handdator

Visa fullständig version : Raw-fördelar med utrustning?


burtan
2010-09-07, 14:01
Hejsan.

Har funderat ett tag på om det skulle ge något att träna med utrustning för att öka rawstyrkan.
Vad tror ni?

Böj:

Köra med lindor för att få en större belastnig på mage, häck, lårbiceps och rygg?

Bänk:

Köra med tröja för att få större belastning på triceps och underarmar?

Mark:

Vet inte om utrustningen skulle kunna ge så mycket för rawstyrkan i mark, skulle isf vara den större belastningen för underarmarna?

Utrustningsträningen skulle bara vara en del av träningen, träningen skulle inte vara baserad på utrustningslyften.
Jag är alltså inte intresserad av att öka utrustningsstyrkan utan rawstyrkan.

Mvh Andreas.

bertbert
2010-09-07, 14:10
Tycker inte det är någon bra idé. Kör då istället komplement utan utrustning som addresserar de svagheter du har i lyften. Vilka kan jag bara spekulera i men några vanliga förslag:

Böj Boxböj, bänkböj, böj med stopp i botten, rackböj med död start,

Bänk Floorpress, FU-bänk, klossbänk, smalbänk, snedbänk, diverse andra tricepsövningar,

Mark Långa mark, halva mark, kronlyft, raka mark (bara här finns många varianter), GM,

De flesta ovanstående kan dessutom modifieras med kedjor/band efter behov.

Stefan J
2010-09-07, 14:41
Håller med Bertbert ovan. Även om utrustningsträning kan vara ett hyfsat komplement för raw-träning så finns det flera andra raw-övningar (som bertbert nämnt) som kommer ge dig bättre transfer till raw-lyften. Skulle du vara byggd för mördande hög träningsvolym kan du ju efter att kört allt ovanstående dessutom lägga till utrustningslyft i programmet, men jag hade först och främst satsat på bertberts förslag :)

Om vi tar bänk hade jag först och främst kört bänkpress. Därefter lägga till FU-bänk/floorpress/smalbänk/rackbänkar i olika höjder. Räcker inte det så kan man lägga till hantlar/militärpressar. Näst sist hade jag prioriterat utrustningslyft för att öka i raw-bänk, och detta bara något före pushdowns och isoleringsövningar. Med tanke på slitaget på kroppen kontra utdelningen i raw-styrka som utrustningslyftning ger hade jag vid närmare eftertanke satsat på pushdowns/isoleringsövningar före tröjbänkar. Ungefär i den ordningen.

stevebc
2010-09-07, 14:46
Vill du t ex överbelasta utlåsningen i bänkpress, vilket du gör med tröja, så hade jag hellre använt gummiband eller kedjor. Just utlåsningsträning/överbelastning är den enda fördelen jag ser med utrustning i det här fallet, och då fungerar ju gummiband och kedjor minst lika bra.

Doctor Snuggles
2010-09-07, 15:09
Jak kan slå ett slag för statisk träning i sticking points, när jag ändå är här. Det är vad jag upplevt fungera bäst för att öka styrkan snabbt, iaf i allt förutom mark och böj (det kan bero på att det räcker med rätt lite volym per gång, och man kan träna oftare). Vad gäller viktvana är partiella/utlås i bänken bra också.

burtan
2010-09-07, 15:48
Håller med Bertbert ovan. Även om utrustningsträning kan vara ett hyfsat komplement för raw-träning så finns det flera andra raw-övningar (som bertbert nämnt) som kommer ge dig bättre transfer till raw-lyften. Skulle du vara byggd för mördande hög träningsvolym kan du ju efter att kört allt ovanstående dessutom lägga till utrustningslyft i programmet, men jag hade först och främst satsat på bertberts förslag :)

Om vi tar bänk hade jag först och främst kört bänkpress. Därefter lägga till FU-bänk/floorpress/smalbänk/rackbänkar i olika höjder. Räcker inte det så kan man lägga till hantlar/militärpressar. Näst sist hade jag prioriterat utrustningslyft för att öka i raw-bänk, och detta bara något före pushdowns och isoleringsövningar. Med tanke på slitaget på kroppen kontra utdelningen i raw-styrka som utrustningslyftning ger hade jag vid närmare eftertanke satsat på pushdowns/isoleringsövningar före tröjbänkar. Ungefär i den ordningen.

