handdator

Visa fullständig version : Några frågor om energi och viktminskning???


dj_evil
2010-09-07, 19:27
I juni har jag vägt som max 147kg och idag väger jag 131 kg. Började träna slutet av Juni, dock jag har aldrig tränat riktig hårt eller ens ätit bra direkt. Har blivit jämt avbruten från träningen av någon anledning. Dock av någon anledning har jag ändå gått ner i vikt sakta men säkert.

Sista 2 veckor, har ja tränat bra och tagit hand om maten men har stannat på 131 kg av någon anledning. Vad jag vill fråga er som har erfarenhet är krävs det nu hårdare träning för att tappa mera vikt? Mer koll på maten?

Men om det är hårdare träning som krävs nu så är det skit jobbigt, eftersom nu känner jag mig mycket sliten efter 2-4 pass i veckan än jag gjorde i början.

Behövs det extra energi att knuffa fram 131 kg än en person som väger 80 kg? Eller det har ingen betydelse?

Så att ni ska få en bild av min vardag.

Morgon pass innan frukost, går och cyklar då det krampar mycket i mina vader så måste jag byta till cykel och där kan ja lätt slita ut kraften för lätt för att det är kul att cykla och glömma va ja ska göra resten av dagen.

frukost
mellanmål
lunch
mellanmål
cykla till gym, 1.4mil cyklande och styrkepass
middag
protein

Som allt och allt ligger jag runt 1500-200kcal per dag och är 183cm lång.

Tacksam för hjälp

MtotheM
2010-09-07, 19:36
Ja det krävs mer energi när man har mer fett.

Levern förbrukar 200 kcal, hjärnan 240 kcal, hjärtat 400 kcal, njurarna 400 kcal, fettvävnad 4.5 kcal/kilo och muskelmassa 13 kcal/kilo. Allt per dygn och i genomsnitt.

Ref: McClave SA and HL Snider. Dissecting the energy needs of the body. Current Opinion in clinical nutrition and metabolic care (2001) 4: 143-147

young_george
2010-09-07, 22:05
Att du skulle ligga på 1500-2000kcal, ha daglig motion och ändå stagnera en viktnedgång på 131kg är helt otänkbart.

Detta är dagsbehovet för en liten kvinna. Du har räknat fel i ditt energiintag.

dj_evil
2010-09-08, 08:52
ja gör inte mycket annat idag än träningen bara, så det känns ganska lagom

Benjila
2010-09-08, 09:06
ja gör inte mycket annat idag än träningen bara, så det känns ganska lagom

Om du tränar så ofta behöver du verkligen äta mer mat. Om man kollar på ditt kaloriintag och din vikt.
Men det låter lite konstigt att du bara får i dig 1500-2000kcal. Du äter fem gånger om dagen. Vilket innebär att varje måltid skulle innehålla 300-400 kalorier om man delar upp det.

Kischen
2010-09-08, 09:09
Om du tränar så ofta behöver du verkligen äta mer mat. Om man kollar på ditt kaloriintag och din vikt.

Nä, snarare räkna på hur mycket som redan äts, om han stannar på den vikten med kaloriintaget han uppger.

Makes no sense.

dj_evil
2010-09-08, 09:25
Om du tränar så ofta behöver du verkligen äta mer mat. Om man kollar på ditt kaloriintag och din vikt.
Men det låter lite konstigt att du bara får i dig 1500-2000kcal. Du äter fem gånger om dagen. Vilket innebär att varje måltid skulle innehålla 300-400 kalorier om man delar upp det.

Frukost runt 400kcal
mellanmål 100kcal
lunch 500-600kcal
mellanmål 50-100kcal
middag runt 400-500kcal
protein, bror på hur hungrig ja känner mig och om det är med vatten eller mjölk men aldrig mer 200kcal

Kischen
2010-09-08, 09:38
Frukost runt 400kcal
mellanmål 100kcal
lunch 500-600kcal
mellanmål 50-100kcal
middag runt 400-500kcal
protein, bror på hur hungrig ja känner mig och om det är med vatten eller mjölk men aldrig mer 200kcal

Jag väger 72 och sitter hela dagen lång, med undantag för att jag lyfter skrot 4-5 ggr i veckan.

