handdator

Visa fullständig version : Äta rätt


hofman
2002-07-04, 07:44
Hejsan jag är ju rätt ny på det här med träning kost m.m, mitt mål är att få större muskler samt mindre kroppsfett, har mest mage......
Jag tränar styrka avslutar med fettförbränning, ex rask promenad.

Mat är lite knepigare tycker jag, jag tänker mycket mycket mer på vad jag äter nu än jag gjorde innan jag bestämmde mig....

Jag har uteslutande gått över till grovbröd, äter havregröt nästan varje morgon, middagen äter jag väl som vanligt, har dock skippat matfett, grädde o sånt jag direkt vet är onyttigt. Äter mer ris o grönsaker än innan. Småäter ej.
Har godis dag en dag i veckan, (Hur lätt nu det är med en gravid flickvän ;) )

Ändå tycker jag det inte händer nått.Har jag missat nått?

Har hållt på i kanske 2½ månad
Vad tycker ni om program som ex Hälsovakten?

Alla tips & råd tas tacksamt imot

Patte
2002-07-04, 08:15
Hur mycket protein får du idig / dag? Låter som det var en väldigt massa kolhydrater där för att minska kroppsfett.

Dessutom ta bort promenaderna efter gymmet och lägg dem på morgonen istället efter en kopp kaffe (+ ev proteinpulver om du har det).

Glöm inte att du måste få i dig fett också så hoppa inte över allt fett. Tidigare på forumet här har det rekommenderats ca 20E% fett för att minska kroppsfettet. Gillar faktiskt vad Paulun skrev där i sin bok "Allt om Fettförbränning 2": Du blir lika fet av fett som du blir grön av att äta gurka. :D Faktiskt en väldigt bra bok förövrigt för nybörjare vad gäller näringslära. :)

Tjockisen
2002-07-04, 08:15
Hälsovakten är ett utmärkt program om man vill hålla koll på kosten utan att behöva räkna allt för mycket själv. Använder det själv och det har iallafall underlättat dieten. Om du skriver upp lite mer specifikt vad du äter per dag så underlättar det för forumets medlemmar att försöka hjälpa dig.

Mvh Christian

Karl Alfred
2002-07-04, 08:31
Du skriver att du vill ha större muskler och mindre fett. Det är ett bra mål. Det är lätt att konstatera att det är många som vill uppnå detta samtidigt och helst så fort som möjligt. Det har skrivits en hel del på detta forum om problemet med denna dubbla måsättning, så om du söker så kommer du att finna mycket intressant.
Men som en liten sammanfattning så kan man konstatera att det är mycket svårt att nå detta samtidigt då kroppen behöver ett överskott av energi för att kunna bygga muskler. Du bör därför försöka inse att du måste dela upp året i perioder. Grovt kan man dela in det i en byggar period och en deff period.
Samtidigt så har du gjort helt rätt hitintills då du verkat plocka bort "skräpet" från matbordet. Det finns ingen anledning att stoppa i sig crapp bara för att man är under byggarfas. Se till att ligga på överskott på +500-1000kcal per dag under byggarperiod av rätt mat, så skall du se att du kommer att nå resultat. Och sedan minus samma mängd under deff.
Lycka till

hofman
2002-07-04, 08:32
Hur mycket protein får du idig / dag? Jag vet inte, vet inte riktigt hur man får fram det :p

Dessutom ta bort promenaderna efter gymmet och lägg dem på morgonen istället efter en kopp kaffe (+ ev proteinpulver om du har det).
Hur stor skillnad gör det att lägga promenaderna på morgonen mot efter träningen?

Boken "Allt om fettförbränning 2" har jag, jag har läst i den, men det är ju väldigt djupgående tycker jag ..........

Så vad jag äter: Gårdagens Meny

Morgon: 1port havregröt 3-4 grovmackor med leverpastej o smör, dryck svart kaffe.

Lunch: Chili Con Carne, varierand husmanskost annars

Mellanmål: kanske en frukt, ibland en macka

Middag: sällan 2 middagar, men om, samma som lunchen

Kvällsmat: Youghurt, macka

Kanske frukt på sen kväll, beroende på när jag äter kvällsmat........

dimmer
2002-07-08, 23:34
Var hittar men detta hälsovakten?? Är det lätt att använda??

hofman
2002-07-09, 06:22
Originally posted by dimmor
Var hittar men detta hälsovakten?? Är det lätt att använda??

Ja det är lätt att andvända, du matar in allt du äter och dricker så får du en översikt på vad du får i dig och vad du inte får i dig.................vill du tex äta fettsnålt eller proteinrikt, a-vitamin fattigt...ja vad som så har den all info om vad som är rikt o fattigt på vad osv.....prova det så får du se.........

