handdator

Visa fullständig version : Uppfostra könsneutralt


Ignatius72
2010-09-06, 08:52
http://www.sydsvenskan.se/inpalivet/article1230287/Alla-dorrar-ska-sta-oppna-for-mitt-barn.html

"Flicka eller pojke? Det spelar ingen roll, menar Malin Björns. Som förälder vill hon undvika en uppfostran där barn behandlas olika beroende på kön".

"Hur bemöter du folk på stan som undrar om Vide är en pojke eller en flicka?

– Jag brukar svara: "Barnet heter Vide. Jag tycker inte att det är viktigt vad det är för kön, så därför kan du säga hon eller han om du vill".

– Jag skulle vilja ha en förskola där man aldrig pratar om pojkar och flickor.

Vad säger ni?
Själv tycker jag det verkar obehagligt. Stackars unge är det som ploppar upp först.

mini
2010-09-06, 08:55
Jag förstår poängen men det blir ju lite tokigt när individen blir ett neutrum.

Nitrometan
2010-09-06, 08:55
Stackars unge.

Men förr eller senare så tvingas h*n möta den icke-könsneutrala verkligheten.


Edit: håller med mini, måste alternativet vara ett neutrum?

LoTiX
2010-09-06, 08:56
Tycker det låter sjukt; ser en skrämmande framtid framför mig ifall fler hakar på dessa trender (för det är exakt vad det är - trender)

Tomten
2010-09-06, 09:00
stackars unge får man väl säga. Även om man inte behöver kasta barbiedockor efter sitt barn så är det ganska uppenbart att barnet behöver informeras om skillnaden mellan pojkar och flickor... för det finns skillnader även om flum-vänsteranhängarna verkar ha glömt bort det.

stridis
2010-09-06, 09:07
Jag förstår poängen men det blir ju lite tokigt när individen blir ett neutrum.

Mini sade det klockrent. Att inte falla offer för snäva könsroller är en allvarlig sak men att behandlas som en könlös varelse känns helt fel. Man kan undra vilka psykologiska konsekvenser det för med sig? Att inte bli sett som pojke eller flicka? Fast å andra sidan så bemöts man könsdifferentierat i tidig ålder av omgivningen ändå så ...

mini
2010-09-06, 09:07
stackars unge får man väl säga. Även om man inte behöver kasta barbiedockor efter sitt barn så är det ganska uppenbart att barnet behöver informeras om skillnaden mellan pojkar och flickor... för det finns skillnader även om flum-vänsteranhängarna verkar ha glömt bort det.

Vilka skillnader tänker du på nu som barnet inte kommer att upptäcka utan att föräldrarna informerar om dem?

Alexton
2010-09-06, 09:08
Jobbat många år inom leksaksbranchen och det är alltid samma sak.
Föräldrarna har bestämt att deras "unika" unge ska få en helt neutral uppfostran inga bilar till lille "barn av manligt kön med neutralt namn" sen börjar barnet på dagis och då är det klippt.

Herr Oberst
2010-09-06, 09:11
Varför snackas de så mycket om att även stora tuffa grabbar ska få gråta? Varför inte bara lära små tjejer att sluta tjura? Lär dom hålla inne sina känslor som en riktig man istället.
Eller det är bara queer när man feminiserar pojkar/killar/män?

kaer
2010-09-06, 09:22
Det kommer säkert gå bra för barnet hursomhelst, även om en och annan dos hård verklighet kommer att drabba denne ändå.

Jag tycker föräldrarna har väldigt konstig uppfattning om verkligheten. Vi är inte könlösa varelser, vi är inte lika, varken individer eller som kön.
Det finns absolut inget att tjäna på att låtsas om motsatsen.

Edit: För övrigt var det ju en mer eller mindre identisk artikel på tapeten för något år sen.

Lychgate
2010-09-06, 09:25
Visst att man inte behöver behandla sin dotter som en prinsessa gjord av kristall och sin son som nästa Chuck Norris. Men att vara fullständigt neutral känns som något föräldrarna vill men barnet blir lidande för senare. Barn kommer aldrig godta att Daniel, 9 år, kommer till skolan i kjol.

stridis
2010-09-06, 09:29
Barn kommer aldrig godta att Daniel, 9 år, kommer till skolan i kjol.

Riktiga män går i kilt!*flex*

young_george
2010-09-06, 09:44
Vad innebär detta i praktiken för uppfostran? Annat än att mamman får chansen att vara kontroverisell på barnvagnspromenaderna.

Mago
2010-09-06, 09:46
Det låter lite överdrivet att aldrig prata om pojkar och flickor. Jag tror dock att jag skulle välkomna ett könsneutralt ord istället för han/hon. Det känns inte nödvändigt att språket ska tvinga oss att ständigt särskilja folk som kille eller tjej.

Lychgate
2010-09-06, 09:48
Riktiga män går i kilt!*flex*

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs073.snc3/14100_10150145931670151_649640150_11799893_730313_ n.jpg

Saint Patricks day på Irland var galet. :D

Herr Oberst
2010-09-06, 09:50
Jag vill ha ett fordonsneutralt ord. Tycker inte man ska tvingas göra skillnad på flygplan, tåg, bil, båt, cykel, segways, golfbilar, traktorer, träskbåtar och flakmopeder

Nitrometan
2010-09-06, 09:53
Fordon. Det duger väl?

Jag tar mitt fordon till jobbet idag.

Herr Oberst
2010-09-06, 10:06
Så varför duger inte människa då? Nä då kör vi med hen, hön, hxn, hån, hbn, den, det eller flera

mangs
2010-09-06, 10:07
Jag förstår inte riktigt alla diskussioner runt detta ämne. jag är själv väldigt jämställd av mig och har trots allt växt upp med min bror i en typisk pojkmiljö med pojkleksaker etc. Klart att dessa leksaker delvis färgat mina intressen men jag har ju alltid haft ett val.