Jag ligger i balans på runt 2600 kcal. Säker på att du räknar rätt?

dj_evil
2010-09-08, 09:45
Räknat rätt eller fel är inget jag kan svara på, på söndag visar det sig. Vill inte heller äta för mycket, man känner sig piggare och enklare när man äter mindre. Talar från egna erfarenheter. Men ja får se till söndag hur detta har gått.

Kischen
2010-09-08, 09:46
Räknat rätt eller fel är inget jag kan svara på, på söndag visar det sig. Vill inte heller äta för mycket, man känner sig piggare och enklare när man äter mindre. Talar från egna erfarenheter. Men ja får se till söndag hur detta har gått.

Ok, men hur kom du fram till siffrorna för varje måltid :confused:

Fredrik_S
2010-09-08, 10:17
Hej hallå här är det högst troliga korrekta svaret på din stagnerade viktnedgång.
Du väger dig själv på fel sätt.
Väger man sig en gång i veckan kan hormonnivåer, vätskeballanser tarm/magsäcksinnehåll få vikten att vara plus minus 1 till 3 kilo.
Detta gör att man kan vid ena söndagen såka ligga på minus sidan för att sedan nästa söndag ligga på plussidan trots att man har tappat fettvikt den veckan.

Lösningen är att väga sig flera gånger i veckan tex 3 gånger och summera siffrorna och dra ett snitt av dem. Tex (131,2+133,4+128,6)/3 Därefter jämföra med snittvikten från föregående vecka.
Mycket viktigt att inte hänga upp sig på enskillda siffror utan det är trenden som räknas.

Självklart är det alltid morgonvikt efter toalettbesök som gäller och inga vägningar mitt på dagen fullt påklädd som man ser i vissa/alla TV-shower....


Förövrigt låter det som en bra plan att ligga på 1500-2000 kcal ett bra tag framöver, se bara till att få i dig mycket protein och inte alltför lite fett. Kött+grönsaker är the way to go

dj_evil
2010-09-08, 14:24
Kischen: Jag räknar inte efter siffror, räknar efter vad som känns bäst för mig att va pigg och glad.

Fredrik_S: Dina ord låter så kloka, jag ska försöka tänka mer på vad du sa.

Återkommer på söndag så =)

young_george
2010-09-08, 14:30
Hur räknar man utan siffror? Då räknar man ju inte alls.

Förstår inte varför du tog med kalorimängden alls då.

dj_evil
2010-09-08, 14:39
Hur räknar man utan siffror? Då räknar man ju inte alls.

Förstår inte varför du tog med kalorimängden alls då.

Gud va folk ska peta sig över små saker.

Tog med kalorimängden för andra ska ungefär ha en bild av min kalori intag. Jag sitter inte och räknar för varje gram, jag uppskattar ungefär vad som står på förpackningen och hur mycket ja vill äta. Nöjd? fått ditt svar? helt onödigt

WHITEFOLKS
2010-09-08, 14:43
Det är ju inte helt onödigt för det är ju ganska väsentligt hur mycket energi du får i dig när det gäller att gå ner i vikt.

Om du äter 1700kcal och sedan väger 130kg och tränar så går du ner i vikt. Det gör du även om du inte tränar. Därför undrar folk hur du har räknat för det verkar ju itne stämma.

Narthos
2010-09-08, 14:52
Gud va folk ska peta sig över små saker.

Tog med kalorimängden för andra ska ungefär ha en bild av min kalori intag. Jag sitter inte och räknar för varje gram, jag uppskattar ungefär vad som står på förpackningen och hur mycket ja vill äta. Nöjd? fått ditt svar? helt onödigt

Det är väll du själv som ska ha en bild över ditt kaloriintag för att kunna hålla en viktnedgång. Om du bara uppskattar på vad du äter så vet du ju inte vad du äter egentligen och lämnar stora felmarginaler. Väga är verkligen inte jobbigt men kommer ge dig en bättre siffra på ditt intag.

Annars om du verkligen är helt säker på att om du bara äter 1500-2000kcal så kan du bara fortsätta som du gör och vikten kommer garanterat gå neråt.

