handdator

Visa fullständig version : 10 timmar sömn OK?


Pungis
2010-09-06, 16:32
Jag studerar fritt, och sätter således inte klockan. Jag brukar sova ca 10 timmar var natt. Jag vaknar kanske någon gång några timmar innan, men somnar kvickt om för jag är trött. Jag sover riktigt bra (tränar några h före läggdags) och är jag pigg om dagen.

So, vilket är bäst.. Sova 10 timmar eller sätta klockan på 7-9h? Jag har inget imot att jag förlorar några timmar på dagen, jag gillar att sova. Jag menar, kroppen vill ju onekligen sova 10 timmar..

blondyz
2010-09-06, 16:37
lyssna på din kropp, sova 3 timmar extra i vissa perioder är inte skadligt mig veterligt, dock kan det ju bli en jobbig ovana till slut, när man tvingas gå ner till sina 7h~

Carolinew
2010-09-06, 16:40
Jag är dödstrött om jag sover under 8 timmar, 9-10 är vad som krävs för att jag skall känna mig utvilad. Det är inte ett dugg praktiskt men man får väl ta det för vad det är.

Rahf
2010-09-06, 19:24
Att inte sätta klockan är nog bästa sättet att vakna utvilad. Se dock till att du inte blir slöliggande när du vaknar, en lugn uppstigning är goa grejer.

Gädda
2010-09-06, 19:47
Bästa sättet är att sätta en lampa och en tv på att gå igång en timme innan man ska gå upp. Då får man en lugn och fin uppvakning tack vare att hjärnans biologiska klocka känner av ljuset och gör dig piggare en timme senare.

Micke-s
2010-09-06, 20:40
väcker ingen mig på helgerna kan jag lätt avverka 12-13 timmar sömn,, utan att blinka,

cero
2010-09-06, 20:42
väcker ingen mig på helgerna kan jag lätt avverka 12-13 timmar sömn,, utan att blinka,

Samma här. Ställer alltid klockan på helger för att undvika att sova bort halv dagen efter. Men det brukar gå bra det också, sover jag 8 timmar känner jag mig alltid utvilad. 6-7 timmar brukar också fungera men går jag under det fungerar det inte riktigt i längden.

Pungis
2010-09-06, 21:52