Eftersom jag själv har en pojke och en flicka blir jag ständigt påmind om att de faktiskt är individer med en egen vilja. Oavsett om jag som förälder föredrar det ena eller andra till mina barn är det ju främst deras egna intresse och vilja som formar dem. Vår lilla kille valde tidigt att leka med bilar och pilla sönder grejor med stort intresse, detta trots att han har en storsyster med mer tjejiga intressen och lekar och därmed ett överskott på dessa leksaker.

Vi som föräldrar har absolut inte gjort någonting för att bejaka just dessa intressen framför andra men han blir våt i brallorna så fort han hör en motor eller ser något häftigt verkyg.

Nu handlar det ju inte bara om intressen och klädstil utan om hur de behandlas och generellt i samhället ser jag oftare att flickor av vuxna behandlas som snälla, söta och sköra medan pojkar är tuffa, busiga och modiga. Någonstans tror jag detta kan bli en självuppfyllande profetia. Någon som jämt får höra att de är mammas lilla busfrö eller pappas lilla prinsessa får troligtvis en uppfattning om hur de förväntas vara.


Jag tycker inte det är fel att pojkar är pojkar och flickor är flickor men för mig är det viktigaste att man låter indivden vara individ. Med det sagt tycker jag det är helt ok när min son vill ha rosa nagellack och rida häst eftersom storasyrran har/gör det och att min dotter gärna spelar fotboll och styrketränar med pappa.


Problemet som jag ser det är när barn tvingas att göra något mot sin vilja pga deras föräldrar eller omgivningens krav. jag ser dock ingen skillnad i om detta är pga könsrollen eller allmänt ointresse.

Tolkia
2010-09-06, 10:09
Så varför duger inte människa då? Nä då kör vi med hen, hön, hxn, hån, hbn, den, det eller flera
Det är inte samma typ av ord. Du kan inte rakt av ersätta ett pronomen med ett substantiv utan att det får effekter på språket (d.v.s. utan att du kommer att låta rätt jobbig när du pratar). Det du söker i ditt exempel ovan är m.a.o. inte en ersättning för ordet "fordon", utan en neutral ersättning för ordet "det" (vilket i och för sig känns aningen svårt, när "det" brukar användas som typ definitionen av karaktärslöshet, men i alla fall).

Edit: Tack mangs. Igen.

Herr Oberst
2010-09-06, 10:16
Jaja, jag ska döpa min dotter till Egon. Sen ska hon lära sig snusa, byta olja på Volvon, halsa bira och slåss. Sen ska hon slå Usain Bolts på 100m

Mental
2010-09-06, 10:19
Nåja, jag uppskattar dina chanser till fortplantning som relativt ringa i alla fall ;)

Herr Oberst
2010-09-06, 10:31
Man kan alltid adoptera eller köpa en surrogatmamma

Adama
2010-09-06, 10:31
Fan vad meningslöst att lägga ned massa energi på det där. Om dom inte planerar att hålla barnet inlåst i resten av livet förstås. När barnet frågar om snoppar, snippor, pojke och flicka, ska hon försöka hålla lögnen vid liv ända till grundskolan då, för sen är det garanterat över och allt har varit bortkastat.

Kek
2010-09-06, 10:39
Varför ska vi uppfostras könsneutralt när vi faktiskt är olika?! Jämnlikt, visst men det där lät ju bara överdrivet.

Grahn
2010-09-06, 10:42
Det känns som att folk rör ihop lika och likvärdigt mer och mer.....

Fast det är väl den vanliga pendelrörelsen som slår långt åt det ena eller andra hållet innan den stabiliserar sig i lod.

ARMSTARK
2010-09-06, 10:47
I hela världen, helt utan influenser utifrån, tom i djungeln bland ursprungsfolk som aldrig mött civilisationen, är könsrollerna de samma.

Män jagar, fäller träd, bygger hus, offrar sina liv i krig osv.
Kvinnor lagar mat, sköter om hemmet, uppfostrar barnen osv.

Att det är genetiskt styrt behöver man inte vara någon Einstein för att förstå.

Sen behöver man inte göra så själv men om man låter saker sköta sig själv så hamnar man ändå i samma fotspår som förfäderna.

mini
2010-09-06, 11:00
I hela världen, helt utan influenser utifrån, tom i djungeln bland ursprungsfolk som aldrig mött civilisationen, är könsrollerna de samma.

Män jagar, fäller träd, bygger hus, offrar sina liv i krig osv.
Kvinnor lagar mat, sköter om hemmet, uppfostrar barnen osv.

Att det är genetiskt styrt behöver man inte vara någon Einstein för att förstå.

Sen behöver man inte göra så själv men om man låter saker sköta sig själv så hamnar man ändå i samma fotspår som förfäderna.

Källa på det?

Mental
2010-09-06, 11:05
Källa på det?

Har du någonsin sett en Kvinna som jagar, fäller träd, bygger hus, offrar sina liv i krig osv. Eller en Man som lagar mat, sköter om hemmet, uppfostrar barnen osv.

Nej? trodde väl inte det heller, det finns inte! För det är genetiskt! *flex*

Grahn
2010-09-06, 11:16
Män jagar, fäller träd, bygger hus, offrar sina liv i krig osv.
Kvinnor lagar mat, sköter om hemmet, uppfostrar barnen osv.

Rätt soft att vara man i dagens Sverige om vi kör så...männens "genetiska" arbetsuppgifter verkar till stor del ha utgått.....blir lejonhanne modellen för oss då?

Män och kvinnor är olika, män och män är olika. Vägen till likvärdigt borde inte gå genom likriktning.

pragmatist
2010-09-06, 11:29
Poängen med jämställdhet är att man inte ska ha sämre livschanser för att man är kvinna eller man. Det är inte samma sak som att man ska upphöra vara kvinna eller man, vilket en del verkar tro.

