handdator

Visa fullständig version : misstänkt inflammation i axeln - arne t.ex.?


ivandrago
2003-10-26, 12:02
Det är så att jag missstänker att jag har någon muskelinflammation i axeln, närmare bestämt rotatorcuffen.

Det gör väldigt ont när man utför rörelser som typ:
-Håller överarmen parallellt med marken och rör underarmen upp och ner.
-Roterar armen bakom kroppen

Det började förrförra måndagen när jag vaknade. Gjorde galet ont i axeln, misstänkte att jag bara klämt någon nerv i sömnen. Vilade från träning en vecka. Det blev bättre. Började träna igen men hade känningar i axeln fortfarande, men tränade ändå hela förra veckan. Började kännas lite värre fredag kväll. Igår jobbade jag och gjorde olika oergonomiska, men inte speciellt tunga, lyft och vips var värken tillbaka. Idag är det lite bättre än igår, men gör mer ont än det gjorde förra veckan.

Så till frågan:

1. Låter det som en muskelinflammation
2. Vad göra? Hur snabba på läkningsförloppet tills det blir bra?
3. Vila totalt från all träning eller kan jag köra övningar som typ knäböj och marklyft, eventuellt också bicepscurls för att inte tappa all kraft?

Väääldigt tacksam för svar!!

Arne Persson
2003-10-26, 12:06
Börja först med att känna på den leden som sitter där nyckelbenet möter skulderbladet A. acromioclaviculare. Du kan ha legat på ett sådant sätt att du påverkat denna led negativt. Sedan kan vi gå vidare.

Arne Persson
2003-10-26, 12:08
Tryck på den för att känna om den ömmar, alltså.

Allan
2003-10-26, 12:15
Eftersom dr Arne redan är på plats tar jag ut komptid och ger mig ut i solskenet! :D


allan

ivandrago
2003-10-26, 21:10
Originally posted by Arne Persson
Börja först med att känna på den leden som sitter där nyckelbenet möter skulderbladet A. acromioclaviculare. Du kan ha legat på ett sådant sätt att du påverkat denna led negativt. Sedan kan vi gå vidare.

Tack för det snabba svaret!

Trycker för fullt och det ömmar inte. Ömmar lite på mitten- och frontdeltan om man trycker halvhårt, mer än det ömmar på andra axeln om man trycker lika hårt, men det är inget mot smärtan av att göra rörelserna jag beskrev ovan. Okej vad blir nästa steg? :D

Ps. Det är höger axel och jag har haft en liknande smärta förut i den när jag spelade badminton ofta, dock inte lika intensiv.

Arne Persson
2003-10-26, 23:07
Nästa steg är att maila ditt telefonnummer på PM:et.

ivandrago
2003-10-26, 23:57
sagt och gjort!

:thumbup: :thumbup:

ivandrago
2003-10-27, 22:58
Tack för samtalet Arne!!

Testade övningen du beskrev på gymmet nyss och den tog väldigt bra. Körde med dipsställningen som stöd för överarmen.

En följdfråga: Finns det något sätt att träna triceps utan att involvera axeln på ett ogynnsamt sätt? Bröst antar jag är omöjligt så länge alla pressövningar gör ont.

Pratade med två killar på gymmet som pluggar till kiropraktorer, och de testade lite grejer med min axel och tyckte inte att det verkade vara någon allvaligt skada, så förhoppningsvis tar det inte flera månader före man kan börja träna hårt igen.

Arne Persson
2003-10-27, 23:14
Originally posted by ivandrago
Tack för samtalet Arne!!

Testade övningen du beskrev på gymmet nyss och den tog väldigt bra. Körde med dipsställningen som stöd för överarmen.

En följdfråga: Finns det något sätt att träna triceps utan att involvera axeln på ett ogynnsamt sätt? Bröst antar jag är omöjligt så länge alla pressövningar gör ont.

Pratade med två killar på gymmet som pluggar till kiropraktorer, och de testade lite grejer med min axel och tyckte inte att det verkade vara någon allvaligt skada, så förhoppningsvis tar det inte flera månader före man kan börja träna hårt igen.

Trevligt om man kan vara till lite hjälp ibland.

(Med risk att få Discostämpel, men nu handlar det om en skada). Om det inte skulle funka med tex liggande triceps runt huvudet så testa kickback och Liggande triceps huvudet i en cable Cross. Obs!!! Överarmarna måste hållas parallella genom hela rörelsebanan så att dom inte går i sär från varandra.

ivandrago
2003-10-27, 23:19
Originally posted by Arne Persson


Trevligt om man kan vara till lite hjälp ibland.

(Med risk att få Discostämpel, men nu handlar det om en skada). Om det inte skulle funka med tex liggande triceps runt huvudet så testa kickback och Liggande triceps huvudet i en cable Cross. Obs!!! Överarmarna måste hållas parallella genom hela rörelsebanan så att dom inte går i sär från varandra.

Ok ska testa! Har alltid ratat kickbacks till 100%, har aldrig ens försökt mig på dem. Ska se om jag kan svälja min stolthet och köra dem ändå. :cheers: