt sista bilden du länkade till börjar du se krallig ut, så något helt galet tror jag inte du gör. Fortsätt så!

Big.A
2010-09-09, 09:14
Vilken klubb spelade du i?

JimmyJoe
2010-09-09, 10:26
Ska jag vara ärlig så var det ingen vidare framgång i ökning av muskler men sen säger du ju själv att du festat en hel del och deppat 1 år vilket kanske förklarar en del. Sen verkar du ju vara VÄLDIGT seriös med handbollen och konditionsträning är ju inte det bästa för hypertrofi.
1. Sluta med alkoholen
2. Öka proteinintaget
3. Skär ner på konditionsträningen och ha styrketräning som prio
4. Vet inte hur du har tränat men testa att köra med en högre volym och lite lättare vikter, satsa fullt på kontakt och gå till failure då och då. Att köra 3-4 reps och astungt är ju bevisat att inte vara lika effektivt för hypertrofi som det jag skrev innan.
5. Ha ett utgångsläge som du trivs med för en kontrollerad bulk och sköt kosten, på detta sättet blir du aldrig "jättefet" vilket gör att perioderna du deffar kommer bli kortare och du riskerar inte att tappa för mkt av din kära massa.


Edit: Läste att du inte längre träna handboll så strunta i den punkten;p

do it!

mattilainen
2010-09-09, 11:22
Testa på något träningsupplägg, visst ju massvis med roliga. Få tillbaka det roliga i träningen så kommer resultaten. Istället för att sitta och tänka "Shit, jag har ju inget kvar. Borde ju sluta träna helt" så få tillbaka att du vill träna mer och tänka "Vad roligt det ska bli att gå till gymmet"

Testa 5x5 i basövningarna och försök höja hela tiden.

Kör mm2k

Kör halvkropp

kör 3 split

Kör bara! Ät bra protein och grisbulka inte. Tänk inte på att du ser mindre ut nu än du gjort tidigare. Bättre att tänka att "Nu kör jag från det jag har, ingen ide att tänka tillbaka och låta det stoppa mig"

Slartibartfast
2010-09-09, 11:29
For the record, så ser det bra ut redan nu! Men jag förstår att du vill uppnå optifysiken.

Jag tror lite som Fredrik, att vikten du lyfter är relativt ointressant i sammanhanget. jag får iaf panik av att föra träningslogg och försöka lyfta tyngre hela tiden, för det lyckas aldrig. T.ex. har jag nog bäst armar nu än jag nånsin haft, men jag är mycket svagare i curls å tricepsövningar än jag varit tidigare. GO FOR ZE PÜMP!!

Lallle
2010-09-09, 11:29
Kosten kan nog spela in en stor roll. Känner själv att jag verkligen slutat stagnera efter att jag börjat äta protein som en motherfucker.

MilkmaN
2010-09-09, 12:33
Vad äter du?
REGELBUNDET högt protein intag och REGELBUNDEN träning är typ ett absolut måste för att träningen ska gå framåt. Alltså året om år efter år efter år....

Styrkan är enligt mig helt ointressant om du tränar för utseende och muskelvolym, känns bättre att sikta på att få en så stor totalvolym på sin träning... Hellre 60(5*12) till 100(4*25 eller 5*20 )reps på 50 kg än 15(3*5) på 100 kg, enligt mig.

Testat köra högreps en längre tid?
15-25 reps 4-6 set 2-4 övningar per muskelgrupp.
Mycket supersets setvila på max 30 sek och hyfsat lätta vikter?

Så kanske du också slipper skada dig med jämna mellanrum

Jag har precis börjat med "Westside for skinny bastards" som utgår ifrån en tung basövning, och resten av övningarna rör sig kring 10-15 repititioner. Kanske borde öka detta ännu mer och testa på en ren "pumpmetod" ett tag och se vad det kan göra...

Jag måste kanske släppa styrkeaspekten helt? Det känns ändå som om de borde gå lite hand i hand, hypertrofin och styrkan. Proteinintaget ja... Mer ägg, kvarg och kyckling...

Du har styrkan, du har kunskapen. Nu är det bara att hålla i träningen framöver, testa lite olika upplägg. Septemberformen -09 var bra. Frågan är vad som hände efter det?


Jadu, träningen gick bra, jag tror lite att september 09 är en bra bild, jämfört med 2010 bilden där blixten tyvärr slår...