När det gäller min dotter så har jag dock försökt undvika de mest uppenbart könskodade plaggen och leksakerna, inte så att jag ger henne pojkkläder men gärna föredrar lite mer unisex typ Polarn och Pyret. Tanken bakom detta är väl att inte "nischa" henne för hårt i något prinsessfack, att hålla dörrar öppna istället för att stänga dem.

mangs
2010-09-06, 11:31
Män och kvinnor är olika, män och män är olika. Vägen till likvärdigt borde inte gå genom likriktning.

+1

Vad som funkar för en kanske inte fungerar för en annan oavsett kön. Vi är alla individuella och väljer dessutom att anta olika roller beroende på umgänge och tidpunkt.

Att försöka sätta någon norm till att han är kille och gillar si medan hon är tjej och gillar så är helt omöjligt.

Däremot ser jag ofta hos mina barn att de föredrar olika saker men om det beror på könskillnaden/åldern/ olika personlighet/intressen vet jag inte. jag tror att allting spelar in här.


Om min dotter prompt vill ha gröna kläder medan jag som pappa klär henne i rosa klänningar och placerar henne på pidestal ser jag ett större problem i denna handlingen jämfört med att hon inte "får vara tjej".

Nitrometan
2010-09-06, 11:58
Man kan alltid adoptera eller köpa en surrogatmamma

För surrogatmamma rekommenderar jag Indien, där går det att ordna.

Att adoptera är inte så lätt som du tror.

Nitrometan
2010-09-06, 12:00
I hela världen, helt utan influenser utifrån, tom i djungeln bland ursprungsfolk som aldrig mött civilisationen, är könsrollerna de samma.
Det finns flera matriarkat bland "naturfolken". Könsrollerna är ingen naturlag.

Langster
2010-09-06, 12:09
När jag växte upp så fanns det en pojke i området som blev uppfostrad "könsneutralt"... Eller kanske mer som tjej än som kille? Svårt att säga, eftersom det blir så jäkla udda när det inte är som man är van vid liksom.
Han hette Kim.
Hans favoritfärg var rosa.
Han bodde med sin ensamstående mor. Gick inte på dagis eller liknande. De levde i sin egna värld verkade det som.
Han var något år yngre än mig och jag såg honom då och då senare i skolan, upp till gymnasiet.
Han hade ALDRIG några vänner.
Han var alltid ensam.
Han blev inte mobbad vad jag såg, men han var alltid helt ensam.

Jag vet inte om det beror på att han just inte blev uppfostrad som pojke, kille, man. Men hans uppfostran var helt klart annorlunda än det som kan anses normalt och jag tror inte det var till någon fördel alls för honom.

filmjölk
2010-09-06, 12:49
Uppfostra könsneutralt är skitbra. Kärnfamilj och andra patriarkala förtryckarnormer är det värsta som finns. Jag tycker att alla barn skall växa upp i matriarkala kollektiv utan vuxna män, där alla ammar varandras barn och man klär flickorna i praktiska könsneutrala kläder och pojkarna i klänning.

Flickorna skall uppmuntras till att ta plats, pojkarna skall vara tysta, städa och sköta hushållsysslor. Ledningen av varje matriarkat skall gå till den mogna kvinna som uppvisar den mest lortiga flanellskjortan, de hårigaste benen och den mest välansade hockeyfrillan.

Alla flickor skall tidigt fostras till att avsky män och få lesbisk skolning av sina äldre systrar (alla skall kalla varandra systrar, även pojkarna). Alla pojkar skall tidigt fostras till att känna att de har blivit födda i fel kön och är mindre önskvärda. Umgänge med vuxna män är totalförbjudet och all form av barnalstring sker genom insemination efter matriarkens direktiv.

Grahn
2010-09-06, 12:53
Uppfostra könsneutralt är skitbra. Kärnfamilj och andra patriarkala förtryckarnormer är det värsta som finns. Jag tycker att alla barn skall växa upp i matriarkala kollektiv utan vuxna män, där alla ammar varandras barn och man klär flickorna i praktiska könsneutrala kläder och pojkarna i klänning.

Flickorna skall uppmuntras till att ta plats, pojkarna skall vara tysta, städa och sköta hushållsysslor. Ledningen av varje matriarkat skall gå till den mogna kvinna som uppvisar den mest lortiga flanellskjortan, de hårigaste benen och den mest välansade hockeyfrillan.

Alla flickor skall tidigt fostras till att avsky män och få lesbisk skolning av sina äldre systrar (alla skall kalla varandra systrar, även pojkarna). Alla pojkar skall tidigt fostras till att känna att de har blivit födda i fel kön och är mindre önskvärda. Umgänge med vuxna män är totalförbjudet och all form av barnalstring sker genom insemination efter matriarkens direktiv.

Så kort sagt du vill egentligen inte ändra något utan är rätt nöjd? :D

mik
2010-09-06, 13:10
Var det inte några föräldrar för några år sen som lät sin pojke heta Anna eller något liknande tjejnamn? Har också för mig att de fick avslag, men i jämförelse med detta så tycker jag inte Vide låter så extremt.

mangs
2010-09-06, 13:16
När jag växte upp så fanns det en pojke i området som blev uppfostrad "könsneutralt"... Eller kanske mer som tjej än som kille? Svårt att säga, eftersom det blir så jäkla udda när det inte är som man är van vid liksom.
Han hette Kim.
Hans favoritfärg var rosa.
Han bodde med sin ensamstående mor. Gick inte på dagis eller liknande. De levde i sin egna värld verkade det som.
Han var något år yngre än mig och jag såg honom då och då senare i skolan, upp till gymnasiet.
Han hade ALDRIG några vänner.
Han var alltid ensam.
Han blev inte mobbad vad jag såg, men han var alltid helt ensam.

