handdator

Visa fullständig version : Lönt att pröva magnesium?


Jenan
2010-09-05, 13:58
Jag har hört att magnesium ska vara gynnsamt för återhämtningen då man har tränat, vilket vore kul då min träningslust för tillfället vida överstiger min förmåga, pga att jag har träningsvärk så länge efter ett pass.

Samtidigt är jag alltid skeptisk till att ta tillskott i onödan, så jag undrar om någon har testat och faktiskt fått hjälp av det? Samt vilka livsmedel som innehåller mycket magnesium, så det inte är sånt som jag redan äter så mycket av så det bara vore dumt att ta tillskott?

blondyz
2010-09-05, 14:50
Jag har hört att magnesium ska vara gynnsamt för återhämtningen då man har tränat, vilket vore kul då min träningslust för tillfället vida överstiger min förmåga, pga att jag har träningsvärk så länge efter ett pass.

Samtidigt är jag alltid skeptisk till att ta tillskott i onödan, så jag undrar om någon har testat och faktiskt fått hjälp av det? Samt vilka livsmedel som innehåller mycket magnesium, så det inte är sånt som jag redan äter så mycket av så det bara vore dumt att ta tillskott?

Jag hade inte tagit ett magnesiumtillskott om jag inte hade haft diagnostiserad brist av just magnesium.

Något jag tycker hjälper åtrerhämtningen och proteinsyntesen bra är EAA/BCAA, fördela före/efter/under passet efter behag :)

mattilainen
2010-09-05, 15:20
hur länge har du tränat? Träningsvärken kanske slutar eller så kommer den fortsätta. Vissa klarar sig utan den helt och vissa får det alltid.

Jenan
2010-09-05, 15:40
Jag hade inte tagit ett magnesiumtillskott om jag inte hade haft diagnostiserad brist av just magnesium.

Något jag tycker hjälper åtrerhämtningen och proteinsyntesen bra är EAA/BCAA, fördela före/efter/under passet efter behag :)

EAA använder jag mig redan av, alltid före och efter träning och nångång på vilodagarna om jag kommer ihåg det. Har dock inte upplevt att det skulle göra återhämtningen snabbare.

hur länge har du tränat? Träningsvärken kanske slutar eller så kommer den fortsätta. Vissa klarar sig utan den helt och vissa får det alltid.

Jag har tränat mer eller mindre hela livet. Ibland intensivare, och i perioder kanske inte alls.

blondyz
2010-09-05, 15:55
EAA använder jag mig redan av, alltid före och efter träning och nångång på vilodagarna om jag kommer ihåg det. Har dock inte upplevt att det skulle göra återhämtningen snabbare.



Jag har tränat mer eller mindre hela livet. Ibland intensivare, och i perioder kanske inte alls.

Nja, det är ju alltid lite subjektivt.. Att "uppleva" snabbare återhämtning, men är ordentligt, sov ordentligt och träna frekvent är det enda tipset jag har, att magnesium skulle hjälpa dig tvivlar jag faktiskt på.

Bastu är rätt gött om man har grov träningsvärk har jag märkt dock ^^

Jenan
2010-09-05, 16:03
Nja, det är ju alltid lite subjektivt.. Att "uppleva" snabbare återhämtning, men ät ordentligt, sov ordentligt och träna frekvent är det enda tipset jag har, att magnesium skulle hjälpa dig tvivlar jag faktiskt på.

Bastu är rätt gött om man har grov träningsvärk har jag märkt dock ^^

Så fortsätt som jag gör nu alltså. :)

Nä men nu väntade jag ändå inte på råd utan köpte en burk magnesium på prov idag. Har benträning på schemat och då jag vet hur totalt däckad jag blir efter det så orkade jag inte hålla mig. Återstår att se om det blir nån skillnad.

Sniggel
2010-09-05, 16:12
Träningsvärk är inte kopplat till om man är återhämtad eller ej utan är en fristående "smärtfaktor" som man kan lära sig att träna med. :D
Dessutom brukar träningsvärken bli bättre om man tränar oftare istället för att vänta ut smärtan helt innan man kör samma muskler. "Träna bort träningsvärken" är en halvsanning.

Där var någon studie som undersökta prestationsförmågan hos taekwondo-utövare som fick magnesium supplementerat där tillskottet gav positiv effekt.

Jenan
2010-09-05, 16:18
Träningsvärk är inte kopplat till om man är återhämtad eller ej utan är en fristående "smärtfaktor" som man kan lära sig att träna med. :D
Dessutom brukar träningsvärken bli bättre om man tränar oftare istället för att vänta ut smärtan helt innan man kör samma muskler. "Träna bort träningsvärken" är en halvsanning.

Ok. Jag har varit rädd för att man riskerar överträning om man tränar med träningsvärk.

Sen är det inte bara själva värken heller, den kan jag leva med. Men jag blir också så brutalt trött efteråt, ska jag t.ex. träna ben kan jag inte planera in nåt efteråt för jag slocknar helt enkelt, och kan lätt sova en 10-12 timmar i sträck. Kan också ha en febrig känsla i kroppen nån dag efteråt.

Sniggel
2010-09-05, 16:37
De andra symtomen, iaf den att du känner dig febrig kan kanske vara ett tecken på för mycket träning, men det är svårt att säga, du kanske bara har högre kroppstemperatur pga högre energiförbrukning och större matintag?
Om det går framåt i din träning så är allting lugnt iaf. Onormala smärtor ska man dock akta sig för då det kan vara tecken på kommande skador och att amn behöver extra återhämtning, men just träningsvärken i sig kan man ignorera om man känner sig pigg, fräsch och stark för övrigt.
Själv tycker jag att om jag har mycket träningsvärk i t ex benen, så kan jag känna mig svag, men jag vet inte förrän jag satt mig i t ex benpressen och börjar på mina arbetsvikter, det brukar vara då som det mesta av träningsvärken släpper (efter uppvärmningsseten) och man känner hur stark man egentligen är.