Ska jag vara ärlig så var det ingen vidare framgång i ökning av muskler men sen säger du ju själv att du festat en hel del och deppat 1 år vilket kanske förklarar en del. Sen verkar du ju vara VÄLDIGT seriös med handbollen och konditionsträning är ju inte det bästa för hypertrofi.
1. Sluta med alkoholen
2. Öka proteinintaget
3. Skär ner på konditionsträningen och ha styrketräning som prio
4. Vet inte hur du har tränat men testa att köra med en högre volym och lite lättare vikter, satsa fullt på kontakt och gå till failure då och då. Att köra 3-4 reps och astungt är ju bevisat att inte vara lika effektivt för hypertrofi som det jag skrev innan.
5. Ha ett utgångsläge som du trivs med för en kontrollerad bulk och sköt kosten, på detta sättet blir du aldrig "jättefet" vilket gör att perioderna du deffar kommer bli kortare och du riskerar inte att tappa för mkt av din kära massa.
Gl!

Edit: Läste att du inte längre träna handboll så strunta i den punkten;p

Ingen konditionsträning på senaste 2 åren, om vi bortser ifrån skidåkningen då kanske. Ska kanske öka volymen och minska vikterna då...

Vilken klubb spelade du i?

HK Aranäs, följt av BK Heid.

Testa på något träningsupplägg, visst ju massvis med roliga. Få tillbaka det roliga i träningen så kommer resultaten. Istället för att sitta och tänka "Shit, jag har ju inget kvar. Borde ju sluta träna helt" så få tillbaka att du vill träna mer och tänka "Vad roligt det ska bli att gå till gymmet"

Testa 5x5 i basövningarna och försök höja hela tiden.

Kör mm2k

Kör halvkropp

kör 3 split

Kör bara! Ät bra protein och grisbulka inte. Tänk inte på att du ser mindre ut nu än du gjort tidigare. Bättre att tänka att "Nu kör jag från det jag har, ingen ide att tänka tillbaka och låta det stoppa mig"

Jag tycker att det är jävligt skoj att gå till gymmet, och vill träna mycket. Igår hade jag en jäkla självförtroendeknäpp när jag funderade igenom detta. Testar nu Westside for skinny bastards, vilket verkar vara ett vettigt upplägg. Men jag tror ändå att jag ska öka volymen och sänka vikterna som andra sagt, varit inne på den tanken själv.

Kosten kan nog spela in en stor roll. Känner själv att jag verkligen slutat stagnera efter att jag börjat äta protein som en motherfucker.

Definiera äta protein som en motherfucker. Hur går du tillväga? Äter som vanligt och adderar mer protein? Ägg, kvarg? Kött? Shakes? Jag kan ju inte heller endast äta kött i en måltid. Det finns ju gränser :P

Men ja.. mer protein.

MilkmaN
2010-09-09, 12:37
For the record, så ser det bra ut redan nu! Men jag förstår att du vill uppnå optifysiken.

Jag tror lite som Fredrik, att vikten du lyfter är relativt ointressant i sammanhanget. jag får iaf panik av att föra träningslogg och försöka lyfta tyngre hela tiden, för det lyckas aldrig. T.ex. har jag nog bäst armar nu än jag nånsin haft, men jag är mycket svagare i curls å tricepsövningar än jag varit tidigare. GO FOR ZE PÜMP!!

Men det är skillnad mellan dig och mig, du ser ju redan mer opti ut än jag! Tack dock, idag har det usla självförtroendet repat sig en aning och lite motivation kommit istället.

Hur mycket är egentligen "höga reps" och vad är en "hög volym"?

JoeyP
2010-09-09, 13:09
Vad äter du?
Styrkan är enligt mig helt ointressant


Varför då? Brukar du öka i volym utan att öka i styrka?
Jag har funderat på detta lite nu under min viktuppgång då jag märkt att benen växt en del när jag bytt träningsätt och kört 5x10 2gånger i veckan jämfört med 6x4-8reps en gång i veckan.

Styrkan i lågreps har inte ökat speciellt mkt av 10orna men har blivit bättre på 10or vad har du att säga om det här?

Dvs kan man öka bra i volym men ändå typ stå stilla i styrka?

JoeyP
2010-09-09, 13:11
T.ex. har jag nog bäst armar nu än jag nånsin haft, men jag är mycket svagare i curls å tricepsövningar än jag varit tidigare. GO FOR ZE PÜMP!!