Jag vet inte om det beror på att han just inte blev uppfostrad som pojke, kille, man. Men hans uppfostran var helt klart annorlunda än det som kan anses normalt och jag tror inte det var till någon fördel alls för honom.


Jag tror de flesta hade någon i klassen eller på skolan som pga en annorlunda uppfostran skilde sig från allmänheten. Sedan om det innebär könsneutral uppfostran eller något annat låter jag vara osagt men framför allt som barn/ungdom är det viktigt att passa in.

Att som förälder utsätta sina barn för något som inte ses som gängse norm i bekantskapskretsen är förenat med socialt självmord.

Å andra sidan hämmar man som förälder barns fria vilja kan de bli inbundna och tappa självförtroende vilket även det sänker dem.

Kombinationen ovan där man som förälder både utsätter sitt barn för att hamna utanför och dessutom kanske sänker deras egen vilja och önskemål borde vara det värsta.

Detta påminner lite om den namndiskussionen vi tidigare haft här. Om man som förälder vill ha ett udda namn på sitt barn för att sticka ut skall man ha i åtanke att det är barnet som får ta eventuella konsekvenser medan föräldern går fri. Samma sak gäller med uppfostran. De brister och dåliga egenskaper som föräldrar överför till sitt barn kan i bästa fall rättas upp av kompisar men i värsta fall leder dessa till utanförskap och/eller mobbning.

Yllegarn
2010-09-06, 13:22
Män och kvinnor är olika, män och män är olika. Vägen till likvärdigt borde inte gå genom likriktning.

*cupid*

Herr Oberst
2010-09-06, 13:25
För surrogatmamma rekommenderar jag Indien, där går det att ordna.

Att adoptera är inte så lätt som du tror.

Japp, även jag såg debatten om surrogat.
Adoptera är enkelt, bara att swappa for an ipod.

Sheogorath
2010-09-06, 14:48
Det finns flera matriarkat bland "naturfolken". Könsrollerna är ingen naturlag.

Det är kanske därför de är naturfolk? Skämt åsido: att hänvisa till underutvecklade folkgrupper för att exemplifiera strukturer är lite som att använda slutenvårdspsykiatrins journaler för att exemplifiera normalbeteendet hos individer. Kanske är det så att det är just det avvikande (exempelvis matriarkat, kannibalism eller vad du nu vill) som gjort att de aldrig kom ut ur djungeln.

Solros
2010-09-06, 14:55
Alla dörrar ska stå öppna för mitt barn, utan att jag tvingar det att bli helt könsneutralt.

luderlasse
2010-09-06, 14:56
Jaja, jag ska döpa min dotter till Egon. Sen ska hon lära sig snusa, byta olja på Volvon, halsa bira och slåss. Sen ska hon slå Usain Bolts på 100m

HAHAHA det var fanimej dagens skratt :D

ont. haha vilken sär morsa, ska aldrig mer gnälla på mina päron.
föräldrar som är veganer ska fan inte få ha barn

Sheogorath
2010-09-06, 14:57
HAHAHA det var fanimej dagens skratt :D

ont. haha vilken sär morsa, ska aldrig mer gnälla på mina päron.
föräldrar som är veganer ska fan inte få ha barn

Du borde inte få ha barn. :thumbup:

luderlasse
2010-09-06, 15:08
Du borde inte få ha barn. :thumbup:

Hmm är du säker? har ändå rätt hyfsade gener och ser inte allt för jävlig ut

Sheogorath
2010-09-06, 15:11
Hmm är du säker? har ändå rätt hyfsade gener och ser inte allt för jävlig ut

Jag är säker om du ärligt tycker att veganer inte borde få skaffa barn. Annars inte.

hugok
2010-09-06, 15:20
Asså.... Vart är världen på väg...

Stoltz
2010-09-06, 15:31
Jag tyckte ju det var en lite speciell artikel, jag förstod inte riktigt om det handlade om jämlikhet eller total könsneutralitet.

Barnet dör nog inte av det, men det finns ju vissa aspekter i livet där det nog känns bra att veta vad man är biologiskt. Sen bör man snarare uppmuntra och uppfostra barnet till att bli en individ, men det kanske är det hon vill men hon har missförstått begreppet "queer" lite väl hårt. No clue.

Skulle barnet uppfostras som man men snart inse att h*n är trans, så är ju det definitivt en problematik, men knappast en lösning given i artikeln.


Hans favoritfärg var rosa.

Uhm, no offense Langster, men hur fan visste du hans favoritfärg? :D Luktar lite överdrift för poängens skull eller har jag fel?

Det är kanske därför de är naturfolk? Skämt åsido: att hänvisa till underutvecklade folkgrupper för att exemplifiera strukturer är lite som att använda slutenvårdspsykiatrins journaler för att exemplifiera normalbeteendet hos individer. Kanske är det så att det är just det avvikande (exempelvis matriarkat, kannibalism eller vad du nu vill) som gjort att de aldrig kom ut ur djungeln.

Nja, om någon säger att det alltid är är männen som dominerar pga generna, i hela världen, så är det ju uppenbarligen fel om det inte är så.
Däremot är de stora kulturerna idag inte det. Om det beror på starkare gener/intelligens pga kön eller om de kulturernas historiska representanter våldtog och slogs som riktiga mästare, det kanske hade varit intressant att titta på? :) Å andra sidan, vinner man sina slag så har ju nog generna sagt sitt. Dock är det inte samma sak som att jämföra hela kulturer med slutenvårdspsykiatrin.

stevebc
2010-09-06, 15:40
Det första jag tänkte när jag såg artikeln i tidningen var att Bärs/Kolozzeum skulle roida.

