handdator

Visa fullständig version : Snedbelastning vid knäböj


Snuff
2010-09-06, 16:45
Tjena kollo, har så länge jag kunnat minnas haft en ytterst besvärlig snedbelastning när jag kört böj. När jag går på lite tyngre vikter vill gärna röven vika sig åt höger, vilket leder till en väldigt osymmetrisk användning av gluteus under lyftet. Det har inte lett till några smärtor än sålänge, bara periodvis en känsla av att muskeln är överanvänd och trött - och jag vill helst åtgärda det innan det kanske blir något bestående.

Har prövat mycket, stått bredare, använda ryggen mera osv, men kroppen skjuter rent instinktivt röven åt höger hela tiden. Mycket frustrerande och tar väck mycket av det roliga i att träna, när man känner att man inte utför det rätt och riktigt..

Har ni några tips på hur man kan rätta till det här?

Spirit
2010-09-06, 18:10
På din beskrivning låter det som att vi har samma problem, med den skillnaden att min "röv" viker sig åt vänster. Sjukt trist.

I mitt fall misstänker jag att det är en ryggskada som ligger bakom

Flugan
2010-09-06, 18:13
Spontant så skynda långsamt med viktökningen. Tänk på tekniken och kör fler reps/set i stället.

Spirit
2010-09-06, 18:17
För mig ger fler reps/set på lägre vikt samma resultat, map rövvickning, när jag börjar bli trött.

Osis
2010-09-06, 19:20
Samma här! Röven vill ut på äventyr. *gah!*

Snuff
2010-09-06, 20:28
Spontant så skynda långsamt med viktökningen. Tänk på tekniken och kör fler reps/set i stället.

Skulle detta lära kroppen att fördela belastningen jämnt menar du?

Det var på något vis lättande att höra att fler upplever problemet, fast jag lider ju förstås med er.

Någon kunnig som kan kliva in och ge oss lite kloka ord?

Bluesparv
2010-09-07, 00:25
Det bör ha att göra med att man är starkare i den ena muskeln (den som tar vikten). Att gå ner i vikt och sakta progressa vikten är ett sätt att stärka den svagare muskulaturen samtidigt som man minimerar skaderisken.

Pepz
2010-09-07, 06:18
kan bero på många saker bla stelhet. kolla med en sjukgymnast

Xtreme-G
2010-09-07, 06:53
Har liknande problem. Mitt högerben är ca 1cm större omkrets så jag antar att det är pga styrkeskillnaden. Att det skulle vara stelhet verka väl konstigt om det bara uppkommer när man blir trött?

z_bumbi
2010-09-07, 07:16
Det finns flera möjliga orsaker bl a att ni inte aktiverar musklerna i häcken och bålen på rätt sätt. Att höften åker iväg kan t ex bero på att gluteus medius inte riktigt är med men också att samspelet mellan musklerna i bålen inte är som det ska. Jag skulle också rekommendera en sjukgymnast som kan kolla upp muskelaktiveringen, rörlighet och framför allt som kan ge bra träningstips.
Vill man testa hemma eller på gymmet så gör ett utfall mot en spegel och se hur bäckenet rör sig, gissningsvis så kommer utfallet på samma ben som det håll höften sticker åt uppvisa samma sak eller att hela bäckenet lutar ganska kraftigt för att kompensera.

köttt
2010-09-07, 12:00
Kör ni med klack? Om inte, pröva det kanske... vad vet jag :)

Spirit
2010-09-07, 12:05
Inte så mycket i den här frågan är intrycket åtminstone. Har klack alltså någon funktion utöver att underlätt för de som inte är rörliga nog att böja utan?

Insulinus
2010-09-07, 12:32
Som nämnts tidigare kan det bero på hur mycket som helst, hela corepartiet är fruktansvärt komplext och det vore en synd att sitta här och gissa på en diagnos. Åk till en sjukgymnast och kolla upp det. Kan vara allt från undermålig innervering, strama muskler, obalans mellan muskler eller för svaga muskler.
Problemet kan sitta runt bukpartiet där inre bumuskulatur ihop med djupa ryggmuskulaturen samarbetar dåligt eller är ojämnt starka varvid bäckenet blir instabilt vid belastning.
Kolla upp det! ;)

Sheogorath
2010-09-07, 13:47
Som nämnts tidigare kan det bero på hur mycket som helst, hela corepartiet är fruktansvärt komplext och det vore en synd att sitta här och gissa på en diagnos. Åk till en sjukgymnast och kolla upp det. Kan vara allt från undermålig innervering, strama muskler, obalans mellan muskler eller för svaga muskler.
Problemet kan sitta runt bukpartiet där inre bumuskulatur ihop med djupa ryggmuskulaturen samarbetar dåligt eller är ojämnt starka varvid bäckenet blir instabilt vid belastning.
Kolla upp det! ;)