Intressant!
Jag har funderat på det här också! Jag har som sagt ändrat träningsupplägg lite den är viktuppgången och siktat mer på högreps kortare vila osv. Mina styrka i lågreps har typ inte ökat nånting men armarna känns mycket bättre!
Dvs min armar är i bästa form nu typ på den här vikten, styrkan har inte förändrats nämnvärt i tunga reps.

Jag tycker precis som du att det är jobbigt psykiskt att varje pass känna att man måste göra fler reps, öka vikten osv.
Ibland vill man bara gå till gymmet med förbundna ögon och bara plocka en vikt och köra tills man blir trött utan att tänka på hur mycket man lyfter, dvs bara träna på känsla AND FEEL THE PUMP.

Rusk
2010-09-09, 13:20
Men det är skillnad mellan dig och mig, du ser ju redan mer opti ut än jag! Tack dock, idag har det usla självförtroendet repat sig en aning och lite motivation kommit istället.

Hur mycket är egentligen "höga reps" och vad är en "hög volym"?

För mig är hög volym som jag kör nu, 8-14 reps och runt 50-60S vila mellan seten.

Varje muskel får runt följande mängd set i veckan, uppdelat på 2 pass. Tränar varje muskel var 5e dag. 5 träningsdagar i veckan med ett 3 split.

Rygg - 20-24 set
Bröst 18-22 set
Ben 20-22 set
Triceps / Biceps 14-16 set
Vader 8-10 set
Mage - 14-16 set
Nedre rygg 8-10 set
Mellersta axlar - 10-12 set
Främre axlar - 8-10 set
Baksida axlar - 8-10 set

Detta varieras ju självklart, men såhär ser "Schemat ut".
Jag kör 2 pass / Muskel med fokus på kontakt och mer reps följt av 1 pass / muskel med låga reps, mer sets, mer vila och tyngre vikter och tar bort dom mesta isolationsövningar och fokuserar på basövningar under styrkepasset, så rullar det på.

Dag 1 - Bröst, triceps, mellersta/främre axlar samt övre traps
Dag 2 - Ben, Mage
Dag 3 - Vila
Dag 4 - Rygg, Biceps, Bakre axlar, vader
Dag 5 - Vila
Dag 6 - Repeat

Nu blev det lite av en wall of text men hoppas jag gav dig några tips. Kan tillägga att jag ligger på 4+ g protein per kroppskilo.

tigerofsweden
2010-09-09, 14:14
T.ex. har jag nog bäst armar nu än jag nånsin haft, men jag är mycket svagare i curls å tricepsövningar än jag varit tidigare. GO FOR ZE PÜMP!!

Lustigt har märkt av samma sak i biceps och triceps, mina armar fortsätter också att bli större men ändå är jag klenare i många övningar än innan :)

Berguven
2010-09-09, 15:27
Var ryggskadan på något vis relaterad till tyngdlyftningen?

JoeyP
2010-09-09, 15:34
Lustigt har märkt av samma sak i biceps och triceps, mina armar fortsätter också att bli större men ändå är jag klenare i många övningar än innan :)

Fan va sjukt! Jag märker detsamma, fast har inte tappat någon styrka men är inte starkare än någonsin (än)

Kommer ihåg när man gainade sådär 5kg i bänk varje månad innan, så såg man nissar som typ körde bänk på 100-110kg efter 7års träning.

"LOL tänk mig om 7år, kmr fan köra på 150kg lätt"
Lär dröja innan jag kan pumpa på 110kg i bänk, klara väl en 3a? 4a nu? -.-

My ass nu ökar man sämst.

Rusk
2010-09-09, 15:45
Fan va sjukt! Jag märker detsamma, fast har inte tappat någon styrka men är inte starkare än någonsin (än)

Kommer ihåg när man gainade sådär 5kg i bänk varje månad innan, så såg man nissar som typ körde bänk på 100-110kg efter 7års träning.

"LOL tänk mig om 7år, kmr fan köra på 150kg lätt"
Lär dröja innan jag kan pumpa på 110kg i bänk, klara väl en 3a? 4a nu? -.-

My ass nu ökar man sämst.

