handdator

Visa fullständig version : baksida ben övningar


Fridolf
2003-10-25, 20:15
nu ä de så här startar alltid när ja kör baksida-ben me raka-mark från podie å dom känns kungliga ökar varje pass i denna övning o dom tar gudomligt. sen brukar ja köra ben curl men dom suger verkligen hästballe. så ja skulle vilja ha några förslag på bra hamstrings övningar som inte kräver nån spiciell maskin eller nå sånt. de känns ju lite lite att bara köra raka-mark för baksida

Glenner_84
2003-10-25, 20:23
sen brukar ja köra ben curl men dom suger verkligen hästballe

:laugh: :booty:

z_bumbi
2003-10-25, 20:27
Finnen även kallad glutehamraises. (Finns några trådar om du inte vet vad det är.)

Du måste iofs inte köra två övningar för baksidan.

Vad gäller bencurl så tycker jag om att köra det med ett ben i tagen samt i en maskin där man står upp, nästa variant på listan är en sittande och sist kommmer en vanlig liggande bencurl.

Att köra med vanlig kabel där man sitter på en bänk är också ganska skön även om det aldrig blir något direkt styrkeövning men har man kört rakbensmark brukar det inte behövas. :)

Glenner_84
2003-10-25, 20:28
Kör enbenscurl, å maxa på som en flodhäst, då kommer du absolut att känna, annars är det nåt fel på dig;)

skål nu tar jag min sista pilsner :cheers:

kharon
2003-10-25, 20:30
Raka marklyften är nog kungliga chefs-övningen nummer ett. Men pröva "Finnen" eller glute-hamraises in english.

Beskrivning av Helen@:
"Ställ dig på knä på en träningsbänk och spänn fast ett bälte runt fotlederna så att du sitter fast och inte riskerar att ramla framåt, fötterna skall delvis hänga utanför bänken. Håll händerna i sidorna och luta dig så långt framåt du kan, hela tiden med rak överkropp. Utför gärna denna övning vid en spegel så att du ser att du utför den rätt. Känn hur det spänner i lårens baksidor och skinkorna då du aktiverar dessa muskler för att kunna hålla dig upprätt. Vänd i det främre läget och "dra" dig tillbaka med hjälp av redan nämnda muskler till startläget, upprepa."

Edit: Alltid lika förnedrande att ge ett svar som någon annan redan gett nån minut tidigare... :)

Fridolf
2003-10-25, 20:34
den där finnen låt skoj. mer förslag motages gärna.
föresten glen 84 känner inte ett piss av hästballe curl.

z_bumbi
2003-10-25, 20:37
kharon: Kör man efter den beskrivningen så lär man få mest värk i pannan eller bröstbenet (Beroende på vilken del som slår i bänken först.)

Händerna ska vara framför kroppen för när benen inte orkar längre så säger det duns. :D

Sen vill jag nog hellre köra den på en mjuk matta på golvet och inte vara fastspänd men det kan vara en smaksak då jag aldrig testat att köra på en bänk av den typen.

kharon
2003-10-25, 21:36
Originally posted by z_bumbi
kharon: Kör man efter den beskrivningen så lär man få mest värk i pannan eller bröstbenet (Beroende på vilken del som slår i bänken först.)

Händerna ska vara framför kroppen för när benen inte orkar längre så säger det duns. :D

Sen vill jag nog hellre köra den på en mjuk matta på golvet och inte vara fastspänd men det kan vara en smaksak då jag aldrig testat att köra på en bänk av den typen.

Ja det kanske inte är bästa sättet att köra finnen, jag saxade bara in en beskrivning för att man ska förstå idén bakom.

Mina knän gillade inte alls denna övning. Måste definitivt ha en kudde eller nåt annat mjukt under knäna. Dessutom så var det tungt som fan så jag rekommenderar att ta hjälp med händerna så mycket det behövs.

Hur gör du finnen på golvet? Jag förstår inte hur hamstrings ska kunna göra jobbet om man inte har benen fastspända?


Fridolf: gör en sökning på "finnen" så får du fram några bra trådar du kan läsa igenom angående baksida lår.

:thumbup:

jwzrd
2003-10-25, 22:23
Jag rekomenderar att du provar att köra lårcurlsen med sträckta vrister. Som toppläget i en vadpress alltså. Prova det så ska du se att det är att plocka dän alla vikter och börja om.

Sverker
2003-10-26, 07:30
Utfall eller utfall i Smithen.

Pröva att ha främre foten 10 - 15 cm högre än den bakre för bättre strech kanske.

Tar ordentligt på baksidan tycker jag men träningsvärken kommer i rumpan också.

z_bumbi
2003-10-26, 09:57
kharon: Jag körde den på en magbräda av den gamla typen som man sätter fast i en ribbstol fast jag la den på golvet.
Det går att fästa fötterna under fotpinnarna på en latshiss eller liknande också.

Eller så tvingar man bara någon att lägga sig över fötterna när man kör. :)

Och jag håller med om att man bör ha något mjukt under knäna, jag brukar använda min munkjacka och det funkar.

Big_Vik
2003-10-26, 12:00
jag brukar köra stela mark och sittande lårcurl.
om du menar den liggande curlen måste jag bara hålla med, obekvämt!

Lopezzo
2003-10-27, 11:54
Baksida lår måste väl ändå vara den muskel där man inte behöver så många övningar per pass. Visst variation i all ära men kanske inte varje pass