handdator

Visa fullständig version : Weekend i Rom - tips


Fransisco
2010-09-06, 14:38
Hej!

Jag och min fru vill åka på en romantisk resa till Rom, gärna en weekend i slutet på september.

Det viktiga för oss:

Fyrstjärnigt hotell. Funkar med femstjärnigt också om det inte är EXTREMT dyrt.

Hotellet någonstans centralt.

Det jag behöver lite hjälp med är dels tips på bra och billiga hotell i den klassen.

Gärna också lite tips på riktigt bra restauranger! (Och andra sevärdheter.)

Solros
2010-09-06, 14:44
Hotels.com tycker jag är bra, där kan du sortera på pris/rating.

Sixtinska kapellet i Vatikanen bör ej missas, var där tidigt, för köerna blir enorma!
Då och då har de gratis entré också, tror det är sista söndagen i varje månad eller liknande, så det kan vara värt att kolla upp. Käka ej på restauranger alldeles intill Vatikanstaten, turistfällor!

Tunnelbanan är lättnavigerad, med de flesta turistattraktioner utnämnda, så det är lätt att veta vart man ska hoppa av. Spanska trappan, Kolozzeum (irl-version), med mera! Finns grymt mycket att se och göra!

Fransisco
2010-09-06, 14:51
Tack!

Någon borde placera ut en staty av King Grub på Kolozzeum i Rom.

Eddie Vedder
2010-09-06, 14:56
Tack!

Någon borde placera ut en staty av King Grub på Kolozzeum i Rom.

Vet du hur han ser ut? Om inte, hur vet du då att det inte redan finns?:cool:

Fransisco
2010-09-06, 14:57
Vet du hur han ser ut? Om inte, hur vet du då att det inte redan finns?:cool:

Klart jag vet hur gamle Grub ser ut. We go way back. :cool:

Fransisco
2010-09-06, 14:58
MasterChief, var är du?

tumme
2010-09-06, 15:04
Ett tips är att kolla på forum romanum innan kollozeum (ligger nära) för det är samma biljett men det är ingen kö på forum. Så där sparar du ganska mycket tid.

Fransisco
2010-09-06, 15:07
Ett tips är att kolla på forum romanum innan kollozeum (ligger nära) för det är samma biljett men det är ingen kö på forum. Så där sparar du ganska mycket tid.

Grymt bra. Tackar!

stafh
2010-09-06, 15:09
http://sv.wikipedia.org/wiki/Pantheon

Eddie Vedder
2010-09-06, 15:30
Klart jag vet hur gamle Grub ser ut. We go way back. :cool:

Hehe. :)

On topic: Forum Romanum, Colosseum, Tibern, Vatikanen etc. är ju saker du nästan måste anstränga dig för att missa och de känns ganska självklara.

Jag blev helt såld på Rom när jag var där i Juni och en sak som jag definitivt rekommenderar är att ta tunnelbanan till Villa Borghese (http://sv.wikipedia.org/wiki/Villa_Borghese) som är en enorm park med massa vackra områden, massor av museum, djurpark med mera.

Vi var där sista dagen och då hade jag fått så sinnessjuka smärtor i hälsarna att jag tyvärr inte kunde ströva där så mycket som jag hade önskat. Men av de mindre typiska turistfällorna rekommenderas den parken. Perfekt för romantisk picknick med ost och chark. :D

Osten80
2010-09-06, 15:47
Perfekt för romantisk picknick med ost och chark. :D

Inget skriker romantik som en tub mjukost och en ring falukorv!

Eddie Vedder
2010-09-06, 15:51
Inget skriker romantik som en tub mjukost och en ring falukorv!

Grillad falukörv, Skohaholmslimpa med hushållsost och en Stockholm 7.2. :D

Osten80
2010-09-06, 15:53
Grillad falukörv, Skohaholmslimpa med hushållsost och en Stockholm 7.2. :D

*gnnnnnnhhh*

Rataxes
2010-09-06, 16:23
Minns att jag tyckte Trastevere var ett väldigt mysigt område att gå på restaurang på kvällen, söder om Vatikanen. Även området mellan Vatikanen och Trastevere är rätt schyst att promenera igenom, bl a finns det en stor kulle där man får bra utsikt över hela Rom.

Nekrofascist
2010-09-06, 17:45
Besök Mussolinis villa och enorma trädgård och den-där-borgen-jag-inte-minns-namnet-på - St Angelo Castello eller något sådant - http://www.cherba.com/i2p/050626/roma15.jpg.

Yes
2010-09-06, 17:53
Tack!

Någon borde placera ut en staty av King Grub på Kolozzeum i Rom.
Kanske hinner ni åka upp en vända till Florence?