Då får man göra valet, muskler eller styrka.
Visst får man med tiden muskler av SL men av vad jag har sett så är det långt ifrån samma sak som inriktad hypertrofi träning.
Meningen "Styrka = Muskler" är på ett sätt en myt som jag tror många SL inriktade använder sig av för att hålla sig motiverade, vilket tyvärr förvirrar många nybörjare.
Lär la bli överkörd av SL personer nu men det var skönt att få ur systemet;p
Sen är ju en variation av båda att föredra fast med mer av det andra beroende på vad man har för mål. Själv kommer jag aldrig förstå meningen med att vara stark när vi lever i ett så pass ytligt samhälle.

JoeyP
2010-09-09, 15:52
Då får man göra valet, muskler eller styrka.
Visst får man med tiden muskler av SL men av vad jag har sett så är det långt ifrån samma sak som inriktad hypertrofi träning.
Meningen "Styrka = Muskler" är på ett sätt en myt som jag tror många SL inriktade använder sig av för att hålla sig motiverade, vilket tyvärr förvirrar många nybörjare.
Lär la bli överkörd av SL personer nu men det var skönt att få ur systemet;p
Sen är ju en variation av båda att föredra fast med mer av det andra beroende på vad man har för mål. Själv kommer jag aldrig förstå meningen med att vara stark när vi lever i ett så pass ytligt samhälle.

Hmm, okej intressant svar! Går ju emot en hel del av vad dem flesta säger ja.
Bla sl:are, grandmaster etc.

Ju tyngre vikt, ju större muskelfibrer kopplas in, växer dem stora muskelfibrerna så lär man ju öka bra i volym.

Men jag blir glad om det är så! Då slipper man nojja över att inte bli starkare för varje vecka, vilket såklart är att sträva efter.
Progression är ju väldigt viktigt.

Men varför vill en muskel växa? Vad gör volymen för nytta?

Scratch89
2010-09-09, 16:06
Du är ju sjukt snygg i ansiktet i alla fall!

Rusk
2010-09-09, 16:52
Hmm, okej intressant svar! Går ju emot en hel del av vad dem flesta säger ja.
Bla sl:are, grandmaster etc.

Ju tyngre vikt, ju större muskelfibrer kopplas in, växer dem stora muskelfibrerna så lär man ju öka bra i volym.

Men jag blir glad om det är så! Då slipper man nojja över att inte bli starkare för varje vecka, vilket såklart är att sträva efter.
Progression är ju väldigt viktigt.

Men varför vill en muskel växa? Vad gör volymen för nytta?

Men båda går ju dock hand i hand, men jag tror att man ska träna överlag med höre reps och lägre vikt och satsa på kontakt för bäst tillväxt. Men man måste ju fortfarande öka i vikterna och då behöver man ju bli starkare. Men ökar man i muskler så ökar man ju i styrka, kanske inte lika snabbt som om man kör 1-5 reps hit och dit men man blir ju fortfarande starkare.
Sen kör ju dom mesta framgångsrika kroppsbyggarna med hög volym och styrka ibland.
Man blir knäpp av att grubbla på det, en djungel kort sagt. Men om man vill bygga så håller jag fast stenhårt på att högreps och kontakt ger mer än sjukt tungt och lite kontakt.

MilkmaN
2010-09-09, 19:08
Var ryggskadan på något vis relaterad till tyngdlyftningen?

Yes, tryckte till i frontböjen så fick jag lite ont, kändes inte så farligt just då.

Sen fortsatte jag träna inför JSM och på en tävling straxt innan brakade det ordentligt och jag fick bryta. Hade sedan problem med att sova osv och det var riktigt illa ett tag. Blev bra lagom till att jag skulle åka skidor som tur var.

MilkmaN
2010-09-09, 19:09
Du är ju sjukt snygg i ansiktet i alla fall!

Ehm, tack :)

J.V
2010-09-09, 19:15
Med tanke på hur mycket konditionsträning du lär ha kört i samband med handboll, alla skador, allt festande, tycker jag dina resultat verkar ganska hyfsade.

Sniggel
2010-09-09, 19:50
Själv kommer jag aldrig förstå meningen med att vara stark när vi lever i ett så pass ytligt samhälle.

Att vara stark behöver inte handla om ytlighet menar du?
"Jag bänkar minsann 150 kg" är väl något som skulle kunna sägas av en ytlig person, eller?
Att vara riktigt jäkla stark kanske det oftast inte finns någon nytta med att vara. Ofta handlar det nog snarare om att "det är kul" att vara stark (för de som tränar för detta).

hanushans
2010-09-09, 20:02
Du är snygg. Fast du ser lite stekig ut på en av bilderna. Du ska sluta vara bitter och träna på.

