handdator

Visa fullständig version : Bästa möjliga start?

junglekid
2010-09-06, 08:02
Hej alla!
Har varit medlem på kolo länge, men smyger mest i vassen och suger åt mig kunskap utan att ställa så mycket frågor själv men nu kikar jag fram..

Har precis köpt gymkort efter ca 1,5 års gymuppehåll. Brukar träna seriöst i perioder, men har aldrig lyckats hålla igång längre än 6mån utan att nånting annat kommit emellan.
Lite snabbfakta om mig: 23år, medicinstudent, är mer noggrann med käket än genomsnittsstudenten men med min ekonomi blir det ändå övervägande kolhydratskost - dyrt med protein! Kommer följa z_bumbis program 2-3gngr/vecka någon månad, tycker det är ett bra program och kan det utantill sen många år. Kan en hel del träningslära från plugget och som jag snappat upp här på kolo under åren. Jag är typen som tycker saker är roligare ju mer jag kan nörda ner mig i det, nu ska jag ner i gymträsket! :hbang:

Ska göra ett nytt försök nu och då tänkte jag höra med er, nu när jag (än en gång) börjar från scratch, vad kan jag komplettera med i form av shakes, vitaminer etc för att få så goda förutsättningar som möjligt? Just på det här området är jag helt grön, har alltid försökt köra på bara bra mat förut men har upptäckt att jag nog får i mig för taskigt med protein..

Så alltså, vad bör jag satsa på? Det jag spontant funderat på själv är vassle före och/eller (?) efter passen. Koffeintabletter att ha hemma när man känner sig seg och svårt att få arslet till gymmet. Multivitamin?
Åsikter uppskattas stort! :thumbup:

junglekid
2010-09-06, 08:27
Jag kanske ska säga också har sökt på forumet, men inte riktigt fått nåt bra svar. Vissa säger att allt utom vanlig mat är overkill i början, andra dundrar på med eaa, mineraler etc etc för tusentals kronor. Det jag vill ha är en bra grund och sen kan jag lägga till allt eftersom.. man ökar ju snabbt i början med bara seriös inställning och bra disciplin!

Pepz
2010-09-06, 08:57
har upptäckt att jag nog får i mig för taskigt med protein..
Koffeintabletter att ha hemma när man känner sig seg och svårt att få arslet till gymmet. :

du svarar på din egen fråga ;)

proteinpulver och koffeintabletter.
billigt och bra

ArtArtan
2010-09-06, 10:18
Koffein, Vassle och Kreatin är de jag tar. Fungerar utmärkt.
Kör BCAA också...

junglekid
2010-09-06, 11:44
Haha Sant pepz! När men jag behöver lite tips om vilka produkter, märken osv som håller bra kvalitet osv. tex apotekets koffeintabletter är ju inte direkt prisvärda!
Kreatin är det nåt för mig? Vad är bcaa?

WHITEFOLKS
2010-09-06, 11:46
Kreatin, vassle och koffein är väl det som är prisvärt.

Resten av tillskotten blir ju inte direkt vettiga om du tycker det är dyrt med maten, bättre att satsa pengarna där först.

n1tro
2010-09-06, 11:50
pepz förslag låter bra. kör på ett billigt vassleproteinpulver, spelar ingen roll vilket. ta det billigaste. sen, om du behöver, tar du koffeinet också, men det är verkligen inget måste, bara se dig själv i spegeln innan passet och ut o kör liksom, svårare än så blir det inte.

problemet är dock en annan grej du skrev, att du har "kört på tills något annat kommit i vägen". tyvärr är inget tillskott bättre än kontinuiteten. försök få in det först, låt det bli en del av ditt liv och din vardag, annars kommer det aldrig hålla.

mvh

Pepz
2010-09-06, 12:25
Haha Sant pepz! När men jag behöver lite tips om vilka produkter, märken osv som håller bra kvalitet osv. tex apotekets koffeintabletter är ju inte direkt prisvärda!
Kreatin är det nåt för mig? Vad är bcaa?

bra märken:
Kolozzeum - kolla uppe till vänster klicka på webshop dvs ej på bannern
Body science (googla)
FX (googla)

alla har både vassle/Whey och koffeintabletter.