Deras webadress är Nutris.com (http://www.nutris.com/) Där finns demos att ladda ner.........

Har du program som Direct Connect el liknande så hittar du säkert progrmet där med

Lycka till

Janna
2002-07-09, 10:01
Originally posted by hofman
Jag vet inte, vet inte riktigt hur man får fram det :p


Hur stor skillnad gör det att lägga promenaderna på morgonen mot efter träningen?

Boken "Allt om fettförbränning 2" har jag, jag har läst i den, men det är ju väldigt djupgående tycker jag ..........

Så vad jag äter: Gårdagens Meny

Morgon: 1port havregröt 3-4 grovmackor med leverpastej o smör, dryck svart kaffe.

Lunch: Chili Con Carne, varierand husmanskost annars

Mellanmål: kanske en frukt, ibland en macka

Middag: sällan 2 middagar, men om, samma som lunchen

Kvällsmat: Youghurt, macka

Kanske frukt på sen kväll, beroende på när jag äter kvällsmat........


morgon: ät 2 port gröt istället byt mackorna mot en omelett på 2 hela ägg och 4 äggvitor då får du i dig mer protein och kolhydraterna i gröten är långsammare än de i mackorna

lunch: husmanskost innehåller oftast inte tillräckligt med protein ... ta hellre mer kött, fisk eller kyckling än att öka på intaget av ris tillsätt gärna en matsked olja med lite mättat fett och mycket enkel- och fleromättat (tex oliv-, druvkärn- eller rapsolja)

mellanmål: keso och en frukt... keso innehåller mkt protein och frukten långsamma kolhydrater samt vitaminer

middag: hoppa ALDRIG ALDRIG över en måltid till vill du gå ner i vikt byt hellre ut en stor lunch mot en mindre lunch samt en mindre middag. Tänk även här på att få i dig extra protein och byt ut det mättade fettet mot olja.

kvällsmat: yoghurt är bra ha gärna ägg eller keso på mackan för att öka proteinintaget.

Om du inte använder några kosstillskott i nuläget rekommenderar jag dig att inhandla proteinpulver och glutamin.

innan träningen tar du en ca en matsked glutamin och gärna en direkt efter tränigen också. om du tar glutamin direkt efter träningen bör du inta en proteindrink ca 20 min efter då kropen tagit upp glutaminet. tar du inte glutamin efter träningen bör du ta proteindrinken direkt efter passet.

/janna

Andy
2002-07-09, 10:27
Är det på vågen som det inte händer något? Av egen erfarenhet kan jag säga att man lätt blir besviken om man tittar på vågen för mycket i början. Har kört relativt hårt i 6 månader och väger fortfarande lika mycket som jag gjorde efter en månads träning. Stora skillnaden ligger i måtten. Har tex minskat midjemåttet med 10 cm. Detta kan vara svårt att se själv eftersom du ser dig själv i spegeln varje dag. Så plocka fram måttbandet och strunta i vågen ett tag.

Munter
2002-07-09, 10:32
Jag tycker hälsovakten är konstigt. Jag knappade in min diet, såg ut som följande:
http://www.cs.umu.se/~ens99fas/nutrition.jpg
Observera kolestrolvärdet, det kommer från: 2 hela ägg, 1 msk fiskolja, det är lite mer eller mindre allt fett jag får i mig per dag. Så jag tycker inte Hälsovakten räknar perfekt....två ägg ska väl för f-n gå att äta per dag utan att man ligger så här högt...

hofman
2002-07-10, 09:56
Janna>>>>> Om du inte använder några kosstillskott i nuläget rekommenderar jag dig att inhandla proteinpulver och glutamin.

När rekomenderar du att jag skall ta proteinpulvert? Vad är glutamin? :eating:

Janna
2002-07-10, 10:23
hofman om du bara vill ta en drink per dag tycker jag att du ska ta det efter träningen ... ta ca 60gr protte det borde vara lagom för dig .. satsa dock hellre på ett kvalitetsprotein (eiselts eller omninutrition eller fairing ellr dy) som är lite dyrare än nån sämre variant typ stars whey-protein. bättre att ta lite mindre av ett bra pulver än mycket av ett dåligt.

glutamin är den aminosyra som kroppen först börjar bryta ner genom att ta 10 gr innan träningen och 10 gram direkt efter stoppas muskelnedbrytningen med ca 30% .. är själv förvånad hur stor skillnad detta tillskott ger på återhämtningen och utvecklingen.

hofman
2002-07-10, 11:10
Okey tack, skall undersöka detta snarast då .......