handdator

Visa fullständig version : Hotyoga


capron
2010-09-07, 21:12
Hotyoga är det bara en ny inne-fluga som ? eller får man ut mycket mer av träningen när man tränar i värme ?

OneManArmy
2010-09-08, 06:05
Bikram yoga eller?
Ingen aning om hur poppis det är men har väl funnits med ett tag om man säger så ;)

Kan ju vara skönt att vara riktigt uppvärmd under ett yoga pass men känns inte som om man får ut så mycket mer.

iofs, kanske man stretchar bättre med riktigt uppvärmda muskler?

capron
2010-09-08, 08:26
Jag testade hotmojo det är en snällare variant av bikram lite kallare inte och inte lika länge. Tro som du att man inte får ut så mycket mer av yogan. Men passet kändes i alla fall bra efteråt :-)

Pjotor
2010-09-08, 08:53
Hotyoga, är det som hotbrev?

robertcop
2010-09-08, 11:53
Hotyoga, är det som hotbrev?

OT: Hotbrev samma som hotmail?


ONT: fördelen jag ser är väl att man är ordentligt var i kroppen och klarar således övningarna lättare och djupare?

Kischen
2010-09-08, 12:15
Jag ser en fördel för dom som driver kurserna, dom skaffar sig en nisch och drar några extra slantar så.

Sniggel
2010-09-08, 12:16
Inne-fluga i väst kanske, väldigt gammal träningsform dock.

don ramon
2010-09-08, 13:08
Det körs så det ryker(!) här nere i spanien med Hot-yoga. Tydligen så svettas man ymnigt i ett bastuvarmt rum under en och en halv timma och får samtidigt hosta upp rejäla stålar för det. Vad det ska vara bra för har jag ingen aning om. De som jag pratat med säger att de känner sig tröttare och mer "tränade" efter ett pass. Ska tilläggas att det handlar om lata människor som gör allt för att komma ifrån traditionellt ansträngande träning.

Sniggel
2010-09-08, 14:03
Anledningarna till att utföra yoga kan nog variera. För egen del hade jag nog gjort det för att bli rörligare samt lätta på muskelspänningar. Om bikram-yoga är effektivare än vanlig yoga på detta har jag ingen aning om. Om det är väldigt dyrt kan det bero på att det kostar att värma upp en lokal samt att det är "trendigt" och då kan man alltid ta extra betalt.

pazzion
2010-09-08, 16:35
Jag har testat på bikram yoga och efter 90 minuters stretching (som iofs var nödvändig då jag är lika vig som en bakbunden ek) så kan jag vittna om att man (jag) svettades något helt kopiöst! När jag låg på magen i 30 sekunder och sen la mig på sidan så rann det svett som hade samlat i skåran av ryggraden utmed hela överkroppen ... Det var som att ha duschat!

Pjotor
2010-09-08, 18:53
Det är såklart skönt att svettas ordentligt ibland, men i likhet med träningsvärk är det en dålig indikator på träningens effektivitet.

machine gun
2010-09-08, 19:56
Bikramyoga är väl ungefär som hathayoga avseende rörelser, men många gillar det just pga att värmen gör musklerna mjukare och det är lättare att komma djupt i positionerna. Det är ju ofta rätt varmt i Indien, som är yogans hemland.

Själv har jag svårt att klara värme, får panik när det är för varmt, så jag har inga planer på att prova att utöva yoga i 40 graders värme. Tränar ashtangayoga och då brukar det vara runt 25 grader och det är fullt tillräckligt för min del.

ANIKI
2010-09-08, 23:15
Att stretcha när kroppen är varm är ju lindrigare för muskler och leder.
Att kallstretcha är värre om man gör fel. Dock, måste jag säga. Att kallstretcha gör att hela muskeln stretchas. Istället för att stretcha varm, då musklefästena stretchas mest.

/En som kallstretchar varje dag sen 5-6 år tillbaka pga ryggproblem.