Rusk
2010-09-09, 20:03
Att vara stark behöver inte handla om ytlighet menar du?
"Jag bänkar minsann 150 kg" är väl något som skulle kunna sägas av en ytlig person, eller?
Att vara riktigt jäkla stark kanske det oftast inte finns någon nytta med att vara. Ofta handlar det nog snarare om att "det är kul" att vara stark (för de som tränar för detta).

Jo om man tränar för det, och när jag säger ytligt så menar jag utseende. SL tävlande är ju inte direkt kända för fina former;p

Dotpec
2010-09-09, 20:10
Jag känner mig i samma sits. Jag själv har nästan alltid kört 8 reps. Nu när jag har läst en del inlägg blir jag riktigt sugen på att höja lite till 10-12 reps och bara kötta på. Jag undrar hur du gick tillväga för att inte ha inåtgroparna i midjan på bilden i september 09? Alltså att dina höfter och mage går i en symmetrisk linje? Bara att träna obliques eller?

Jens.Andersson
2010-09-09, 21:44
Vart har du köpt det ovala soffbordet som syns på en av dina bilder?

Fredrik_S
2010-09-10, 08:24
Men det är skillnad mellan dig och mig, du ser ju redan mer opti ut än jag! Tack dock, idag har det usla självförtroendet repat sig en aning och lite motivation kommit istället.

Hur mycket är egentligen "höga reps" och vad är en "hög volym"?


Tycker det varierar lite från övning till övning för mig
Men totalvolymen på repeptitioner tycker jag bör hamna nånstans mellan 200 och 300 reps per muskel.
frekvens 2 gånger per vecka per muskel.
Repetitioner per övning mellan 60 och 120 reps.
Setantal 4-6
Hastighet i utförande, snabbt och explosivt.
Vila mellan set 15-45 sekunder.

I Benpress och benspark tycker jag 20-30 snabba reps är lagom
I rumänska markyft 15-20 reps

För biceps och triceps ser jag gärna superset eller triset som en helhet där totalen blir 30-40 reps per varv

För ryggövningar som latsdrag och roddar tycker jag runt 20 explosiva snabba reps är lagom.

Axelövningar som pressar uppåt arnoldpressar och hantellyft åt sidan känns däremot ca 12-15 reps lagom.

Vaderna tycker jag 20-50 reps per set är lagom

Fredrik_S
2010-09-10, 08:36
Varför då? Brukar du öka i volym utan att öka i styrka?
Jag har funderat på detta lite nu under min viktuppgång då jag märkt att benen växt en del när jag bytt träningsätt och kört 5x10 2gånger i veckan jämfört med 6x4-8reps en gång i veckan.

Styrkan i lågreps har inte ökat speciellt mkt av 10orna men har blivit bättre på 10or vad har du att säga om det här?

Dvs kan man öka bra i volym men ändå typ stå stilla i styrka?

Beror på hur man mäter styrka? Vem är starkast av den om kör 6*12 på 75 kg med kort setvila mot en styrkelyftare som med prefekt teknik får upp 3*3 reps på 150 kg? (styrkelyftsövningar är minst 70% teknik)

Jag började experimentera med högvolym för bara några månader sen. Så kan omöjligt säga om det gett resultat
Jag hoppas och tror att jag kanske kan lägga på mig ett eller två kilo muskler under kommande 12 månader genom att köra såhär. och kanske 1-1,5 kg per år under de nästkommande 10 åren.

Adama
2010-09-10, 09:07
Beror på hur man mäter styrka? Vem är starkast av den om kör 6*12 på 75 kg med kort setvila mot en styrkelyftare som med prefekt teknik får upp 3*3 reps på 150 kg? (styrkelyftsövningar är minst 70% teknik)

Jag började experimentera med högvolym för bara några månader sen. Så kan omöjligt säga om det gett resultat
Jag hoppas och tror att jag kanske kan lägga på mig ett eller två kilo muskler under kommande 12 månader genom att köra såhär. och kanske 1-1,5 kg per år under de nästkommande 10 åren.

Hur byggde du upp din fysik innan högrepsexperimentet? Du har väl i princip varit "klar" ganska länge?