Håller dock med om att det är att gå för långt. Jag blir irriterad på sånt.

ha:cl
2010-09-06, 15:42
Alldelles från vettet.

prOtotype
2010-09-06, 15:50
Vi är olika rent genetiskt, jag tror bara att barnen blir otroligt förvirrade under puberteten och liknande perioder i livet om man försöker ta bort det. Vikten av könsroller försvinner ändå i god takt med att vi kommer längre och längre ifrån ett samhälle där fysisk styrka spelar roll (tyvärr kolo!)

Yes
2010-09-06, 16:05
– Jag skulle vilja ha en förskola där man aldrig pratar om pojkar och flickor.
I verkligheten, dvs. det där som finns utanför feministiska genusfantasier, finns det dock pojkar och flickor - ungarna på förskolan kommer också vara antingen pojkar eller flickor. Varför blunda och försöka övertyga sig själv och andra om att det är annorlunda?

skeletron
2010-09-06, 16:39
Håller med helt att män är män och kvinnor är kvinnor, de bör väl inte likställas men ser inget fel på att de får välja själva vad de vill leka med som barn, kläder det vill ha på sig och så etc.

Det jag klurar själv på är att miljön ändå gör väldigt mycket, det tar tid att ändra alla normer etc i omgivningen. Jag tänker mest på de värderingar vi har, som gör att kvinnor tjänar mindre än män etc. Det är det jag är irriterad på, visst att kvinna och man är olika genus och att man är olika på så vis, men olikheten är ju snarare något fint.

Vad är kännetecknet för en kvinna och en man kan man ju fråga sig då, och då känns det ju nästan direkt som man gör en orättvis skiljaktighet, varför känns det så?

Sen har ju kvinnan fördel på andra plan självklart, men det jag menar med detta var att kvinnan och mannen kompletterar varandra, det behöver inte vara något negativt och det behöver inte heller bli något grå massa, att alla ska bli könsmässigt odefinierbara helt plötsligt. Men båda parter är lika mycket värda, men vad som är kvinnligt och manligt vet jag inte

C.E.J.
2010-09-06, 16:44
Jag röstar "Stackars unge".

von huff
2010-09-06, 16:47
Sånt jävla fjanteri.

Flickor och pojkar är olika så är det bara.Likaså är män och kvinnor.Synd att lönerna ofta är olika i yrken där män och kvinnor presterar lika men att hela tiden försöker radera alla skillnader, snart måste man väl korsa barbie med ninja turtles så vi hittar nån trevlig blandning för alla barn

rajjan_dammit
2010-09-06, 16:56
Det är kanske därför de är naturfolk? Skämt åsido: att hänvisa till underutvecklade folkgrupper för att exemplifiera strukturer är lite som att använda slutenvårdspsykiatrins journaler för att exemplifiera normalbeteendet hos individer. Kanske är det så att det är just det avvikande (exempelvis matriarkat, kannibalism eller vad du nu vill) som gjort att de aldrig kom ut ur djungeln.

Det är väl just där dessa barn kommer att hamna i vuxen ålder.

Cilia
2010-09-06, 17:18
Jag håller med om att kvinnan i artikeln går för långt men jag kan förstå hennes motiv. Vi uppfostrar och behandlar våra barn olika beroende på kön utan att vara medvetna om det. Det är ingen nyhet. Det är först när det belys som man ser det och dom flesta blir förvånade över hur olika dom behandlar sina barn beroende på kön.

Vad som är genetiskt och inte är svårt att säga när vi inte vet vad som kommer från det sociala. Är det ett stort problem? Vet inte. Jag kan som tjej tycka att det vore bra om även killar på dagis lär sig ta hand om sig själva, lära sig ta mat t ex. Att inte använda tjejer som avdelare mellan killar så att det ska bli lugnare vid samlingar etc.

Medvetenheten ökar dock inom detta område främst tror jag bland dom som jobbar inom de pedagogiska yrkena.

Ignatius72
2010-09-06, 18:10
Vi uppfostrar och behandlar våra barn olika beroende på kön utan att vara medvetna om det. Det är ingen nyhet. Det är först när det belys som man ser det och dom flesta blir förvånade över hur olika dom behandlar sina barn beroende på kön.


Det är ju helt sant. Men det är också sant att vi ju faktiskt är olika pga av könet vi har, en exakt lika behandling vore ju helt orättvis. Jag har tre pojkar och jag behandlar även dessa tre olika eftersom de är tre helt olika individer.

Yes
2010-09-06, 18:20
Sen spelar det ju faktiskt ingen vidare roll om tjejer får dockor och rosa kläder medan killar för brandbilar och blåa kläder. Big deal!

Det viktiga är att barnet växer upp med bra självkänsla och själförtroende, att det har vad som krävs för att bli en stark och självständig individ som tror på sin egen förmåga att bygga upp sitt liv som den själv vill.

Här är det förvisso bra att även se att man är av ett visst kön, för det är en del av ens identitet. Hur det gör sig uttryck är dock inte lika viktigt. Skitsamma om kvinnan väljer att bli undersköterska och killen brandman, eller en manlig hårstylist och en kvinnlig lastbilschaffis.

skeletron
2010-09-06, 18:27
Sen spelar det ju faktiskt ingen vidare roll om tjejer får dockor och rosa kläder medan killar för brandbilar och blåa kläder. Big deal!

Det viktiga är att barnet växer upp med bra självkänsla och själförtroende, att det har vad som krävs för att bli en stark och självständig individ som tror på sin egen förmåga att bygga upp sitt liv som den själv vill.

Här är det förvisso bra att även se att man är av ett visst kön, för det är en del av ens identitet. Hur det gör sig uttryck är dock inte lika viktigt. Skitsamma om kvinnan väljer att bli undersköterska och killen brandman, eller en manlig hårstylist och en kvinnlig lastbilschaffis.