King Grub
2010-09-08, 16:02
Gud va folk ska peta sig över små saker.

Tog med kalorimängden för andra ska ungefär ha en bild av min kalori intag. Jag sitter inte och räknar för varje gram, jag uppskattar ungefär vad som står på förpackningen och hur mycket ja vill äta. Nöjd? fått ditt svar? helt onödigt

Då uppskattar du ju fel och har där automatiskt svaret på din inledande frågeställning.

elsmurfo
2010-09-08, 18:18
Går du inte ner i vikt, äter du antagligen för mycket eller rör dig för lite. Ändra någon eller båda av dessa och du kommer gå ner i vikt.

Fredrik_S
2010-09-08, 21:05
Alltså återigen..
Han vägde sig två söndagar och där kom konstateringen att han inte gått ner i vikt trots att han på 10 veckor gått ner 16 kilo

Du vägde alltså 147 i slutet av juni och förra söndagen vägde du 131 och även denna söndag?
Som sagt.. extremt kort mätperiod och ska man promt väga sig en gång i veckan så får man kolla på minst tre söndagsväningar och jämföra med tre tidigare söndagsvägningar för att få en korrekt visande trend...

dj_evil
2011-05-18, 10:27
Tillbaka till denna tråd efter lång uppehåll. Till november 2010 lyckades jag nå 123 kg och sket i allt sen. Gick upp till 141 kg men nu väger 131.

Började träna och äta bättre kost 6 april då vägde jag 141, idag 18 maj väger jag runt 131 kg. Jag cyklar mycket mtb mycket och går så mycket som jag kan.

Är det stor nackdel att gå ner fort i vikt om detta är fort eller lagom?

StampChamp
2011-05-18, 10:56
Tillbaka till denna tråd efter lång uppehåll. Till november 2010 lyckades jag nå 123 kg och sket i allt sen. Gick upp till 141 kg men nu väger 131.

Började träna och äta bättre kost 6 april då vägde jag 141, idag 18 maj väger jag runt 131 kg. Jag cyklar mycket mtb mycket och går så mycket som jag kan.

Är det stor nackdel att gå ner fort i vikt om detta är fort eller lagom?

Jag antar att du är ganska tjock nu och har hög fettprocent? Vad ligger fettprocenten på tror du ungefär? Ju mer fett man har ju snabbare kan man gå ner i vikt.

Bra jobbat med de 10kg, håll i det nu och ge aldrig upp förrän du är i mål, det fixar du. Sätt små delmål hela tiden som du kan sträva efter!

Reaper123
2011-05-18, 14:48
Tillbaka till denna tråd efter lång uppehåll. Till november 2010 lyckades jag nå 123 kg och sket i allt sen. Gick upp till 141 kg men nu väger 131.

Började träna och äta bättre kost 6 april då vägde jag 141, idag 18 maj väger jag runt 131 kg. Jag cyklar mycket mtb mycket och går så mycket som jag kan.

Är det stor nackdel att gå ner fort i vikt om detta är fort eller lagom?
Det är alltid en nackdel att gå ner för fort om man är rädd om sin muskelmassa!

Men nu är du kraftigt överviktig och att tappa ~10kg på ~6 veckor ger dig ju ett snitt på 1.7 kg/vecka! Vilket jag tycker låter som en ganska bra takt nu i början, för du ska ha i åtanke att det går fortast i början för att sedan plana ut (om du har samma kcal IN vill säga)!

Grundar ovanstående på detta:
Man brukar räkna på att ett underskott om 70 kcal per kilo kroppsfett är "smärtgränsen" för vad kroppen klarar utan att käka muskelmassa i stor utsträckning! Leker vi med tanken att du har ett BF på 30% (troligen runt 40) ger det dig 39.3 kg fett x 70 kcal = 2751 kcal

Viknedgång per vecka = -2751 kcal x 7 dagar / 7000 kcal = -2.75 kg

Nu är detta bara teoretiska siffror, men du bör lungt kunna fortsätta om ingen här rättar mitt försök till lite mattelektion! ;)

dj_evil
2011-05-18, 18:09
Jag antar att du är ganska tjock nu och har hög fettprocent? Vad ligger fettprocenten på tror du ungefär? Ju mer fett man har ju snabbare kan man gå ner i vikt.