Du kan lugnt vänta med BCAA och EAA som är aminosyror.

junglekid
2010-09-06, 15:48
WHITEFOLKS: Bra, det är så jag tänker! Jag vill bara ha basic tillskott, inget fancy och inget onödigt. Jag är säker på att både psyke och kropp mår bättre av mer köttstekar! *drool*

n1tro: Mycket bra påpekande, jag vet att detta betyder 100% i långa loppet. De gånger jag "periodat" hittills har faktiskt ofta stoppats pga saker jag själv inte riktigt kunnat rå över typ arbetslöshet med riktigt skralt i kassan, operation med rehab etc. Men din poäng är ju viktig att aldrig glömma. Det där med att se sig i spegeln på lata dagar tar jag åt mig, jättebra tips för visst ska jag erkänna att jag kanske inte hjular skrattande till träningen VARJE dag.. ;)

Pepz: tack, precis vad jag behövde! Som färsking finns det så mycket märken och coola produkter så det är lite svårt att sålla i bruset: vad är sant och vad är reklam-BS.

Kreatin har jag läst på lite nu, men har svårt att avgöra om jag ska vänta till jag haft "smekmånaderna" med snabba ökningar, eller kan det vara lönt att ha krea med sig från början? Tycker att jag läser lite olika.

Pepz
2010-09-06, 15:49
vänta med kreatin tills du inte ökar så bra längre

King Grub
2010-09-06, 15:49
Det finns ingen anledning att vänta med kreatin om du vill använda det. Det ger effekt från start, och att du använt kreatin från början påverkar inte negativt senare.

junglekid
2010-09-06, 15:56
Haha Förstår ni varför jag hade lite svårt att få grepp om det var värt att köra från början? Men eftersom kassan är lite skral som student kanske jag skippar kreatin till jag börjar märka att kroppen hamnat på platå. Vet sen förr att kroppen (ialllfall min) är växer rätt snällt till en början.

OT: Måste verkligen tacka er grabbar för att ni är så schyssta med snabba svar. Särskilt på ett ämne som jag är plågsamt medveten om att gröngölingar ställer många dummar frågor angående. Har som sagt sökt lite utan att hitta svar som gör mig nöjd.

n1tro
2010-09-06, 16:05
Haha Förstår ni varför jag hade lite svårt att få grepp om det var värt att köra från början? Men eftersom kassan är lite skral som student kanske jag skippar kreatin till jag börjar märka att kroppen hamnat på platå. Vet sen förr att kroppen (ialllfall min) är växer rätt snällt till en början.

OT: Måste verkligen tacka er grabbar för att ni är så schyssta med snabba svar. Särskilt på ett ämne som jag är plågsamt medveten om att gröngölingar ställer många dummar frågor angående. Har som sagt sökt lite utan att hitta svar som gör mig nöjd.

jag lovar att du kan öka sjukt mkt utan nåt öht förutom mat då, ligg på en 1,5g protein/kg kroppsvikt och försök gör det nåra år, och med betoning på varje dag, så ska du få se på skillnad. Låt det inte sätta sig i psyket att "OM jag körde med det ena eller det andra så" . Jag lovar dig att vissa som i princip är hobbykemister hemma med sina tillskott, sekundtiming osv inte kommer längre än om du tar det med en viss distans. Ju mer "omständigt" du väljer att träna (dvs med tillskott, 7 ggr i veckan, dubbla pass, whatever) så kommer du sätta ribban högt från början. När du väl börjar avvika från de mönstrena, vilket kommer ske då ingen i början av sin träning kan upprätthålla det där, så kommer du förmodligen tappa lusten osv. Så gå in för det, men med en viss distans till det hela, så ska du se att det kommer räcka långt.

Saken är den att jag bara kan prata för mig själv egentligen. Jag körde på proteintillskott något år, men jag vet inte, hade jag kört så seriöst jag kunde med tillskott osv, så hade jag säkerligen ökat några gram mer per vecka, mer vet jag inte. Men allt som allt så kan jag säga att jag verkligen utvecklades otroligt mycket när jag fokuserade mer på träningen.

Mvh

junglekid
2011-02-11, 15:35
Hej!
Ville bara kika förbi och ge er lite återkoppling på era tips. Tänkte att ni kanske blir lite mer peppade att hjälpa andra nybörjare om ni får uppskattning för era svar! :)

Sen tråden skapades har jag rullat på med 3 pass i veckan, har sedan september bara missat totalt typ 5 pass pga sjukdom + julfirande - är jäkligt nöjd med det och har kul på gymmet!
Körde z_bumbis (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454) helkroppspass sept-dec och nu från januari och framåt kör jag med hans 2-dagars split. Kanske kliver upp till 3-split till sommaren..

Ang trådens ämne, jag har använt följande kosttillskott:

Multivitamin + Omega-3 varje dag

Träningsdag: 30-40 min innan passet tar jag Brutal FX, direkt innan jag kör igång tar jag en portion Whey FX + en portion till direkt efter avslutat pass.
(Har nyss börjat med Brutal istället för koffein men tycker märker ingen större skillnad, så med tanke på prisskillnaden kanske jag återgår till koffeintablett + kreatin när burken är slut.)

