handdator

Visa fullständig version : Deff i lumpen


KALLINZOOOR
2010-09-05, 11:56
Tjenare! Har ett problem. Har byggt upp en hyffsat biffig kropp under de senaste två åren och nu har jag tänkt få den lite mer deffad.

Saken är att jag ligger inne som skyttesoldat... På en vecka så har vi ungefär 3 riktigt fysiskt jobbiga dagar och de andra två sitter vi i lektionsalar. De två dagarna när vi inte gör något jobbigt har jag inte orken att träna på kvällen, varken fysiskt eller psykiskt. Jag tränar även såklart på helgen.

Man är konstant trött, och äter som en jävla hest bokstavligt talat. Man måste göra det för att orka med. Detta leder till att jag ligger på ett stort överskott och klarar varken av att dra ner det eller att träna med.

Så jag undrar om det finns något man kan göra eller det är bara att vänta 10 månader tills det är över?

Tack på förhand!

Torsk_ole
2010-09-05, 12:28
Du är inte van att vara fysiskt aktiv hela dagarna, därför klagar du.

Det är svårt att deffa, men det går, även om du kanske måste ta det periodvis.

1. Skaffa ett rullande schema.
2. Skaffa proteinpulver+bars. För att kunna få i sig mer protein.
3. Ät nyttigt i matsalen.
4. Fråga dina befäl ifall de inte kan sätta upp den fysiska nivån på veckoprogrammet. Vissa veckor är slappa, då kan man träna själv. Andra veckor är det stenhårt och fält, ja då kan man inte träna.
5. Inse att det inte kommer bli optimalt!

martikainen
2010-09-05, 12:55
Mitt tips, lägg ner dom tankarna direkt tills du muckat, du behöver all energi du stoppar i dig. Koncentrera dig på att ha kul och lära dig saker de här 10 månaderna istället, träningen har du gott om tid för efteråt :)

Saber
2010-09-05, 17:29
Mitt tips, lägg ner dom tankarna direkt tills du muckat, du behöver all energi du stoppar i dig. Koncentrera dig på att ha kul och lära dig saker de här 10 månaderna istället, träningen har du gott om tid för efteråt :)

+1 :thumbup:

JimmyJoe
2010-09-05, 18:53
Gör klart lumpen först.

Exdiaq
2010-09-05, 19:04
Lumpen kan du inte göra för den finns inte ;)

Men under den frivilliga-lumpen-liknande-utbildningen så tycker jag att du ska skita i allt som har med deff att göra. Du lär ändå gå ner i vikt när fältveckor/övningsserien kommer igång. Ett tips är dock att ha med konserver med proteinrik mat, typ makrill/tonfisk då maten man får i fält (i alla fall när jag gjorde lumpen för några månader sen) inte är särskilt proteinrik. Strunta i proteinpulvret dock då det bara tar onödigt mycket plats och det är inte ofta man har tid/möjlighet att tvätta shakern ordentligt.

Själv hade jag även en burk ravioli per fältvecka för den dagen då man verkligen inte vill äta en till äcklig grönpåse.

Torsk_ole
2010-09-05, 19:27
Var ligger TS inne?

Proteinpulver äger. Är ni ute en dag, eller har en kort kvällstjänst är det bra fint att stoppa ner den i stridssäcken.

Det går utmärkt att deffa i lumpen ifall man vill. Det är inte optimalt, men det fungerar. Ingenting jag rekommenderar iofs.

Fast jag skulle utnyttja tiden annorlunda. Tänk inte deff/bulk. Du har antagligen sjukt bra träningsmöjligheter och får gratis mat. Träna hårt, käka bra och ta till dig utbildningen.

Deffa kan du alltid göra sen.

benacii
2010-09-05, 22:45
Var ligger TS inne?

Proteinpulver äger. Är ni ute en dag, eller har en kort kvällstjänst är det bra fint att stoppa ner den i stridssäcken.

Det går utmärkt att deffa i lumpen ifall man vill. Det är inte optimalt, men det fungerar. Ingenting jag rekommenderar iofs.

Fast jag skulle utnyttja tiden annorlunda. Tänk inte deff/bulk. Du har antagligen sjukt bra träningsmöjligheter och får gratis mat. Träna hårt, käka bra och ta till dig utbildningen.

Deffa kan du alltid göra sen.

i sommras gjorde jag en "prova-på-lumpen" pryl i 2 veckor. på dom 2 veckorna käkade jag massor och gick upp 2 kilo. men kom hem med mer synliga muskler än jag kom dit med.

Torsk_ole
2010-09-06, 04:49
i sommras gjorde jag en "prova-på-lumpen" pryl i 2 veckor. på dom 2 veckorna käkade jag massor och gick upp 2 kilo. men kom hem med mer synliga muskler än jag kom dit med.

Det säger nog mer om dig än om TS frågeställning...

Ondskapelsen
2010-09-06, 07:06
Av psykologiska skäl skulle jag vänta med deff tills efteråt. Jag vet inte om du kommer klara ett kcalminus under de omständigheterna som ditt liv nu innebär. Har man vakttjänst i 11 månader så sure, men allt jobbigare än det kommer tära på nerverna och inte minst sagt temperamentet :).

Tänk vad människor blir griniga när dom är hungriga. Tänk att vara maximalt fysiskt påfrestad samtidigt :).

KALLINZOOOR
2010-09-10, 23:48
Jag ligger inne i Kvarn som skyttesoldat på helikopterflotiljen.

Tack för alla svar, tänker nog ge deffen ett försök i några månader! :)

muddler
2010-09-11, 01:00
Mitt tips, lägg ner dom tankarna direkt tills du muckat, du behöver all energi du stoppar i dig. Koncentrera dig på att ha kul och lära dig saker de här 10 månaderna istället, träningen har du gott om tid för efteråt :)

Håller med till fullo!