handdator

Visa fullständig version : Gravida kvinnor och stretching?


david85
2010-09-04, 15:27
Hur förhåller sig gravida kvinnor till stretching, dvs äre skadligt att utföra dessa övningar och isåfall varför?, En tjej hade hört det på barnmorske mottagningen, låter väldigt konstigt, någon som vet?????

Pjotor
2010-09-04, 19:27
På en barnmorskemottagning kan man få höra allt möjligt konstigt. Tyvärr så har livmodersmystiken många troende bland barnmorskor ännu, även om de blir allt färre.

Det är det jobbigare för en gravid att börja med stretching om vederbörande inte har tidigare vana av det, men det gäller alla fysiska aktiviteter. De individuella variationerna är så stora att det är nästan omöjligt att säga något generellt om skadliga effekter.

Min fru är gravid med vårt andra barn, och precis som förra gången får hon sammandragningar så fort hon ökar steglängden. Jämför med den norska f.d. landslagskvinnan Trine Hattestad, som skickade iväg ett spjut 65 meter när hon var gravid i fjärde månaden. Och dessutom tog VM-brons i samma gren året efter.

Du skulle alltid kunna fråga din tjejkompis om hon kan be barnmorskan om några studier som visar något samband, men jag vet redan nu att hon inte kommer att få några.

submissionist
2010-09-04, 19:43
antagligen pga hormonet relaxin som frisätts under grav, detta mjukar upp bäckenet för att förbereda/underlätta för förlossningen, men även andra leder. att stretcha försvagade/uppmjukade leder kan vara en risk, om man tar i för hårt.

cero
2010-09-04, 19:51
Du skulle alltid kunna fråga din tjejkompis om hon kan be barnmorskan om några studier som visar något samband, men jag vet redan nu att hon inte kommer att få några.

Klassisk kolozzeum replik: Har du en studie?!

Tolkia
2010-09-04, 19:53
Submissionist har en poäng. Det lär dock (som Pjotor påpekade) variera oerhört mellan individer. Att stå och töja i ytterläge på en redan överrörlig led (något som tjejer ibland är förtjusta i att göra) är kanske inte det smartaste, men det gäller ju inte bara gravida. Sedan är det ju skillnad på stretching och stretching också, för att inte tala om att det finns en massa olika kroppsdelar man kan stretcha. Det lär vara viss skillnad mellan att stretcha höftmuskulaturen och att stretcha nacken, t.ex.

david85
2010-09-06, 18:49
tack för svar:) vad jag misstänkte.