handdator

Visa fullständig version : Hur bör en fotbollspelare träna?


Highway2Hell
2010-09-04, 23:24
Hur bör en fotbollspelare träna i gymet för att få ut så mycket som möjligt och bli bättre?

uthållighet? muskeltillväxt? styrka? eller annat? Isåfall vad?

Harnold
2010-09-05, 08:10
En fotbollsspelare behöver inte träna på ett gym. Den träning du behöver för fotboll är teknik och uthållighet, styrkan i benen för att kunna skjuta skott behöver du inte träna på ett gym för.

Eddie Vedder
2010-09-05, 09:43
En fotbollsspelare behöver inte träna på ett gym. Den träning du behöver för fotboll är teknik och uthållighet, styrkan i benen för att kunna skjuta skott behöver du inte träna på ett gym för.

Där håller jag inte alls med. Visst är det så att byggarspecifik träning inte maximerar fotbollsresultat men givetvis är träning som stärker upp t.ex. muskulatur runt knäleder och i bålen värdefulla på planen. Är man klen i bålen och i axlarna kommer man förlora varenda närkamp.

Och helt utan styrketräning kommer skaderisken öka. Den mest tydligt effektiva styrketräningen som jag själv märkt resultat av när jag tränade fotboll var balansplattan i kombination med tåhävningar och åter tåhävningar. Jag hade stora problem med att trampa snett under en period men den där träningen stärkte mina fotleder enormt. mer bra träning för fotleder är att hoppa på ett ben över små hinder, in och ut genom rockring, upp och ner på läktaren etc.

Att stå på balansplatta eller utföra någon av hoppövningarna jag nämnde kan dessutom kombineras med teknikträning på alla möjliga sätt. Bara fantasin sätter gränser där.

Men kontentan är att styrketräning är värdefullt för fotbollsspelare. Den bästa styrketräningsformen och mängden styrketräning är svårt att säga och där får någon kunnig kommentera, typ Guddi. :)

JimmyJoe
2010-09-05, 10:21
Först måste du analysera dina svagheter. Kanske förlorar du mycket närkamper eller nickdueller? etcetc.. sedan jobba vidare därifrån. Att vara stark i hela kroppen kan ge enorma fördelar på en fotbollsplan.

HulkH
2010-09-05, 13:16
Att vara stark i bålen och benen är viktigt i närkamper, som jimmy sa, så kanske du förlorar nickdueller. så får du jobba på din spents(stavning?). Jag tkr absolut du ska gymma också, men lägga fotbollen i första hand som sagt.
Om du ska satsa på fotboll, skulle jag se till att träna bålen och benen mkt som sagt och springa mycket. Sen vet inte jag hur bra du är på att skjuta, passa, läsa spelet o.s.v. Men har sätt många spelare som kan dribbla bra, men kan inte ens lägga en bra crossboll. Fotbolll är ett lagspel därmed så mst man kunna göra vissa saker.
Som jag sa, så kanske du kan allt det här superbra, men träna annars på passa, skjuta, dribbla lite kanske och såna "basic" saker. Sedan kondition och styrka också såklart.

Harnold
2010-09-05, 14:04
Där håller jag inte alls med. Visst är det så att byggarspecifik träning inte maximerar fotbollsresultat men givetvis är träning som stärker upp t.ex. muskulatur runt knäleder och i bålen värdefulla på planen. Är man klen i bålen och i axlarna kommer man förlora varenda närkamp.


Att spendera tiden på fotbollsplanen istället för gymmet ger en fotbollsspelare mycket mer. Visst kan det vara bra i närkamper om man ser ut som ronnie coleman men jag tror inte att det är värt tiden och kraften som krävs.

nlsn
2010-09-05, 14:14
Att spendera tiden på fotbollsplanen istället för gymmet ger en fotbollsspelare mycket mer. Visst kan det vara bra i närkamper om man ser ut som ronnie coleman men jag tror inte att det är värt tiden och kraften som krävs.
Kan säga dig att de flesta allsvenska lagen tränar på gym minst två gånger i veckan under försäsong. Knäböj brukar vara den övning man försöker utveckla mest, då den är allsmäktig.

