handdator

Visa fullständig version : Schema hjälp angående gym/boxning


gastutan2
2010-09-04, 22:01
Jag tränar boxning må/ti/to och skulle behöva hjälp med ett 3splitt gymschema.
Atm kör jag
ons:rygg/biceps
fre:bröst/ben
Sön:Axlar,triceps,bröst

Men hinner kroppen bli utvilad då? eftersom jag tränar 6dagar irad kanske inte är så bra, vi kör ju mest kondition och jag är samtidigt ute efter maximal muskelutveckling då ja gymmar och som jag samtidigt hoppas på att inte gå upp allt för mycket i fett. Har gymmat ett tag men tänkte börja ta de mer seriöst nu, har ingen aning hur jag ska lägga upp mitt schema nu när jag går boxning. Käkar också wheyfx pulver morgon och efter träning.

Vikt:74 ålder:16 längd:184

HulkH
2010-09-04, 23:57
hmmm... vill du ha maximal musklerutveckling så ska man väl inte springa, iaf vad jag har hört? nån får gärna rätta de^^


Kör du boxningen seriöst, eller bara för att hålla igång? Annars borde du kanke kunna snacka med din tränare om att lägga upp ett bra schema?

hugok
2010-09-05, 10:36
Jag tycker att det ser mycket bra ut. Bra val att ha rygg/biceps på onsdagen mitt i boxningsdagarna eftersom boxningen inte tränar baksidan så mycket. Sedan skulle jag nog satt ett tyngre helkroppspass på fredagen med extra fokus på press och ben (alltså mycket böj och bänk) och sedan ett lite lättare helkroppspass med lite mindre ben på söndagen.

gastutan2
2010-09-06, 19:56
hugok , tack ska testas =)

robbob
2010-09-08, 07:40
Kolla rosstraining.com och rossboxing.com. Det är ett träningsforum som drivs av en boxningstränare. H an har riktigt bra böcker som fokuserar på styrka och kondition för boxare/kampsportare. Det finns även bra artiklar som tar upp träning och ett mycket bra forum. Min favorit efter kolozzeum!:)

Kolla upp det!!! It's an order sport!:whipped:

Pungis
2010-09-08, 08:59
Jag skulle byta plats på fre öch sön-träningen. Att piska axlar, bröst och triceps på gymet och sen boxas 2 dagar efter det är inte optimalt, speciellt inte för framsida axel

Fredrik_S
2010-09-08, 10:09
hmmm... vill du ha maximal musklerutveckling så ska man väl inte springa, iaf vad jag har hört? nån får gärna rätta de^^


Kör du boxningen seriöst, eller bara för att hålla igång? Annars borde du kanke kunna snacka med din tränare om att lägga upp ett bra schema?

På pappret kanske, men i praktiken och i längden känns det som en försvinnande liten faktor. Det är inte så att muskelutvecklingen går från 100% till 0% genom att man kör massa kondition om 100% är maximal muskelutveckling. Den kanske går från 70% till 68-72%, där en person med dåligt utvecklade ben får mer muskler och en person med bra utvecklade ben får lite mindre utveckling. Sen får du ju oändligt många andra bra saker av konditionsträning som i förlängningen kan leda till ett liv med mer muskler.

Givetvis påhittade siffror av mig men vill bara säga att man ska akta sig för att hålla på med optimering av betydelselösa saker.

hugok
2010-09-08, 16:42
Jag skulle byta plats på fre öch sön-träningen. Att piska axlar, bröst och triceps på gymet och sen boxas 2 dagar efter det är inte optimalt, speciellt inte för framsida axel

Inte ben heller, men vad man än tar så får det tillräckligt med vila, kanske inte opti, men tillräckligt. Förmodligen ingen märkbar skillnad.

gastutan2
2010-09-08, 20:38
Tränar aldrig framsida axlar pga att mina axlar är redan framåtroterade och får nog med träning av boxningen, tycker de är skönare att träna axlar på söndag då jag fått vila dom 3/4 dagar istället för att köra axlar dagen efter en träning då jag inte presterar lika bra och knappt orkar nånting eller att de bara tar ont då jag tränar =D

hugok
2010-09-08, 21:46
Tränar aldrig framsida axlar pga att mina axlar är redan framåtroterade och får nog med träning av boxningen, tycker de är skönare att träna axlar på söndag då jag fått vila dom 3/4 dagar istället för att köra axlar dagen efter en träning då jag inte presterar lika bra och knappt orkar nånting eller att de bara tar ont då jag tränar =D

Kör du bänk eller militärpress?

gastutan2
2010-09-09, 12:38
Kör du bänk eller militärpress?

Rygg;rodd, chins,hantelrodd,latsdrag till bröstet,
Bröst:bänkpress,hantelpress(15 grader),cabelcross
Axlar:Hantelpress,stående militärpress,hantellyft åt sidan
Triceps:pushdowns,tricepsextention i cable,
Biceps:scottcurl med hantlar,hantelcurl,stångcurl

Där är alla övningar jag kör = ), bruka oftast köra 1x12+2x8+1x6 på varje övning.

hugok
2010-09-09, 14:59
Rygg;rodd, chins,hantelrodd,latsdrag till bröstet,
Bröst:bänkpress,hantelpress(15 grader),cabelcross
Axlar:Hantelpress,stående militärpress,hantellyft åt sidan
Triceps:pushdowns,tricepsextention i cable,
Biceps:scottcurl med hantlar,hantelcurl,stångcurl

Där är alla övningar jag kör = ), bruka oftast köra 1x12+2x8+1x6 på varje övning.

Där har du framsida axlar!

gastutan2
2010-09-09, 16:13
Där har du framsida axlar!

I know ,men övingarna tränar jag ju inte för att träna framsida axlar utan för att träna bröst och mitten på axeln; )