handdator

Visa fullständig version : 10 timmar sömn OK?


Pungis
2010-09-06, 16:32
Jag studerar fritt, och sätter således inte klockan. Jag brukar sova ca 10 timmar var natt. Jag vaknar kanske någon gång några timmar innan, men somnar kvickt om för jag är trött. Jag sover riktigt bra (tränar några h före läggdags) och är jag pigg om dagen.

So, vilket är bäst.. Sova 10 timmar eller sätta klockan på 7-9h? Jag har inget imot att jag förlorar några timmar på dagen, jag gillar att sova. Jag menar, kroppen vill ju onekligen sova 10 timmar..

blondyz
2010-09-06, 16:37
lyssna på din kropp, sova 3 timmar extra i vissa perioder är inte skadligt mig veterligt, dock kan det ju bli en jobbig ovana till slut, när man tvingas gå ner till sina 7h~

Carolinew
2010-09-06, 16:40
Jag är dödstrött om jag sover under 8 timmar, 9-10 är vad som krävs för att jag skall känna mig utvilad. Det är inte ett dugg praktiskt men man får väl ta det för vad det är.

Rahf
2010-09-06, 19:24
Att inte sätta klockan är nog bästa sättet att vakna utvilad. Se dock till att du inte blir slöliggande när du vaknar, en lugn uppstigning är goa grejer.

Gädda
2010-09-06, 19:47
Bästa sättet är att sätta en lampa och en tv på att gå igång en timme innan man ska gå upp. Då får man en lugn och fin uppvakning tack vare att hjärnans biologiska klocka känner av ljuset och gör dig piggare en timme senare.

Micke-s
2010-09-06, 20:40
väcker ingen mig på helgerna kan jag lätt avverka 12-13 timmar sömn,, utan att blinka,

cero
2010-09-06, 20:42
väcker ingen mig på helgerna kan jag lätt avverka 12-13 timmar sömn,, utan att blinka,

Samma här. Ställer alltid klockan på helger för att undvika att sova bort halv dagen efter. Men det brukar gå bra det också, sover jag 8 timmar känner jag mig alltid utvilad. 6-7 timmar brukar också fungera men går jag under det fungerar det inte riktigt i längden.

Pungis
2010-09-06, 21:52
Min far (läkare) hävdade att man får bukfetma av för mkt sömn, finns det något som bekräftar/dementerar det?

Finns det andra medicinska aspekter på det hela?

Att sova tills man vaknar kan knappast vara onyttigt tänker jag.

Evilkitty
2010-09-06, 22:12
Min far (läkare) hävdade att man får bukfetma av för mkt sömn, finns det något som bekräftar/dementerar det?

Finns det andra medicinska aspekter på det hela?

Att sova tills man vaknar kan knappast vara onyttigt tänker jag.

Beror givetvis på definitionen av "för mycket sömn" och andra faktorer. Om bukfetma skulle betyda att mer fett lagras i vissa delar av kroppen ("punktfettinlagring") så stämmer det således inte.

Enligt en studie som angående sömn så kan det vara fördelaktigt att avbryta sin sömn snarare än att alltid sova fullt ut, med avseende på hälsoaspekter.

Åldersintervallet på de deltagande i studien var något i stil med 35-45 år (män) och drog slutsatsen att ca 7h sömn per dygn var mest fördelaktigt ur hälsosynpunkt, medans +10h per dygn kunde vara direkt ofördelaktigt och under 5h även det ofördelaktigt.

Detta ur hälsosynpunkt (vaskulära sjukdomar etc) och inte nödvändigtvis ur byggarperspektiv.

Kan för tillfället inte hitta källa. Har ett svagt minne av att det var King Grub som postade studien (surprise).

Pungis
2010-09-06, 23:07
Beror givetvis på definitionen av "för mycket sömn" och andra faktorer. Om bukfetma skulle betyda att mer fett lagras i vissa delar av kroppen ("punktfettinlagring") så stämmer det således inte.

Enligt en studie som angående sömn så kan det vara fördelaktigt att avbryta sin sömn snarare än att alltid sova fullt ut, med avseende på hälsoaspekter.

Åldersintervallet på de deltagande i studien var något i stil med 35-45 år (män) och drog slutsatsen att ca 7h sömn per dygn var mest fördelaktigt ur hälsosynpunkt, medans +10h per dygn kunde vara direkt ofördelaktigt och under 5h även det ofördelaktigt.

Detta ur hälsosynpunkt (vaskulära sjukdomar etc) och inte nödvändigtvis ur byggarperspektiv.

Kan för tillfället inte hitta källa. Har ett svagt minne av att det var King Grub som postade studien (surprise).