Jag vågar säga att 90% av alla elitidrottare spenderar träningstid i gymmet nuförtiden, mer eller mindre.

Eddie Vedder
2010-09-05, 14:30
Att spendera tiden på fotbollsplanen istället för gymmet ger en fotbollsspelare mycket mer. Visst kan det vara bra i närkamper om man ser ut som ronnie coleman men jag tror inte att det är värt tiden och kraften som krävs.

Du vet mycket väl att det där resonemanget inte håller någonstans. Och att enbart spela och spela kommer inte per automatik göra en bättre om inte träningen kompenseras med fys.

Jag tror ärligt talat inte ens du skriver på allvar men jag svarar ändå för trådskaparens skull.

maxhen
2010-09-05, 22:45
Beror väl lite på vad du spelar för position.

En av min pappas kompisar är en gammal landslags/allsvenskan-spelare (pallar inte säga vem med risk för outning) och han säger att en av anledningarna till att han var så bra var för han tränade upp sjuk explosivitet i benen. Han kom aldrig sist till en närkamp och om han väl hamnade i en vann han. Han gymmade mest i laget och det gav riktigt bra resultat.

Eddie Vedder
2010-09-06, 07:52
Ola Toivonen har lagt på sig mer muskler än när vi lirade ihop kan jag lova. Han la tidigt mycket fokus på att bli starkare och större. Och det verkar ju inte som att styrketräningen direkt sabbat karriären i alla fall. :)

Vanish
2010-09-06, 08:34
Nu är inte jag själv något Ola Toivonen-exempel. Men vad styrketräning har gett mig är att musklerna i överkroppen (som va ytterst små innan jag började gymma) ger mig mycket mer att hålla emot med. Jag vägde samma som nu som när jag startade mitt uppehåll på 3 år. Men mycket av vikten från benen har förlyttats till överkroppen. Detta är absolut inte optimalt, men en typisk otränad fotbollsspelare ser ju oftast ut så att benen är välväxta, allt annat är pluttigt.

Så jag tror helt klart på styrketräning, både i formen att stärka som eddie skrev, extra mycket för de som har problem med många stukningar osv. Och även att bygga lite muskler både för "tungt" och kraft!

Edit: Nu svarade jag ju inte på din fråga.

Jag tycker du ska kolla vad du kan tänkas behövas som någon skrev. Är du 190 lång men väger 60kg, ja då kanske det är dags att bulka och bygga muskler. Är du 160 och 100kg, ja då kanske det är något annat du ska satsa på ;)

JimmyJoe
2010-09-06, 08:50
Nu är inte jag själv något Ola Toivonen-exempel. Men vad styrketräning har gett mig är att musklerna i överkroppen (som va ytterst små innan jag började gymma) ger mig mycket mer att hålla emot med. Jag vägde samma som nu som när jag startade mitt uppehåll på 3 år. Men mycket av vikten från benen har förlyttats till överkroppen. Detta är absolut inte optimalt, men en typisk otränad fotbollsspelare ser ju oftast ut så att benen är välväxta, allt annat är pluttigt.

Så jag tror helt klart på styrketräning, både i formen att stärka som eddie skrev, extra mycket för de som har problem med många stukningar osv. Och även att bygga lite muskler både för "tungt" och kraft!

Edit: Nu svarade jag ju inte på din fråga.

Jag tycker du ska kolla vad du kan tänkas behövas som någon skrev. Är du 190 lång men väger 60kg, ja då kanske det är dags att bulka och bygga muskler. Är du 160 och 100kg, ja då kanske det är något annat du ska satsa på ;)

Det GÅR att träna ben i gym också, även om 95% inte förstått det.

Bluesparv
2010-09-06, 09:24
Frivändningar någon? Bör vara en av grunderna för all fysträning inom fotbollen, liksom tidigare nämnda knäböj. Tungt explosivt framförallt, men givetvis bör man anpassa sig efter sin egen fysik med, vad man behöver utveckla.

