handdator

Visa fullständig version : Ögonvärk, vad kan vara boven i dramat?


Harnold
2010-09-07, 16:56
Har sedan ca en vecka bakåt börjat få ögonvärk, värken kommer speciellt vid de tillfällen då jag sitter framför datorn. När jag tittar på min datorskärm så får jag oerhört ont i mina ögon, en väldigt ansträngande känsa som får mig att enkelt tappa fokus(syn sammanhang) när jag ser på skärmen. Frågan är vad som har hänt, har aldrig i mitt liv haft problem med min syn men nu helt plötsligt klarar jag knappt av 1h framför skärmen.

Någon som haft liknande problem, vad gjorde NI, började ni använda glasögon?

MVH
en oroad Harnold

Scratch89
2010-09-07, 17:09
Det låter som brytningsfel.

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Brytningsfel/

Harnold
2010-09-07, 17:26
Det låter som brytningsfel.

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Brytningsfel/

Jag förstår dock inte hur min syn helt plötsligt bara blivit kass. Det händer bara just när jag är framför datorn också. Efter några minuter så kommer smärtan och mina ögon känns helt uppsvullna, sedan så ser jag dåligt tills jag vilar ögonen ett tag.

John M
2010-09-07, 17:34
Sitter du i mörker framför datorn? Då kan detta symptom uppstå. Låt det vara tänt runt omkring.

Kanske nåt fel på skärmen? Frekvens etc.

Harnold
2010-09-07, 17:46
Sitter du i mörker framför datorn? Då kan detta symptom uppstå. Låt det vara tänt runt omkring.

Kanske nåt fel på skärmen? Frekvens etc.

Har faktiskt haft mina misstankar mot min skärm eftersom jag inte fick lika ont i ögonen framför datorn i skolan, jag satt iofs inte framför datorn lika länge. Fast skärmen har jag haft ett år snart och värken har jag endast haft sen förra veckan någon gång.

Jens.Andersson
2010-09-07, 17:52
Har du det helt släckt i rummet med skärmen som enda ljuskällan?

Harnold
2010-09-07, 17:52
Har du det helt släckt i rummet med skärmen som enda ljuskällan?

Gud nej, har alltid min lampa tänd.

Luca Brasi
2010-09-08, 20:01
Eller så är det spänningshuvudvärk eller migrän.

Bubban
2010-09-08, 20:03
Hur kasst är det att bara har skärmarna som ljuskälla? Har haft det i ett par år nu....

Tolkia
2010-09-08, 20:05
Kolla skärminställningarna.

Harnold
2010-09-08, 20:19
Eller så är det spänningshuvudvärk eller migrän.

Värken har jag haft sen över en vecka.

Verbatim
2010-09-08, 20:21
Du kan ju inte säga nej till allt med motivering att du bara haft det i en vecka. :D

Harnold
2010-09-08, 20:30
Du kan ju inte säga nej till allt med motivering att du bara haft det i en vecka. :D

Att jag skulle haft migrän eller någon annan form av huvudvärk över en vecka utan att märka det förutom när jag är just framför datorskärmen låter inte så troligt. Samtidigt så är teorin med brytningsfel inte heller så troligt. Jag tror liksom inte att jag blivit närsynt över en dag.

Jag kanske bara är naiv och väntar på ett drömsvar?