handdator

Visa fullständig version : Benen sviker, inte konditionen


johanlol
2010-09-07, 17:29
Tjena!

Tänkte höra med er kunniga om ett litet problem jag har..:

När jag är springer/cyklar, (springer i skogen, cyklar på gymmet), så känner jag en otrolig trötthet i benen. Jag får inte skyhög puls eller blir helt obarmhärtigt andfådd - utan det är benen som jag blir trött i.

(Har haft ett långt uppehåll från konditionsträning - styrketräning kör jag rätt hårt på sedan en sisådär 7-9 månader tillbaka).

Jag har en ganska konditionsrik bakgrund, har spelat både hockey och fotboll i många, många år men la av med detta för ungefär tre år sedan.

Har även haft symptom till benhinneinflammation får något år sen, men det verkar som detta har gått över helt nu, så jag tror inte det har med detta att göra. Ingen smärta i benen heller, (förutom den brännande tröttheten, såklart).

Är det helt enkelt för att jag har dåligt tränade ben som jag inte orkar springa eller cykla mer än 30 minuter, eller ska det vara såhär i början? Vad är lösningen, kämpa på eller träna ben mer?

Sorry för vimsigt inlägg, är allmänt taskig på att förklara.

Mvh,
Johan

Pjotor
2010-09-07, 18:23
Hur äter du före träningspasset? Sover du tillräckligt?

Du skriver att du känner trötthet, men hur länge dröjer det till dess? Om det kommer för fort så kanske du håller ett för högt tempo.

bleiz
2010-09-07, 18:27
Hade precis likadant som dig nu när jag började igen efter ett lite längre uppehåll. Konditionen var helt okej, men benen orkade inte riktigt bära mig. Efter att ha slängt in lite hårdare benträning som knäböj/benpress/vadpress osv två gånger i veckan så försvann det. Nu känns det inte alls lika "stumt" i benen när jag springer. Så jag skulle tro att dina ben helt enkelt har tappat lite styrka.

Släng in två benpass i veckan så tror jag att det kommer lösa sig!

johanlol
2010-09-07, 18:32
Hur äter du före träningspasset? Sover du tillräckligt?

Du skriver att du känner trötthet, men hur länge dröjer det till dess? Om det kommer för fort så kanske du håller ett för högt tempo.
Jag brukar oftast springa/cykla på morgonen, så jag äter en helt okej frukost - gröt/müsli och någon macka. Sover cirka 8-9 timmar skulle jag tro. Så tror faktiskt inte att det har någonting med varken mat eller sömn att göra.


Ang. tempot så har jag faktiskt tyckt att det är väldigt lågt... *jorgen*


Hade precis likadant som dig nu när jag började igen efter ett lite längre uppehåll. Konditionen var helt okej, men benen orkade inte riktigt bära mig. Efter att ha slängt in lite hårdare benträning som knäböj/benpress/vadpress osv två gånger i veckan så försvann det. Nu känns det inte alls lika "stumt" i benen när jag springer. Så jag skulle tro att dina ben helt enkelt har tappat lite styrka.

Släng in två benpass i veckan så tror jag att det kommer lösa sig!
Alright! Härligt att jag inte är den enda i hela världen som känt detta. Ska piska benen lite extra! :whipped:

Kan ändå behövas!

Tack för svar, you guys!

bear.flowertwig
2010-09-07, 20:00
Det där låter precis som när jag springer men benen inte återhämtat sig från gymträningen.

Konditionen finns i kroppen men det går inte att få ut den pga att benen är slitna efter senaste benpasset.

vasslefranmjolk
2010-09-07, 20:04
Kan vara din lokala kapacitet, alltså mytokondrie- och kapillärtäthet i benmuskulaturen, som är din begränsande faktor. Prova att springa långpass strax under tröskelfart i ett par veckor och se om det blir bättre.

forslund
2010-09-07, 20:08
Inom cyklingen är det ett känt faktum att det är benen som sätter stopp, inte pulsen.
Det kan ta flera år innan man är tillräckligt stark för att få upp pulsen ordentligt på cykeln.

Jag tycker det är svinigt tungt för benen på ~180-185 bpm när jag cyklar, medan löpning får jag med lätthet upp pulsen i tio slag högre utan att benen sätter stopp.
Då har jag cyklat mycket aktivt i flera år nu.

Inom löpning handlar det nog mer om ovana och att du antagligen inte är speciellt tränad för tillfället. Det släpper relativt fort om du bara fortsätter träna regelbundet.

ANIKI
2010-09-07, 20:16
Övertränad kanske? Hur pass intensivt tränar du?