Jay-Z
2010-09-06, 09:34
Om mitt minne tjänar mig rätt finns det väl en studie på fotbollsspelare och knäböj kopplat till sprinthastighet. Starkare knäböj = snabbare sprint. Där är argumentet. Att vara snabb som ett as kommer man ofta längre på än att vara tekniskt briljant.

mattilainen
2010-09-06, 09:53
tror alla sporter ska kombineras med gym. En schack spelade tror jag kan prestera bättre med lite fysiskträning också.

Vanish
2010-09-06, 10:21
Det GÅR att träna ben i gym också, även om 95% inte förstått det.

Varför citerar du mig där? Jag har väl inte påstått att det inte går. Jag tog ett exempel för mig. Jag har självfallet tränat ben under gym-timmarna också. Men har ändå fått en mer jämn fördelning av vikten/muskler vilket jag nu i efterhand tycker gett mig väldigt mycket!

Control_61
2010-09-06, 12:06
Det absolut viktigaste för att bli en bra fotbollsspelare är att du spelar just fotboll.
Lägg ner massor med tid på att utveckla din skicklighet.

Styrketräning är sedan ett utmärkt komplement. Men att träna inom några speciella reps-intervaller, eller några annorlunda övningar etc. är inget man behöver göra.

Använd gymmet för att bli starkare, spela massor med fotboll för att bli idrottsspecifikt skickligare.


Lär dig utföra knäböj, eller frontböj. Försök trycka upp styrkan i djupa böj till 200% av din kroppsvikt i benböj, eller 150% i frontböj.
Börja nöta frivändningar, lär dig tekniken, och lägg sakta men säkert på mer vikt.
Komplettera med framförallt chins, pressar över huvudet, och eventuellt lite utfall och magövningar.
Börja styrkepassen med lite rörlighetsövningar, kanske ryckböj med kvastskaft och eventuellt någon spänstövning.

bleiz
2010-09-06, 13:19
Att bättra på fysiken har väl aldrig skadat.

Kolla Zlatan. Han har nog spenderat en del timmar i gymmet också ska du se.

Tiga
2010-09-06, 22:00
Såg en intervju med Bolt. Han kör en del på gymmet och framförallt knäböj.

iPerfektion
2010-09-07, 00:32
Såg en intervju med Bolt. Han kör en del på gymmet och framförallt knäböj.

Länk till intervjun mån tro?:)

zydar
2010-09-07, 11:01
Länk till intervjun mån tro?:)



joo fan fixa, alltid undrat hur killen tränar. :)

Tiga
2010-09-15, 22:58
Finns tusen på youtube. Sök på Bolt =)

Highway2Hell
2010-11-13, 01:30
Fastän det gått ca 2 månader sen jag skapade tråden så känner jag att jag inte fått någon direkt svar på min fråga? :)

"uthållighet? muskeltillväxt? styrka? eller annat? Isåfall vad?"

JJOHANSSON
2010-11-13, 01:36
Fastän det gått ca 2 månader sen jag skapade tråden så känner jag att jag inte fått någon direkt svar på min fråga? :)

"uthållighet? muskeltillväxt? styrka? eller annat? Isåfall vad?"

"hur ska en fotbollsspelare träna för att bli bättre?" vad känner du att just du måste bli bättre på? man kan inte va bäst på allt.

J.V
2010-11-13, 01:49
Du har fått svaret, du behöver bara läsa lite mellan raderna.

Styrka och explosivitet ska du eftersträva när du tränar på gymmet. Uthålligheten kommer/förbättras när du spelar fotboll och löptränar.

cero
2010-11-13, 02:28
Om mitt minne tjänar mig rätt finns det väl en studie på fotbollsspelare och knäböj kopplat till sprinthastighet. Starkare knäböj = snabbare sprint. Där är argumentet. Att vara snabb som ett as kommer man ofta längre på än att vara tekniskt briljant.

Inte när du kommer upp i de högre divisionerna.