handdator

Visa fullständig version : Vad skulle hända om jag...?


skumpah
2010-09-07, 11:53
Hej vill bara säga att jag är ny på forumet och kanske inte vet riktigt hur det går till här men iallafall...

Efter ett uppehåll nu tänkte jag börjar gymma igen. Och nu till min fråga, jag är ganska stor o har lite fett osv, om jag skulle börja gymma nu och springa(konditionsträna) och äta rätt, skulle jag då gå ner i vikt men ändå bygga upp mina muskler på samma gång ? Vad hade hänt ?

tacksam för svar!

WHITEFOLKS
2010-09-07, 11:58
Viktupp/nedgång styrs av kalori in vs kalori ut, inte som många tror ifall man "tränar".

Tränandet kommer göra att du gör av med fler kalorier och styrketräningen ger dig möjligheter att bygga muskler men det går inte säga något av den information du har givit.

Konditionsträning är inte heller något sorts krav för viktnedgång eller fettförlust.

Fredrik_S
2010-09-07, 14:15
Ja du skulle bygga upp muskler på samma gång alternativt behålla de du har. Det är av absolut största vikt att styrketräna när man bantar. Konditionsträning är däremot helt frivillig. Bantar man utan styrketräning kan man med lite otur bli ännu fetare. Tex kan du gå ner 5 kg i vikt men kanske 3 kg är muskler och 2 kg är fett och då har du blivit fetare. Det är desutom mycket viktigt att hålla proteinintaget extra högt och gärna över 200gram per dag.

(med viktigt menar jag om ens primära mål är att bli av med fett och behålla/bygga muskler, vilket bör vara allas mål vid bantning)

karemzo
2010-09-07, 14:35
Ja du skulle bygga upp muskler på samma gång alternativt behålla de du har. Det är av absolut största vikt att styrketräna när man bantar. Konditionsträning är däremot helt frivillig. Bantar man utan styrketräning kan man med lite otur bli ännu fetare. Tex kan du gå ner 5 kg i vikt men kanske 3 kg är muskler och 2 kg är fett och då har du blivit fetare. Det är desutom mycket viktigt att hålla proteinintaget extra högt och gärna över 200gram per dag.

(med viktigt menar jag om ens primära mål är att bli av med fett och behålla/bygga muskler, vilket bör vara allas mål vid bantning)


Gäller protein-intaget också om man ligger på rejält underskott? (extrem viktminskning)

King Grub
2010-09-07, 14:39
Ett högt proteinintag är än viktigare vid underskott. Vid energiöverskott är det inte lika viktigt.

Fredrik_S
2010-09-07, 14:59
Gäller protein-intaget också om man ligger på rejält underskott? (extrem viktminskning)

Min gissning är att en VLCD bestående av kött/fisk/fågel+grönsaker av kvalité är otroligt mycket smartare än en VLCD bestående av måltidsersättare i flytande form(nutrilett/allevo/naturdiet etc)

(dock saknar min okvalificerade gissning vetenskaplig uppbackning eftersom det är mycket roligare att forska om piller och pulver)

Sniggel
2010-09-07, 15:15
Min gissning är att en VLCD bestående av kött/fisk/fågel+grönsaker av kvalité är otroligt mycket smartare än en VLCD bestående av måltidsersättare i flytande form(nutrilett/allevo/naturdiet etc)

(dock saknar min okvalificerade gissning vetenskaplig uppbackning eftersom det är mycket roligare att forska om piller och pulver)

Definitivt bör det vara så. Lär vara enklare att hålla sig mätt på "kött/fisk/fågel+grönsaker" dessutom, samt att man kan få det att smaka väldigt gott om man är duktig i köket och tillåter vissa mängder fett (som man ändå måste ha med för att kosten ska bli komplett).

edit: säg att man lägger till 200 kcal från "smakhöjare" jämfört med att enbart köra på rena "torra" råvaror (som många gör) kommer maten bli 100 ggr roligare att äta samt att viktnedgången går i princip lika fort (underskottet som skapas av ett intag på t ex 800 kcal är inte mycket större än ett intag på 1000 kcal, givetvis beroende på individ och aktivitetsnivå, men ändå).

karemzo
2010-09-07, 21:37
200g protein, är inte det då 800kcal?

Hur ska man få in 200g protein i en 1200 kcal diet?

Eller är jag ute och cyklar?

young_george
2010-09-07, 22:02
200g protein, är inte det då 800kcal?

Hur ska man få in 200g protein i en 1200 kcal diet?

Eller är jag ute och cyklar?

Hur skulle man inte få det? 1200 - 800 = 400. Det blir alltså 400kcal över till annat än protein.

Magert kött, lite av de nödvändiga fettsyrorna och sallad på det. Fungerar utmärkt för snabb viktnedgång.

Sverker
2010-09-08, 05:48
Hej vill bara säga att jag är ny på forumet och kanske inte vet riktigt hur det går till här men iallafall...

Efter ett uppehåll nu tänkte jag börjar gymma igen. Och nu till min fråga, jag är ganska stor o har lite fett osv, om jag skulle börja gymma nu och springa(konditionsträna) och äta rätt, skulle jag då gå ner i vikt men ändå bygga upp mina muskler på samma gång ? Vad hade hänt ?

tacksam för svar!


Muskelminne:thumbup:
Har du haft ett uppehåll i träningen kommer du att snabbt tillbaka i styrka. Underskatta aldrig muskelminnet. Börjar du träna på gym kommer dina glykogenförråd att fyllas upp bättre än tidigare. Du kanske t o m går upp något kg trots att du tappar fett.