Bra jobbat med de 10kg, håll i det nu och ge aldrig upp förrän du är i mål, det fixar du. Sätt små delmål hela tiden som du kan sträva efter!


Japp, jag tror att jag har hög fettprocent, och vad den kan ligga på ingen aning måste ja svara. Jo det är små mål jag har, 130, 125, 120 osv...

dj_evil
2011-05-18, 18:12
Det är alltid en nackdel att gå ner för fort om man är rädd om sin muskelmassa!

Men nu är du kraftigt överviktig och att tappa ~10kg på ~6 veckor ger dig ju ett snitt på 1.7 kg/vecka! Vilket jag tycker låter som en ganska bra takt nu i början, för du ska ha i åtanke att det går fortast i början för att sedan plana ut (om du har samma kcal IN vill säga)!

Grundar ovanstående på detta:
Man brukar räkna på att ett underskott om 70 kcal per kilo kroppsfett är "smärtgränsen" för vad kroppen klarar utan att käka muskelmassa i stor utsträckning! Leker vi med tanken att du har ett BF på 30% (troligen runt 40) ger det dig 39.3 kg fett x 70 kcal = 2751 kcal

Viknedgång per vecka = -2751 kcal x 7 dagar / 7000 kcal = -2.75 kg

Nu är detta bara teoretiska siffror, men du bör lungt kunna fortsätta om ingen här rättar mitt försök till lite mattelektion! ;)

Bra matte lektion där =)
Jo är lite rädd om muskelmassan så jag har ökat på protein intag. Men mitt problem är som nu jag 300 gram fisk file, grönsaker och 100 gram kvarg. Åt första tugga och tappade mat lusten. Äter jag mer spyr jag, får vänta tills jag blir hungrig igen.

Återkommer iaf om en eller två veckor, få se om framgång har hänt då =).

dj_evil
2011-05-30, 16:50
Så, under 130 kg jippii =)

Nytt mål har jag, tappa ca 10 kg till under juni och juli. Ska väga 120 kg till sista juli. Kommer bli super tuff men jag ska verkligen försöka. Nackdelen att jag inte kommer köra mycket kondition längre då mtb cykling har varit tuff för mina knän så att jag har ont i de nu.

Så mer gym kommer det bli framöver. Och har några frågor, nästan hela min vänster sida är svagare än höger. Körde bröst idag och det stör mig verkligen att vänster sida lägger av mycket tidigare än höger. Frågan är kan jag köra extra reps set bara på vänster för att få upp styrka?

Sen om jag vill bli starkare i biceps/triceps, är det bra med extra pass i veckan?

Barstar
2011-05-30, 22:59
Jag får en känsla av att du behöver hjälp, du blir deffensiv när du får mothugg och kommer med undanflykter och ursäkter för utebliven träning. finns det någon i din närhet som kan träna med dig så ni sporrar varandra? För du dagbok över det du lyckas med så du kan gå tillbaka till det när motivationen dalar? Finns det personer på det gym du går på som du kan knyta kontakt med och som kan hjälpa dig i din träning? Det är lysande att du sätter realistiska mål. Att ge sig ut på nätet och gå med i ett sånt här forum är också bra, det finns kunskap här som du inte kan köpa för pengar. Titta på träningsjournalerna som skrivs av de som är och har varit i din situation. du KAN om du VILL. Kör nu!

Danne2k
2011-05-30, 23:53
Ta hjälp av någon kunnig som kan ge dig ett tränings och kostschema. Funkar ju uppenbarligen inte när du går ner i vikt lite och sen ändå går upp 20 kg tillbaks till ursprungsvikten, helt onödigt lixom!

Satsa på en diet som du vet att du kan hålla själv och undvik en för extrem viktnedgång om det är det som gör att du faller tillbaka in i gamla vanor, alternativt, som jag just sa, sök hjälp av någon kunnig (typ Andreaz Engström?) för kostschema m.m.

Lycka till.

kajjm
2011-05-31, 12:19
Gud va folk ska peta sig över små saker.

