handdator

Visa fullständig version : Styrketräning, löpning, gainer


LulleK
2010-09-07, 16:34
Hej!
Jag har löptränat i ca 5 mån och lagt till styrketräning senaste månaden för att bygga lite muskler. Jag har några frågor.

1. Hur mycket förstör löpningen byggandet av muskler? Jag springer ca 8 km 2-3 ggr/v. Gör det mycket skillnad i byggandet om man löptränar eller är det något man bara bör tänka på om man elitsatsar? Jag vill ju ha muskler och vill inte att kroppen ska förbränna allt jag fått genom styrketräningen när jag löptränar.

2. Just nu kör jag helkroppsprogram på gymmet mån, ons, fre och löptränar tis, tors + en till dag om jag känner för det. Jag funderar på om man kan strunta i att träna benen på gymmet då jag löptränar också. Benen lär ju bli övertränade om jag tränar dem 5 ggr i veckan, eller vad tror ni? Är det dumt att skippa benen på gymmet trots att jag löptränar?

3. När jag endast löptränade fick jag bort en del fett, vilket kändes bra. När jag började styrketräna också så köpte jag gainer. Det känns som att jag sakta men säkert får tillbaka fettet jag förlorat. Beror det på gainern? Är den isåfall mycket nödvändig eller kan jag skippa den?

/Lucas