handdator

Visa fullständig version : Viktnedgång, hur ser dieten ut?


liarsenic
2010-09-06, 08:53
Har kopierat min text från något annat forum med lite ändringar och postat här för att få era åsikter också.



Tjena, har bestämt att gå ner i vikt och har följt en hård diet nu i 3 veckor, midjemåttet har minskat runt 8 cm.

Frukost: Havregrynsgröt med mjölk

Lunch/middag: Nån köttbit med sallad/grönsaker, äter tills jag känner mig mätt, inte proppmätt som förut.

Till kvällen: Ett äpple med glas vatten

Utöver maten promenerar jag runt 60 min varje dag.

Har inte ätit en matsked socker, grejer som innehåller mycket socker som t.ex kakor, glass, godis. Ingenting.

Nu till min fråga, har läst väldigt mycket på forumet, några säger att man bara gör av med muskler och inte fett när man hårdbantar såhär. Man tappar bara energi och det funkar inte. Är det rätt väg att gå? Hur ska jag göra? Bryr mig inte om att jag tappar muskler, vill bara bli smal och bränna fett/gå ner i vikt.

Är 1.78 och väger just nu 98 kilo.

Det där var postat den 21/7, nu väger jag 89kg. Äter lite mer nu, t.ex på morgonen kan jag ta knäckebröd med ost och smör på också. Och på kvällen ist för bara äpple så äter jag lite keso också.

Vad tycker ni? Får jag i mig alla viktiga ämnen?

Har fan fastnat på 89kg i två veckor nu, börjar bli lack.

Tack för svar

King Grub
2010-09-06, 08:58
Du äter alldeles för lite protein.

Och att du inte bryr dig om att du förlorar muskelmassa är helt fel inställning; då sänker du din ämnesomsättning, plus att du lägger grunden för att bara se sämre ut och lägga på dig igen efter bantningskuren.

Om du går ner två kilo i vikt, men 1.5 kilo är muskelmassa, har du gått ner i vikt, visst, men du har blivit fetare. Hur bra är det?

Öka proteinintaget markant och styrketräna.

WHITEFOLKS
2010-09-06, 08:59
Ser ut att vara väldigt lite protein, fett och näring i kosten i allmänhet, men det är svårt att säga utan mer information om vad du äter och hur stora mängder.

liarsenic
2010-09-06, 09:04
Vad skulle jag kunna lägga på? Brukar variera med stekt ägg också på morgonen om det nu skulle göra någon skillnad.

Så jag ska äta mer av allt? Hur mycket kcal - ska jag ligga på för att få i mig rätt mängd proteiner/fett/näring mm?

King Grub
2010-09-06, 09:07
200-250 gram protein, 70-90 gram fett, och minimera kolhydratintaget. Kolhydrat främst från olika grönsaker.

Om du vill gå ner snabbt i vikt, främst fettvikt.

Vanish
2010-09-06, 10:23
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

All you need to know!

Fredrik_S
2010-09-06, 14:49
200-250 gram protein, 70-90 gram fett, och minimera kolhydratintaget. Kolhydrat främst från olika grönsaker.

Om du vill gå ner snabbt i vikt, främst fettvikt.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

All you need to know!

Skulle snarare vilja säga att allt han behöver veta står i den fetmarkerade meningen. Resten är överkurs

King Grub
2010-09-06, 14:54
I alla fall om man har bråttom med viktnedgången som trådstartaren verkar ha. Då får man ligga lågt på energiintaget, och proteintaget får prioriteras högst. Protein och fett är essentiellt, kolhydrat är det inte, så då är det det senare som får stryka med om energibalansen skall bli tillräckligt negativ för att man skall se en stor vikt- och fettförlust på kort tid, med bibehållen muskelmassa så gott det går.

Vanish
2010-09-09, 16:21
Skulle snarare vilja säga att allt han behöver veta står i den fetmarkerade meningen. Resten är överkurs

Fast vart protein och fett kommer ifrån och vilka som är bra är inte direkt överkurs. Visst att räkna kcal kan vara det, men det måste TS ändå om man ska uppnå de fetmarkerade mängderna. Om han såklart inte klarar av att höfta =)