handdator

Visa fullständig version : helkroppsupplägg, vad tycker ni?!


SHOCKolate
2010-09-06, 11:10
Hej alla!

Behöver en nytändning i träningen och tänkte prova på helkroppspass. Har läst på en del samt lånat träningspass ur andra trådar. De fyra passen som det skall varvas mellan(3 ggr /vecka) ser ut enl följande:

1
Hantelpress
Chins
axelpress
Rear lateralsmaskin
frenchpress
Sittande hantelcurl
Crunches i magmaskin
Benspark
Liggande bencurl

2
Lutande hantelpress
Marklyft
Militärpress
smalbänk
Bicepscurl
Magövning
Vader

3
Hantelpress
T-Bar
Stående drag till haka i kabelmaskin
Rear lateralsmaskin
Stående framåtlutande repdrag över huvudet
Liggande cablecurl
Hängande benlyft
benspark

4
Lutande bänk
Rodd
Sidolyft
tricepsdips
curlstång biceps inre grepp
knäböj
kabelrep – mage
Vader

Vad tycker ni, är variationen bra? Bänkpress är uteslutet pga axelont.

Är det 4-5 set med 8 rep på varje övning som gäller vid helrkoppspass? Vissa verkar köra 2 set, verkar lite skumt.. *flex*

Tacksam för svar!

Langster
2010-09-06, 11:21
Du börjar varje pass med en bröstpressövning och har en mängd pressövningar i varje pass, detta kommer antagligen inte ge dig märkvärt större bröst, det kommer bara att förvärra din axelskada och göra dig trött i de involverade musklerna.

SHOCKolate
2010-09-06, 11:25
Tack för svaret, vad kan jag ersätta övningarna med istället? Känns ju trots allt nödvändigt att träna bröst och axlar på helkroppspass...

Langster
2010-09-06, 11:50
1
Knäböj
Frenchpress
Utfall i smith
Enarms Triceps extensions, sittande med hantel.
Vadpress i maskin
Latsdrag med smalt grepp
Kabelflyes
Drag till hakan med skivstång (axlar)
Hammercurls

2
Bänkpress
Scottcurl superset (hantelcurls, skivstångscurl, skivstångscurl med överhandsgrepp, allt på scottbrädan)
Lutande bröstpress i maskin
Sittande bakåtlutande hantelcurls
Benpress
Hantellyft åt sidan
Pushdowns
Stångrodd
Underarmscurl

3
Marklyft
Militärpress
Chins
Framåtlutande hantellyft åt sidan
Dips
Stångcurl
Benspark
Bencurl
Bröstpress i maskin
Mage, oftast lite olika situps varianter

Så ser min träning ut... Ungefär. Jag kör inget fast program utan väljer övningar efter vad jag känner för.

Hur många set och reps som gäller är individuellt. Att köra mer än 3 arbetsset tar dock enormt lång tid, jag tror inte det är värt det. 1-2 lätta uppvärmningsset och 2 arbetsset per övning ungefär. 4-20 reps någonstans beroende på övning m.m.

Vanish
2010-09-06, 11:53
Jag har själv aldrig kört helkropsspass själv, men jag har alltid trott att det va att man körde ett pass för hela kroppen, flera gånger :P

Typ mark, benböj, bänk och militärpress + nån mage, triceps, biceps, rodd och kanske nån mer ben.

Spännande =)

SHOCKolate
2010-09-06, 11:54
Stort tack! Tittade i din journal och såg att du fokuserar på två muskelgrupper på dina pass, verkar vettigt!

Tack för hjälpen! Nu ska det exprimenteras! ;)