handdator

Visa fullständig version : Frågor och funderingar


charles manson
2010-09-05, 19:20
Tjenare, först vill jag bara säga att jag är ny på forumet och tänkte skriva lite om mig själv samt ställa frågor och tar gärna emot kritik bra som dålig


För 2 år sen var jag hyffsat överviktig ca 110kg (180cmlång) och bestämde mej tillslut för att gå ner i vikt, och i samband med det började jag träna.

Det är möjligt att jag gick ner alldeles för snabbt vilket förvånade mej och många andra, så mellan januari 2008 och slutet av mars/början av april så gick jag ner 25kg och stannade på 85kg och var nöjd med det också har fortfarande kvar endel hängfett runt midja höfter och på magen efter jag slutat och gå ner i vikt så började jag även kröka endel på helgerna vilket ledde till segt resultat, ändå så va jag rädd att gå upp i vikt igen så jag åt extremt nyttigt, fettsnålt och lite kolhydrater men stannade ändå i vikt.

Nu 2,5 år senare så har jag nått endel resultat men tycker inte att det är tillräckligt, har även lärt mej mycket mer om träning/kost etc och har knappt krökat mer än 3 ggr det senaste halvåret, tränar lite oftare och mycket hårdare jag ligger på 200+ i protein intag varje dag och ett kcal överskott på ca 200-500g ändå så väger jag ungefär samma vikt.

Jag varierar min träning med massa övningar men kör nästan alltid basövningar såsom marklyft knäböjj och bänkpress, om jag te.x inte kör marklyft på veckans ryggpass så lägger jag till raka/rumänska marklyft på bendagen ligger oftast på 15+ set på stora muskelgrupper som bröst axlar rygg och ben, och 7-11 på armar och mage. Mina repetioner ligger oftast mellan 5-8 men lägger ibland in ett par sätt med 12-15(oftast är det uppvärmningen) Tränar ca 4 dagar i veckan, utom i sommras då jag kört ett 3 split (3 träning 1 dag vila osv) och vilat rejält mycket, bara legat och ätit/slappat efter gymmet i princip hela dagarna förutom promenader och slängt in ett jogging pass då och då (väldigt dålig kondition) Så nu när ni vet min situation så lyder den stora frågan.

Hur ska jag göra för att få bättre resultat, bör jag deffa mer och få bort mitt hängfett och därifrån bulka riktigt hårt hela vintern, eller börja bulka lite hårdare direkt som det är och försöka fylla ut fettet.. elr bara fortsätta som jag kör nu och ligga på några 100+kcal och ett högt protein intag och ha mer tålamod? Känns lite som om eftersom jag gick ner i vikt så pass fort så har kroppen fortfarande inte återhämtat sig och därför är det fortfarande svårt att bygga ordentligt



Lite extra info kommer här

mitt träningschema ser oftast ut såhär, Pass1:bröst Pass2:rygg,trapz/underarm
Pass3:Ben,vader(mage) Dag4:axlar Dag5: Armar och låter det rulla, också prövat på max-ot och axon 3.0 och 4.0

Ålder:19
Kosttillskott just nu:whey fx, brutal fx, eaa fx, casein protein (inte kört så mycket med pre-workout och aminosyror tidigare.


Tack på förhand och hoppas jag inte skrev alltför osammanhängande (tycker jag är rätt dålig på att skriva sånt här så det här tog ettag hehe*rolleyes*

King Grub
2010-09-05, 19:26
Att "bulka hårt" om du varit tjock och gått ner mycket i vikt kommer bara att innebära att du lägger på dig en massa fett igen. Den som har varit tjock och bantat ned sig kraftigt, har permanent försämrat sina förutsättningar för muskeluppbyggnad vid överätning, med fettökningar som resultat i stället.

Ligg på ett högst moderat överskott och låt dig inte inte blir för bulkig.

charles manson
2010-09-05, 19:34
Så som jag kör nu, några 100kcal+? det konstiga är att jag inte gainar nått i vikt iallafall, dock så ser jag själv resultat på min kropp fast inte så mycket som jag tycker att jag borde med tanke på så mycket tid jag lägger ner på den

King Grub
2010-09-05, 21:34
Går du inte upp i vikt ligger du inte på pluskalorier.

charles manson
2010-09-06, 12:03
Är det omöjligt att jag har svårt att gå upp efter bantningen annars? För jag ligger på kcal+

King Grub
2010-09-06, 12:05
Du ligger inte på kcal+ om du inte går upp i vikt. Du bara tror, felaktigt, att du gör det. Hur har du mätt att du ligger på ett par hundra kcal energiöverskott? Det är inget man kan räkna ut med tabeller och våg. Dels är felmarginalen på sådana mätningar stor, och dels kan du inte veta din kaloriförbrukning exakt.

charles manson
2010-09-06, 14:13
Så hur, om inte med våg och tabell kan jag räkna ut isåfall? Låter som det är omöjligt att veta isåfall

King Grub
2010-09-06, 14:15
Ja, det är omöjligt att kalkylera exakt. Om du inte går upp i vikt, trots att du vill, ligger du inte på energiöverskott, och får justera energiintaget därefter.

charles manson
2010-09-06, 15:46
Isåfall borde jag förbruka mer än jag tror, sjukt mycket för jag förutom min uträkning äter som en häst