Vilodag: tar jag 1-2 teskedar kreatin vid frukost

Hoppas det ser vettigt ut, jag tycker det känns bra och framförallt - det har sjunkit in att tillskotten bara är en droppe i havet jämfört med vikten av ordentliga pass och en bra inställning!

Pepz
2011-02-11, 15:39
ökar du då? blir du starkare?

whitepanther
2011-02-11, 17:09
Härligt att se att du har lyckats hålla träningen så bra! Jag har precis börjat träna och jag ansåg att detta ämne är precis vad jag har letat efter. Jag är också student och för stunden kör jag med proteinpulver och koffeintabletter. Efter många timmars läsning så ska jag även börja med kreatin.

Jag tänkte därför fråga dig två saker (till en början). Vilket kreatin använder du och varför tar du proteinpulver innan OCH efter träning?

junglekid
2011-02-11, 18:11
Pepz: Kul att du frågar! Jag har ökat typ 2-3 kg i kroppsvikt sedan jag började träna, jag gissar att nåt kg är kreatin+vatten och förhoppningsvis har jag bytt ut lite fett-->muskler utan att märka det på vågen.
Ställde mig på vågen efter passet idag, 95kg på 186cm. tyvärr gjorde jag inga kroppsmätningar eller fotade eller så när jag började, det ångrar jag nu. Svårt att avgöra när man ser sig i spegeln varje dag, men nog tror jag att jag blivit större!

Ungefär såhär tror jag att jag ökat i övningarna, dagsformen varierar lite:
Bänkpress 40kg --> 80
Benpress 60kg --> Knäböj 85kg
Axelpress 8kgs hantlar --> 20kgs hantlar
Latsdrag 40-50kg --> 77 - 80 kg
Eftersom jag bytt ut en del övningar när jag bytte helkropp till 2-split så blir det ju lite knepigt att jämföra men de här ger väl en någorlunda bild över hur det går. I början körde jag ju också 3*15 på de flesta övningarna, idag blir det runt 3*6-10. Orkar jag 3*10 höjer jag..

junglekid
2011-02-11, 18:12
whitepanther: Vad bra att att kuna vara till hjälp och lite inspiration! Jag kör med Crea FX, av kostnadsskäl: 29kr för 500g som student! :) Har aldrig provat något annat, men läkarstudent som jag är är jag övertygad om att substans som substans oavsett vad producenten väljer att kalla produkten och prissätta därefter..

Anledningen till att jag tar både före och efter är dels att jag vill se till att boosta mitt proteinintag generellt, men också för att jag tar en shake innan som "mellanmål" och en direkt efter så kroppen får lite proteintillförsel under tiden jag knatar hem och lagar riktig mat! Sen vill jag minnas att någon sagt nåt om proteinsyntesbefrämjande effekt av att ta protein direkt i anslutning till passet, sen glömmer jag alltid om det är bäst effekt före eller efter så jag kör på båda! ;)

Cykelpump
2011-02-11, 21:22
Var läser du?

thebuffalo
2011-02-11, 22:44
Vill tipsa er studerande med en kralig ekonomi.
Kvarg är en suverän proteinkälla då man får 60gram protein för 12,99kr på lidl:hbang:. (burken är 500g stor och innehåller 12g protein per 100g om jag minns rät)
Billigare protein får man nog faktiskt inte och när man är studerande så räknas ju varenda krona *drool*

Pepz
2011-02-11, 23:00
Vill tipsa er studerande med en kralig ekonomi.
Kvarg är en suverän proteinkälla då man får 60gram protein för 12,99kr på lidl:hbang:. (burken är 500g stor och innehåller 12g protein per 100g om jag minns rät)
Billigare protein får man nog faktiskt inte och när man är studerande så räknas ju varenda krona *drool*

http://www.proteinperkrona.se/

junglekid
2011-02-12, 11:54
Cykelpump Uppsala, vill hålla mig lite anonym så håller terminen hemlig! ;)

thebuffalo Ja, jag gillar faktiskt kvarg men har lite svårt att få in det i min matvardag så det brukar bara bli att jag köper nån gång om året när jag känner för det.. Har lite för långt till närmsta Lidl för att det ska kännas värt också.

Pepz Skitbra hemsida! Jag tycker det är helt okej med bönor och linser, ska lätt börja laga mer sånt efter att ha sett den där tabellen. Lär ju göra både plånboken och miljön en tjänst med lite mindre kött (även om det är grymt gott)!

whitepanther
2011-02-13, 13:49
Ah, perfekt! Jag får kanske testa den då. Har tyvärr redan köpt så efter att den är slut blir det Crea FX. Tack och lycka till med träningen!