Instämmer :)

young_george
2010-09-06, 18:33
Tycker det låter sjukt; ser en skrämmande framtid framför mig ifall fler hakar på dessa trender (för det är exakt vad det är - trender)

Hur ser denna skrämmande framtid ut?

Madame
2010-09-06, 18:40
Jag reagerar lite på det här:

citat ur artikeln:
Var du redan från början inställd på att ge ditt barn en könsneutral uppfostran?
– Ja, beroende på att jag växte upp i en väldigt patriarkal familj. Olika bitar som gått i arv i generationer triggade i gång mig. Fördelen med att växa upp i struliga miljöer är att man tvingas tänka och reflektera. Jag tog inte saker för självklara utan funderade på varför det blev så här.



Hon menar att hennes uppväxt fick henne att reflektera och att bli den hon är och vill vara, vilket hon verkar stolt över. Men hon vill ändå ge sitt barn en helt annorlunda och skyddad uppväxt, tror hon inte att hennes barn kommer kunna växa upp till nåt bra annars? Hon verkar inte ha så höga tankar om sitt barns kapacitet att utvecklas till en reflekterande individ lika mycket som hon själv gjort..?

ha:cl
2010-09-06, 18:56
Det är ju helt sant. Men det är också sant att vi ju faktiskt är olika pga av könet vi har, en exakt lika behandling vore ju helt orättvis. Jag har tre pojkar och jag behandlar även dessa tre olika eftersom de är tre helt olika individer.

Hur kan du alltid vara så vettig och spot on lik mig i alla frågor?

Tror vi hade kommit bra överens.

skeletron
2010-09-06, 18:58
Jag reagerar lite på det här:

citat ur artikeln:
Var du redan från början inställd på att ge ditt barn en könsneutral uppfostran?
– Ja, beroende på att jag växte upp i en väldigt patriarkal familj. Olika bitar som gått i arv i generationer triggade i gång mig. Fördelen med att växa upp i struliga miljöer är att man tvingas tänka och reflektera. Jag tog inte saker för självklara utan funderade på varför det blev så här.



Hon menar att hennes uppväxt fick henne att reflektera och att bli den hon är och vill vara, vilket hon verkar stolt över. Men hon vill ändå ge sitt barn en helt annorlunda och skyddad uppväxt, tror hon inte att hennes barn kommer kunna växa upp till nåt bra annars? Hon verkar inte ha så höga tankar om sitt barns kapacitet att utvecklas till en reflekterande individ lika mycket som hon själv gjort..?

Hon menar nog att det kan bli reflekterande utan att vara förtryckt, hoppas jag

Cilia
2010-09-06, 18:59
Det är ju helt sant. Men det är också sant att vi ju faktiskt är olika pga av könet vi har, en exakt lika behandling vore ju helt orättvis. Jag har tre pojkar och jag behandlar även dessa tre olika eftersom de är tre helt olika individer.
Sant men du vet att det inte är det jag pratar om utan om det stereotypa beteendena.-

ha:cl
2010-09-06, 19:00
Sant men du vet att det inte är det jag pratar om utan om det stereotypa beteendena.-

Nämn dom.

Huffo the A-LagaRe
2010-09-06, 19:26
Det finns flera matriarkat bland "naturfolken". Könsrollerna är ingen naturlag.

Jag har hört att "matriakat" bland naturfolken till största delen är en myt/missupfattning.
Återkommer när jag pratat med några antropologistudenter.

Ignatius72
2010-09-06, 19:43
Sant men du vet att det inte är det jag pratar om utan om det stereotypa beteendena.-

Fast även stereotypa beteenden är en del av hur man identifierar sig utifrån kön. Småpojkar vill gärna vara som sina pappor och småflickor som sina mammor.
Jag gissar att du kanske tänker på klassikern om att pojkar ska vara framåt och flickor ska vara försiktiga. Men pojkar är vildare och mer företagssamma. Barn under 2 år som hamnar i akutvård så är runt 80% pojkar. De trillar, klättrar, välter hett vatten på sig, bränner sig osv osv. Så små barn har olika temperament och har alldeles säkert inte hunnit påverkas av föräldrars påverkan i en viss riktning. Överhuvudtaget så ska man nog inte överskatta den förmågan. Ungar har en tendens att kunna välja själv. Så även kvinnan i reportaget uppenbarligen även (eller kanske just därför) om det slagit över lite.

Lallle
2010-09-06, 20:43
Så länge det inte går för långt (Tillsammans) tycker jag att det kan vara en intressant väg att uppfostra sina barn på.

gibb
2010-09-06, 20:48
"Så små barn [<2 år] har olika temperament och har alldeles säkert inte hunnit påverkas av föräldrars påverkan i en viss riktning."

Intressant, vad grundar du det på? Själv utgick jag från att man påverkar dem hela tiden!

stevebc
2010-09-06, 20:58
Fast även stereotypa beteenden är en del av hur man identifierar sig utifrån kön. Småpojkar vill gärna vara som sina pappor och småflickor som sina mammor.
Jag gissar att du kanske tänker på klassikern om att pojkar ska vara framåt och flickor ska vara försiktiga. Men pojkar är vildare och mer företagssamma. Barn under 2 år som hamnar i akutvård så är runt 80% pojkar. De trillar, klättrar, välter hett vatten på sig, bränner sig osv osv. Så små barn har olika temperament och har alldeles säkert inte hunnit påverkas av föräldrars påverkan i en viss riktning. Överhuvudtaget så ska man nog inte överskatta den förmågan. Ungar har en tendens att kunna välja själv. Så även kvinnan i reportaget uppenbarligen även (eller kanske just därför) om det slagit över lite.Ja. Det man kan låta bli är moraliserandet. Dvs, skulle en tjej föredra att vara galen med pojkarna på dagiset istället för att leka med dockor behöver man ju inte ifrågasätta och kritisera det beteendet, vice versa för pojkarna.