Tog med kalorimängden för andra ska ungefär ha en bild av min kalori intag. Jag sitter inte och räknar för varje gram, jag uppskattar ungefär vad som står på förpackningen och hur mycket ja vill äta. Nöjd? fått ditt svar? helt onödigt

Det är PRECIS vad du MÅSTE göra om du ska ha en optimal viktnedgång..
Jag har tappat från 103kg till 80kg (and still counting!!), genom att räkna ut exakt allt.
Det är vad som krävs om du skall ligga på ett stadig viktnedgång.

Du kan ju vara så petig att du räknar allt!

LÅter högst otroligt att du inte skulle tappa med ett 1750kcal per dag snitt (1500-2000), det går vem som helst ner på (om du så väger 75kg)

Du missar uppenbarligen något i din uträkning annars.
Har du stora påsar kryddor till din mat som dipp?
Räknar du med smöret du steker i, om du steker mat?
Ketchup osv, ganska mkt kcal om man tar större mängder.

etc etc etc

Reaper123
2011-05-31, 13:14
Så, under 130 kg jippii =)

Nytt mål har jag, tappa ca 10 kg till under juni och juli. Ska väga 120 kg till sista juli. Kommer bli super tuff men jag ska verkligen försöka. Nackdelen att jag inte kommer köra mycket kondition längre då mtb cykling har varit tuff för mina knän så att jag har ont i de nu.

Så mer gym kommer det bli framöver. Och har några frågor, nästan hela min vänster sida är svagare än höger. Körde bröst idag och det stör mig verkligen att vänster sida lägger av mycket tidigare än höger. Frågan är kan jag köra extra reps set bara på vänster för att få upp styrka?

Sen om jag vill bli starkare i biceps/triceps, är det bra med extra pass i veckan?Bra att det går åt rätt håll!

Du ska tänka på att du kan reglera din viktnedgång med så gott som enbart ditt matintag. När man är kraftigt överviktig är det lätt att skada sig och jag som "fd" tjockis har många gånger trasat sönder knäna för att jag tränat för hårt. Så ta det lite lungt och nöj dig med intensiva promenader?

Mitt förslag ang ojämn styrka, som mer eller mindre alla lider av i början i större eller mindre utrsträckning. Är att när du tex kör "enhandsövningar" börjar med den svaga och avsluta setet på antalet reps när denna sida är trött, förr eller senare kommer du ikapp och orkar så gott som lika med båda armarna!

Ang triceps och biceps kan du såklart köra extra pass! Men nu vet jag inte hur din kropp ser ut men tror snarare ben, bålstabilitet/rygg/mage vore något för dig att lägga fokus på snarare än armarna!

dj_evil
2011-05-31, 15:30
Barstar, vad pratar du om? Hur fick du fram att jag behöver hjälp? Och vad har detta med andra folk att göra? Läste du noga vad jag skrev på sista inlägg eller mellan raderna bara?

Danne2k, kajjm, jag tror att ni har missat lite på vägen =).

Reaper123, tack mannen. Jo nu har det blivit mer morgon och kvälls promenad istället. Gör för tok ont i knän så fort jag kör på små stenar, grenar. Så mtb cykling kommer ja ta det lugnt med nu framöver och mer gym och promenad.

Tack för dina tips Reaper123, problemet är bara att tålamodet =).

Barstar
2011-05-31, 15:47
Det var tråkigt att du tolkade mitt inlägg så. Lycka till.

dj_evil
2011-05-31, 21:04
Det var tråkigt att du tolkade mitt inlägg så. Lycka till.

Jag menade inget illa eller så, men jag klarar mig gott och väl träna på egen hand och jag trivs bättre själv. Då fokuserar jag mer på det jag ska göra. Men tyvärr så har jag verkligen riktigt ont i mina knän så jag vill ta det lugnt just med mtb cykling och ta upp träningen på annat sätt. Jag har inte eller ens haft tankarna att ge upp detta nu när det går så bra =).

2HE
2011-05-31, 21:55
Lycka till med viktminskningen. Och se verkligen till att INTE gå upp allt igen..

dj_evil
2011-06-01, 17:30
Tack så mycket 2HE =)