handdator

Visa fullständig version : Punktförbränning!


Shpendi
2010-09-04, 16:20
Jag har under min kolo tid alltid "vetat" att man inte kan punktförbränna fett. Men nu på senare tid så har jag hört att vissa säger att det går..?
Det var ngt tal om ngn som hade sagt ngt på någon bodybuilding-radio kanal? Kan inte hitta tråden där det diskuterades.

Så min fråga är, går det att punkförbränna? och isåfall hur gör man?

Dreas
2010-09-04, 16:29
Alltså, det finns trådar om det här, har varit uppe några ggr. Sök lite så kommer du finna.

Ja, man kan punktförbränna fett, men det rör sig om så löjligt små skillnader, och vem vet, det kanske jämnas ut. En högre fettförbränning vid ett tillfälle har ju en förmåga att leda till högre fettinlagring vid ett senare. Så kanske blir det samma här. Ta det för vad det är, en liten tanke utan speciellt mycket att stå på.

Du kommer inte kunna punktförbränna så det blir någon synlig skillnad så ligg på ett underskott så kommer du tillslut få bort fettet.

hejhopp79
2010-09-04, 16:38
Punkförbränna?

ngn?

mattilainen
2010-09-04, 17:45
dreas har fått med det.

Lovisa
2010-09-05, 08:59
Det verkar som om Dreas missuppfattat frågan ?

Svaret tycks handla om ökad fettförbränning vid en viss aktivitetet / tidpunkt, medan jag tror att TS frågar om punktförbränning på kroppen. Om det är möjligt eller inte att få bort specifik fettvävnad, t ex fett på magen eller låren.

Punktförbränning lokalt (t ex övningar mot ridbyxlår eller bukfett) verkar inte fungera. Däremot kan man öka sin relativa fettförbränning, genom val av aktivitet och / eller pulsintervall. Men jag är inte rätt person att reda ut hur. Hoppas att nån kost- och näringskunning kan ge bättre svar. Eller så kan TS söka bland andra forum-trådar, eller på traningslara.se

Sniggel
2010-09-05, 09:04
Det man såg i en studie genomförd för några år sen var att mer fett förbränndes vid de kroppsdelar som var aktiva. Skillnaden gentemot den genomsnittsliga fettförbränningen runt om i kroppen var löjligt liten, endast mätbar och absolut inget som kommer att synas (och som sagt, det är inte säkert att den extra mängd fett som försvinner inte kommer tillbaks vid ett senare tillfälle). Om ens man väger 300 kg och deffar ner sig till 80 på att enbart göra situps skulle man kunna utröna om punktförbränningen gav effekt.

Dreas
2010-09-05, 10:23
Det verkar som om Dreas missuppfattat frågan ?

Svaret tycks handla om ökad fettförbränning vid en viss aktivitetet / tidpunkt, medan jag tror att TS frågar om punktförbränning på kroppen. Om det är möjligt eller inte att få bort specifik fettvävnad, t ex fett på magen eller låren.

Punktförbränning lokalt (t ex övningar mot ridbyxlår eller bukfett) verkar inte fungera. Däremot kan man öka sin relativa fettförbränning, genom val av aktivitet och / eller pulsintervall. Men jag är inte rätt person att reda ut hur. Hoppas att nån kost- och näringskunning kan ge bättre svar. Eller så kan TS söka bland andra forum-trådar, eller på traningslara.seNej, har inte missuppfattat frågan. Sniggel säger det hela bra. Jag tar ju upp punktförbränning i mitt inlägg också :)

Eddie Vedder
2010-09-05, 10:26
Här är studien Sniggel och Dreas pratar om:

Aerobic exercise increases whole-body adipose tissue lipolysis, but is lipolysis higher in subcutaneous adipose tissue (SCAT) adjacent to contracting muscles than in SCAT adjacent to resting muscles?

Ten healthy, overnight-fasted males performed one-legged knee extension exercise at 25% of maximal workload (Wmax) for 30 minutes followed by exercise at 55% Wmax for 120 minutes with the other leg and finally exercised at 85% Wmax for 30 minutes with the first leg.

Subjects rested for 30 minutes between exercise periods. Femoral SCAT blood flow was estimated from washout of (133)Xe and lipolysis was calculated from femoral SCAT interstitial and arterial glycerol concentrations and blood flow.

In general, blood flow as well as lipolysis was higher in femoral SCAT adjacent to contracting than adjacent to resting muscle (time 15-30 min: blood flow: 25% Wmax: 6.6 +/- 1.0 vs. 3.9 +/- 0.8 ml 100 g(-1) min(-1), P < 0.05; 55% Wmax: 7.3 +/- 0.6 vs. 5.0 +/- 0.6, P < 0.05; 85% Wmax: 6.6 +/- 1.3 vs. 5.9 +/- 0.7, P > 0.05; lipolysis: 25% Wmax: 102 +/- 19 vs. 55 +/- 14 nmol 100 g(-1) min(-1), P = 0.06; 55% Wmax: 86 +/- 11 vs. 50 +/- 20, P > 0.05; 85% Wmax: 88 +/- 31 vs. -9 +/- 25, P < 0.05).

In conclusion, blood flow and lipolysis are generally higher in SCAT adjacent to contracting than adjacent to resting muscle irrespective of exercise intensity. Thus, specific exercises can induce "spot lipolysis" in adipose tissue.

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/292/2/E394

Stallknecht B, Dela F, Helge JW. Are blood flow and lipolysis in subcutaneous adipose tissue influenced by contractions in adjacent muscles in humans? Am J Physiol Endocrinol Metab. 2007 Feb;292(2):E394-9. Epub 2006 Sep 19.

King Grub
2010-09-05, 10:28
Det har också visats i

PURPOSE: It is believed spot reduction, the exercise-induced localized loss of subcutaneous fat, does not occur as a result of an exercise program; however, evidence as a whole has been inconsistent. To reexamine this concept, we compared subcutaneous fat measurements before and after resistance training among 104 subjects (45 men, 59 women).

METHODS: Subjects participated in 12 wk of supervised resistance training of their nondominant arm. Magnetic resonance imaging and skinfold calipers examined subcutaneous fat in the nondominant (trained) and dominant (untrained) arms before and after resistance training. Repeated-measures ANCOVA tested for subcutaneous fat differences within and between arms before, after, and from before to after resistance training by gender and measurement technique, with BMI and age as covariates. Simple linear regression compared subcutaneous fat changes before and after resistance training as assessed by MRI and skinfold.

RESULTS: Subcutaneous fat, measured by skinfold, decreased in the trained arm and not the untrained arm in the men (P < 0.01); it was similar in the total sample and in the women (P > 0.05). MRI determinations of subcutaneous fat changes were not different between arms in the total sample and by gender (P > 0.05).

CONCLUSION: Subcutaneous fat changes resulting from resistance training varied by gender and assessment technique. Skinfold findings indicate that spot reduction occurred in men but not in women. In contrast, MRI found a generalized subcutaneous fat loss independent of gender, supporting the notion that spot reduction does not occur as a result of resistance training. MRI, sensitive to changes along the entire upper arm, detected greater variation in resistance training responses, preventing significant differences between trained and untrained arms. Variation in upper-arm resistance training response was not evident from a single skinfold measurement at the belly of the muscle.

Med Sci Sports Exerc. 2007 Jul;39(7):1177-85. Subcutaneous fat alterations resulting from an upper-body resistance training program.

Bara hos män, inte kvinnor. Och här var det en mer mätbar skillnad. Dock skillnader i resultat beroende på mätmetod.