Ignatius72
2010-09-06, 21:01
"Så små barn [<2 år] har olika temperament och har alldeles säkert inte hunnit påverkas av föräldrars påverkan i en viss riktning."

Intressant, vad grundar du det på? Själv utgick jag från att man påverkar dem hela tiden!

Klart man påverkar sina barn men en 18 månaders baby är inte indoktrinerad av "tuffa killar och söta flickor" bemötande som påverkar deras risktagande. Något som verkar vara dominerat av pojkar.

Anton Fräs
2010-09-06, 21:11
ja. Det man kan låta bli är moraliserandet. Dvs, skulle en tjej föredra att vara galen med pojkarna på dagiset istället för att leka med dockor behöver man ju inte ifrågasätta och kritisera det beteendet, vice versa för pojkarna.

+1

Langster
2010-09-06, 21:43
Uhm, no offense Langster, men hur fan visste du hans favoritfärg? :D Luktar lite överdrift för poängens skull eller har jag fel?

Nä då. Jag vet, för han bodde våningen ovanför mitt dagis och han flashade ibland sin ROSA LEKSAKS-DAMMSUGARE för oss kids nere på gården. Kommer ihåg att det var en fröken som sa "vilken fin dammsugare du har" till honom och då sa han att rosa var hans favoritfärg.

SÅ DET SÅ! :cool:

Stoltz
2010-09-07, 05:25
Nä då. Jag vet, för han bodde våningen ovanför mitt dagis och han flashade ibland sin ROSA LEKSAKS-DAMMSUGARE för oss kids nere på gården. Kommer ihåg att det var en fröken som sa "vilken fin dammsugare du har" till honom och då sa han att rosa var hans favoritfärg.

SÅ DET SÅ! :cool:

Bra minne må jag säga! Nice :thumbup:

Langster
2010-09-07, 06:56
Bra minne må jag säga! Nice :thumbup:

Vissa saker etsar sig fast i hjärnan. Som första gången man hör att en pojke har rosa som favoritfärg t.ex. :D

Yes
2010-09-07, 07:04
Jag vill ha en rosa damsugare. Seriöst.

mangs
2010-09-07, 07:37
Jag vill ha en rosa damsugare. Seriöst.

Yaankee kanske har en du kan låna, i övrigt tycker jag det du skrev innan sammanfattar det hela väldigt bra. :)

Cilia
2010-09-07, 08:39
Ja. Det man kan låta bli är moraliserandet. Dvs, skulle en tjej föredra att vara galen med pojkarna på dagiset istället för att leka med dockor behöver man ju inte ifrågasätta och kritisera det beteendet, vice versa för pojkarna.
Du förstår vad jag menar. Men även att acceptera samma beteenden från båda könen vilket vi omedvetet inte gör. Vi har en tendens att dämpa flickor som är för yviga medan vi uppmuntrar pojkar med samma beteenden. Jag är inte alls så säker på att alla beteenden är biologiska. Jag lekte med dockor men älskade lika mycket mina bilar och min pickadoll. Jag klättrade och hade sytt 4 gånger innan jag var 5 år.

Jag är inte heller så säker på att bebisar fångar upp hur dom blir bemötta men det är bara att titta på hur olika vi behandlar små flickor och pojkar när dom ligger i vagnen. Den skillnaden fortsätter även högre upp i åldrarna men blir ofta mer subtil och många gånger omedveten. Det är just det omedvetna som är "farligast". Vi tror vi gör på ett sätt men gör eg något annat.

Grahn
2010-09-07, 08:50
Klart det är viktigt att vi reflekterar över hur vi omedvetet påverkar barnen men det är ju bara att acceptera att vi kommer och bör påverka våra barn. Jag tror knappast att barnen mår bättre av en förälder som med stor osäkerhet undviker att påverka sitt barn alls på grund av rädslan att stigmatisera barnet med en fruktansvärd blå/rosa tröja.....

Det känns rent spontant som att det kan vara 20 gånger värre genom att tryggheten i förälderns ledning totalt försvinner.

Cilia
2010-09-07, 09:03
Klart det är viktigt att vi reflekterar över hur vi omedvetet påverkar barnen men det är ju bara att acceptera att vi kommer och bör påverka våra barn. Jag tror knappast att barnen mår bättre av en förälder som med stor osäkerhet undviker att påverka sitt barn alls på grund av rädslan att stigmatisera barnet med en fruktansvärd blå/rosa tröja.....

Det känns rent spontant som att det kan vara 20 gånger värre genom att tryggheten i förälderns ledning totalt försvinner.
Jag tror du missuppfattar mig totalt. Jag menar att det är viktigt att vi är medvetna om att vi defakto behandlar barn olika beroende på kön. Jag tror inte på att göra som kvinnan i reportaget. Men jag tror inte heller på att göra som de flesta gör här och stoppa huvudet i sanden och säga att det inte finns och hänvisa allt till biologin.

Grahn
2010-09-07, 09:16
Jag tror du missuppfattar mig totalt. Jag menar att det är viktigt att vi är medvetna om att vi defakto behandlar barn olika beroende på kön. Jag tror inte på att göra som kvinnan i reportaget. Men jag tror inte heller på att göra som de flesta gör här och stoppa huvudet i sanden och säga att det inte finns och hänvisa allt till biologin.

Ah, det var väl inte 100% riktat till dig men sant jag övertolkade nog det du sa.
Lätt hänt på nätet :) men som jag säger tycker jag det är viktigt att man inte hamnar i osäkerhets förlamning just på grund av att man är "medveten". Folk vågar ju knappt köpa en blå tröja till en pojke numera vilket är lite knas.

