handdator

Visa fullständig version : Hur definierar Du kosttillskott?


Börje H
2010-09-08, 11:00
Självklart har/är både Powerade och Proviva kosttillskott.


Frågan om vad som verkligen åsyftas med kosttillsott är ju också lite svävande. För egen del menar jag då produkter typ; KCG, ZMA, Beta-alanin, Koffein, PWO´s, Kreatin eller ex specifika aminosyror i form av ex EAA eller L-glutamin. Plus en massa mumbojumbo gråzonspreparat, men det är nog inte många seriösa som lägger en krona där.

Jag skulle således inte räkna Powerade eller ProViva som tillskott. Jag skulle räkna dem som sportdryck respektive functional food. Om man skall utöva hårklyveri är naturligtvis 5 dl mjölk också ett kosttillskott om man tillsätter 3 msk torrmjölk och 4 st hallon och skakar det i shakern.

Istället för att råkapa en annan tråd så ställs fråga här. Med hänvisning till ovanstående meninsskiljaktighet :)

Gainomax är tillskott, men Plupp chockladdryck inte? ProViva blåbärssoppa är det men inte Ekströms? PowerkingCola är det men Premier Coladryck är det inte?

Vad tycker folk egentligen? Är själva definitionen på tillskott det man kan köpa i sin favvowebshopp eller lokala tillskottshandlare? Vad är skillnaden på tillskott, functional foods och livsmedel?

:Virro

bertbert
2010-09-08, 11:14
Kommer alltid vara en gråzon. För mig är functional food något som ingår i en ordinarie diet, exempelvis proviva istället för mjölk till maten. Granatäpplen kan klassas som functional food, om man vill.

Protein och gainer hamnar i gråzonen. Proteintillskott ingår i min normala livsföring nu för tiden. För mig är det mer mat än tillskott.

Det övriga jag stoppar i mig är kreatin och D-vitamin. Dessa klassar jag som "rena" tillskott.

Langster
2010-09-08, 11:15
Kosttillskott för mig är produkter som inte har någon annan funktion än att stärka kosten.

Läskedrycker, inkl. energidrycker räknar jag inte som kosttillskott. De är helt enkelt drycker.
Detsamma gäller chokladdrycker, inkl. färdiga drycker med hög proteinhalt.

Proteinbars är godis/mat.

Koffeintabletter t.ex är prestationshöjande preparat, inte ett tillskott till kosten.

Kaffe är en dryck.

EAA, diverse fria aminosyror, kreatin, vitamin/mineral m.m. är kosttillskott, de är främst avsedda att förstärka vissa delar av kosten och kan vara svårt eller omöjligt att få i sig i med vanlig mat.

Proteinpulver hamnar numera även under mat eller dryck kategorin för mig.

L-Sami
2010-09-08, 11:21
Istället för att råkapa en annan tråd så ställs fråga här. Med hänvisning till ovanstående meninsskiljaktighet :)

Gainomax är tillskott, men Plupp chockladdryck inte? ProViva blåbärssoppa är det men inte Ekströms? PowerkingCola är det men Premier Coladryck är det inte?

Vad tycker folk egentligen? Är själva definitionen på tillskott det man kan köpa i sin favvowebshopp eller lokala tillskottshandlare? Vad är skillnaden på tillskott, functional foods och livsmedel?

:Virro

Livsmedel för mig är den traditionella maten och dryckerna som säljs i livsmedelsaffärerna, typ ekströms blåbärssoppa, kaffe, mjölk, premier coladryck, snickers, banan osv.

Kosttillskott för mig är prestationshöjare, PWO, lagliga stimulantias, kreatin osv, samt produkter som är producerade speciellt för den aktiva idrottaren & motionären, t ex gainomax. Man har reducerat laktosen och tillsatt socker och maltodextrin istället. Man har även ökat proteinmängden och tillsatt vitaminer, vilket vanlig mjölk inte innehåller. Powerade, man har gjort drycken isoton, det är väl inte en vanlig läsk?

Energidryckerna som RedBull, Powerking, Rockstar är inte enbart producerats för idrottaren, utan den ligger någonstans mittemellan livsmedel och kosttillskott. Många kan få nytta av energidrycker med koffein/ginsenginnehåll.

Börje H
2010-09-08, 12:00
Proteintillskott ingår i min normala livsföring nu för tiden. För mig är det mer mat än tillskott.

Proteinpulver hamnar numera även under mat eller dryck kategorin för mig.

Håller med där. Gillar Langsters uppdelning också.

