handdator

Visa fullständig version : träna vid förkyldning?


oscarbengtsson
2010-09-07, 17:35
Ska man låta bli att träna om man är förkyld? Har inte feber, utan är snorig och hostar. eller finns det en massa nackdelar med att träna om man är lite sådär halvsjuk? förutom att man kanske kan bli sjukare?

Donaldson
2010-09-07, 17:47
Det är än myt att man inte ska träna när man är sjuk. Bara du inteh ar ont i halsen så kan du träna.

Bluesparv
2010-09-07, 17:54
Jag tränar när jag "bara" är förkyld, dock så ligger jag en bit från max då. Att däremot skriva att man kan träna sålänge man inte har ont i halsen tycker jag är dumt, man ska känna efter hur kroppen reagerar och känner.

hillbilly90210
2010-09-07, 18:48
Det är än myt att man inte ska träna när man är sjuk.

Utveckla!

Denniss
2010-09-08, 05:04
"Myt" haha. Ot: feber, ont i halsen el. Andra symptom så ta en xtra vilodag
Postat via en mobil enhet

Stoltz
2010-09-08, 05:41
Det är än myt att man inte ska träna när man är sjuk. Bara du inteh ar ont i halsen så kan du träna.

:laugh:

Riktigt så enkelt är det kanske inte :D

Nible
2010-09-08, 05:44
Känner du att du inte kommer prestera ditt bästa p.g.a. förkylningen så bör du avstå. Om du å andra sidan känner att du är tillräckligt pigg för att bränna av ett fullfjädrat böjpass så kör hårt. Har du halsont bör du dock avstå från träningen i vilket fall som helst.

Jag tränar förövrigt 5 månader om året med en lättare förkylning.

kalaskonrad
2010-09-08, 06:15
Håller nog inte med om det där med myt om träning vid sjukdom. Min kära far vara nära på att kola i unga dagar när han sprang med feber och tung förkylning(hjärtstillestånd) Han kom dock lindrigt undan med kroniska problem på hjärtklaffarna

(men jag håller med om att det är lugnt vid _lättare_ förkylning)

JohnRick
2010-09-08, 07:33
Perikardit någon? Även en myt att man inte kan framföra ett fordon när man supit till.

blondyz
2010-09-08, 08:12
Det är än myt att man inte ska träna när man är sjuk. Bara du inteh ar ont i halsen så kan du träna.

Vill se dig köra ett grymt pass med fullt uvecklad lunginflamation.

Gurra med O
2010-09-08, 08:54
var hos läkaren igår och fick följande svar ang träning vid ev sjukdom eftersom jag själv har halsont och misstänkte halsfluss igen så passa jag på att fråga.

- vid halsont,feber,förkyldning osv stanna hem från all träning tills är bättre. eftersom kroppen har en infektion i sig så tar den all energi till att få bort infektionen och man är mer känslig under den perioden för nya infektioner. om man sen lägger på träning på det så får kroppen jobba hårdare och det tar längre tid att blir frisk plus detta var hon väldigt noga med att påpeka så har man en stor risk att man åker på hjärtmuskel inflamation då viruset får en chans att sprida sig i kroppen.

Arbish
2010-09-08, 09:24
Det är INTE EN MYT, Om du har en infektion i kroppen Vilket Ont i halsen brukar tyda på ska du INTE TRÄNA, Om du inte vill ha Hjärnhinneinflammation såklart

Arbish
2010-09-08, 09:24
var hos läkaren igår och fick följande svar ang träning vid ev sjukdom eftersom jag själv har halsont och misstänkte halsfluss igen så passa jag på att fråga.

- vid halsont,feber,förkyldning osv stanna hem från all träning tills är bättre. eftersom kroppen har en infektion i sig så tar den all energi till att få bort infektionen och man är mer känslig under den perioden för nya infektioner. om man sen lägger på träning på det så får kroppen jobba hårdare och det tar längre tid att blir frisk plus detta var hon väldigt noga med att påpeka så har man en stor risk att man åker på hjärtmuskel inflamation då viruset får en chans att sprida sig i kroppen.
+1
Missade att du gav svar på tal,

King Grub
2010-09-08, 09:31
Om du inte vill ha Hjärnhinneinflammation såklart

Det är nog en väldigt ovanlig förkylning som ger hjärnhinneinflammation, i o f s. ;)

Langster
2010-09-08, 09:34
Vid en lättare förkylning utan feber, brukar det faktiskt inte vara några problem med att träna... Därmed inte sagt att det är smart att göra det. Har man otur måste man stanna hemma bra mycket längre än om bara hade hoppat över ett eller två träningspass.