Jag tycker det skulle vara mer intressant att att höra om hur då nått din (i mångas ögon) optifysik än hur du gör för att underhålla den. Känns som du kan köra lite "vad som helst" i nuläget.

Curls
2010-09-10, 09:38
fredrik du körde väl ändå det här 5*5 ganska länge med bara tunga vikter ju?

joasimo
2010-09-10, 12:20
Jag kör 1-2 övningar tungt per muskel, runt 5set och 3-5reps. Därefter kör jag fler reps, 8-15 i resterade övningar, mest för pump.. då får man det bästa av två världar. Det funkar för mig. :)

MilkmaN
2010-09-10, 19:18
Vart har du köpt det ovala soffbordet som syns på en av dina bilder?

Det är tjejens, men vi ska sälja det är tanken. Är du intresserad skicka ett PM!

MilkmaN
2010-09-10, 19:26
Tycker det varierar lite från övning till övning för mig
Men totalvolymen på repeptitioner tycker jag bör hamna nånstans mellan 200 och 300 reps per muskel.
frekvens 2 gånger per vecka per muskel.
Repetitioner per övning mellan 60 och 120 reps.
Setantal 4-6
Hastighet i utförande, snabbt och explosivt.
Vila mellan set 15-45 sekunder.

I Benpress och benspark tycker jag 20-30 snabba reps är lagom
I rumänska markyft 15-20 reps

För biceps och triceps ser jag gärna superset eller triset som en helhet där totalen blir 30-40 reps per varv

För ryggövningar som latsdrag och roddar tycker jag runt 20 explosiva snabba reps är lagom.

Axelövningar som pressar uppåt arnoldpressar och hantellyft åt sidan känns däremot ca 12-15 reps lagom.

Vaderna tycker jag 20-50 reps per set är lagom

Igår körde jag mer som du förespråkar, ffa på¨Triceps. Pumpen var ganska sjuk, armen var dubbelt så stor, minst! Kul sätt att träna inte minst!

C.E.J.
2010-09-10, 19:55
Snyggast i skägg!

Matsa
2010-09-10, 21:22
Styrkan är enligt mig helt ointressant om du tränar för utseende och muskelvolym, känns bättre att sikta på att få en så stor totalvolym på sin träning... Hellre 60(5*12) till 100(4*25 eller 5*20 )reps på 50 kg än 15(3*5) på 100 kg, enligt mig.

Det där är nog lite fel sätt att uttrycka det på, styrka är viktigt oavsett om målet är hypertrofi eller inte. Det blir svårt att uppnå någon större hypertrofi utan att förr eller senare öka belastningen musklerna utsätts för, om det sedan är genom fler reps eller tyngre vikter så har styrkan i alla fall ökat i bägge fallen.

Jo om man tränar för det, och när jag säger ytligt så menar jag utseende. SL tävlande är ju inte direkt kända för fina former;p

Det beror på att när de flesta utomstående hör ordet styrkelyft så associerar de det med någon fläskig supertungviktare a la Johnny Wahlqvist. Bland de styrkelyftare som håller mindre kroppsfett finns det en hel del personer som nog skulle kunna sägas ha "fina former". För att ta några exempel här på brädan så kan vi ju titta på Timme, PepzAdept (även om han inte har tränat specifikt för styrkelyft annat än nu på sistone så har ju hans träning uppenbarligen gjort honom både muskulös och stark) och KRILLE!, framförallt nu efter hans diet ser han mycket imponerande ut.

Jag har faktiskt aldrig sett någon som är riktigt stor utan att även vara stark. Det kanske finns stora personer som verkar klena i vissa övningar, men det beror oftast på t.ex att deras utförande inte är optimalt för att flytta stora vikter utan snarare till för att belasta rätt avsedd muskel så mycket som möjligt.

Visst finns det säkert skillnader i hur en byggare och styrkelyftare bör träna, men jag hävdar fortfarande att styrkelyftsliknande träning är en bra början även för byggare. Jag har för mig att Dante Trudell (DC) har sagt något i stil med att alla nybörjare oavsett mål borde spendera lite tid med erfarna styrkelyftare eftersom det ger en så förbannat bra grund att stå på.

Meister
2010-09-18, 11:34
Hur lång är du?

MilkmaN
2010-09-25, 11:29
hur lång är du?

191!