Att hänvisa allt till biologin känns lite som att ta den lätta vägen ut. Men det kanske skall tolkas som att det inte bara är viktigt att inte tvinga in barn i klassiska könsmönster utan att det också är viktigt att ibland bara låta pojkar vara pojkar( och vice versa ).

Ignatius72
2010-09-07, 11:48
Jag är inte alls så säker på att alla beteenden är biologiska. Jag lekte med dockor men älskade lika mycket mina bilar och min pickadoll. Jag klättrade och hade sytt 4 gånger innan jag var 5 år.



Även det kan ju vara biologiskt. Även om överrepresentationen är kraftig när det gäller pojkars olycksfrekvens så är den ju inte obefintlig hos flickor ens generellt och än mindre på individnivå. Men menar du att du fått en hyfsat könsneutral uppfostran (inte att förväxla med avarten i reportaget) som gjorde att du var mer framåt? Hade en annan uppfostran fått dig att inte vilja leka med pickadoller?

Pepparkakssmurfen
2010-09-07, 12:01
Det här könsneutrala modet är så jävla dumt att jag blir förbannad!
Det har gått från att låta killar leka med dockor och att klä sig i kjol till att förneka att det finns olika kön.
Vad ska mamman svara om Vide frågar henne "Är jag kille eller tjej?"
Stackars barn.
Jag kan lova att mamman själv har dåliga erfarenheter från barndomen alt. är lesbisk (eller båda). Ingen normal skulle hålla på och förstöra ett barn på detta sättet.

Stoltz
2010-09-07, 12:39
Jag kan lova att mamman själv har dåliga erfarenheter från barndomen alt. är lesbisk (eller båda). Ingen normal skulle hålla på och förstöra ett barn på detta sättet.

Vad fan säger du?!

prOtotype
2010-09-07, 12:46
Vad fan säger du?!

Han säger att han tror att barnet blir förstört av det här, att han inte tycker att det är ett normalt beteende och att han tror att det kommer ifrån att mamman har haft någon konstig upplevelse under sin uppväxt alternativt är en lesbisk manshatande rabiatfeminist som är missnöjd över att hon fick en son.

Osten80
2010-09-07, 12:49
Det här könsneutrala modet är så jävla dumt att jag blir förbannad!
Det har gått från att låta killar leka med dockor och att klä sig i kjol till att förneka att det finns olika kön.
Vad ska mamman svara om Vide frågar henne "Är jag kille eller tjej?"
Stackars barn.
Jag kan lova att mamman själv har dåliga erfarenheter från barndomen alt. är lesbisk (eller båda). Ingen normal skulle hålla på och förstöra ett barn på detta sättet.

Har du stött på många föräldrar som har hakat på "det könsneutrala modet" och klär sina pojkar i kjol? Det låter i så fall märkligt, då jag nästan kunde ha svurit på att det är ytterst ovanligt.

stevebc
2010-09-07, 13:26
Jag sa ju att kolo skulle roida :).

mangs
2010-09-07, 15:25
Han säger att han tror att barnet blir förstört av det här, att han inte tycker att det är ett normalt beteende och att han tror att det kommer ifrån att mamman har haft någon konstig upplevelse under sin uppväxt alternativt är en lesbisk manshatande rabiatfeminist som är missnöjd över att hon fick en son.

jag tror att det var detta pepparkakssmurfen menade men man kunde tolka det som att man inte var normal om man var lesbisk, eller har jag fel Stoltz?

Stoltz
2010-09-07, 15:31
Det pepparkakssmurfen skrev var

"Jag kan lova att mamman själv har dåliga erfarenheter från barndomen alt. är lesbisk (eller båda). Ingen normal skulle hålla på och förstöra ett barn på detta sättet"

vilket jag uppfattar som att han

1) Likställer någon med bedrövlig uppväxt med lesbisk, dvs att lesbisk är man endast om man har dåliga erfarenheter.

2) Som det jag strök under, att om man är lesbisk har man uppenbart mentala problem och är inte normal nog att fostra ett barn.

LoTiX
2010-09-07, 15:43
Hur ser denna skrämmande framtid ut?

Fler och fler "könsneutrala" barn som krossas mellan föräldrar som förbjuder alla identitetsbanande utsvängningar åt endera hållet och klasskamrater som mobbar dessa individer för att de antingen inte beter sig alls eller beter sig helt uppåt väggarna onormalt.

En unge uppfödd på det här viset gör antingen revolt eller får sin uppväxt förstörd. Det behöver jag inte många poäng inom genuskunskap för att räkna ut.

Cilia
2010-09-07, 20:08
Även det kan ju vara biologiskt. Även om överrepresentationen är kraftig när det gäller pojkars olycksfrekvens så är den ju inte obefintlig hos flickor ens generellt och än mindre på individnivå. Men menar du att du fått en hyfsat könsneutral uppfostran (inte att förväxla med avarten i reportaget) som gjorde att du var mer framåt? Hade en annan uppfostran fått dig att inte vilja leka med pickadoller?
När man för en dialog med dig tar du ett ord alt ett antal ord i följd och skriver på det men ser aldrig sammanhanget. Det går inte att resonera med dig. Det blir bara ointressant.

Ignatius72
2010-09-07, 20:44
När man för en dialog med dig tar du ett ord alt ett antal ord i följd och skriver på det men ser aldrig sammanhanget. Det går inte att resonera med dig. Det blir bara ointressant.

Det verkar som om du inte förstår.

Anton Fräs
2010-09-07, 20:46
Jag ser bara fördelar med att uppfostra människor med värderingar så som att alla är lika mycket värda, att man får ta sig för vad man vill här i livet.

Men det som nämns i artikeln är något helt annat, varför radera bort kön och könsbeteckingar? Ser inte syftet och förstår inte idén bakom resonemanget. Det blir ju inte mer jämställt på det viset?

daks
2010-09-07, 21:04
Min syn på saken http://www.kungforpresident.se/#post106