Vad man kan säga, däremot, är att om det finns någon vikt som man kan träna på med symmetriskt utförande, så är det till den nivån man ska sänka sig för att därefter börja klättra igen. Man höjer inte "när man kan få upp vikten på ett sätt som hade blivit godkänt på tävling" utan när man faktiskt kan få upp vikten på ett symmetriskt vis. Har man pannben nog till det kan man sen efteråt glatt skita i vart felet låg. Den stabilitet man behöver för böj tränas bäst genom: tada! Böj!

Spirit
2010-09-07, 14:11
Ja, det låter rimligt. Det enda problemet, som nämnts tidigare, är att formen sviktar även med lägre vikter efter ett antal repetitioner.

Edit: Eller det är väl inte direkt ett problem. Anledningen till mitt inlägg var mest att visa att jag har liknande problem som TS samt att det är intressant med teorier kring en orsak.

Sheogorath
2010-09-07, 14:21
Ja, det låter rimligt. Det enda problemet, som nämnts tidigare, är att formen sviktar även med lägre vikter efter ett antal repetitioner.

Men då fanns det ju ett antal repetitioner som såg rätt ut, right? Säg att de första fyra är bra. Nästa pass kanske det är fem. Då höjer du 2,5 kg till efterföljande pass. Nu kanske du bara klarar 3 st. Men nästa pass fyra och nästa igen fem. Sen höjer du osv osv. Detta kommer helt obönhörligen att sätta käppar i hjulet för någon maximal styrketräning av quads och ass från just knäböjen ett tag framöver, men då får du låta benpress och benspark göra det jobbet medan du filar på böjen.

Lite saker att fundera på: är dina ben olika långa? i så fall kanske du ska ha inlägg. Är dina adduktorer, glutes och hamstrings olika strama hö/vä? I så fall ska du rätta till det. Belastar du fötterna olika (mer tyngd på ena benet eller tyngden på olika ställen under fötterna?). I så fall ska du korrigera det. Tänk på att sådant kan ändras under lyftet också, så var inte nöjd bara för att det känns jämt när du står upp med vikten. Helt enkelt: du kan försöka bryta ner böjen i sina beståndsdelar och analysera dem. Rätta till sidoskillnader. Öka inte belastningen förrän du klarar ett visst antal repetitioner (exempelvis 5) med bra form.

Spirit
2010-09-07, 15:26
Ja, de känns åtminstone rätt. Men som sagt, det är inte något större problem för mig personligen. Jag misstänker att det hela beror på en skada i korsryggen. Antagligen ett milt diskbråck som orsakats av att jag fastnat med fötterna vid utförsåkning och det knyck som uppstod då. Jag har även problem med abwheel då jag inte orkar hålla höger sida av kroppen uppe efter en stund vid stående utrullningar.

Det är, tycker jag, väldigt svårt att bedöma om man lider av någon asymmetri själv men ett besök hos sjukgymnast har ju rekommenderats.

Sheogorath
2010-09-07, 15:34
Ja, de känns åtminstone rätt. Men som sagt, det är inte något större problem för mig personligen. Jag misstänker att det hela beror på en skada i korsryggen. Antagligen ett milt diskbråck som orsakats av att jag fastnat med fötterna vid utförsåkning och det knyck som uppstod då. Jag har även problem med abwheel då jag inte orkar hålla höger sida av kroppen uppe efter en stund vid stående utrullningar.

Det är, tycker jag, väldigt svårt att bedöma om man lider av någon asymmetri själv men ett besök hos sjukgymnast har ju rekommenderats.

Den asymmetri jag menar är den du kan se i spegeln. Poängen med mitt ganska långa inlägg var att det finns en väg att gå för att inte behöva ta reda på exakt var skon klämmer och försöka prickskjuta för att åtgärda problemet specifikt. Även sådan riktad träning riskerar att misslyckas eftersom det inte alltid går att lyfta över förmåga i en viss stabilitetsövning till förmåga att koordinera musklerna i böj. För det måste man helt enkelt nöta böj.