Tack för alla svar!

Nej, någon mördande volymträning är jag inte byggd för, tyvärr.
Klarar av 3-5 set basövning + några set komplementsövningar sen är jag slut.

Ok tack, då fortsätter jag med det upplägget jag kör nu, är svårt att säga emot en som bänkar det dubbla:hbang:.

Mvh Andreas.

sweetkarolina
2010-09-07, 19:41
Vad gäller bänkandet håller jag med föregående talare. Tröjbänk är tillräckligt komplext för att inte ha nån nämnvärd effekt på rawbänk alls.

Däremot så tror jag inte böj med lindor är helt bortkastat beroende på vart ens svagheter i lyftet finns. Om det däremot är ett bättre eller sämre komplement än de bert nämnde + frontböj låter jag vara osagt.
Kan du köra med lindor kan du eventuellt belasta 10-20 kg mer och torde om inte annat iallafall träna upp tex säkrare utgångar och att vikten känns lätt på axlarna när du plockar av till raw-max. Vilket man iofs kanske kan träna genom att bara göra just utgångar... Om du kan plocka några fler reps på samma vikter som utan borde mage/rygg-träningen öka, även fast benen jobbar mindre? Jag spekulerar.
Dessutom, så är ett par lindor inte någon överdrivet kostsam investering ifall du bara vill prova. Heh, du kan väl stjäla ett par från robban eller salmela...

burtan
2010-09-08, 11:46
Vad gäller bänkandet håller jag med föregående talare. Tröjbänk är tillräckligt komplext för att inte ha nån nämnvärd effekt på rawbänk alls.

Däremot så tror jag inte böj med lindor är helt bortkastat beroende på vart ens svagheter i lyftet finns. Om det däremot är ett bättre eller sämre komplement än de bert nämnde + frontböj låter jag vara osagt.
Kan du köra med lindor kan du eventuellt belasta 10-20 kg mer och torde om inte annat iallafall träna upp tex säkrare utgångar och att vikten känns lätt på axlarna när du plockar av till raw-max. Vilket man iofs kanske kan träna genom att bara göra just utgångar... Om du kan plocka några fler reps på samma vikter som utan borde mage/rygg-träningen öka, även fast benen jobbar mindre? Jag spekulerar.
Dessutom, så är ett par lindor inte någon överdrivet kostsam investering ifall du bara vill prova. Heh, du kan väl stjäla ett par från robban eller salmela...

Mina svagheter sitter i lårbiceps, häck och rygg

I böjen var det exakt det du tar upp som jag tänkte på, Om mitt raw-max ligger på 170-180kg så borde jag kunna göra 2-4 reps på den vikten med lindor och få en större belastning på allt som lindorna inte hjälper till med, å andra sidan så har jag inte tränat så länge så det finns nog en hel del jag kan göra med komplementsövningar.
Jaja, får se hur jag gör, kanske provar några gånger och ser hur det känns.

Jag har en komplett utrustning redan, Gjorde ett försök i början på karriären att köra med utrustning men det var inte min grej.

hertzman
2010-09-08, 22:29
Vill du t ex överbelasta utlåsningen i bänkpress, vilket du gör med tröja, så hade jag hellre använt gummiband eller kedjor. Just utlåsningsträning/överbelastning är den enda fördelen jag ser med utrustning i det här fallet, och då fungerar ju gummiband och kedjor minst lika bra.

+ 1

Kedjor är dessutom svinroligt att köra med!

gunhamn
2010-09-09, 18:15
Tröjan har gett min rawbänk en liten push genom att man fått mer viktvana, men den kan man skaffa på andra sätt än genom tröjbänk i form av tunga klossbänkar och lockouts.