handdator

Visa fullständig version : Platecurl en trevlig hand och handledsövning


Arne Persson
2003-10-26, 01:03
Vikt en gammal 15 kg Eleikoplatta samt en bänk. Mitt bästa resultat är 10 reps på angivna viktplatta. Stärker speciellt handleden effektivt.
http://www.cyberpump.com/gallery/album113

Jon2
2003-10-26, 01:18
Gör det stor skillnad om plattan har mindre diameter?

Jon2
2003-10-26, 01:18
10 reps på 15 kg är ju mkt bra.

HookersUnited
2003-10-26, 01:26
Originally posted by Arne Persson
Vikt en gammal 15 kg Eleikoplatta samt en bänk. Mitt bästa resultat är 10 reps på angivna viktplatta. Stärker speciellt handleden effektivt.
http://www.cyberpump.com/gallery/album113

Vad tycker du om plate wrist curl?

Arne Persson
2003-10-26, 01:31
Viktskivans storlek har en enorm betydelse! Platevristcurl är också en utmärkt handledsövning men ännu tyngre. Har klarat en 15 kg casall eller Johnsson skiva som hade mindre diameter än en Eleikoskiva. Ger mig dock inte förrän man klarar en 15 kg Eleikoplatta.

Jon2
2003-10-26, 11:19
Är det alltså eleikoplattor det ska vara om man ska jämföra resultat?

Nils
2003-10-26, 11:43
Svår övning när det skall ökas det där.
Hoppen mellan olika plattor är ju enorma då både vikt och momentarm ökas samtidigt.
Extrem är också din förmåga till rak hand och att få det strikt i allmänhet. Ser nästan ut som det var en robot som gjorde den curlen!:bow:
Nils

z_bumbi
2003-10-26, 12:07
Nils: Öka vikten kan du ju göra genom att tejpa på en liten vikt eller använda dig av lyxartikeln "platemates" som är magnetiska.

Arne Persson
2003-10-26, 12:14
På vår grepptävling använder vi ett plaströr och fjäderklovar till hjälp när vi skall öka vikten. Mitt personbästa på tävling är 18,5 kg.

Nils
2003-10-26, 13:15
Ja, jag får väl testa något sådant.
Jag är en sådan wimp i händerna att jag inte ens klarar 10 kg eleiko skivan riktigt. Men jag skulle tro att man skulle få tejpa på en himla massa vikt på 5 kilos plattan. Förmodligen upp till 5 kilo eller så. Fast då med kortare momentarm än vad 10 kilos plattan har.
Nils

norlund
2003-10-26, 16:50
Originally posted by Arne Persson
Vikt en gammal 15 kg Eleikoplatta samt en bänk. Mitt bästa resultat är 10 reps på angivna viktplatta. Stärker speciellt handleden effektivt.
http://www.cyberpump.com/gallery/album113


Brutal styrka!!! :bow: :bow: :bow:

ivandrago
2003-10-26, 21:56
Originally posted by norlund


Brutal styrka!!! :bow: :bow: :bow:

I second that!

Nils
2004-01-31, 22:32
Nu har hag har kört en del sådana men jag verkar inte komma till det läget att mina handleder blir trötta alls. Det är fingrarna som tar slut långt innan.
har någon något bra tips på hur man skall verkligen träna handleden med platecurls?
Nils

Arne Persson
2004-01-31, 22:57
Får väl sätta in den här också, för ordningens skull.

Testa plate wristcurl = en handleds curl med en viktskiva. Underrmen mot bänk eller knä och får ej lyftas från denna.

(Avd. skryt) Har själv klarat en 15 kg eleikoplatta 1 reps i full rörelsebana, är tyngre än att göra 10 reps på samma vikt i platecurls.

Nils
2004-01-31, 23:07
Originally posted by Arne Persson
Får väl sätta in den här också, för ordningens skull.

Testa plate wristcurl = en handleds curl med en viktskiva. Underrmen mot bänk eller knä och får ej lyftas från denna.

(Avd. skryt) Har själv klarat en 15 kg eleikoplatta 1 reps i full rörelsebana, är tyngre än att göra 10 reps på samma vikt i platecurls.
Jo, wristcurl har jag testat lite. Då får jag lite pump i underarmen i alla fall. Men det är fingrarna som ger upp ändå!
Men det blir väl det jag får köra och hoppas att fingarna blir starkare.
Det är en ok fingerövning trots att fingrarna blir lite bakåtböjda när man kör antar jag? Hoppas det blir rätt med trådarna nu :)
Nils

Jense
2004-02-01, 02:26
Originally posted by Nils
Nu har hag har kört en del sådana men jag verkar inte komma till det läget att mina handleder blir trötta alls. Det är fingrarna som tar slut långt innan.
har någon något bra tips på hur man skall verkligen träna handleden med platecurls?
Nils

Jag ser till att hålla fingrarna jämns med skivan hela vägen ut. jag har inte ett hårrum någonstans dvs.. fungerar helt ok för mig