Kosttillskott för mig är prestationshöjare, PWO, lagliga stimulantias, kreatin osv, samt produkter som är producerade speciellt för den aktiva idrottaren & motionären, t ex gainomax. Man har reducerat laktosen och tillsatt socker och maltodextrin istället. Man har även ökat proteinmängden och tillsatt vitaminer, vilket vanlig mjölk inte innehåller. Powerade, man har gjort drycken isoton, det är väl inte en vanlig läsk?

Förstår hur du menar Sami, men tycker nog ändå inte att Gainomax och/eller Powerade är tillskott. Iövrigt håller jag med dig :)

Sniggel
2010-09-08, 12:31
Om man ska ta jämförelsen proteinpulver och ekströms blåbärssoppa så hamnar de iaf i samma fack. Skulle nog vilja kalla det mat. Tycker man att proteinpulver är kosttillskott då tycker jag att även ekströms blåbärssoppa är kosttillskott. Samma gäller för oljor, olivolja, rapsolja osv. Är proteinpulver ett kosttillskott så är Olio de oliva extra vergine också ett kosttillskott.
Raffinerade livsmedel med extremt hög andel av en enskild makronutrient.
Imho

blondyz
2010-09-08, 15:45
Min definition lyder enligt följande: Kost består av livsmedel, livsmedel är sådant som en frisk människa naturligt är beroende av för att överleva.

Kosttillskott innefattar allt som en människa inte är beroende av vid en allmänt hälsosam kost (naturlig), men som kan ha / har en önskad eller förebygger / motverkar en oönskad effekt. Kosttillskott enligt mig är alltid framställda antingen genom att förädla/raffinera naturliga råvaror så att de får "onaturliga" egenskaper, eller helt enkelt kemiskt framställda produkter med funktionerna som nämnts tidigare.

rajjan_dammit
2010-09-08, 16:04
För mig är kosttillskott det man äter för att man inte kan få i sig det från kosten i tillräcklig mängd av olika anledningar. Kreatin finns ju i kött, men inte i de mängder man vill åt. Vitaminer finns också i mat, men den maten kanske man inte äter och får därför tillföra dessa på annat sätt än i mat/dryck.

Att äta "superbär" eller vad de gillar att kalla det, är inte ett tillskott. Vitamintabletter är det däremot. Alltså preparat där man isolerat det ämne man vill åt.

panzerpig
2010-09-08, 17:45
min definition lyder enligt följande: Kost består av livsmedel, livsmedel är sådant som en frisk människa naturligt är beroende av för att överleva.

Kosttillskott innefattar allt som en människa inte är beroende av vid en allmänt hälsosam kost (naturlig), men som kan ha / har en önskad eller förebygger / motverkar en oönskad effekt. Kosttillskott enligt mig är alltid framställda antingen genom att förädla/raffinera naturliga råvaror så att de får "onaturliga" egenskaper, eller helt enkelt kemiskt framställda produkter med funktionerna som nämnts tidigare.

+1

EiseltUK
2010-09-08, 21:15
Om man ska ta jämförelsen proteinpulver och ekströms blåbärssoppa så hamnar de iaf i samma fack. Skulle nog vilja kalla det mat. Tycker man att proteinpulver är kosttillskott då tycker jag att även ekströms blåbärssoppa är kosttillskott. Samma gäller för oljor, olivolja, rapsolja osv. Är proteinpulver ett kosttillskott så är Olio de oliva extra vergine också ett kosttillskott.
Raffinerade livsmedel med extremt hög andel av en enskild makronutrient.
Imho

Proteinpulver är livsmedel. Generellt drar man drar gränsen vid makronutienter. Kommer du in på mikronutrienter talar vi om kosttillskott. En produkt baserad på makronutrienter men innehållande mikronutrienter är ett livsmedel. Det är mer en definitionsfråga eftersom båda går in under Livsmedelslagen.

Fru_Flisa
2010-09-08, 21:51
Rena vitaminer och mineraler. Inte proviva, inte heller räknar jag mjölk som kosttillskott.

Sverker
2010-09-09, 06:04
Jag skulle säga att ett kosttillskott är en livsmedel som marknadsförs för att ge en speciell effekt. Givetvis utanför läkemedelslagstiftningen.

Fisk är livsmedel. Omega-3 är ett kosttillskott för att sänka blodtrycket.

Skummjölkspulver är ett livsmedel. Ett proteinpulver är ett kosttillskott som ska höja mängden protein i kosten.