Den enda som postar studier ;)

De är därför jag skapade tråden; Jag vill ha lite input från folk som är insatta i ämnet. Bara för jag är pigg betyder det kanske inte att det är sunt?

Fredrik_S
2010-09-06, 23:56
Min far (läkare) hävdade att man får bukfetma av för mkt sömn, finns det något som bekräftar/dementerar det?

Finns det andra medicinska aspekter på det hela?

Att sova tills man vaknar kan knappast vara onyttigt tänker jag.

Skulle vilja ändra till att om man är mätt sover man längre. Så att anledningen till bukfettman är nog snarare att man ligger på ett kaloriöverskott vilket i sin tur leder till längre sömn. Inte åt andra hållet, alltså att själva sömnen leder till fetman.
Jag vaknar hungrig pigg och redo för jakt efter ca 6 timmar när jag deffar, medans jag kan sova ut rejält länge om jag ätit mycket i några dagar.

Doctor Snuggles
2010-09-07, 00:09
Beror givetvis på definitionen av "för mycket sömn" och andra faktorer. Om bukfetma skulle betyda att mer fett lagras i vissa delar av kroppen ("punktfettinlagring") så stämmer det således inte.

Enligt en studie som angående sömn så kan det vara fördelaktigt att avbryta sin sömn snarare än att alltid sova fullt ut, med avseende på hälsoaspekter.

Åldersintervallet på de deltagande i studien var något i stil med 35-45 år (män) och drog slutsatsen att ca 7h sömn per dygn var mest fördelaktigt ur hälsosynpunkt, medans +10h per dygn kunde vara direkt ofördelaktigt och under 5h även det ofördelaktigt.

Detta ur hälsosynpunkt (vaskulära sjukdomar etc) och inte nödvändigtvis ur byggarperspektiv.

Kan för tillfället inte hitta källa. Har ett svagt minne av att det var King Grub som postade studien (surprise).

Det kan mycket väl brännas och lagras fett olika mycket på olika platser beroende på vad man gör och hormonell påverkan.

Martin Löwgren
2010-09-07, 05:55
Fick jag sova 10h skulle jag vara enormt tacksam och njuta. Idag får jag max 6-7h nu under diet. Det funkar absolut men man är lite småtrött hela tiden, tyvärr.

Martin Löwgren
2010-09-07, 05:57
Skulle vilja ändra till att om man är mätt sover man längre. Så att anledningen till bukfettman är nog snarare att man ligger på ett kaloriöverskott vilket i sin tur leder till längre sömn. Inte åt andra hållet, alltså att själva sömnen leder till fetman.
Jag vaknar hungrig pigg och redo för jakt efter ca 6 timmar när jag deffar, medans jag kan sova ut rejält länge om jag ätit mycket i några dagar.

+1

Detta känns igen. Intressant teori btw.

Jag gick och la mig 23:30 igår och var uppe och gick morgonpromenad utan problem 05:30 och har nu redan börjat jobba :thumbup:

Nu vet jag iofs att jag kommer vara lite trött runt lunch och helt slut ikväll men sen rullar det på igen.

MrBoris
2010-09-07, 07:03
Jag sover också mycket mindre under deff, till och med lite oroligt, men det kan ju vara kopplat till att jag gör det under våren/sommaren vilket är en period då folk som oftast sover mindre också

JimmyJoe
2010-09-07, 08:18
Känner ingen skillnad deff vs bulk. Jag sover alltid mer eller mindre exakt 8 timmar, behöver inte ens ställa klockan för jobbet då jag vet att jag vaknar etfer 8 timmars sömns.

Turbo Rico
2010-09-07, 09:44
Sover nästan alltid 9-10 timmar på helgerna och då mår jag alltid som bäst. Nu på min semester tror jag att jag snittade på drygt 9 timmar varje natt, spceillt första veckan och jag hade inga som helst problem att somna på kvällen. Sambon min har det lite värre att sova så där mycket så det är väl väldigt olika från person till person. Om jag fick sova mer hade mer än gärna gjort det.

stevebc
2010-09-07, 13:41
Åldersintervallet på de deltagande i studien var något i stil med 35-45 år (män) och drog slutsatsen att ca 7h sömn per dygn var mest fördelaktigt ur hälsosynpunkt, medans +10h per dygn kunde vara direkt ofördelaktigt och under 5h även det ofördelaktigt.Sen att man (jag) går runt som en surkärring hela dagen på grund av sömbrist (<8 h/natt) är ju en annan faktor man bör räkna in innan man optimerar sin sömn för ett längre och hälsosammare liv.

Jag är hellre glad och avslappnad i 60 år till än sur och irriterad i 61 :).