Ett besök hos sjukgymnast skadar säkert inte men gör lite "research" först. Det finns sjukgymnaster som är väldigt intresserade av styrketräning (jag är en sådan, exempelvis) och det finns sjukgymnaster som aldrig hållit i en hantel som väger mer än 3 kg.

luderlasse
2010-09-07, 15:45
Vad man kan säga, däremot, är att om det finns någon vikt som man kan träna på med symmetriskt utförande, så är det till den nivån man ska sänka sig för att därefter börja klättra igen. Man höjer inte "när man kan få upp vikten på ett sätt som hade blivit godkänt på tävling" utan när man faktiskt kan få upp vikten på ett symmetriskt vis. Har man pannben nog till det kan man sen efteråt glatt skita i vart felet låg. Den stabilitet man behöver för böj tränas bäst genom: tada! Böj!

bra sagt!

du är inte vegan va? ;)

Sheogorath
2010-09-07, 15:53
bra sagt!

du är inte vegan va? ;)

Nope :D Veganer göra sig icke besvär/barn.

Spirit
2010-09-07, 17:39
Poängen med mitt ganska långa inlägg var att det finns en väg att gå för att inte behöva ta reda på exakt var skon klämmer och försöka prickskjuta för att åtgärda problemet specifikt.Jo, jag uppfattade det även fast det kanske inte verkar så i mitt svar =)

Min strategi hittills har i princip varit den du föreslagit men man är ju nyfiken på eventuella bakomliggande orsaker. Det tändes en liten förhoppning om att det kanske inte är ett helt ovanligt problem när jag såg TS post. Jag har, till stor del, valt att inte gå till sjukgymnast av den anledning du nämner. Sannolikheten att man helt enkelt blir hemskickad med några lyfta på benet övningar är överhängande.

z_bumbi
2010-09-07, 18:47
JSannolikheten att man helt enkelt blir hemskickad med några lyfta på benet övningar är överhängande.

Du får det att låta som något negativt?

Spirit
2010-09-08, 07:25
Negativt är väl att ta i men jag tror inte att den typen av "rehabilitering" hjälper. Möjligtvis överskattar jag min fysik men jag antar att det bästa sättet att komma till rätta med problemet, om det är möjligt, är att helt enkelt fortsätta att böja.

Sheogorath
2010-09-08, 07:29
Negativt är väl att ta i men jag tror inte att den typen av "rehabilitering" hjälper. Möjligtvis överskattar jag min fysik men jag antar att det bästa sättet att komma till rätta med problemet, om det är möjligt, är att helt enkelt fortsätta att böja.

Jag håller med dig. Dock, om det är en kunnig idrottssjukgymnast som har ett uttalat syfte med just den övningen (med en stor dos positiv erfarenhet) för just den problematiken i knäböjen är det säkert guld, men jag är rädd att det ordineras väldigt mycket "blaha" bara för att kunna erbjuda kunden någonting öht.

z_bumbi
2010-09-08, 08:03
Negativt är väl att ta i men jag tror inte att den typen av "rehabilitering" hjälper. Möjligtvis överskattar jag min fysik men jag antar att det bästa sättet att komma till rätta med problemet, om det är möjligt, är att helt enkelt fortsätta att böja.

Om man är svag, orörlig eller har dålig muskelkontroll i en muskel är det självklart för mig att man kan göra övningar som gör något åt den saken betydligt snabbare än att bara försöka nöta på med en stor övning där det inte är säkert att man får med de musklerna. Man gör det i alla sammanhang när det gäller styrketräning, om triceps begränsar bänken så specialträna triceps, begränar benen böj så specialträna ben osv.
Så har man problem med att höften sticker åt sidan så kan man antingen chansa på att det fixar sig med nötning eller så kan man chansa och be något titta på det hela så att man får mer direkta träningstips efter en genomgång av rörlighet, styrka mm. Om det sen råkar vara något där man lyfter benen, utfall, sidoutfall eller att köra marklyft med dubbla 1rm kan sen kvitta bara det hjälper en på vägen.
Sen bör man självklart jobba på tekniken i alla övningarna parallellt med att man kör rehab för ett fel som visar sig i en övning uppträder inte så sällan i flera övningar i olika hög grad.

Spirit
2010-09-08, 14:22
Japp, allt det du säger låter logiskt och bra. Men Sheo uttryckte min känsla gaska väl med:

men jag är rädd att det ordineras väldigt mycket "blaha" bara för att kunna erbjuda kunden någonting öht.

Jag föreställer mig att det är svårt att hitta någon med tillräcklig kunskap och engagemang för att hjälpa mig med mitt... icke-problem, om man ser till hur det begränsar mig i vardagen.

Edit: Måste be Snuff om ursäkt då det känns som att jag kapat tråden. Hoppas att du får ut något av diskussionen också.