handdator

Visa fullständig version : Träningsschema


bubbleman
2003-10-26, 13:04
Hej, jag har sett att det är många som lägger upp sina träningsscheman här så jag tänkte göra detsamma och se vad ni tycker.
Jag tränade en del löpning och lite styrketräning innan sommaren och när den kom så slutade jag helt men jag tog upp träningen igen för drygt 1,5 månader sedan.
Första månaden såg schemat kortfattat ut ungefär så här:

Måndag: Armar, Ben, Rygg
Tisdag: Bröst, Mage, Axlar
Onsdag: VILA
Torsdag: Armar, Ben, Rygg
Fredag: Bröst, Mage, Axlar
Lördag, Söndag: VILA

Efter den månaden splittade jag schemat till fyra olika pass och kör nu så här:
Dag 1: Ben, Rygg
Dag 2: Axlar, Triceps
Dag 3: Biceps, Mage
Dag 4: Bröst, Underarmar

Jag kör vanligtvis tre övningar per muskelgrupp och tre set på 6-14 reps, lite varierande.

Jag kör dessa passen 4-5 gånger i veckan måndag-fredag + ett löpass på antingen lördagen eller söndagen.
Så vad säger ni? Ser det bra ut, eller ska jag ändra något?

Jag är 17 år är ca 1,86 lång och väger cirka 80 kg.

Castro
2003-10-26, 13:15
Får jag bara fråga dig hur fan du orkade med att köra armar ben och rygg tillsammans?! Jag pallar på sin höjd en av dessa muskelgrupper under ett pass. Om du körde dessa ihop förut kan du fan inte ha tröttat ut dig totalt, för efter ett ben eller ryggpass skall du skrika efter mat och vila och det sista du skall tänka på är att fortsätta träna ytterligare tunga muskelgrupper...Men men, man tränar väl olika.

bubbleman
2003-10-26, 13:31
Man tränade inte så seriöst i början;) Jag körde bara två set per muskelgrupp då vilket gjorde att man troligen missade en hel del på främst ryggen och benen. Jag tränade också hemma då vilket gjorde att utrustningen inte var den bästa, en bänk och massa vikter ungefär...

Jag tycker det känns hyfsat bra nu iaf men man kanske skulle skulle sära på ben/rygg-passet och köra de tillsammans med "lätta muskelgrupper"...

Jorgen
2003-10-26, 14:09
Köra ben/rygg blir nog i mastigaste laget. Det är inga små muskelgrupper direkt. Jag tycker att du borde dela på det passet.
Tex: dag 1: rygg/axlar, dag 2: ben/vader, dag 3: biceps/triceps/mage, dag 4: bröst/underarmar.

//jörgen

bubbleman
2003-10-26, 23:28
Tack Castro och Jorgen för bra svar båda två...

Jag har tänkt igenom schemat och gjort om lite:


Dag 1
Ben, triceps
4 2

Dag 2
Rygg, Axlar
3 3

Dag 3
Biceps, Mage
3 3

Dag 4
Bröst, Underarmar
4 2

Siffrorna är antalet övningar per muskelgrupp, 2-3 set per övning.

Är det bättre så här?

lauria
2003-12-11, 15:06
1. Ben & Vader

2. Rygg & Biceps

3. Axlar & Mage

4. Bröst, Triceps & Underarmar