handdator

Visa fullständig version : nya löpskor -> ömma skenben


bear.flowertwig
2010-09-08, 15:34
Inte för att det är något större problem (än iaf) men efter att ha bytt från ett par puma till nike så har jag, förutom ett skönare löpsteg, fått rejält ömma skenben efter ett par löprundor. Vanligt förkommande? Aldrig varit med om tidigare (har ändå haft samma skomodell för ett par år sen).

Tolkia
2010-09-08, 15:43
Det kan (obs KAN) vara ovanan/skobytet. Jag vet folk som får känningar t.ex. varje gång de byter från sommarskor till vinterskor. Det verkar vara olika hur känslig man är.

frong
2010-09-08, 15:44
Inte för att det är något större problem (än iaf) men efter att ha bytt från ett par puma till nike så har jag, förutom ett skönare löpsteg, fått rejält ömma skenben efter ett par löprundor. Vanligt förkommande? Aldrig varit med om tidigare (har ändå haft samma skomodell för ett par år sen).

Var det möjligen ett par Air?

bear.flowertwig
2010-09-08, 17:00
Var det möjligen ett par Air?

Ett par Shox. Mina fötter älskar dem (liksom de gjorde med ett tidigare par).

Inte så att jag är orolig det var mer en reflektion, utan tvekan har det iaf med skorna att göra.

bear.flowertwig
2010-09-08, 17:12
Det kan (obs KAN) vara ovanan/skobytet. Jag vet folk som får känningar t.ex. varje gång de byter från sommarskor till vinterskor. Det verkar vara olika hur känslig man är.

Känner igen det där. Jag har tendens att få nya skavsår av gamla skor när jag börjar använda dem igen. Man kan tycka att det ska räcka med att gå in dem en gång....*rolleyes*

Los
2010-09-08, 18:43
Med såna monsterskor så skulle jag gissa på att pronationsrörelsen blir enorm, vilket ofta leder ömma skenben och ev benhinneinflammation.

sp123ltd1
2010-09-08, 19:25
Hejsan

Jag behöver köpa ny träningsskor nu och undrar då om ni har några tips:)

Inte för dyra runt 1000kr

Shpendi
2010-09-08, 19:27
Dra till stadium, där kan du testa o se vilken sorts sko som passar dig bäst. Finns olika stöd typ.

Los
2010-09-08, 19:46
Skulle inte rekommendera Stadium (dåligt utbud och personalens kunskap är allmänt usel). Gå till en riktig löpbutik, löplabbet, runnersstore eller liknande. Menar inte de är experter där heller, men den generella nivån är ofta något högre och utbudet är mycket bättre.

bear.flowertwig
2010-09-08, 20:39
Med såna monsterskor så skulle jag gissa på att pronationsrörelsen blir enorm, vilket ofta leder ömma skenben och ev benhinneinflammation.

Monsterskor? :D Spontant blir jag upplivad av begreppet men jag gissar att det inte är odelat positivt :)

Los
2010-09-08, 20:54
Ja, monsterhöga och monstermjuka skor är sällan bra vid löpning. Men det är bara en gissning... Benhinneproblem är ett helvete att komma till rätta med.

...men för promenad är det säkert behagliga :)

bear.flowertwig
2010-09-09, 17:34
Ja, monsterhöga och monstermjuka skor är sällan bra vid löpning. Men det är bara en gissning... Benhinneproblem är ett helvete att komma till rätta med.

...men för promenad är det säkert behagliga :)

Ok. Nej mina förra hade jag inga problem med alls. Tränade i princip sönder dem i gymmet när de var för gamla att springa i men jag tyckte för mycket om dem för att göra mig av med dem :) Får se hur det känns i skenbenen om ett par dar, jag känner knappt av något längre.