Sniggel
2010-09-08, 09:12
200g protein, är inte det då 800kcal?

Hur ska man få in 200g protein i en 1200 kcal diet?

Eller är jag ute och cyklar?

Hur skulle man inte få det? 1200 - 800 = 400. Det blir alltså 400kcal över till annat än protein.

Magert kött, lite av de nödvändiga fettsyrorna och sallad på det. Fungerar utmärkt för snabb viktnedgång.

Precis. Sen behöver man inte vara så extrem. Det finns mellanting mellan högprotein-vlcd och vanlig vlcd. Beroende på vad man väger så är 150g protein hyfsat högt det med. Då har man plats för 600 kcal som man kan spendera på fett och kolhydrater.

bizniz
2010-09-08, 09:20
Låt oss säga att man slarvar någon enstaka dag i veckan med att trycka i sig proteinbehovet, påverkas detta avsevärt i muskelnedbrytning? Ligger själv på VLCD och känner ibland att jag inte får i mig så mycket protein som jag kanske borde.

King Grub
2010-09-08, 09:24
Det är främst muskeluppbyggnaden som blir sämre, inte muskelnedbrytningen som blir större. Och det gäller då den tid du ligger på lågt proteinintag; det påverkar inte framåt i tiden, då du äter mer protein igen.

bizniz
2010-09-08, 09:36
Det är främst muskeluppbyggnaden som blir sämre, inte muskelnedbrytningen som blir större. Och det gäller då den tid du ligger på lågt proteinintag; det påverkar inte framåt i tiden, då du äter mer protein igen.

Va skönt, jag som behöver 164g protein per dag enligt 2g/kg uträkning är lite rädd att rädd att jag ligger lite för lågt, bör jag flytta upp 1.5g/kg till 2g för att slippa vara orolig? Jag äter i vanliga fall ~125g protein per dag, vikt 82kg. Förlåt om jag själ tråden lite till egna frågor :)

King Grub
2010-09-08, 09:39
2 gram per kilo kroppsvikt är minimum under diet för en styrketränande som vill behålla så mycket muskelmassa som möjligt.

bizniz
2010-09-08, 09:43
2 gram per kilo kroppsvikt är minimum under diet för en styrketränande som vill behålla så mycket muskelmassa som möjligt.

Då gör jag lite ändringar i matschemat, tackar ännu en gång :thumbup:

karemzo
2010-09-08, 11:29
Tittade runt lite på nätet, och jag såg då att man måste väl äta (stora?) mängder av saker för att få i sig så mycket protein? :p Vad kan ni rekommendera

Fredrik_S
2010-09-08, 11:56
Tittade runt lite på nätet, och jag såg då att man måste väl äta (stora?) mängder av saker för att få i sig så mycket protein? :p Vad kan ni rekommendera

Nej man behöver bara äta små mängder. (relativt vad man anser)
Men en kycklingfile eller köttbit på 200 gram är verkligen inte stor, den innehåller ca 40 gram protein.
Så säg 2-3 måltider av det per dag Sen kanske någon måltid med några ägg eller liknande eller någon proteindrink så är man snabbt uppe i 160-200gram

Lägg sen till de vegetabiliska källorna, nått halvkilo-kilo broccolimix ger väl 20-30 gram protein, sen om man äter pasta havregryn så är det drygt 10% protein i sådant..

Har man en solid proteinkälla i varje måltid ska det inte vara några som helst problem

Sniggel
2010-09-08, 12:37
Håller med Fredrik. man behöver inte äta stora mängder om man äter av proteinrika livsmedel. Tex magert kött/fisk/fågel och därtill även tar proteinpulver. Då blir det hur lätt som helst att komma upp i 2g/kg.

Eddie Vedder
2010-09-08, 20:39
Tittade runt lite på nätet, och jag såg då att man måste väl äta (stora?) mängder av saker för att få i sig så mycket protein?

Ett väldigt vanligt missförstånd. Helt normal blandkost i tillräckliga mängder ger bra med protein. Om man sedan prioriterar lite extra för mat som kött, ägg, fågel, fisk och tar en drink efter passet är man lätt uppe i minst 2g/kg kroppsvikt.

Problem kanske det blir först vid låga energiintag eller en kroppsvikt på typ 100 kg men med dålig aptit.

karemzo
2010-09-08, 22:56
Tittade lite på mejeri produkterna, högsta protein produkten var då :

Skånemejerier Cottage Cheese 250 g

Ingredienser:
Högpastöriserad mjölk och grädde, mjölksyrakultur, salt, löpe.

Näringsvärde Storlek
Energivärde 400 kJ
Energivärde 100 kcal
Protein 12 g
Kolhydrater 2.5 g
- varav sockerarter 2 g
- varav - laktos 2 g
Fett 4.5 g
- varav mättat 3 g
- varav enkelomättat 1 g
- varav fleromättat 0.1 g
Kostfiber 0 g
Natrium 0.4 g
Vitamin B12 - Kobalamin 0.6 µg

Per 100g


Ser det bra ut ? :)

Eddie Vedder
2010-09-09, 06:47
Ser det bra ut ? :)

Inget fel på cottage cheese. Jag äter det ibland, tycker det är väldigt gott men tyvärr dyrt. Arlas basic 4% är den godaste, även olivsmaken gillar jag väldigt.