Är man väldigt sugen på att träna trots att man är sjuk bör man fråga sig själv om ett missat pass verkligen kommer att göra någon skillnad. Man tränar ju kanske 100 pass per år eller nåt, hur stor skillnad kommer det vid årets slut göra om det blev 99 pass istället?

dellan
2010-09-08, 10:10
Igår var jag tjockt förkyld, dock inget halsont. Den enda tiden jag faktiskt var frisk under dagen var under träningen och några timmar efteråt.

Vad det betyder vet jag inte.

Arbish
2010-09-08, 10:21
Det är nog en väldigt ovanlig förkylning som ger hjärnhinneinflammation, i o f s. ;)

LOL =) Lyssna inte på mig, Ibland blir det lite fel =)

Arbish
2010-09-08, 10:22
Det är nog en väldigt ovanlig förkylning som ger hjärnhinneinflammation, i o f s. ;)

Än VÄLDIGT svår förkylning kan man kalla det oxå =))

Bluesparv
2010-09-08, 10:35
Igår var jag tjockt förkyld, dock inget halsont. Den enda tiden jag faktiskt var frisk under dagen var under träningen och några timmar efteråt.

Vad det betyder vet jag inte.

Att du är sämre idag? :)

Bulta
2013-01-02, 13:30
Har gått med en förkyldning i 2,5 vecka, och inte tränat alls under denna tid. Febern var bara i under 2 dagar men har gått med rethosta och snuva övriga dagar. Känner nu mig inte alls trött och hängig men har fortfarande kvar lite rethosta och är aningen täppt ännu.

Kan det ännu sitta i en infektion i kroppen, eller är det helt lugnt att träna igen när man varken har feber längre eller känner sig minsta hängig? Lite hostig/snuvig kan man ju vara en hel vinter...

Fuark
2013-01-02, 14:05
om du nojjar så tycker jag du ska avstå nån/några dagar. det kommer inte påverka märkbart

Fonziie
2013-01-02, 14:18
Lånar tråden liten, drabbats av influensen och vart sängliggandes i en vecka med feber, känner att jag fortfarande har lite feber. Annars är jag mest snorig och smått öm i halsen.

Inte tränat på en vecka och går snart under, ett lätt ryggpass borde väl inte göra mig sjukare? (kommer dock bli svårt att hålla tillbaks när man vart borta en hel vecka.) *gah!*

limenka
2013-01-02, 14:21
Lånar tråden liten, drabbats av influensen och vart sängliggandes i en vecka med feber, känner att jag fortfarande har lite feber. Annars är jag mest snorig och smått öm i halsen.

Inte tränat på en vecka och går snart under, ett lätt ryggpass borde väl inte göra mig sjukare? (kommer dock bli svårt att hålla tillbaks när man vart borta en hel vecka.) *gah!*

Ta en promenad, ev. i raskt tempo. Klarar du av det utan att dö så kör på. Annars så ser du längre än vad bikepsen mäter och inser att det finns mer i livet än träning.

difaren
2013-01-02, 14:22
Jag har hört att man kan träna som ni säger lite när man har en lätt förkylning, men personligen och som andra säger brukar jag se efter om jag börjar kallsvettas när jag börjar jobba på gymmet, om det nu så är så brukar jag avstå träningen!

Fonziie
2013-01-02, 14:24
Ta en promenad, ev. i raskt tempo. Klarar du av det utan att dö så kör på. Annars så ser du längre än vad bikepsen mäter och inser att det finns mer i livet än träning.


Finns mer i livet än träning? *screwy*

Tar och prövar iaf, inte mer än att sluta om det känns för jobbigt.

Jag har hört att man kan träna som ni säger lite när man har en lätt förkylning, men personligen och som andra säger brukar jag se efter om jag börjar kallsvettas när jag börjar jobba på gymmet, om det nu så är så brukar jag avstå träningen!

Kallsvettas och mår lätt illa av att bara sitta vid datorn just nu, men drack en kopp kaffe tidigare så kan ju bero på det också.

limenka
2013-01-02, 14:25
Finns mer i livet än träning? *screwy*

Tar och prövar iaf, inte mer än att sluta om det känns för jobbigt.

Ja alltså du kan läsa på om träning som ett substitut , var så jag menade ;)

Fonziie
2013-01-02, 17:14
Ja alltså du kan läsa på om träning som ett substitut , var så jag menade ;)


Ah okej ;)
Vad tror ni om koffein när man har feber/förkyld, kan det påverka negativt på nåvis? Tänkte kö en kopp kaffe / koffein tablett nu innan passet så man vaknar till liv.

Fonziie
2013-01-02, 20:36
Ah okej ;)
Vad tror ni om koffein när man har feber/förkyld, kan det påverka negativt på nåvis? Tänkte kö en kopp kaffe / koffein tablett nu innan passet så man vaknar till liv.

EDIT: avverkat ett ryggpass och jag lever, men kan inte säga att jag mår bättre direkt. Halsen känns värre och febern är nog likadan som innan passet. Men psyket är så mycket bättre. :d