Morötter är ett livsmedel. Beta-karoten är ett kosttillskott som ska skydda kroppen mot oxidation


...osv...

Hamnar lite snett eftersom vi har Functional Food.
Möjligen att blåbärssoppa är ett livsmedel. Proviva blåbärssoppa är ett livsmedel eftersom det ska ätas som ett livsmedel och inte ERSÄTTA ett livsmedel...samtidigt som vi äter den för bakterierna skull:confused:

z_bumbi
2010-09-09, 07:23
Det finns en strikt tolkning från livsmedelsverket men eftersom ingen har nämnt den här så gissar jag att den inte är så aktuell vad gäller allmän kännedom vad som är tillskott. Därför säger jag fortfarande att färdiga gainers och sportdryck är kosttillskott och då inte minst på sättet som de marknadsförs dvs de ska tillföra något som sägs förbättra prestationen (att sportdryck oftast kan ersättas med vanlig saft är en annan fråga :D).

Sniggel
2010-09-09, 08:30
Jag skulle säga att ett kosttillskott är en livsmedel som marknadsförs för att ge en speciell effekt. Givetvis utanför läkemedelslagstiftningen.

Fisk är livsmedel. Omega-3 är ett kosttillskott för att sänka blodtrycket.

Skummjölkspulver är ett livsmedel. Ett proteinpulver är ett kosttillskott som ska höja mängden protein i kosten.

Morötter är ett livsmedel. Beta-karoten är ett kosttillskott som ska skydda kroppen mot oxidation


...osv...

Hamnar lite snett eftersom vi har Functional Food.
Möjligen att blåbärssoppa är ett livsmedel. Proviva blåbärssoppa är ett livsmedel eftersom det ska ätas som ett livsmedel och inte ERSÄTTA ett livsmedel...samtidigt som vi äter den för bakterierna skull:confused:

Kan man inte säga att blåbärssoppa (pulver) är ett pulver som ska höja mängden kolhydrater i kosten? Det används så ibland i t ex lumpen för att de värnpliktiga ska orka med marscher och dylikt samt av idrottsmän för att återhämta sig och kolhydratsladda. Givetvis kan man äta det som mat för att man tycker det är gott, men det kan man med proteinpulver med även om det inte är lika vanligt :P

Annars tyckte jag EiseltUK:s definition lät bra.

När det gäller Proviva så känns det som ett livsmedel fast "inklusive tillskott" (bakterierna) så jag är ävl lite kluven där med.

Det finns en strikt tolkning från livsmedelsverket men eftersom ingen har nämnt den här så gissar jag att den inte är så aktuell vad gäller allmän kännedom vad som är tillskott. Därför säger jag fortfarande att färdiga gainers och sportdryck är kosttillskott och då inte minst på sättet som de marknadsförs dvs de ska tillföra något som sägs förbättra prestationen (att sportdryck oftast kan ersättas med vanlig saft är en annan fråga :D).

:thumbup:

kalajset
2010-09-09, 10:54
Nu är det viss Mr. Obvious-varning, men tycker själv inte riktigt ordet "kosttillskott" passar särskilt bra in på många av de s k mer "avancerade" kosttillskotten, t ex då ofta PWO's, testohöjare och dylikt. Ordet kosttillskott låter för mig mer som ett ämne man tillsätter utöver sin vanliga kost, just för att kosten helt enkelt inte alltid s as täcker upp detta ämne, även om den skulle kunna göra det under ideala omständigheter. Många av dagens kosttillskott kan aldrig ersättas av mat, t ex aminosyror - det är helt omöjligt att få i sig rena, separerade aminosyror annat än just i kosttillskottsväg. Därför tycker åtminstone jag namnet kosttillskott är något missvisande.

frong
2010-09-09, 11:25
Nu är det viss Mr. Obvious-varning, men tycker själv inte riktigt ordet "kosttillskott" passar särskilt bra in på många av de s k mer "avancerade" kosttillskotten, t ex då ofta PWO's, testohöjare och dylikt. Ordet kosttillskott låter för mig mer som ett ämne man tillsätter utöver sin vanliga kost, just för att kosten helt enkelt inte alltid s as täcker upp detta ämne, även om den skulle kunna göra det under ideala omständigheter. Många av dagens kosttillskott kan aldrig ersättas av mat, t ex aminosyror - det är helt omöjligt att få i sig rena, separerade aminosyror annat än just i kosttillskottsväg. Därför tycker åtminstone jag namnet kosttillskott är något missvisande.

+1, agree'd! :thumbup: